ECTS: mobilové hry útočí na handheldy

  • 14
Jaká je budoucnost hraní? Shodneme se, že ať bude jakákoliv, bude online. A jaká je platforma budoucnosti? Mobilní telefon. Ačkoliv PC nabízí grafickou podívanou, handheldy akční hratelnost a konzole sportovní simulátory, nedají se strčit do kapsy a použít třeba na vrcholku Mt. Everestu. Podívejme se na několik nadějných titulů.
Sagem MyX 5

Na velikosti prý nezáleží, říkalo se do doby, než se v ulicích objevila Godzilla. Na velikosti ve skutečnosti záleží, dokonce jí patří budoucnost, jakmile se zjistí, kudy vede cesta. Od sálových počítačů zatím kolíkujeme herní putování zmenšováním platforem a není těžké si do pěti let představit hry v grafice současných handheldů přímo na displeji mobilního telefonu. Game Developers Conference tématu věnovala diskusní panel, kde se zdůrazňoval problém neujednoceného programovacího standardu (JAVA, SMS, WAP, MMS) pro různé stroje a analytická společnost ScreenDigest, jindy lakomá na neplacené informace, vydala v rámci ECTS obsáhlejší studii ekonomických možností média zdarma. V praktickém působení nezůstávají pozadu velké softwarové domy jako EA nebo THQ se speciálními verzemi PC nebo konzolových her. Mobilům zřejmě patří budoucnost, pakliže poletí technologie stále raketově kupředu a my ji budeme využívat, co to dá.

Londýnská společnost Orange na ECTS uveřejnila tiskovou zprávu jmenující žánr MMMG (Massively Mobile Multiplayer Games) a premiérovala hned se čtyřmi kousky nápadně připomínajícími staré šestnáctibitovky. Celkově Orange provozuje šest původních her a na speciálním serveru udržuje perzistentní herní světy formou tabulek, hi-score, vyřazovacích lig a chatu. Zatím lze soudit, že Orange do toho jde naplno, protože dokonce zakoupila práva na termín "wirefree" namísto běžně používaného "wireless" a díky spojení s francouzským Telecomem, mimochodem mecenášem online her, se snadno dostane do Evropy a francouzsky mluvících zemí v Africe. Představte si tu krásu hrát po mobilu s Tanzáncem...

Přímo na ECTS byly představeny čtyři hry na mobilech Sagem MyX 5 upevněných na velmi krátkém a velmi pérujícím lanku, s trochou snahy se tedy dal simulovat force feedback. Společným jmenovatelem je online svět a originální náměty, které jsou PC vzdálené jako Alpha Centauri. Nejhlouběji využívá platformu Gangsta of Love, tématicky spadající do skupiny "larryovek", her o dobývání srdcí druhého pohlaví. Jak hrát na mobilu... Prostředí je situováno do pětihvězdičkového hotelu, kam se uživatelé připojují a s osobně nadefinovaným hrdinou/hrdinkou žijí společenský život: povídají si. Body a jistý osobní prospěch dostane hráč, který z protějšku vyrazí jeho telefonní číslo. Absurdní hra-nehra nabízí to, co na základní úrovni zviditelňuje The Sims Online - socializaci. Ve skutečnosti jde pouze o grafický chat, kde je jediným herním zásahem hotelový psychiatr s poradnou pro nezkušené.

Pro asexuální hráče mnohem přitažlivější Blood&Sand, navazuje na římské gladiátorské souboje. Hry sající z římské říše se objevují neustále, proto je portace idey na mobil marketingově úspěšným řešením. Hráč si nadefinuje gladiátora, trénuje ho v aréně souboji s jinými hráči. Fata morgánou každého je probojovat se skrz malé amfiteátry až do reprezentativního Kolosea. Za každý úspěšný zápas získá hráč peníze na nákup lepšího vybavení a slávu pro zviditelnění v hi-score žebříčcích. Transport mezi městy římské Evropy nabízí pocit filmové výpravnosti a skutečnost, že jde jen o "malou" hru, ruší narkomanskou svázanost s postavou, známý z MMORPG - bez větších problémů lze začít kdykoliv znovu. Konečně, smrt se gladiátorům nikdy nevyhýbala. Stejně jako mobilové zálety Gangsta of Love, vyvíjí Blood&Sand společnost Atomic Planet Entertainment, která není na bitevním poli nováčkem a před dvěma lety (v dřevních dobách wireless hraní) vyrobila DinoIsland.

Stánel firmy Orange na ECTS 2002, všimněte si obrázků z her na každém panelu Druhým borcem pracujícím pro Orange je studio Rebellion, proslavené tituly Aliens vs. Predator a Rainbow Six a také neblaze známé utajovaným Dredd vs. Dead. Mobilová Judge Dredd: Cityquake vychází z komiksu, na který má Rebellion výsostná práva. Buď v roli Soudce (ten dobrý) nebo Perpa (ten zlý) proti sobě hráči bojují v týmových akcích situovaných do Mega-City One. Na displeji se objeví dvanáct typů prostředí v šesti čtvrtích Mega-City. Zajímavě řešené sbírání bonusů anebo přímo "klanové války" předpovídají hře hvězdnou budoucnost. Mezi hvězdami se také odehrává Star Runner, popsatelná jedním slovem: Elite. Pakliže jste veteráni hraní, víte o co jde. Hráč létá mezi planetami, obchoduje a dovybavuje si svou loď útočnými a obrannými prostředky. Ve volném prostoru bojuje o přežití s piráty (ovládanými počítačem) anebo s protihráči. Je skoro neuvěřitelné, že Brabenův propracovaný simulátor vesmírného obchodníka může fungovat na něčem, co strčíte do kapsy.

Vyjmenované hry mají mnoho společného: spíše statickou grafiku, ovládání skrz menu, využití WAPové technologie a bohužel také to, že se v České republice jen tak neobjeví. Na druhou stranu, možnosti technologie jsou neomezené a zavedené handheldy (GameBoy Advance) mohou v několika letech zjistit, že je vytlačuje mnohem agilnější nečekaný soupeř - mobilní telefon.