Série strategických her Earth patří zřejmě k těm nejvíce podceňovaným, což je dost možná způsobeno nedostatečným marketingem a také větší složitostí hry, jež o něco přeci jen převyšuje na mainstream zaměřené Warcrafty či Command and Conquer. První díl, Earth 2140 se ještě pod značkou TopWare objevil v roce 1997 a běžel ještě pod DOSem. Každopádně, v Německu, Polsku a také u nás (především kvůli české lokalizaci, jež se tenkrát daly počítat na prstech jedné ruky) se setkal s velice solidním ohlasem. Žel na dálném západě se o hře v podstatě nikdo nedozvěděl. Stejně to dopadlo i s pokračováním s logickým názvem 2150, jež určitá skupina hráčů považuje za dosud nejlepší realtime strategii. Překonat ji může právě třetí díl – Earth 2160, jejíž vydavatel, německá společnost Zuxxez Entertainemt, nenechává nic náhodě a hru proklamuje, kde může, tudíž se tato nedostala do žebříčku nejočekávanějších RTS pouze u nás, ale takřka po celém širém světě. A my si povíme, proč se tak stalo, jelikož Earth 2160 má skutečně co nabídnout.
Hra tak trochu klame názvem, jelikož příběh naváže na předchozí díly, tudíž nepočítá s naší matičkou Zemí, která se v nich dočkala destrukce.
Ačkoliv se informace o hře objevily teprve nedávno, trvají vývojářské práce již v podstatě od roku 2001, takže je opravdu velká šance, že letos skutečně vyjde, což může leckomu při pohledu na překrásné obrázky nahnat vítr do gatí, ale na podobně skvěle vypadající tituly je třeba si pomalu zvykat, jelikož třeba Age of Empires 3 rozhodně nevypadá hůře. Tvůrci, studio Reality Pump navíc vřele spolupracuje s hráčskou komunitou, jejíž nejeden podnět byl do hry k všeobecné spokojenosti zapracován. Earth 2160 by tak nemělo vypadat jen jako diamant, ale dokonce se hrát i jako víno. Hra tak trochu klame názvem, jelikož příběh naváže na předchozí díly, tudíž nepočítá s naší matičkou Zemí, která se v nich dočkala destrukce. Alespoň si tak prohlédneme méně známé a exotičtější kouty galaxie, o něž by neměla být nouze. Hlavní část hry si však odkroutíme na vděčném Marsu, který začíná být v kurzu.Jen několik tisíc lidí přežilo velký kolaps země v roce 2150. Tito šťastlivci se dostali na rudou planetu a začali se rozvíjet. To zabralo několik let a shodou okolností se lidé zase rozdělili do třech nepřátelských frakcí, jako tomu bylo ostatně vždycky. Máme tu zase Euroasijskou dynastii, Spojenectví amerických národů a Lunární korporaci. Zatímco však proti sobě tyto ideologicky odlišně vyhraněné celky pokaždé bojovaly, tentokrát půjde jejich vzájemné hašteření trochu stranou, jelikož se na Marsu objeví zcela nová a dosud netušená hrozba mimozemské civilizace, jež byla probuzena přistáváním galaktických křižníků a nemá z vetřelců zrovna velkou radost. Odvěcí nepřátelé se tak budou muset spojit a společnými silami vzdorovat nepřátelským entitám. Již nyní je jasné, že si zahrajeme za mimozemšťany, ovšem dosud nebylo upřesněno, zda jenom v multiplayeru nebo pro ně bude zpracována vlastní kampaň jako pro tři výše zmíněné frakce. Autoři se rozhodli vsadit na četné videosekvence v enginu hry vyprávějící údajně zajímavý příběh plný zvratů a charakterních postav, které si buď zamilujete nebo začnete nenávidět.
Pokud jste hráli i předchozí tituly ze série Earth, tak zhruba víte, co od nejnovějšího přírůstku očekávat. Earth 2150 byla jednou z prvních skutečně povedených 3D strategií, což jedině podtrhla možnost postavit si stovky nejrůznějších jednotek a uvrhnout je do nevídaně obřích a epických bitev, kde se spáleným plechem rozhodně nešetřilo. Hratelnost pak byla ještě rozšířena o možnost kombinovat a spojovat desítky vynalezených součástek a stavět si z nich zbrusu nové, unikátní stroje vhodné ke zničení nepřátelských jednotek. Rovněž hlavní základnu bylo možné vylepšovat o nejrůznější obranné kanóny a dá se říci, že boje o hlavní stany byly pokaždé těmi nejzajímavějšími. Proč to tu všechno zmiňujeme? Inu, jednoduše proto, že se něčeho podobného, ovšem v ještě mnohem větší míře, dočkáme i v Earth 2160. Musíme však zároveň dodat, že ne všechny oblíbené prvky z předchůdce se vrací – například na terramorfing a budování tunelů musíme zapomenout, podle tvůrců šlo až o přílišné zpomalení hratelnosti.
Odhlédneme-li od značných variací při produkci jednotek a stavbě budov, měla by být Earth 2160 tradiční strategickou hrou bez přehnaného experimentování
Na vymýšlení vlastních jednotek se opravdu těšíme, jelikož nám bude dáno ještě mnohem více volnosti a součástek než minule. Zpočátku samozřejmě začneme jen s několika kusy, aby začínající hráči nebyli zbytečně zahlcení, avšak tvůrci nás hodlají neustále velice výrazně motivovat dalšími systémy a technologiemi, abychom ve hře měli pořád objevovat něco nového. Mluví se o několika tisících kombinací a pokud by se tato zpráva potvrdila, měli bychom co do činění s revolučním kouskem, minimálně po této stránce. I co se týče budov, máme mít zcela volnou ruku. Například při budování mrakodrapu lunární korporace si budeme moci vybrat, jaký segment umístíme na jaké podlaží. Podle toho se pak stavba bude v různých situacích chovat. Přiznám se, že si zde nejsem příliš jistý opodstatněním tohoto kroku, ovšem autoři v této oblasti slibují nejedno překvapení a logicky si je prozatím chtějí nechat pro sebe. Uvidíme tedy, jak to nakonec dopadne.Odhlédneme-li od značných variací při produkci jednotek a stavbě budov, měla by být Earth 2160 tradiční strategickou hrou bez přehnaného experimentování, jaké máme v poslední době možnost vidět na každém kroku a které ve většině případů stejně neuspěje. A co myslíme slovem tradiční? Především to, že zde najdeme celkem podrobný management základny spolu s těžbou surovin. Dočkáme se i misí blížících se svou podstatou RPG hrám, tedy procházení úrovní s malým počtem jednotek, jež jsou vedeny nějakým tím zkušenosti získávajícím hrdinou. Ani ti by ve hře neměli chybět, nebude na ně však kladen důraz jako třeba ve Warcraftu 3. Půjde jednoduše o silnější jednotky, které ve většině případů musí přežít misi.
Hodně si slibujeme i od výrazných rozdílů mezi čtyřmi stranami konfliktu, přičemž tři lidské si zachovají svou identitu z předchozích titulů série. Euroasijská dynastie se spolehne především na futuristické varianty dnešních tanků a dalších vozidel. United Civilised States využije síly mechů a pavoučích robotů a Lunar Corporations si lebedí v alternativních, tak trochu záškodnických metodách boje, takže při přímé zteči s ní jen tak neuspějete, ale pokud využijete nějakých těch vychytávek, jež nabízí, rázem se síly vyrovnají nebo se rovnou přelijí na vaší stranu. Každá kampaň (zatím jsou potvrzeny tři, o čtvrté se, jak už jsme zmínili, uvažuje) čítá sedm misí. Nenechte se oklamat tak nízkým číslem, mise budou skutečně rozsáhlé a Reality Pump mluví až o 150 hodinách hrací doby. To se nám ovšem zdá až příliš nadsazené – podobně dlouho v singleplayeru nevydržela žádná hra už pěkných pár let. Vzhledem k epické šíři kampaním půjde přenášet jednotky, ale i budovy z mise do mise, abyste pokaždé nemuseli začít s čistým štítem, jak se to děje v naprosté většině RTS a zábavným se to určitě nazvat nedá.
Velkou roli mají hrát agenti. Těch bude ve hře pouze omezené množství a každý z nich se může pyšnit unikátními vlastnostmi jako je například komandování jednotek, zvýšení efektivity těžby, pomoc při výzkumu apod. Agenti jsou přístupní skrz veřejné aukce, kde si je jednotliví hráči na určitou dobu pronajímají. V případě, že váš oponent potřebuje nějakého agenta, který by mu výrazně pomohl, můžete ho klidně přeplatit a vzít borce do vlastních služeb. Agenti si pamatují, u koho v minulosti pracovali a jak se k nim dotyčný choval. Podle toho by se pak měla odvíjet jejich cena nebo ochota. Důležité budou i vztahy mezi agenty samotnými. Mohou se mít rádi, milovat se nebo se také nesnášet. Může se vám například stát, že agenta seženete velice levně, jelikož u vaší konkurence pracuje jeho nepřítel a on se mu chce pomstít.
Velkou roli mají hrát agenti. Těch bude ve hře pouze omezené množství a každý z nich se může pyšnit unikátními vlastnostmi jako je například komandování jednotek, zvýšení efektivity těžby, pomoc při výzkumu apod.
Jak už bylo řečeno, může se Earth 2160 spolehnout na jeden z nejpokročilejších enginů současnosti, který je plně srovnatelný s nástroji použitými v Half-Life 2 nebo Far Cry. Popis grafiky se jenom hemží nejnovějšími termíny, jaké zvládají jen ty nejpokročilejší grafické akcelerátory. Pro srovnání: v Earth 2150 měly jednotky zhruba 70 polygonů, 2160 zpracovává jednotky s 5000 polygony. Přitom by k zahrání měla stačit grafická karta GeForce 3 úrovně a 1,5 GHz procesor. Celkově tak Earth 2160 vypadá na jednu z nejnadějnějších strategií roku 2005. Nabídne zajímavý příběh, čtyři odlišné frakce s možností designovat vlastní jednotky a také propracovaný systém špionů. Nevidíme tedy jediný důvod, proč se netěšit.Index očekávání: 90%