Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Earth 2150 - konec světa se blíží

  12:00aktualizováno  24. července 2001 8:20
Když se planeta řítí do zkázy, zbývá jediné - sbalit si svých pět švestek a vydat se hledat nový domov. Co ale dělat v případě, že nelze přepravit všechny? SSI a TopWare přišli s řešením přesně v duchu teorie evoluce. Seberte, co se dá, a zachraňte se sami. Silnější přežije.

Earth 2150Píše se rok 2150 a Země, jak ji známe, je v troskách. Důvodů pro to je mnoho, ale prapůvod leží v počátku dvacátého druhého století, kdy došlo k rozbití všech světových trhů. Na světě zavládl chaos, který vyústil v strašlivou, všeničící válku. Ta došla tak daleko, že planetou otřásla série jaderných výbuchů. Teprve nyní, na pokraji zkázy, válčící strany otevřely oči a uvědomily si, že pokračováním v této válce by nezahubily jen své nepřátele, ale také samy sebe. Situace se poněkud uklidnila a z prachu rozbitých států a monarchií povstaly tři silné svazky, které dokázaly situaci udržet pod kontrolou. Ne však nadlouho. Brzy se zjistilo, že výbuchy jaderných hlavic otřásly Zemí natolik, že ji vychýlily z její oběžné dráhy. Ne o mnoho, ale dost k tomu, aby ji nasměrovaly na cestu přímo do středu Slunce. Jediným východiskem z této bezútěšné situace byla okamžitá evakuace na nejbližší planetu, na Mars. Jenže nic není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Mars je přeci jen daleko a lidí a materiálu, které je zapotřebí převézt, zase příliš mnoho. Vyčerpaná matička Země již nemá dostatek přírodních zdrojů energie, které je pro tak masivní přesun zapotřebí, a na vyhledání alternativních není dost času. Zůstává jen jedna možnost - evakuace nebude všeobecná, ale zúčastní se jí jen část populace.

Earth 2150A nyní se ke slovu dostaly ony tři silné svazky, které po válce vznikly. Žádný z nich nechce pozorovat zkázu rodné planety a svých soukmenovců zblízka, všechny chtějí odcestovat na Rudou planetu. Zdroje energie stačí ale sotva pro přesun třetiny obyvatel, tedy jediného svazu. A tak propukají boje nanovo, s nezmenšenou intenzitou. Každý chce získat co největší zásoby surovin a je jedno, jakým způsobem se k nim dostane. Zajatci se neberou, nepřátelé se střílí na potkání.

Zhruba takový je příběh nové hry Earth 2150 od společností SSI a TopWare. Jak již pravděpodobně tušíte, jedná se o klasickou realtimovou 3D strategii, ve které máte možnost hrát za jednu ze tří znesvářených stran. Buď si vyberete Spojené civilizované státy (UCS) s jejich robotizovanou technikou, Eurasijskou dynastii (ED), která vznikla na troskách ruského impéria, nebo Měsíční svaz (LC) s jeho vyspělou technologií. Ať už je ale vaše volba jakákoliv, váš úkol bude pokaždé stejný - získat dostatek surovin, aby byla možná evakuace vašeho národa do bezpečí. K tomu budete potřebovat najít ložiska rudy, postavit doly a pomocné budovy a to vše obklopit neprodyšnými zdmi. K tomu ještě budete muset vybudovat vojsko, které zabrání vašim nepřátelům ve vměšování se do vašich záležitostí. S ohledem na zásadu, že nejlepší obranou je vždy útok.

Earth 2150Celý příběh je rozdělen do množství dílčích misí, které však není zapotřebí splnit všechny. Hrou se totiž jako červená linka táhne potřeba získání potřebného množství surovin a jeho odeslání na orbitální stanici, a tudíž jen to je vaším primárním úkolem. Jestli se vám to podaří v polovině hry, nebo těsně před závěrem, to již záleží jen na vás. Je tedy zřejmé, že se nevyplácí budovat zbytečně rozsáhlé armády a nepotřebné budovy, protože prostředky na to vynaložené vám pak mohou chybět pro evakuaci z vaší ke zkáze zničené planety.

Hra Earth 2150 se odehrává ve dvou rovinách, nebo přesněji řečeno na dvou místech zároveň. Prvním je oblast, ve které plníte danou misi. Tam se snažíte objevit co nejvíce zdrojů surovin a bojujete zde s nepřáteli. Druhou rovinou je vaše stálá základna, která je hluboko ve vašem týle. Zde žádné nebezpečí napadení nehrozí, a tak se můžete v klidu věnovat takovým záležitostem, jako je odesílání materiálu na orbit, výzkum nových zbraní, oprava poškozených jednotek, či výroba nových, které vám poslouží jako záloha pro chvíle nejtěžší. Obě lokace, tedy mise a základna, jsou propojeny leteckým mostem. Po něm mohou oběma směry proudit jak suroviny, tak i vojenské a civilní jednotky. S tím souvisí i kontinuita příběhu - jednotlivé jednotky s vámi prochází z jedné mise do druhé, a tak nemusíte pokaždé vytvářet stále nové a nové. To platí samozřejmě pouze v případě, že nejsou zničeny v boji nebo že je při opouštění území po splnění mise nezapomenete vzít s sebou.

Earth 2150Co se týče grafické stránky, je Earth 2150 zpracována na výbornou. Engine umožňuje plynulé otáčení kamery či přibližování a oddalování obrazu s plynulým přechodem textur, to vše bez jediného zadrhnutí. Bezchybně jsou provedeny i animace jednotek a budov, takže můžete z bezprostřední blízkosti sledovat nakládání krabic na překladače nebo otáčení vrtných šroubů. Za povšimnutí stojí i efekty počasí, které však ve hře nejsou pouze na okrasu. Každý zkušený stratég vám totiž řekne, že postup armády je nejlepší, pokud je nepozorován. To samé platí i zde. A tak zatímco se kocháte krásou a křehkostí vloček snášejících se na pancíř vašich tanků, někde za vašimi zády proklouzla nepřátelská armáda a pustoší vám základnu. Nic vám ale nebrání oplatit protivníkovi stejnou mincí a pod mlžným závojem přesunout frontu k jeho vlastní bázi.

Earth 2150Má to však i svou stinnou stránku. Přiblížit se nepozorovaně k nepříteli má své kouzlo, ale ve chvíli, kdy k boji opravdu dojde a vy zjistíte, že nevidíte ani své vlastní jednotky, budete to zatracené počasí proklínat jako by bylo skutečné. Tvůrci na takovéto momenty naštěstí pamatovali, a tak je možné počasí zapínat a vypínat dle libosti. Já osobně, ačkoliv to považuji za zradu na principech, doporučuji mít počasí vypnuté. Ušetříte si tím spoustu nervů.

Budovy a jednotky má každá z bojujících stran vzhledem ke svému rozdílnému zaměření a původu zcela odlišné. Pokud ale doufáte, že se zde jako v každé správné recenzi na RTS objeví i přesné počty, budete pravděpodobně zklamáni. Počet jednotlivých typů lze určit jen těžko, protože jednotky i budovy lze libovolně kombinovat se zbraněmi, které vám vymyslí ve vašem "research centru" a takto vzniklých kombinací je opravdu více než hodně. To s sebou přináší tu výhodu, že nejste omezeni sestavami, které by vám nabídl systém, ale můžete si vše upravit přesně podle vašich představ a potřeb. Platí přitom zásada, že nejdůležitější je různorodost. A tak ačkoliv se může zdát nějaká zbraň jako absolutně nejlepší, bez podpory jiných typů bude velice zranitelná a vaše obrana (či útok) nebude příliš úspěšná.

Earth 2150Hra jako celek vyznívá poměrně dobře, ale i zde se najde pár slabin. První, více méně kosmetická, jsou hlasy posádek jednotlivých jednotek. Nelze se ubránit dojmu, že zde si tvůrci dali polední pauzu a tuto část hry poněkud odflákli. Ostatní ozvučení hry je naštěstí kvalitní a kompletně ve 3D, takže to lze prominout jako nepodstatnou drobnost. O něco horší to je s umělou inteligencí, která přeci jen poněkud pokulhává, a nad tím oko zamhouřit nelze. Jednotkám není možné svěřit osud do vlastních rukou, bez vašeho vedení jsou téměř jako slepé. Mají sice určitý akční rádius, ve kterém jsou schopné vnímat nepřátelskou aktivitu, ten je ale více než malý. Často se vám tedy stane, že vaší základnu napadnou nepřátelská vojska, což z povzdálí trpně sleduje vaše těžká artilerie, aniž by cokoliv podnikla.

Každý meč má ale dvě ostří, a tak to samé platí i o nepřátelích. Pokud budete jednotlivé budovy opatrně ostřelovat z povzdálí, můžete zničit polovinu protivníkovy základny, než přikročí k razantnímu protiútoku. Navíc jsem měl občas pocit, že hraji proti umíněnému pětiletému Earth 2150děcku. Když mi už podesáté za sebou zaútočil na bázi s pouhými dvěma jednotkami, které se díky mému obrannému systému dostali sotva na dohled hlavním budovám, říkal jsem si, že by se měl konečně ze svých chyb poučit. Ne. Přišli i po jedenácté. Takto podle mého názoru umělá inteligence nevypadá.

Přes všechny nedostatky, které ve hře jsou, se však jedná o jednu z nejlepších RTS, které se mi dostaly do rukou. Důvod je jasný. Vysoká hratelnost, akce, dobrý příběh, příjemná grafika, to vše se slévá v jeden dobrý pocit. A neexistuje žádná hra, která by byla dokonalá. Tak sedněte k monitorům, nažhavte procesory a dejte se do akce. Máte poslední možnost, protože letos, léta páně 2150, přijde konec světa.

Earth 2150
Výrobce: TopWare Interactive
Distributor: SSI
Minimální konfigurace: PentiumII 233 MHz, 32 MB RAM, 451 MB HDD, 3D karta
Doporučená konfigurace: PentiumII 233 MHz, 64 MB RAM, 451 MB HDD, 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Nikdo není dokonalý, a i na této RTS by ještě bylo co vylepšovat.
Hodnocení: 82%

Autor:




Nejčtenější

Destiny 2
VIDEO: Sci-fi Destiny 2 je nejhezčí na PC

Zatímco první díl střílečkové hry na hrdiny vyšel pouze na konzole, druhý se podívá i na počítače. A bude tam vypadat zdaleka nejlépe.  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

League of Legends
Slavný fotbalista vyhrál soud s autory League of Legends

Slavný nizozemský fotbalista Edgar Davids uspěl s žalobou proti provozovatelům hry League of Legends. Jedna z postav se totiž notně inspirovala jeho vzhledem.   celý článek

Ukázka ze hry Fapic
Kvantita na úkor kvality, Steam praská pod náporem špatných her

Ani nově zavedený vstupní poplatek nedokáže zabránit vydávání stále většího množství špatných her. Jen za první týden tohoto měsíce jich vyšlo přes 200.  celý článek

Další z rubriky

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.