Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

E3: Industry Giant 2 - první dojmy

  12:00aktualizováno  1:06
JoWood letos na E3 představil skutečně parádní sestavu her, mezi nimiž nechyběla ani již dlouho očekávaná ekonomická strategie Industry Giant 2. Pokud vás zajímá, zda tvůrci dostáli svým velkorysým slibům a zda se skutečně bude jednat o černého koně podzimního trhu, není nic jednoduššího, než si přečíst naše první dojmy z hraní.

Industry Giant 2 Budovatelské strategie jsou poměrně širokým žánrem, který zahrnuje širokou škálu sub-škatulek, které byly většinou vytvořeny jednou originální hrou, která razila cestu, jíž ji následovalo větší množství dalších. Typickým příklad mohou být tycoon hry, které v poslední době zažívají obrovský boom. Specifický žánr založil i Maxis se svým SimCity a budeme-li považovat Civilizaci za budovatelskou strategii, pak není sporu o tom, že si vlastní oddělení zaslouží. Industry Giant 2 bych zařadil ještě do trochu jiné kategorie, jejímiž nejvýraznějšími zástupci mohou být hry jako Capitalism 1 & 2 nebo právě Industry Giant 1. Na první pohled se jedná o klasický příklad tycoona, avšak v jádru jde o složitější globální strategii s realistickým ekonomickým modelem. Právě takový bude i Industry Giant 2, o kterém si teď povíme něco víc.

Stát se velkým zvířetem, šéfem prosperující firmy s obrovskými zisky a výnosy, o kterých si většina z nás může jen zdát, není jen tak. Když si odmyslíme nezbytnou přízeň štěstěny, je velice vhodné správnému osudu trochu pomoci – chytře zakládat továrny, obchody a dobře vystihnout, po čem lidé v daném okamžiku nejvíce půjdou. Skutečně se nejedná o procházku růžovým sadem, a to jsme ještě ani nezmínili problematiku Industry Giant 2 získání počátečního kapitálu, konkurenci, reklamu a další klíčové momenty. V reálu se asi kariéry skutečného průmyslového magnáta dočká jen velice malé procento našich čtenářů, a tak je velmi dobře, že se již brzy dočkáme Industry Gianta 2, který nám umožní vyzkoušet si obtíže s řízením rozsáhlé korporace alespoň ve virtuálním světě.

Vaše snažení v Industry Giant 2 se započíná na přelomu devatenáctého a dvacátého století, době jak dělané pro raketový vzestup vychytralého podnikatele. Vaším cílem bude prozítavě stavět farmy, továrny, skladiště a koncové obchody tak, abyste uspokojili aktuální potřeby lidí v dynamicky se rozvíjejících městech a vesnicích. Časem se dočkáte průmyslové revoluce, nastoupí informační technologie a dočkáme se i globalizační éry se všemi jejími výhodami a nevýhodami, jak je známe ze současnosti.

Největším trumfem, se kterým jedna z řady vynikajících her od JoWoodu v přípravě přichází, je bezesporu komplexní ekonomický a výrobní model. Dá se říci, že abyste se dostali z přírodního zdroje až do obchodu, budete muset projít komplexním řetězcem. Na jeho počátku je surovinný zdroj, například les. U něj postavíte základní "těžebnou" budovu, v našem případě tedy dřevorubeckou chatu. Z ní poputuje nezpracovaná surovina Industry Giant 2 do prvního zpracovávacího závodu (dřevěné klády budou odvezeny do pily). Vzniklý polotovar se pošle do jedné z finálních továren (tady například továrna na nábytek), kde se přetvoří v kompletní produkt určený k prodeji. Odtud poputuje do skladiště, odkud bude rozdistribuován do nejrůznějších obchodů, kde si jej teprve budou moci zákazníci za těžce vydělané peníze pořídit. Zdá se vám to složité? Ale to je teprve začátek!

Další věcí, o kterou se budete muset v Industry Giant 2 starat, je záležitost nabídky a poptávky. Na začátku dostanete "do rukou" mapu, na které se nachází něco vesnic a něco menších městeček, avšak časem se tato sídla začnou rozvíjet, nabírat na objemu – a s tím se začne měnit i jejich poptávka. Je logické, že zatímco na vesnici nejspíše uspějete se zemědělskými produkty, do města se spíše vyplatí dovážet nábytek nebo počítače. Časem vám budou zpřístupňovány úplně nové typy produktů, takže budete mít na výběr z několika u každé továrny a bude jen na vás, zda se rozhodnete produkovat řekněme dřevěné skříně nebo rámy na obrazy. Svou roli hraje ovšem nejen velikost města, ale také další vlivy, jako například roční období (v zimě se lépe prodává teplé oblečení, naopak farmy neprodukují žádné ovoce nebo obilí...) nebo dokonce počasí (delší doba vedra dramaticky zvýší prodej nápojů...). Industry Giant 2

Velkou roli hraje i doprava. Své zboží můžete k zákazníkům dostat s pomocí nákladních automobilů, vlaků nebo lodí. Je jasné, že s postupem času se dostáváte ke stále lepším a lepším modelům mašinek, kamionů nebo nákladních plavidel, celkem by jich mělo být v plné verzi něco okolo padesáti. Stavba tratí a určování drah nákladních vozidel nám v demoverzi okamžitě připomnělo doby Transport Tycoona Deluxe, neboť je třeba vždy postavit nádraží (respektive stanici, respektive přístav), depo (respektive garáže, respektive doky), koleje (silnice), zadat plán cesty, který bude vozidlo vykonávat (můžete využívat i speciálních příkazů jako například "počkat si, až bude vlak plně naložen" apod.) a pak už se jen kocháte pohledem na bafající lokomotivu, vodu čeřící loď či ozvduší zamořující (pravda, to už není tak optimistický pohled) náklaďák.

Na celé mapě pochopitelně nebudete sami a brzy se vyrojí hned několik protivníků, kteří se pokusí vám znepříjemnit cestu k získání monopolní nebo alespoň nejvýznamnější pozice na trhu. Jejich umělá inteligence by podle všeho měla doznat významného zlepšení, avšak z jedné mise v demoverzi to lze jen těžko posoudit. Každopádně je příjemné, že nemusíte nutně všechny přetlačit v tvrdém boji na ostří loktů, ale je možné Industry Giant 2 s některými například uzavřít smlouvy o spolupráci nebo vytvořit obchodní kartel. To je zajímavá a námi rozhodně vítaná novinka, protože v naprosté většině podobných her bylo možné oponenta dostat pod svou nadvládu jedině odkoupením poté, co jste ho přinutili ke krachu, nebo pozvolným ovládnutím pomocí nákupů akcií.

To všechno, co jsem vám tu vyjmenoval, zní samo o sobě dost zajímavě, ale vy už asi čekáte, kdy vám prozradím jednu poměrně zásadní věc: funguje to vůbec celé dohromady? První dojmy z demoverze nasvědčují tomu, že ano, ale zatím budeme raději opatrní a dodáme záchranné slůvko "možná". V jedné misi, kterou jsme měli možnost si vyzkoušet, jsme nalezli většinu zmiňovaných prvků, ale s některými největšími taháky (vliv roční doby a počasí, dynamický rozvoj měst a změna poptávky) jsme se takřka nesetkali a pokud ano, jen ve formě, která zas až tak zásadně hratelnost neovlivňovala. Přesto se nám Industry Giant 2 po herní stránce líbil: pro začátečníky je příjemné, že na ně v prvních fázích hned nevybalí všechny grafy, tabulky a ekonomické modely, ale že se nabídka rozšiřuje postupně, takže není problém se do hry dostat a rychle si na ni zvyknout. Pochválit též můžeme chytře vyřešené ovládání, které například umožňuje stavbu pouhým jedním klikem na volné místo na mapě. Industry Giant 2 patří mezi hry, které je snadné pochopit, Industry Giant 2 ale těžší hrát – musíte strategicky jednat a takticky přemýšlet, což je naprosto vynikající.

Zbývá probrat, co nám nabídne plná verze. Kromě kampaně a samostatných scénarií bude možné si hru zahrát až ve čtyřech hráčích i po internetu, a to prostřednictvím GameSpy (nebude ale nutné jeho služeb využívat), což zní opravdu zajímavě. Ještě jsme také nehovořili o technickém zpracování – a jaký by mohl být vhodnější prostor k jeho popsání, nežli předposlední odstavec tohoto preview. Autoři Industry Giant 2 hovořili při prezentaci na E3 o tom, že díky alpha a texture blendingu zapomenete na to, že hrajete isometrickou hru. Naslibovali toho mnohem více, ale skutečnost nás nejprve trochu zklamala. Smiřte se s tím, že hra samotná vypadá o něco hůře než na obrázcích, které jste až dosud v našich galeriích mohli vidět, ovšem přesto nelze její izometrickou 2D grafiku, která je plná detailů a běží až v rozlišení 1600x1200, označit za nepovedenou. Jen jsme zkrátka podle všeho hypu čekali víc...

Přichází závěrečné shrnutí, které tentokrát nebudu zbytečně natahovat nejrůznější nastavovanou kaší: i přesto, že v některých aspektech pro nás hraní Industry Giant 2 bylo proti propagačním materiálům a prvním screenshotům zklamáním, stále se tato ekonomická strategie řadí na žebříčku očekávaných titulů hodně vysoko a ti, kterým se líbil jeho předchůdce, nemají nad čím váhat a mohou rovnou začít šetřit síly na září letošního roku, kdy se IG 2 dostane do obchodů.

Autor:




Nejčtenější

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdome Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Další z rubriky

Star Wars Battlefront II
Splněný sen všech fanoušků Star Wars. První dojmy z Battlefrontu 2

Měli jsme příležitost zahrát si jako jedni z prvních na světě netrpělivě očekávané pokračování multiplayerové střílečky Star Wars: Battlefront 2. A vypadá to,...  celý článek

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Genital Jousting
Vyzkoušeli jsme jednu z nejúchylnějších her vůbec. Ukazuje start nové éry

Předpovědi z odborných kruhů se staly realitou. Vývojáři i analytici již několik let hovoří o nadcházející vlně her vytvářených ve snaze těžit z popularity...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.