Echelon - letecké bitvy budoucnosti

  12:00aktualizováno  9. července 3:12
Ruský tým Buka Entertainment ve spolupráci s vývojáři ze studia Madia konečně vydal očekávaný akční futuristický simulátor, ve kterém hráč usedne do kokpitu jednoho z několika supermoderních hybidů rakety a stíhačky. S plazmovými kanóny se pak vrhá do nehostinné skalnaté krajiny vstříc krvežíznivým hordám proradných nepřátel.

Echelon

Je tomu již skoro rok, co se začaly objevovat první konkrétní informace o futuristickém leteckém simulátoru Echelon, společném to produktu píle ruských týmů Buka Entertainmnent a Madia. Již první obrázky překvapily herní svět detailně vypracovanou členitou krajinou, která místy vypadala jako výstup z (dnes již letiého) profesionálního generátoru krajin VistaPro. Autoři slibovali, že učiní hru dostatečně atraktivní jak pro příznivce akcí podobných například Terminal Velocity, tak volněji laděných simulátorů. Nyní se konečně dostává Echelon na monitory našich počítačů, a tak je čas rozhodnout, zda šlo pouze o plané sliby, nebo jestli se v atraktivní krabici s bojovým letounem z dvacátého čtvrtého století skrývá skutečná herní perla. Ale nepředbíhejme...

První překvapení čeká na pilotní kadety již na začátku hry, kdy se v úvodní videosekvenci seznámí s příběhem. Není totiž vůbec zvykem, aby se v podobných hrách začal vyprávět epický příběh přesahující dvě staletí. Vše začíná rokem 2117, kdy v Galaktické říši dojde k občanské válce, na jejímž konci byly v roce 2150 desítky neobyvatelných planet zamořených radioaktivním spadem, miliardy mrtvých a jen hrstka živořících lidí, kteří vyslali kolonizační lodě ke vzdáleným neobydleným planetám. Echelon Dalších sto padesát let se neslo ve znamení snah o obnovení původního vědeckotechnického potenciálu - během této epochy došlo k obrovskému vzestupu vědy a ekonomiky a vytvořila se Galaktická federace, do které vstoupila většina nových kolonií i původních planet. V roce 2320 však došlo k události, která měla navždy změnit poklidný běh dějin mirumilovné federace - došlo ke kontaktu s lodí tajemných Velianů, původně pozemských kolonizátorů, kteří před lety objevili opuštěnou, leč plně funkční základnu mimozemšťanů. Veliané postupně pronikli do tajů vetřelecké technologie a adaptovali ji do svých strojů i tělesných schránek. Asi nejvýznamějším vynálezem byly takzvané Zero-Transporty - brány pro přesun mezi jednotlivými hvězdnými systémy. Mezi lety 2320-2350 probíhala éra "velianizace", kdy došlo k systematickému vybudování bran poblíž všech hlavních kolonií. Bohužel, soustava bran byla jedním velkým trojským koněm - součástí konstrukce byl i generátor pole, které vyřadilo z provozu všechny elektonické systémy lodí v jejich blízkosti. Když začala obrovská invaze velianských bojových plavidel do všech systémů, dostaly se lodě federace poblíž bran do pasti. Proto se boj přesunul na povrch samotných planet, kde se proti velianským cyborgům postavil v posledních zbylých raketových stíhačkách snad každý, kdo někdy v ruce držel knipl - dokonce i vy, kdysi pilot supermoderní verze práškovacího čmeláka.

Echelon

Jak je u tohoto žánru zvykem, musíte v kampani plnit jednotlivé mise, abyste se dostali dál. Tady ale narazíte na největší nedostatek hry - naprosto otřesný a nevyrovnaný design misí. Může se vám totiž stát, že strávíte půl hodiny poletováním od jednoho kopce k druhému a hledáním lehkých tanků schovaných kdesi v kaňonech (jejich samotná eliminace je s těžkým bombardérem otázkou vteřin), jindy zas narazíte s lehkou stíhačkou na sérii nehybných a nestřílejících těžce obrněných obranných zařízení, která musíte ničit jedno po druhém (pro představu - zničení jednoho trvá asi minutu nepřetržitého střílení z velké blízkosti), nebo (v tom snad úplně nejhorším případě) doprovázíte několik desítek minut konvoj, aby vás pak zabila přesila nepřátel a donutila opakovat celou nudnou cestu znova (ukládat pozice v průběhu mise nejde). Samozřejmě můžete mít i štěstí a dostanete úkol, se kterým jste za tři minuty hotovi, ale tahle nevyváženost je hodně na škodu. Dalším problémem je nevyzpytalelný protivník, jehož letouny velmi často při útoku narazí do vašeho stroje (kolize s objekty se dají samozřejmě v options vypnout, ale pak to jaksi není ono). Při tvorbě misí a umělé inteligence se zkrátka zapomnělo na to nejdůležitější - hratelnost.

Echelon

Naopak pochválit je nutné široký výběr letadel a zbraní. Během plnění misí se postupně posadíte do kokpitu čtrnácti strojů čtyřech kategorií - klasické stíhače, "interceptory", stíhací bombardéry i výsadkové transportéry. Jednotlivé poddruhy se od sebe liší velikostí, počtem zbraňových pozic, pancéřováním a manévrovacími schopnostmi. Je proto více než vhodné vyzkoušet si nejdřív všechny typy letadel v samostatných scénářích, aby vás pak v kampani nepřekvapilo náhlé přesednutí z lehké a obratné stíhačky do bombardéru, se kterým se na pětníku opravdu nevytočíte. Největším nepřítelem častého střídání letadel je zejména různá setrvačnost. Stokrát nacvičované "zaseknutí" stroje před skálou pak může mít skutečně fatální následky - engine hry obsahuje komplexní model poškození, a tak se stačí nešikovně otřít o kopec a uthne se motor, křídlo nebo stabilizátor. Vy jen pak zoufale sledujete, kterak se zběsile rotující stroj řítí do propasti. Doslova alchymií je také konfigurace zbraní - každý stroj má primární a sekundární pozice pro hlavňovou výzbroj a pylony pro rakety. Je jen na vás, co z podporovaných kulometů, kanónů, vrhačů plazmy či raket na příslušné posty namontujete. Bohužel však nejde vzájemně kombinovat během letu střelbu z různých zbraní - Echelon na nějakou salvu "z plných" můžete rovnou zapomenout. Letový model (ano, pokud si v nastavení nezvolíte arcade mód, ale hardcore, dá se o letovém modelu mluvit) je celkem zajímavý - kromě běžných ovládacích povelů známých z letadel (ekvivalenty výškovky, směrovky a křidélek) dokáží raketové stroje strafovat do všech čtyřech směrů - tedy i nahoru a dolů. Jakmile vám ovládání vejde pod kůži, dají se s ním provádět skvělé akrobatické kousky, jenom pozor na překročení maximální rychlosti - kokpit se začně třást a letoun se stává neovladatelným.

Největší předností Echelonu je rozhodně grafické zpracování krajiny. Povrch planet je velmi členitý - fraktálové kopce a kaňony vytvářejí úžasné scenérie a takový průlet úzkým údolím s vycházejícím měsícem v pozadí, jehož siluetu občas překryjí řídké mraky, je doslova pastvou pro oči. Také budovy a gigantické mosty vypadají atraktivně - pokud vám nedopatřením uletí pár střel a skončí někde ve zdi, můžete se pokochat pohledem na rozpadající se kontrukci, ze které se doslova odlupují trosky. S tím vším však ostře kontrastují odfláknuté modely letadel i ostatních jednotek - je sice pěkné, že raketové motory šlehají plameny jen tehdy, kdy opravdu mají, ale pohled na pilota připomínajícího rozpláclou papírovou figurku z "ábíčka", nepřátelské tanky zajíždějící do silnice Echelon (evidentně někdo nedotáhl do konce kolize objetků) nebo exploze plazmových střel, které cíl ani neožehnou, dokáží zkazit celý dojem ze hry. Je však nutné přiznat, že hardwarové nároky jsou vzhledem k členité krajině celkem přijatelné - pokud zrovna chaoticky nepálíte kolem sebe a nejste příliš blízko explodujícím projektilům, stačí pro plynulý běh v rozumných detailech opravdu deklarovaná optimální konfigurace s 450 MHz procesorem, 128 MB RAM a nějakou novější 3D kartou.

Ačkoliv se z předchozích řádků může mnohým zdát, že je Echelon naprostý propadák, který jen shodou okolností dostal od programátorů z Matičky Rusi darem skvělý grafický engine, má i některé světlé okamžiky - pokud máte například štěstí na dobře udělanou misi, jsou dogfighty v kaňonech docela zábavné. Také akrobatičtější povahy ocení futuristický letový model, kde mají pedály mnohem větší vliv na směr letu než u současných strojů (krkolomné manévry tak na sebe nenechají dlouho čekat). Verdikt je proto jenoznačný - mírně nadprůměrná hra s mírně nadprůměrným hodnocením. Nic víc a nic míň...

Echelon
Výrobce: Buka Ent. / Madia
Vydavatel: Bethesda
Distribuce v ČR: Bohemia Interactive, plně v češtině
Oficiální homepage: echelon.bethsoft.com
Minimální konfigurace: procesor 266 MHz, 64 MB RAM, 650 MB HDD, 3D karta
Doporučená konfigurace: procesor 450 MHz, 128 MB RAM, GeForce 2
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Nemastná neslaná střílečka s prvky leteckého simulátoru se skvělou grafikou krajiny, ale otřesným designem misí.
Hodnocení 70%

Autor:
  • Nejčtenější

Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou

Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....

Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší

Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou

Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...

Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu

Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vydělali jsme víc peněz, než naše malé studio zvládne, říká tvůrce Palworldu

Letošní herní hit Palworld už japonskému studiu Pocket Pair vydělal miliardy a stále se prodává...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu

O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole

Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...

Oblíbená deskovka ze světa Duny vyšla i v digitální podobě. A v češtině

Na Steamu se nečekaně objevila digitální adaptace populární deskové hry Dune: Imperium. K dispozici...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...