Ilustrační obrázek ze hry Rust. Jednoho z předních titulů dostupných v rámci Early Accessu na Steamu

Ilustrační obrázek ze hry Rust. Jednoho z předních titulů dostupných v rámci Early Accessu na Steamu | foto: Facepunch Studios

Nový obchodní model dospívá. Předběžný přístup začíná být spolehlivý

  • 2
První studie naznačovaly, že budoucnost her prodávaných prostřednictvím Earlu Accessu může být temná. Po roce a půl totiž vyšla pouze čtvrtina z nich a hrozilo tedy, že hráči na obchodní model časem začnou nahlížet skrz prsty. Situace se však zlepšila.

Z her uvedených do předběžného přístupu v roce 2013 jich autoři za poslední rok a půl dokončili 70 %. Projekty dostupné v Early Access po odstartování obchodního modelu si oproti tomu vedly hůře. Po roce a půl svá díla za finální prohlásilo pouze 25 % autorů. Vyplývá to ze studie organizace EEDAR.

Ta obdobnou analýzu provedla i před osmnácti měsíci, situaci tak může jednoduše porovnat se současností. Z rozboru například vyplývá, že od roku 2012 citelně vzrostl počet titulů uvedených do předběžného přístupu.

Zatímco během prvního roku a půl existence služby to bylo 309 her, za stejné období končící v únoru 2016 to bylo 798 projektů.

Stav Early Accessu za poslední rok a půl

Studie navíc naznačuje, že se čas potřebný pro vydání plné verze zkracuje. „Zároveň ale s dospíváním modelu začíná být zjevné, že od nákupu titulu v Early Access hráči (tak či tak) musejí do finálního vydání čekat dlouhou dobu,“ píšou autoři.

Průměrná doba do vydání je totiž pro hry uvedené v letech 2013 a 2014 více než rok.

Čas potřebný pro opuštění fáze předběžného přístupu navíc závisí na žánrech. Finální verze je dříve dostupná pro hry příběhové, arkádové, logické a strategické. Déle naopak trvá vydání her na hrdiny, stříleček, závodů a simulací.

„To by alespoň částečně mohlo souviset s nutností vyvažovat síťovou hru u stříleček a závodních titulů i komplexnímu odlaďování chyb u her na hrdiny a simulací,“ soudí studie.

Stav Early Accessu za poslední rok a půl