Mezi neoddiskutovatelná pozitiva konzole PS2 patří nabídka dvou dle mého nepřekonatelných počinů, přičemž oba přicházejí s visačkou nejvyšší audiovizuální kvality. Čím že začneme? Pochopitelně chystaným špionážním thrillerem jménem Metal Gear Solid 3, který se navzdory původním zprávám objeví toliko na PS2. A jak vypadá?
Spektakulární není ani zdaleka nejvýstižnější slovo objasňující v plné šíři zpracování nového dobrodružství téhle kultovní série, kde se do hlavní role znovu pasuje Solid Snake. Představte si hustou džungli, kterou prostupujete vpřed. Hned zkraje vás ohromí hra světla a stínu, aby ohromení brzy poté vystřídal úžas při animaci, kdy Snake vyleze na strom (obrostlý popínavou rostlinou) a ručkuje po silné větvi. Jelikož je tohle území plné nepřátelských vojáků, dočkáte se navýsost opatrného postupu vpřed, schovávání se ve stínech, za kameny a kmeny stromů, ve vodě, plížení vysokou travou a využití optiky pro přiblížení vzdálenějších lokací, kde se zrovna vyskytují ozbrojení protivníci. Při nevyhnutelné konfrontaci Snake využívá svého nože - pakliže se k oběti přiblíží zezadu - anebo arzenálu střelných zbraní, kde je pro lepší zacílení opět možné přepnout
pohled do perspektivy vlastních očí. K filmovému prožitku přispívají časté prostřihy na smrtelně zraněné vojáky, kteří se po zásahu hroutí bezvládně k zemi, padají efektně z různých vyvýšenin apod.
Samozřejmostí jsou rozličné vychytávky typu termo vidění, které se šikne např. při nepříjemném nočním setkání se skupinou vojáků. Co se týče příkladné anihilace nepřátelských sil byla tu k vidění i fantastická alternativa, kdy byl Snake jednou rukou zavěšen na větvi a tou druhou - s pistolí - si vybíral cíl mezi vojáky, kteří pod ním nic netuše procházeli. Nápaditá byla ostatně i ukázka, v níž Snake sestřelil hnízdo divokých lesních včel a rozzuřený hmyz donutil vojáky stojící právě pod nimi k panickému úprku.
Zdá se až neuvěřitelné, že bychom se nyní dočkali naprosto svobodného "pobíhání" v rozlehlé 3D lokaci, která by navíc nabízela řadu podobných herních variací bez nějakého omezení. Neboli spíše očekávejme jisté hranice, determinující výše uvedené aktivity - v opačném případě by se totiž jednalo o tak revoluční počin, že se až bojím domýšlet jeho eventuální dopad na herní scénu. Ale i tak MGS3 zasluhuje nadšený aplaus! Impresivní vizuální detaily, jako je mlžný opar u řečiště, paprsky slunce
prosvítající skrze husté koruny stromů, kde se pro oživení scény občas mihne pták, o pohybujících se travinách či keřích, když tudy prochází nějaká osoba asi netřeba mluvit, odlétávající patrony při střelbě jsou také již takovým obvyklým standardem, nicméně nesmírně efektní výbuchy granátů, které doprovází sprška hlíny vyrvaná ze země nebo v neposlední řadě gejzíry vody, jež vyvolala nepřesná salva z automatu jsou něco, co se zkrátka musí vidět na vlastní oči.
Vypadá to nyní i na možnost pohybu ve first person perspektivě, byť se v traileru Snake uvedeným způsobem přemisťoval toliko vleže. Nechybí ani opatrné plížení podél stěn a charakteristické ikony nad hlavami vojáků napovídající př. o jejich míře překvapení. V jedné scéně připlavete pod lávku a skrze ní vidíte příchozího vojáka, kterého posléze po vzoru akčních filmů skrze prkna stylově prostřílíte.
Na závěr nesmírně poutavého traileru Kojima přichystal několik legračních vsuvek, ze kterých je nicméně zřejmé, že datum vydání tohoto potenciálního blockbusteru je stanoveno na rok 2004. Pokud tu tedy
skutečně bude svoboda vašeho postupu danou herní lokací spojená s mimořádně propracovanými herními mechanismy a dále umocněná žádaným stealth aspektem, dostanou majitelé PS2 příští rok do ruky hru, jež asi předčí veškerá očekávání.
Stranou pozornosti nemohou zůstat ani online dispozice PS2, kde se Sony hodlá stále více angažovat. Je naplánovaný launch USB sluchátek s podporou Voice Over Internet Protocol (VoIP) a technologií rozpoznání hlasu, kteréžto budou využity jak v online tak v offline hrách.
SCEA (Sony Computer Entertainment America) prodala - počínaje srpnem minulého roku - na 600.000 síťových adaptérů, pročež se nyní tato periferie pro velký zájem dodává na trh v šikovném bundlu s konzolí.
A pakliže je řeč o online, musíme na předním místě pochopitelně zmínit opravdu skvěle vyhlížející Gran Turismo 4, což je poslední kapitola nesmírně populární závodní série, jíž se na PSX a PS2 prodalo v celkovém součtu na 30 miliónů kopií! Na předváděčce mluvil Yamauchi o znatelně vylepšeném fyzikálním modelu (nicméně z toho, co jsem viděl, to bohužel nevypadá na diskutovanou možnost poškozování vozu, spíše půjde o jízdní projev), přepracované AI ostatních jezdců, kteří se tak mají na trati chovat realističtěji než dosud, nádhernou vizuální stránku věci už můžete posoudit sami z obrázků. Skalní fanoušky jistě potěší neuvěřitelně rozsáhlý vozový park, kterýžto nabídne jakýsi historický průřez automobilovým průmyslem.
Nicméně ani zbytek online peletonu se nedává nijak zahanbit. Za všechny můžeme jmenovat:
Každopádně i díky third party firmám se na PS2 má do konce roku 2003 objevit celá padesátka online titulů. Chcete nějaký konkrétní tahák? Co takhle Resident Evil Outbreak, který jsme na našich stránkách dosud prezentovali jako Resident Evil Online. Koncepce tohoto hororového projektu byla nyní vcelku radikálně upravena a to o více než příjemnou přítomnost singleplayeru, ve kterém máte mít také onu dříve citovanou možnost výběru z osmi přednastavených charakterů, kde každý má specifické dovednosti. Např. Alyssa dokáže otevřít zamčené dveře, postava jménem Yoko unese nejvíce věcí atp. Ve hře, jíž se v online módu spoluúčastní další tři hráči, pak budou zajímavé vychytávky. Lze kupříkladu pomoci zraněné osobě, která se o vás poté opře a můžete společně pokračovat v chůzi směrem do pryč. Dále je možné využít rozličné předměty ve hře obsažené jako zbraně, nicméně jejich opakované používání vede k jejich postupnému opotřebování a posléze zničení. Interakce prostředí nabízí i momenty, kdy lze zdi nebo ohrazení zničit „útokem“ právě držené zbraně. Mluví se i ukrývání před hladovými zombíky, které na cestě za potravou nezastaví ani dveře či okna, tudíž jistě přijde vhod motiv schování se např. do skříně. Avizovaná týmová spolupráce mezi hráči nabízí možnost výměny předmětů, ostatně jak již bylo naznačeno dříve přijdou okamžiky, kdy se budete muset vypořádat s problémy sólo. Originálním prvkem je ukazatel demonstrující vaše nakažení. Ze začátku je na nule, ale s postupem skrze hru pomalu narůstá (např. po úspěšném útoku nějakého zmutovaného organismu) a když dosáhne sta procent umíráte - resp. měníte se v zombie, kterou sice ještě chvíli můžete ovládat, ale pak tahle legrace končí a musíte začít novou hru. Každopádně v online módu nepočítejte s nabídkou save:o)
Závěrem nemůžeme opominout first-party herní nabídku, do které patří skvěle vyhlížející pokračování Jak & Daxter (1.8 miliónu prodaných kopií) - Jak II, či Ratchet & Clank (1.4 miliónu ks) - Ratchet & Clank: Going Commando, neuvěřitelně dokonale zpracovaný Ghosthunter anebo RPG Arc the Lad: Twilight of the Spirits. Do budoucna se ostatně chystá i další díl The Getaway (2.5 miliónu ks), ale to je trochu jiné povídání, anžto všechny výše uvedené tituly jsou poněkud aktuálnější! Samozřejmě že tu je dále kupa exkluzivních (byť i jen dočasně) third party produktů, kam patří Tomb Raider: The Angel of Darkness či nově chystaná kapitola GTA, ale v této oblasti jde již povětšinou o multiplatformové kusy. Avšak nejenom software hýbe světem…
V oblasti hardwaru made in Sony totiž registrujeme dva významné počiny. Tím prvním je již poměrně známá kamera EyeToy, která se přes USB port připojuje ke konzoli a disponuje motion-tracking technologií, tzn. že dokáže převést váš pohyb na herní obrazovku a využít vaší aktivity pro zohlednění interakce s danou hrou. EyeToy se má prodávat v balíku s 12-ti minihrami různých žánrů a může znamenat nový pohled na herní dění. I když na rovinu, máchání rukama před TV, přičemž se od paží poté odráží malí pumprlíci coby bojovníci nabíhající do obrazu ze všech stran je legrační asi jenom deset sekund, potom přijde vystřízlivění a poznání, že tohle bude v počátečních fázích vývoje určeno asi jenom Japoncům, potažmo malým dětem.
Mnohem významnějším hardwarovým krokem je oznámení přípravy nového handheldu s názvem PSP, kterýžto se nicméně chystá na trh až v posledním kvartále 2004. Tahle nová platforma bude mít speciální UMD (Universal Media Disc) média - jde o 60mm optický disk v cartridgi o neuvěřitelné kapacitě 1.8 GB. Oproti klasickým ROM catridgím se jedná o revoluční krok s nespornými výhodami v kratší době pro výrobu (a tady menších nákladech), větším datovém obsahu a Sony Group mluví i o skvělé ochranné technologii zabraňující případnému kopírování. Uvedený handheld má disponovat TFT podsvíceným displejem o rozměrech 480 x 272 pixelů (16:9) a bude poháněn výkonným chipsetem na bázi 90nm polovodičové technologie. Po grafické stránce se dočkáte 3D polygonového zpracování s renderingem vylepšeným o technologii NURBS (curved surfaces), video sekvence pak mají být ve srovnatelné DVD kvalitě, o což se zaslouží formát MPEG4. Zkrátka a dobře bude to takový PSX do kapsy s vestavěným stereo speakerem a výstupem na sluchátka. Dobíjecí lithium-ionová baterie začíná být standardem:o) Zajímavostí je přítomnost USB 2.0 portu pro propojení s dalšími zařízeními, ať již se jedná o druhé PSP (multiplayer?) či konzoli PlayStation 2. Potěší podpora paměťového formátu Sony - Memory Stick. Takže, vypadá to opravdu moc pěkně, uvidíme ještě, jak na tom bude handheld s herní podporou a cenou. Co se týče licenční politiky - tato bude ozřejmena již v létě. Co říci nakonec? Můžeme snad jen citovat slova Kena Kutaragiho: „…toto je „walkman“ 21.století.“
Ne, ještě vlastně není konec, ve finále musíme znovu a důrazně připomenout chystanou novou verzi PS2, o níž si více můžete přečíst zde a také zlevnění téhle konzole v Americe, které brzy pocítíme i u nás. Víte teď, kdo vám tuhle zprávu přinesl jako úplně poslední, ale buďte tiše, tiše…