Earth and Beyond - hvězdný spektákl

12:00aktualizováno  15. února 2003 2:38
Po dvou letech čekání přilétá Earth and Beyond, simulátor vesmírného lovce, žoldáka, obchodníka nebo dobyvatele. Skvostná grafika a zvuky dávají tušit, že Westwood opět neuplatnil své talenty zbytečně a podtitul ""online hra"" celkem jasně sděluje, že jde o novou herní generaci MMORPG. Ponořte se do úchvatného vesmíru...

Na úvod...
Jak vypadá obal hry?

Mezi fiktivními světy a jejich zákazníky existuje pouto výživné jako pupeční šňůra a silné jako vůle vypravěče omámit své posluchače pravdivými příběhy ve vylhaném prostředí. Šňůrou proudí informace o citech a inteligenci hrdinů v závislosti na sérii dějových zvratů, které dávají dohromady přitažlivý život jaký nikdy nezažijeme. O tom knihy a filmy jsou. Jestli na genezi kvalitního příběhu libovolného druhu nacházíme něco fascinujícího, je to schopnost vymyšlených postav jednat autonomně, trhat se autorovi zpod ruky a skutečně žít podle myšlenkové konstrukce, která jim dala základní "mrtvý" tvar - jako slonovinová socha Galatey z řeckých bájí, která Pygmalionovi skutečně ožila pod rukama a stala se jeho milenkou. O vdechnutí života do postav se spisovatelé snaží neustále - notně by se jim zjednodušila práce, ale žádný způsob, s čestnou výjimkou divadla, zatím nedokázal prolnout všechny vyprávěcí postupy tak dobře jako počítačové hry, kde citlivá umělá inteligence reagující na změny herního prostředí znamená nepředvídatelnost každé herní seance. V ideálním případě. V praxi informace proudí šňůrou pouze jednostranně, směrem ven k hráči a zásahy zvenčí se uvnitř projevují maximálně alterováním konkrétního děje, nikoliv plynulou změnou herního světa. Takové hry nabízejí především sterilitu a onudění, což oboustranně průchozí online hry netrápí ani v nejmenším. Směrem ven proudí informace o změnách, směrem dovnitř informace o způsobu, jak změn dosáhnout. A hra začíná dýchat.

Výběr postav v úvodním menu Mapa galaxie Návrat z bitvy

Earth and Beyond není z hlediska idey online her výjimečná. Používá známá pravidla, ověřené systémy boje, vynucuje na hráčích socializaci a nabízí neopakovatelný zážitek: tak nějak se to od žánru čeká a zrovna z žánru online her je těžké kvalitně vybočit. Ještě před dekonstrukcí pupeční šňůry si přiznejme, že hodnotit definitivně hru s verzatilním obsahem je stejně smysluplné jako se kriticky vyjadřovat ke knize J.R.R. Tolkiena po přečtení úvodního slova. Stejně jako každá další Tolkienova kniha pohlcuje své předchůdce a tvoří literární monument fantazie, sežvýkává Earth and Beyond starší MMORPG, trhá je a kouskuje, skližuje a slepuje až k výslednému obrazu dokonalé online hry pro širokou veřejnost. Kdyby byla krabice s originálním CDčkem bombou, tikaly by v ní vteřiny audiovizuality, výstražně by blikalo jednoduché ovládání a o pyrotechnika by si žádal samotný přístup všech návrhářů studia Westwood, kteří na hře začali pracovat před lety podle jednoduchého návrhu a jako jednoduchou ji také dokončili. Herní kontinuum je evidentně ukotveno do vědecké fantastiky kýčovitého ražení, kde ani nezáleží na samotné vědeckosti jako spíš na efektnosti zbraní a vybavení, podobně jako v Hvězdných válkách. Publikum není zatěžováno zbytečně složitými nanotechnologiemi a kyberpunkovými implantáty, namísto toho hráče opíjí filmové postupy, prostor a přitažlivost studeného neprozkoumaného vesmíru.

Na devítce nezáleží

Merkur, Venuše, Země, Mars, Jupiter, Saturn, Uran, Neptun, Pluto. Co to je? Sluneční devítka. Jak její osazenstvo definujeme? Jako planety. Co je to planeta? Planeta je vesmírným tělesem větším než Pluto a menším než dvanáctinásobná velikost Jupiteru. Kdy byla poslední planeta objevena? Před sedmdesáti dvěma lety, odpoví informovaný laik, ale mýlí se. V současné době známe více jak sto planet mimo naší sluneční soustavu s tak poetickými jmény jako HD 162020 b či 55 Cnc c. Ačkoliv máte po prohlédnutí seznamu právo pochybovat o spojení citlivé duše a pozorovatele v těle vědce, neubráníte se zásadní básnické otázce: na které z těch koulí větších než Pluto existuje život?

Sci-fi vs. fantasy
Jaký je rozdíl mezi fantasy a sci-fi settingem, proč je zrovna sci-fi u počítačových her tak zanedbávaným a opovrhovaným prvkem? Zdánlivě nesouvisející otázka vytahuje paradoxní trumfy: fantasy hry jsou proti podstatě technologie, na které fungují. Fantasy hry jsou sebevražedné: opakují se skutečně ve všem. Fantasy hry jsou omezené: čerpají z historických a ohraných zdrojů. Nedávají naději. Oproti tomu pohled do budoucnosti má povinnost expandovat hranice, domýšlet současnou politicko-ekonomickou situaci a uvolnit stavidla představivosti - to bylo sice klišé, ale moc pěkné. Stejně tak pěkné je to o vykolíkovaném území a hledání zlatých nugetů. Ony tam jsou, ale jakmile mají příchuť sci-fi, tak se jich návrháři bojí a raději unikají ke starým dobrým schématům samožerné fantasy. Každá hra s futuristickou tématikou je proto malým klenotem, důkazem, že strach z budoucnosti může být motorem pro zatraceně rychlé hry.

V docích Na základně S NPCčkem...

Co kdyby...?
V případě E&B nabízí technologická symbióza počítače a softwaru mnohem lepší identifikaci s hrdinou, než například takový Dark Age of Camelot. Pohled skrz kokpit-obrazovku vesmírné lodi je mnohem vyzývavější než prohánění zadku rytíře po fantasy království. Vesmír navíc poskytuje výhodu "co kdyby" to bylo možné, na což neexistuje jednoznačně negativní odpověď. Co kdyby v budoucnosti lidstvo kolonizovalo Sluneční soustavu a nalezlo prastaré teleportační brány pro vstup do jiných částí galaxie? Co kdyby obyvatelé marsovské kolonie zmutovali do válečníků a jupiteřané do mystických hledačů poznání? Co kdyby pozemšťané zůstali stejní? Co kdyby vzájemný mír byl křehký jako mýdlová bublina? A co kdyby se objevily lodě neznámé civilizace, která odmítá komunikovat a její příslušníci se jen tak promenádují po okrajových systémech? Tak právě takový je základní situační kámen. Konfrontace s alieny mají hru řídit první herní rok a samozřejmě nejsou tím jediným, co by hře startovalo zmíněný scifistický motor: Earth and Beyond je především o vyprávění a dosahuje zatím nejvyšší laťky příběhové online hry.

Šest dní s Earth and Beyond na BonusWeb.cz

Cestování, , Vývojáři, ,

Hvězdné války potkávají hru
Každá civilizace nabízí dvě unikátní kombinace povolání/rasa, které automaticky profilují hráče ještě před vstupem do samotné hry jako obchodníka, válečníka nebo cestovatele - podle toho jsou také tři druhy zkušeností a schopnosti spojené pouze s určitým povoláním. Personalizace avatara se skládá z úpravy na dvou úrovních: makeupování samotného hrdiny a posléze jeho lodi. Definování fyzického vzhledu postavy opět posunuje online hry o kousek dál a kdyby nebylo jasné, že příští MMORPG opět přinese něco navíc, dal by se styl EaB označit za vyčerpávající. Ke slovu se dokonce dostane tetování několika druhů (třeba čárový kód) na libovolné části těla v měnitelné velikosti. Podlouhlý osobitý design raket vděčí za vznik návrháři Hvězdných válek I+II Dougu Chiangovi, který si nabrousil pero i na jejich dalším grafickém upgradování.

Blízká setkání druhého druhu Jááá našel DIAMAAAANT!!! Volně ložená biomasa. Neubližuje.

Příběh a online svět
Známý anarchistický přístup návrhářů "kopneme je do online světa, ať si tam dělají, co chtějí" vystřídaly provázané mise a série questů spletené s vývojem avatara takovým způsobem, že se prostě nedají ignorovat. Nové schopnosti čekají pouze ve formě odměny za splněné questy a bez schopností typu teleportace, schovávání, vyrábění předmětů, opravování, vytváření červích děr nebo hackování se hrát nedá, ani kdybyste myš na hlavu postavili. Dlouhé mise v nepravidelných intervalech práskají akcí a vytváří tak magnetické silokřivky postavené na nečekaných setkáních s NPCčky a na krásné grafice. Téměř dokonalá hráčolapka slibuje jediné: uprostřed dění budete okamžitě. U všech třech civilizací probíhá odrazový moment shodně: do dvacáté úrovně je levelování díky questům snadné, od dvacáté podstatně zpomaluje a je třeba přidat samostatné mydlení v sektorech s hojnou účastí nepřátel. Jakmile najedete na kolejnici vyprávění, ztratíte výraznější šance vykolejit skrz sólování nebo objevování sektorů na vlastní pěst. Zde názorně vidíme evoluci online her. V běžné online hře se snadno stane, že hráč spadne do smyčky bumbum-level-up-bumbum-level-up a nezajímá ho herní svět jako spíš místa, kde se objevují nepřátelé. Questy v EaB jsou naopak napsané tak, aby hráče protáhly přes všechny soustavy (pro everquesťáky: zóny) a vysvětlily mu rozlehlost herního prostoru. Každý z patnácti systémů obsahuje několik menších sektorů a každý ze sektorů je natolik rozlehlý, aby se do něj vešlo množství lokací od navigačních bójí přes asteroidová pole až po vesmírné stanice a města na povrchu planet. Jak bylo řečeno, je tu šest kombinací rasy a povolání a pro každé z nich je připraveno unikátní vyprávění misí, některé sektory jsou dokonce přístupné pouze cestovatelům nebo obchodníkům či válečníkům a stejně tak NPCčka hovoří jen s těmi "svými". Plnění questů navíc ovlivňuje oblíbenost hráče u několika herních frakcí a na oplátku se oblíbenost promítá do odměny za nové mise. Variabilita prostředí s různě se chovajícími NPCčky je důležitá jako nosník pro vyprávění a připoutání k monitoru.

Net7

Zpravodajská agentura Net7 nevysílá na televizním kanále, ani ji nemůžete naladit na rádiu – kdyby to bylo možné, zpanikařili by všichni diváci v prvních chvílích, kdy se na obrazovce objeví mimozemské lodě anebo hlasatel klidným hlasem oznámí útok pirátů na stanici v hluboké vesmíru. Net7 je čistě interní záležitostí Earth and Beyond. Většina frekventovaných vesmírných přístavů obsahuje terminál pro stáhnutí nejnovějších informací, které nejsou jen na okrasu a leckdy se v nich dá najít klíč k novým lokacím nebo k vyřešení questu. Výstup z Net7 je přístupný také ne-pilotům, pozemským krysám, na oficiální stránce. Samotní piloti si již zvykli na zesilovače signálu visící v prostoru anebo na mateřské studio, které svou monstrozitou připomíná pražský žižkovský vysílač. Stejně jako naše veřejnoprávní televize, funguje Net7 se svými virtuálními redaktory jako nejspolehlivější informátor o nových událostech. Vzhledem k zvýšenému výskytu alienů budou mít redaktoři o práci postaráno. Čtěte!

Když se řekne "credits"
Na stanicích a ve městech pilot rozepne pásy, vyskočí z kabiny a pochoduje po několika místnostech v zobrazení podobném Anachronox, vyřizuje obchody, vyrábí předměty a refinuje nerosty na čistý kov. Veškeré zadávání úkolů a praktické zpracování vědomostí/zkušeností/kořisti z vesmírného prostoru se děje jedině na pevné podlaze interiérů, zatímco akce se soustřeďuje ven - ovšem, kdo bojovat nechce, nemusí. Jen s pomocí frontierovského využívání herní ekonomiky si může hráč vybudovat slušnou obchodnickou reputaci a vytyčit komerční stezky mezi planetami. Obchodování sice disponuje velkou množinou předmětů, včetně těch vyrobených hráči, ale oproti neporazitelné Elite postrádá detailnost samotných transakcí. Návrháři namísto tabulkování přilepili k ekonomické tváři hry těžbu nerostů a výrobu předmětů. Vytěžování asteroidů přináší špinavou rudu, která se po refinaci dá využívat k ručnímu skládání cenných předmětů - v tom vynikají zejména pozemšťané.

Krásné pozadí... Meditační místo Jenquaiů Kličkování s poškozenou lodí.

Tam, kam lidská noha nevstoupila
Jenquaiové z Jupiteru nabízí hráčům obchodní schopnosti vyvážené s cestovatelskými. Jejich lodě jsou technologicky nejrychlejší a piloti zvládají všechny možné únikové a krycí manévry. Jenquai má za povinnost zkoumat okrajové soustavy a získávat tak objevitelskou zkušenost, ačkoliv potřebuje smrtící zbraně při potýkání s obyvateli necivilizovaných sektorů. Groupnutí s progenským válečníkem pak přináší jasné výhody, zvlášť když Progen neváhá použít schopnost self-destruct pro záchranu Jenquaie. Mezi Progeny a Jenquaiy ovšem vládne značně vypjatá situace, pramenící z téměř úspěšné anihilace Jenquaiů ve staré válce. Zdá se, že jde jen o slova nenávisti, ale po přečtení všech těch misí, úkolů a po pochopení všech narážek na vzájemnou nenávist sami zjistíte, že coby Jenquai se od Progenů držíte dál a coby Progen se Jenquaiů štítíte. Progené mají navíc vlastní problém: to oni otevřeli bránu do cizího vesmíru, odkud proudí (zatím neškodní) aliené. Agresivní potvory jsou soustředěné mimo oficiální stezky vytyčené navigačními bójemi, alespoň v civilizovaných sektorech. Při používání warpové rychlosti skrz nebezpečné sektory se raketě stejnak nemůže nic stát, tudíž boj není nikdy nutností. Právě pohyb mezi vzdálenými sektory mne přesvědčil o nevyžádané (velmi subjektivní) kvalitě hry: podporuje čtení knih. Jakmile vás unaví pastva na dokonalosti grafického prostředí, tak v až několikaminutových pauzách při přemisťování z jednoho sektoru do druhého nebudete mít co dělat: a kniha nebo časopis jsou v tu chvíli nejlepším přítelem.

Slavné vesmírné hlášky
Až budete v úzkých, budete muset utíkat, bojovat s přesilou anebo prostě nadávat na život, dělejte to se stylem a grácií. Následuje pár rad, jak si zachovat tvář i v případě, že se svou groupou pětkových nováčků potkáte deset dvacítkových potvor a jako jediný přežijete. A jelikož se v online hrách mluví anglicky, zachovali jsme hlášky v originálních verzích.
Never give up, never surrender! - kapitán Peter Quincey Taggart (Galaxy quest)
All your base are belong to us! - kultovní výkřik Catse z hry na Sega Genesis
42 - univerzální odpověď na jakoukoliv otázku o smyslu hraní, života a vůbec (Douglas Adams)
May the Force be with you! - účinný způsob jak si piloti stíhaček ve Hvězdných válkách přáli návrat z bitvy
It can only be attributed to human error. - HAL 9000 (2001: Vesmírná odysea)
Fine. I'll kill you later. - James Tiberius Kirk (Star Trek III: The Search for Spock)
Ellie, still waiting for E.T. to call? - David Drumlin (Contact)
E.T. phone home. - E.T. (E.T. mimozemšťan)
Monsters! Monsters from the id! - dr. Edward Morbius (Forbbiden Planet)
Come on you apes! You want to live forever?/You see a bug hole, YOU NUKE IT! - Jean Rasczak (Hvězdná pěchota)

Všichni za jednoho, jeden za všechny
Výrazně protěžované groupování nabízí speciální bonusy a percentuálně zvýšené zkušenosti z boje v závislosti na specializaci členů groupy a jejich vlastním levelu. Sólista samozřejmě není znevýhodněn postihy, přesto vytvoří spojením s ostatními silného "groupového hráče" - konglomerát hráčů získá schopnosti, které jedinec nemůže mít. Navíc groupa vytváří formaci pod velením kapitána, po kterém všechny lodě kopírují pohyby a akce, pakliže hráči s takovým postupem souhlasí. Během pobytu v groupě se hráč může schovat za asteroid a dokud jsou jeho kolegové ve stejném sektoru, dostává malé množství zkušeností a může jít třeba... no, kam se asi tak chodí, když se hraje online hra? Tak tam. V rámci zjednodušující filozofie a současně se zvýrazňující nutnosti socializace probíhá zakládání klanů jednoduše: stačí mít čtyři lidi v groupě a kliknout na jediné tlačítko. Vše je skutečně nadesignováno tak primitivně, až se zkušený hvězdoborec zalekne jednoduchosti ovládání a polopatického vysvětlení herních systémů, které z devadesáti procent bazírují na click-to-move či click-to-use. Všechny herní funkce jsou ovládnutelné během prvních pěti minut a pak už se jen létá a užívá, dokonce i ve chvíli smrti.

Oprava poškozené lodi Tak tohle vás také může zabít... A tohle také.

Zubatá kosa
Smrt v online hrách je jako granát házený vývojáři dokolečka. Není tak úplně jasné, jestli hráči chtějí mírumilovné vztahy nebo povolené vzájemné zabíjení a jak smrt vyřešit, když už k ní dojde. Snížením vlastností? Ztrátou předmětů? Odečtením zkušeností? A kde se u všech všudy má v perzistentním vesmíru ukládat pozice?! Ukládat se bude na základnách a umírat se nebude, tak odpověděla Earth and Beyond. Smrt je fakticky nemožná, porážka končí u zničení trupu a zachování základních životních funkcí pilota s následnou možností sebeopravy, teleportace na poslední základnu anebo čekání na hráče s opravárenskými schopnostmi. V každém případě se na účet zapisuje zkušenostní dluh, který se posléze automaticky splácí z vyhraných soubojů anebo speciálním úkolem, obvykle notně zdlouhavé povahy. Jako pilot tedy zemřít nemůžete, ale celá hra pro vás může skončit, a to jinak, než odříznutím šňůry z nedostatku peněz na kreditní kartě. Poslední štace se jmenuje "stopadesátá úroveň" a po jejím dosažení pilot hru dokončil - může buď létat dál anebo začít s novou postavou. Nosnost jednoho herního konta je pět postav. Myslíte, že dokážete součet jejich úrovní zakotvit na čísle 750?

Čas: -1:56, deset stupňů jihojihovýchod

Milovníků kosmického prostoru je mezi hráči hodně, stejně jako amatérských astronomů nebo prostě jen takových, kteří se v létě podívají na déšť Drakonid. Dobývání vesmíru pokračuje kilometrovými skoky. Ačkoliv je zrovna neslyšíme, můžeme se podívat na jejich stopy, na stopy ve vesmíru. V současné době slaví úspěch ISS - zatím kupodivu funkční skládanka Mezinárodní vesmírné stanice (International Space Station), která přes naší republiku přelétává každý den (v současnosti přibližně dvakrát denně) a je poctivým triedrem dobře viditelná. Kdy a kde a jak ISSko hledat radí neuvěřitelná stránka www.heavens-above.com. Najděte si svojí družici!

Pixelíčky a notičky
Podle obrázků je jasné, kde přesně Westwood uhodil desítky hřebíků do hlavičky jednou ranou velkého kladiva. Vesmír Earth and Beyond je neskutečně nádherný, s láskou vypiplaný; optické efekty kamery a vizuální bonboniéra fungují a například takové kameny v saturnových prstencích se skutečně pohybují a celý ten kolotoč klape podle fyzikálních modelů, ne sice tak realistických, aby Newtona posadily na zadek, ale dostatečně důvěryhodných, aby na zadek posadily vás. V tom je právě kříž a rovnou dvojnásobný, protože stejně kvalitní je aurální zkušenost. Oboje dohromady formuje jako beranidlo do nejexponovanějších příjmových center lidského organismu a dokonale vytlouká pomyšlení na sekundární nedodělávky hry. Kardinální omyly v interface zatím existují pouze dva: chatové okno v horní části obrazovky s malým písmem, které ho činí neuhlídatelným i přes množství filtrů a skutečnost, že se raketa pohybuje jen ose Z a není ji proto možné pořádně rotovat. Dokonce existuje neviditelná bariéra "nahoře" a "dole". Vedlejších překlepů je zanedbatelné množství: systém kdo dřív přijde, ten dřív mele u vybírání věcí z mrtvoly (v rámci groupy) namísto hodinkového anebo náhodného rozdílení, pouze dvě rychlosti - manipulační a warpová, hlemýždí rychlost souboje a praktická nefunkčnost tlačítka "autofire", které by mělo souboje zjednodušit akčně nenadaným jedincům, namísto toho je spíš rychleji pošle do hrobu anebo další sklouznutí, dokoupené zbraně nejsou přímo viditelné na trupu.

Meditace A odlétáme do jiných sektorů. Určitě to tam bude lepší! Kdyby slunce zapadalo, bylo by to tu červánkově romantické.

Earth and Beyond přináší neotřelou zábavu, sice jednoduchou, ale právě v tom naleznou hráči všech kategorií kouzlo, pakliže se do vesmíru budoucnosti ponoří. Hra je natolik odlišná od všech připravovaných titulů, o existující JumpGate a vyčichlé Allegiance nemluvě, že má šanci obstát v souboji s E.V.E., Star Wars Galaxies a Neocronem. Jak tomu bude v případě zkřížení ideových mečů s Imperator Online, pakliže se projekt autorů Dark Age of Camelot vůbec pohne, to je předčasná otázka. Každopádně právě v tuto chvíli již známe budoucí expanze: jenquainský obchodník Seeker, progenský obchodník Privateer a pozemský objevitel Scout by se měli objevit jako nová povolání a rozšíří tak herní základ na plnohodnotné tři kombinace za každou ze tří ras. Pakliže jste stále rozpačití, uvědomte si, že online hra je jako dítě, které sbírá zkušenosti a sílí a nedá se říci, zda bude v dospělosti policistou nebo gangsterem.

Online hra je prostě mimo mainstream, ale s pohledem upřeným na výsledek výtvarného cítění grafiků Westwoodu je to možná naposledy, co takové tvrzení píši.

Odkazy
  Earth and Beyond - oficiální stránka