E3: zajímavosti a perličky z letošní show

  12:00
Jak vypadala letošní E3 ve srovnání s loňskem? Proč nevystavovali čeští Illusion Softworks? Jakou úroveň měly prezentace nejvýznamnějších herních firem v branži? Co nás na letošní E3 zaujalo a jak hodnotí akci vystavovatelé? A co zajímavé novinky? Přečtěte si naše dojmy a postřehy z největší herní show v tomto článku.

Ačkoliv jsme vás den co den poctivě informovali o průběhu letošního ročníku největšího herního veletrhu na světě, výstavy Electronic Entertainment Expo známé spíše pod zkratkou E3, zůstalo nevyřčeno stále mnoho věcí, které by vás mohly zajímat a na které se obvykle zapomíná. Proto jsme se rozhodli sepsat ty nejdůležitější či nejzajímavější (alespoň podle nás) v rámci tohoto článku a informovat vás o nich teď, dva dny po skončení světového herního šílenství - odpočatí, s chladnou hlavou a schopností objektivně balancovat.

E3 2001 vs. E3 2002
Asi nikdo ze zúčastněných žurnalistů, vystavovatelů či jen obyčejných návštěvníků nemůže pochybovat o tom, že letošní ročník je mnohem větší a zajímavější než ten předchozí. Potvrdil to v exkluzivním rozhovoru pro BonusWeb i šéf rychle expandující rakouské herní firmy JoWood Andreas Tobler, který doslova řekl: „E3 se po slabším loňském ročníku opět vrací na výsluní a letošek byl bezkonkurenčně tím nejlepším v celé její historii.“ V podobném duchu hovořil i Robert Hoffman z Altaru: „Oproti loňsku je letošní E3 rozhodně větší, pompéznější, bohatší a připadá mi i pestřejší.“ My jen dodáme, že oproti loňsku měla řada velkých firem mnohem zajímavější expozice, představováno bylo i větší množství áčkových titulů pro PC a v neposlední řadě se objevily také trháky, mezi něž patří třeba DOOM III či Command & Conquer: Generals.

Illusion Softworks letos chyběli
Zatímco v loňském roce pořádali brněnští Illusion Softworks na E3 doslova expedici a počet jejich zaměstnanců E3 se účastnících se blížil desítce, letos se zde neobjevil nikdo ani jako vystavovatel, ani jako návštěvník. V loňském roce přitom největší čeští developeři vystavovali hned dvě hry - Mafii a Hidden & Dangerous 2. Prvně jmenovaná by měla vyjít již toto léto, druhá pak před Vánocemi.
Důvodů, proč Take 2 neprezentovali hry od Illusion Softworks, může být několik. Mezi ty reálné patří konkurence dvou jejich her (Mafie a Grand Theft Auto 3 od Rockstar Games) či fakt, že jsou lehce konsternováni neustálým odkládáním data vydání her ze strany brněnských vývojářů. Který z nich má větší váhu nevíme, každopádně na obou něco bude. Jak jinak si vysvětlit fakt, že Take 2 dosud stále neoznámili na Slovensku vyvíjeného 3rd person akčního Chameleona, který by měl vyjít v prvním čtvrtletí příštího roku, či taktickou 3D akci od Pterodonu, která by měla být hotova již letos na podzim? Předpokládám, že důvodem není jen čekání Take 2 na to, až étrojkové šílenství pomine.

Novinky od populárních Rockstar Games
Na výsluní slávy katapultovala vývojáře z Rockstar Games jejich herní pecka Grand Theft Auto III, jíž se od loňského října prodalo pro PlayStation 2 přes šest milionů kopií a která v těchto dnech vychází i ve verzi pro PC. Nemůžeme se tedy divit tomu, že Rockstaři ohlásili další titul z této populární série Grand Theft Auto: Vice City a kromě toho přejmenovali DMA Design, které pro ně na těchto hrách pracuje, z původního názvu na Rockstar North (že by se chlapci inspirovali u Blizzardu? :o)).

Úroveň prezentace Take 2 výrazně poklesla
Velmi zklamáni mohli odcházet všichni příznivci her od anglické vydavatelské společnosti Take 2 Interactive. Ta jednak prezentovala jen pod vlastní hlavičkou, takže parkoviště jejich americké pobočky Gathering of Developers se nekonalo, druhak na velké ploše ve West Hall předtsavovala jen několik málo vybraných titulů a ještě ke všemu pouze pro konzole. O Mafii se informací lační návštěvníci nedozvěděli vůbec nic, novináři se za zavřenými dveřmi mohli podívat maximálně na jeden plakát pověšený v rohu stánku. Jedinou zajímavou hrou určenou pro PC tak byl datadisk ke Strongholdu s podtitulem Crusader. Půjde-li to takhle dál, bude příští rok návštěva stánku spíše nutným utrpením než přínosnou schůzkou. Doufejme, že se Take 2 probudí a že ji k životu svými hrami přivedou třeba právě čeští Illusion Softworks.

A jak to vypadalo u Electronic Arts?
Snad největší vydavatel počítačových her na světě - Electronic Arts - měl letos podobnou prezentaci jako v loňském roce, jen o něco větší. Opět dominovalo obří plátno, na němž byly promítány trailery z připravovaných her, nechyběla ani řada konzolí a na nich prezentovaných her včetně novinek ze sportovních sérií (oproti loňsku chyběla snad jen Fifa). Kromě toho se coby novinka objevily také prezentace špičkových her, na něž se po vystání mnohahodinové fronty dostala i veřejnost (Command & Conquer: Generals a Earth & Beyond) či speciální hrady a zámky pro nového Harryho Pottera či akční adventuru na motivy Pána prstenů - The Two Towers. U něj sice překvapil fakt, že jde o ryze konzolový titul, což bych od EA rozhodně nečekal, každopádně bylo znát, že Electronic Arts na E3 nešetří a je to pro ně nejvýznamnější herní akce roku.

Polepšili se i Codemasters
Svou prezentací a přístupem nás potěšil i další anglický vydavatel připravující spoustu zajímavých titulů - Codemasters. Zatímco vloni měli v zastrčené části výstaviště tito chlapíci pronajatých pár boxů a na jejich prezentace bylo téměř nemožné se dostat, letos byl stánek mnohem pěknější, zajímavější a bohatší na prezentované tituly i zodpovědné osoby, schopné o nich zasvěceně hovořit. Kromě toho se změnil i přístup, zatímco vloni bylo obtížné dostat se i na dohodnutou schůzku, letos sličné hostesky zvaly důvěryhodně vypadající novináře na stánek k prezentacím samy, stačilo si přijít pro press-kit. Uvnitř se pak rozhodně bylo na co koukat, hned u vchodu upoutala česká Operation Flashpoint: Resistance (neprezentoval ji však na E3 přítomný Marek Španěl z Bohemia Interactive Studio, ale lidé z Codemasters) či Dragon Empires, po průchodu kolem pár konzolových titulů jako box a podobně jste se dostali k IGI2: Covert Strike a odtud šlo volně pokračovat k Prisoner of War či Colin McRae Rally 3. Kéž by se od Codemasters do příštího roku poučili třeba Take 2.

Svět Warcraftu podle Blizzardu
Zatímco se v loňském roce tísnili Blizzardi kdesi v meeting roomu, letos měli v hlavní hale vedle gigantů jako je EA, Eidos či UbiSoft svou vlastní velkou prezentaci, zřejmě v rámci stánku Vivendi Universal Interactive. K vidění na ní byly hry ze světa Warcraftu, svému dokončení se blížící Warcraft III: Reign of Chaos a připravovaný onlineový World of Warcraft. Tyto byly prezentovány na řadě počítačů a to i samotnými tvůrci či designéry, kteří byli ochotni hru předvést, odprezentovat a nechat vyzkoušet, čímž jednak nalákali řadu fanoušků a druhak si zajistili vyšší počet preview, které se poté na internetu vyrojily jako houby po dešti. Svou troškou do mlýna a jediným českým E3 preview, okořeněným vlastními dojmy z hraní a prezentace, jsme přispěli i my.

V UbiSoftu letí Rayman, Clancyovky a konzole
Jeden z největších světových vydavatelů her představoval na E3 řadu zajímavých herních novinek a oznámil i nové zprávy. Začneme-li těmi novinkami, pak se bylo opravdu na co koukat a my jsme mohli jen litovat, že nemáme v našem nabitém programu více času na prezentace jednotlivých her. Kromě očekávaných akčních her na motivy spisovatele Toma Clancyho (The Sum of All Fears, Rainbow Six: Raven Shield a Splinters Cell) byly k vidění očekávané bomby jako Warlords IV, Rayman 3: Hoodlum Havoc, Shadowbane, Dragon's Lair 3D, Lock On: Modern Air Combat či XIII. Kromě vývoje PC her však také UbiSoft aktivně působí v 3rd party portování her pro herní konzole - to znamená, že tituly jiných vývojářů převádí na videoherní platformy, zejména pak na nintendí GameBoy. Ruku v ruce s tím šlo oznámení, že se UbiSoft dohodl s Eidosem na převedení jejich prsaté hrdinky Lary Croft pro GameBoy Advance ve hře Lara Croft Tomb Raider: The Prohecy, a navíc získal na Laru do kapsy (rozuměj na handheldy) dvouletou exkluzivitu. „Hry pro konzole jsou pro nás komerčně velmi zajímavé. Jejich výhodou je zejména masová rozšířenost, obliba a také mnohem menší míra pirátství. I proto jsme se rozhodli mimo vývoje vlastních titulů převádět hry od jiných vývojářů z jiných herních platforem pro konzole,“ uvedl v rozhovoru pro BonusWeb manažer UbiSoftu Manab Roy.

Prezentovali i ti, kteří neměli vlastní stánek
Na E3 byly k vidění i hry, které se v oficiálních seznamech neobjevily. K těm se však dostali jen Ti největší šťastlivci, a to na základě předchozí intenzivní komunikace se samotnými vývojáři, kteří obvykle na notebooku prezentovali více či méně hratelné verze svých připravovaných titulů těm nejzuřivějším reportérům ze světových herních magazínů. Kolegové z jistého adventurního serveru se dostali k vývojářům Broken Sworda 3 a mohli nabídnout exkluzivní preview (nám se s nimi bohužel i přes řadu emailů nepodařilo sejít), úspěšní jsme však v některých případech byli i my a mohli jsme tak vidět připravované pokračování legendární adventury Fenimore Fillmore: The Westerner od španělského Revistronicu či české UFO: Aftermath, které nebylo prezentováno u Titusu, neboť ten již není vydavatelem hry. Toho v současné době brněnští Altaři usilovně hledají (podle našich informací o hru projevila zájem řada velkých firem - a není se čemu divit), přičemž vydání UFA předběžně odložili na duben příštího roku. I přesto se Martin Klíma několikrát objevil v novinářské místnosti, aby titul prezentoval informacechtivým novinářům, my jediní se však můžeme pochlubit tím, že nám hratelnou verzi ukazoval a komentoval pětičlenný tým u nás na hotelovem pokoji. :o)

Jaké perličky jsme si nechali na závěr?
Asi ty, jež je možné použít v oblíbeném přísloví o tom, že peníze dělají peníze, neboť v rámci E3 byla například obživena Lara Croft pro její šesté pokračování, spousta firem ohlásila hry na motivy filmů a mnozí ohlašovali také pokračování oblíbených sérií. Nejaktivnější v tom byl asi LucasArts, který kromě pokračování Indyho oznámil ještě Full Throttle 2 a Grim Fandango 2, aby jejich portfoilo doplnila předělávka filmových hitů ze světa Star Wars do interaktivní podoby. Zapomenout nesmíme ani na Spider-Mana či Star Treky od Activisionu, interaktivní divizi televizní společnosti Fox, herní divizi filmové společnosti Universal Interactive nebo licencování filmových hitů firmou Electronic Arts. Trefně to komentoval Robert Hoffman z Altaru, jehož slovy bych tento článek rád zakončil: „Většina vydavatelů se snaží držet osvědčených postupů a ke všemu si ještě zajistit nějaký brand, nějaké jméno, na které by hráče nalákala. Díky tomu se objevuje stále více her podle knih populárních spisovatelů a znatelný je i nárůst herních titulů inspirovaných filmem, jako jsou například série Indiana Jonese, Star Wars nebo Star Treku, Ovšem na opravdu originální hry, které by vás na první pohled upoutaly a praštily do očí, narazíte jen stěží.“

Autor:
  • Nejčtenější

Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou

Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....

Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší

Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou

Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...

Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu

Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vydělali jsme víc peněz, než naše malé studio zvládne, říká tvůrce Palworldu

Letošní herní hit Palworld už japonskému studiu Pocket Pair vydělal miliardy a stále se prodává...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu

O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole

Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...

Oblíbená deskovka ze světa Duny vyšla i v digitální podobě. A v češtině

Na Steamu se nečekaně objevila digitální adaptace populární deskové hry Dune: Imperium. K dispozici...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...