ECTS: Jak se rodí nová Croftová

  • 293
Třicet milionů prodaných kopií jen prvního dílu hry, v níž účinkovala, hrdinka statisíců pubertálních snů, dobrodružka, vedle které by si Indiana Jones nepřipadal jedinečný, a hlavně žena, která nutí výrobce grafických karet zvyšovat kapacitu pro výpočet polygonů. Lara Croftová - kdo jiný. A již po šesté.
Tomb Raider: The Angel of Darkness

Před šesti a půl lety tušilo návrhářské studio Core jen zpola, jaké šílenství způsobí jejich postava čerpající z Indiana Jonese, Lara Croftová. Dnes jsou lidé z Core za vodou. Tomb Raider S Croftovou v hlavní roli se stal komerční explozí. Lara plynule využila možnosti všech konzolí, včetně těch nejobskurnějších jako PDA, byla personifikována řadou modelek a filmovou herečkou Angelinou Jolieovou a visí nad postelí nebo se houpe u klíčů všem herním adolescentům. Mimoto se dostala na obálku prestižního The Face jako první počítačová postava. Sexuální symbol virtuálního nebe není jen akční a prsatý, ale především ovladatelný a zároveň sebevědomý, což v reálu moc dohromady nejde, proto ho tolik hráčů obdivuje. Prvního dílu prodalo distributorská Eidos třicet miliónů kopií a na úspěšnou řadu bylo zaděláno. Poslední rok byl tichý a klidný, jediná otázka útočila na Eidos ze všech stran: zemřela Lara? "Rok oddechu byl pro nás bezpodmínečný. Po pěti hrách za pět let jsme potřebovali čas pro sebrání statistických údajů a přizpůsobení hratelnosti novým požadavkům hráčů," říká John Davis, producent britského Eidosu.

Jill de Jong, nová modelka pro Laru Croftovou

Z podrobných výzkumů vyplývá, že po filmovém béčku a delší herní absenci je zájem o Laru mnohem vyšší. Eidos proto vyhlásil konkurz na novou modelku, kterou se stala dánská Jill de Jona s novými rozměry a podstatně vyšší mimickou zásobou, než jakou předvádí pár desítek polygonů. "Když mi zavolali, že se od teď jmenuji Lara, skoro jsem tomu nemohla uvěřit," popisuje de Jona zlomový okamžik profesního života. "A když mi to konečně došlo, už jsem si autem jela pro kostým." To něco naznačuje o rychlosti chápání světoznámých modelek. De Jonová je pouze jednou z řady "těl", které firma Eidos běžně využívá k promo akcím: první a prý nejlepší Lara se v reálu jmenovala Jordanová a velký úspěch zaznamenala Nell McAndrewová (Tomb Raider III, 1997) či z jiného soudku Kelly Brooková (Deathtrap Dungeon, 1998).

Tomb Raider: The Angel of Darkness

Hráči Laru přijímají jako komplexní osobnost a hovoří o ní jako o "rozhodné ženské," "sexy kočce" a (pozor!) "inteligentní řešitelce problémů," tvrdí tisková zpráva Eidosu. Není to právě ten Eidos, který popularitu Croftové staví na poloerotických fotkách? Tady se pánové utnuli a jak se říkalo na Game Developers Conference, když někdo nasadil prefabrikovaný úsměv a začal popisovat svou hru: cut the bullshit. Za páku totiž umí zatáhnout každý blbeček a když k akční hře nepřivaříte slovíčko "inteligentní," tak se vám konkurence vysměje. Nezáleží na tom, co ve hře je, ale jak se to vyloží v mediální realitě. Ve skutečnosti nová Lara obsahuje adventurní prvky nevídané v předchozích akčních dílech. Poprvé má Lara možnost popovídat si s postavami a poprvé získává odměnu za vyřešení postupových problémů v podobě upgradu nějaké vlastnosti (k čemu to?).

Tomb Raider: The Angel of Darkness

Novinky nejsou jen o interakci, přibude množství nových postav a navíc Adrian Smith z Core říká:"Poprvé v historii TR her máte možnost hrát za druhou postavu." Příběh zůstává standardním: po falešném obvinění z vraždy Lařina rádce von Croye v Paříži, se z Lary stává zločinec na útěku. Originalitou historka příliš nehýří. Děj se posléze přesune do Prahy, což už nikoho nepřekvapí (objeví se zde i nový herní Indiana Jones). Kupodivu podle všech soudných lidí příšerný film se naopak ve fanovské základně uchytil. Podle osmdesáti procent dotázaných je Lara nejpohodovější dobrodružkou všech dob. "O Angel of Darkness nepochybujeme," říká Jonathan Kemp, manažer Eidosu pro evropské teritorium. Ví své: i kdyby Lara vypadala jako Boulder Dash, prodají se nové hry sta tisíce. A když už nic jiného, od producentů je pěkné alespoň to, že se nesnaží skrývat reklamně-komerční infůze na udržení fenoménu.

Úspěch Tomb Raidera naznačuje Eidosu, kudy vede cesta: skrz budování série s charismatickým hrdinou a jeho propagaci v oborech, které jinak se hrami příliš nasouvisí. Další z nadějných kultovních osobností je Codename 47 ze hry Hitman a JC Denton z Deus Ex. Z prostředí Deus Ex totiž studio Columbia připravuje celovečerní film.