Jak hodnotit hry? (ilustrační snímek)

Jak hodnotit hry? (ilustrační snímek) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Editorial: hledání ideálního systému hodnocení

  • 40
Chceme vás seznámit s tím, na čem pracujeme a na jaké články se můžete v nejbližší době těšit. A tentokrát i s tím, jak hodnotíme recenzované hry.

* Čtenářská kritika naší recenze na Alien: Isolation se dotkla zajímavé věci: systému hodnocení. Nechme nyní nového Vetřelce stranou, ostatně má nabídka v diskusi na sepsání druhé strany mince platí pořád, a podívejme se na systém hodnocení v obecné rovině.

Na Bonuswebu nevyvažujeme, to znamená, že autorům recenzí nezvyšujeme ani nesnižujeme hodnocení kvůli tomu, aby to opticky sedělo. Vyvažování může fungovat, pokud by všechny hry hodnotil pouze jeden člověk, což je prakticky nemožné. Zakládáme si na tom, že recenzent o hře napíše, co si skutečně myslí, i když třeba přijdeme o reklamu, nebudeme mí dobré vztahy s distributory, a nedostaneme se tak k některým kouskům v předstihu. A také se ne vždy trefíme do většinového názoru, jako se to stalo u Vetřelce.

Námitka! S touto recenzí nemůžu souhlasit a řeknu i proč.

Která recenze je ta „pravdivá“? Samozřejmě že ta, se kterou nejvíce souhlasíme, která nám takříkajíc mluví z duše. Nebo ne? To je právě velká chyba. Měli bychom naslouchat i názorům, které se nám nelíbí a podívat se na problém / produkt / cokoliv i z jiného úhlu. Občas totiž i ti, které nemáme rádi, mají pravdu.

Krásný příklad: že se číselné hodnocení, které by mělo sloužit jako vodítko přeceňuje, ukazuje nedávno vydaný Driveclub na agregátoru hodnocení Metacritics. Pokud jde o odbornou kritiku, nejméně hra získala 40 procent (respektive 2 hvězdičky z 5) a nejvíce 95. Uživatelé dávají 0 i 10 bodů z deseti možných. A teď babo raď. Kdo z těch, kteří volají po objektivních recenzích (což je protimluv), ukáže na tu správnou?

Úvahy nad systémem hodnocení se vracejí v nepravidelných vlnách prakticky od vzniku Bonuswebu. Naší chybou je, že hodnotíme na škále 0 až 100 procent, což k jemnému vyvažování vyloženě svádí. Už před lety jsme uvažovali, jestli se číselného hodnocení úplně nevzdat, ale byl to silně menšinový názor. V dnešní uspěchané době, kdy mnozí jen kouknou na titulek, krátké zhodnocení a číslo, to na internetu není dobrý nápad. Vážně jsme zvažovali také systém pěti hvězdiček, který by mohl brát vyvažování v potaz, ale nakonec zvítězil autorský pohled. Jak ukazuje Driveclub, problémy by byly stejné.

Parádní by bylo, kdybychom mohli fungovat jako ve filmovém průmyslu, kdy na film zajdou třeba tři lidé z redakce. Jeden z nich napíše recenzi a zbylí dva přilepí svoje hodnocení. Nerealizovatelné je to kvůli omezenému množství kódů, časové náročnosti i rozpočtu.

Opusťme ovšem klidně vody herního průmyslu. Který systém hodnocení považujete za nejlepší a nejlépe realizovatelný vy?

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth

* Co chystáme na příští týden? Ve čtvrtek odpoledne, po vypršení embarga přineseme recenzi na Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth, kterou máme od úterý k dispozici (je to verze, která zahrnuje úpravy Day One patche). Mrkneme také na horor Evil Within.

V pondělí se ohlédneme za sérií Far Cry, což je rest z minulého týdne. Od Microsoftu také dorazil kód na bláznivou Xbox One exkluzivní akci Sunset Overdrive, embargo ovšem vyprší až koncem měsíce. Chystáme také recenzi na F1 a očekávaný krokovací dungeon Legend of Grimrock 2, který si zatím vede velmi dobře. Sezona je zkrátka v plném proudu.