E3: Rayman 3: Hoodlum Havoc - hopsáme

  • 67
Série Rayman platí za nejlepší PC plošinovky. První díl dovedl téměř k dokonalosti 2D arkády, díl druhý potom úspěšně přesedlal do 3D. Odbočka Rayman M nabídla skvělý závodní zážitek, ale byla jen předehrou k Raymanu 3: Hoodlum Havoc, originální a propracované plošinovce pro všechny platformy.

Rayman 3 Série Rayman zaujímá mezi PC plošinovkami vskutku výjimečné místo. První díl byl jednou z nejlepších 2D arkád pro tuto platformu, byť svou kýčovitou barevností možná někomu způsobil újmu na dobrém vkusu (snad mu ji vynahradila hratelnost a obrovské množství úrovní – Rayman byl mimojiné jednou z nejobtížnějších her své doby). Díl druhý dovedl pro změnu k dokonalosti 3D zpracování a Rayman M přinesl originální princip arcade závodů. Co přinese oproti svým předchůdcům Rayman 3: Hoodlum Havoc a zda se jim dokáže vyrovnat nápady a hratelností, to se pokusí popsat následující odstavce tohoto článku.

Nejprve se podívejme ve stručnosti na příběh, který tvůrci nastiňují v jednom z interview, asi takto: malá červená stvoření – takzvaní lumové (s lumíky nic společného) – byla pohlcena strachem a zlem. Vznikla armáda temných sil tvořených právě těmito nešťastníky, přejmenovanými na hoodlumy (to doslova znamená něco jako „lumové pod kapucí“, v přeneseném významu pak tedy temní, zahalení lumové). Ti mají v plánu nakazit až doposud dobré a milující Srdce světa. O tomto plánu se dozvěděl Rayman se svým kámošem Globoxem, ale když se druhý jmenovaný pokoušel sám o záchranu, provedl jednu nepředloženost, která Raymana Rayman 3dostala ještě do větších potíží: snědl samotného vůdce hoodlumů, což v něm vyvolalo těžkou závislost na švestkovém džusu (to je opravdu katastrofa!). Náš sympatický bezúdý hlavní hrdina tak má o problém víc – nejenže musí zabránit nekalým plánům, které hoodlumové mají, ale ještě navíc se musí postarat o svého nebohého přítele.

Ve hře se kromě Raymana, Globoxe a hoodlumů setkáme ještě s velkou řádkou leckdy úplně nových bytostí. Celkem byste měli potkat třináct zbrusu nových druhů nepřátel (zároveň se ve hře najdou ale i staří známí) a klíčové postavy Murphyho a Teensiese. Co se týče úrovní, ve kterých se bude Rayman 3: Hoodlum Havoc odehrávat, je jejich skladba neméně široká. Přes temný les, kde hra začíná, projdete do blikajících chrámů, nehostinných písečných zemí, temných mrtvých území se zapomenutými bohy nebo dokonce samotnou továrnu hoodlumů. A tím nabídka ještě zdaleka nekončí…

V souvislosti s Raymanem 3 se často hovoří o návratu ke klasické 3D plošinovce. I když Rayman M byl skutečně jen výstřelkem a trojka se bude dvojce podobat mnohem více, není výše zmíněné tvrzení tak úplně pravdivé – ve hře bude mnohem větší důraz kladen Rayman 3na puzzle až adventure prvky (hádanky budete řešit na každém kroku) a mnohem větší množství strategie a taktiky, než je obvyklé, budete muset užít i při soubojích. Vaší nepřátelé totiž budou mít propracovanou umělou inteligenci, která se bude lišit druh od druhu. Navíc se může velice snadno stát, že jich na vás zaútočí víc najednou, nebo že vás slabá potvůrka útěkem odvede ke skupince silnějších kamarádek. Můžete proto zapomenout na taktiku „přiběhni a skoč na hlavu“ popřípadě „přiběhni a sejmi pěstí či jinou zbraní“ – bude potřeba chytře využívat speciálních schopností, které sympatická postavička hlavního hrdiny má. Těch by mělo opět přibýt, objevit by se mezi nimi měl například „hooking curve“ (specielní způsob vrhání kamenů) a několik power-up úderů.

Pomalu se přesouváme ke kategorii technického zpracování, kterou se tvůrci v době vývoje i po jeho skončení velice rádi chlubí, ale která – přiznejme si to – na skutečnou zábavu, kterou nám titul přinese, prakticky žádný vliv nemá. Nicméně Rayman 3: Hoodlum Havoc vypadá opravdu výtečně – tradiční 3D grafika v cartoon stylu je obohacena dynamickými světly a skvěle zpracovanými efekty počasí. Přibyly detailní animace, jako jsou například výrazy Raymanovy tváře, ksichtíky, které dělá, mrkání nebo zvedání Rayman 3obočí, citelného vylepšení by se měla dočkat interakce s okolím. Chybět pochopitelně nemůže ani hudba, která příjemně podbarvuje hraní, avšak není z těch, které byste si na první poslech zapamatovali a museli si je neustále broukat.

Tím bychom měli všechny informace, které jsou zatím o tomto nadmíru zajímavém projektu známy, prozatím z krku. Zbývá už jen dodat, že se hardwarové nároky od posledního Raymana M jen mírně zvednou v mezích tolerance, že se hry dočkáme pro všechny možné herní platformy (konkrétně se jedná o PC, PlayStation 2, Xbox, Gamecube a dokonce i GBA), a že datum vydání bylo stanoveno na listopad 2002. Milovníci plošinovek – máte na co se těšit!


Témata: Xbox