Home

Home

Ekologové upozorňují na žravá herní zařízení

  • 34
Spotřeba herní elektřiny i prodeje her stoupají, ale klesají akcie Sony - firma pořád prodává PS3 se ztrátou 50 dolarů

Na spotřebu moderních herních systémů jsme už několikrát upozorňovali a PC hráči na ni narážejí pokaždé, když hledají novou grafickou kartu a kvůli jejím požadavkům vyměňují zdroj ve svém miláčkovi za nějaký výkonnější. Méně vidět je rozežranost herních konzolí. Kromě spotřeby samotných hraček je totiž nutné připočíst i spotřebu velkoplošných obrazovek nebo výkonných systémů ozvučení. To ale platí i pro majitele PC, kteří svého broučka zapojují k televizi a audio zesilovači.

PlayStation 3 refer - celyVzhledem k variabilitě PC se těžko obsazuje i pozice největšího žrouta. O tuto pozici se nicméně zcela jistě uchází právě extrémně výkonný osobní počítač s náročnou grafickou kartou, tedy spíše dvěma. Při hraní her tak může počítač brát ze sítě mnohem více než nejžravější herní konzole v podobě PlayStation 3, která podle měření americké organizace Natural Resources Defense Council v běhu potřebuje asi 150 W elektrické energie. Až po PC a PS3 následuje Xbox 360 se spotřebou 119 W. Nejúspornější je s pouhými 16 watty Nintendo Wii, které je na tom se spotřebou podobně jako PlayStation 2. Obě zařízení přitom nabízejí obdobnou grafiku. To je logické, protože právě grafický čip má na spotřebě největší podíl, v závěsu se potom drží hlavní procesor.

Studie americké organizace se samozřejmě nezaměřila pouze na samotnou spotřebu aktuálních herních zařízení, ta se dá vysledovat během několika hodin s jednoduchým měřícím zařízením mezi zásuvkou a konzolí. Mnohem zajímavější zjištění je, že přibližně polovina lidí konzolu nevypíná, i když si na ní nehraje. Takoví lidé pak platí několikanásobně větší účty za elektřinu. Kouzlo je totiž v tom, že pokud konzole běží „naprázdno“, její spotřeba se příliš neliší od spotřeby za plného výkonu. I jen vypnutí do spánkového režimu přitom sníží spotřebu v průměru na jediný watt.

Nintendo WiiVýsledkem studie je tedy hlavně doporučení vypínat oblíbenou hračku ve chvíli, kdy jí člověk nepoužívá. Ideální přitom je připojit všechny herní náležitosti do jednoho jezevčíka s vypínačem a po ukončení herní seance ten čudlík zmáčknout. Úspora z jednoho spotřebiče s kvalitním úsporným režimem (spotřeba 1 W) ročně dělá asi 35 korun, pokud jich ale člověk má víc, investice do prodlužovačky se rychle vrátí. Majitelé PS3 mohou snížit spotřebu tím, že v nastavení zapnou možnost automatického vypnutí. Podobnou možnost mají i majitelé Xboxu 360, jim ale systém nabízí pouze možnost vypnout konzoli po 6 hodinách nepoužívání, zatímco majitelé PS3 mají několik možností, včetně vypnutí už po hodině nečinnosti. Ve srovnání s lidmi, kteří nechávají herní zařízení běžet neustále, třeba kvůli výpočtům typu Folding at home, pak takový člověk ušetří (a nedá je ČEZu :-) ročně pár set korun.

Kromě očividné rady vypínat nepoužívanou elektroniku nabízí Natural Resources Defense Council také doporučení výrobcům herních zařízení. Podle těchto rad by například herní ovladače měly obsahovat tlačítko pro uvedení přístroje do spánkového režimu. Nová zařízení by měla obsahovat funkci, která přístroj uspí po jedné až třech hodinách nečinnosti. Vývojáři softwaru a hardwaru by měli spolupracovat na vývoji řešení, která umožní to, co nabízejí osobní počítače, tedy možnost pokračovat v hraní okamžitě po obnovení ze spánkového režimu přesně tam, kde hráč při uspání konzole přestal. Výrobci herních zařízení by měli výrazně snížit spotřebu zařízení při přehrávání hudby a videa. A nakonec, výrobci by měli používat co nejefektivnější čipy, aby snížili spotřebu energie při zachování vysokého výkonu. Z toho by si měla vzít ponaučení i nVidia, jejíž špičkové grafické čipy právě v kategorii energetická efektivita snad ani tak nekulhají, jako jsou spíše chromé.

Předvánoční prodeje pomohou k rekordu
I přes nepopiratelný vliv globálních ekonomických problémů se hernímu průmyslu daří. Alespoň to tvrdí analytik Colin Sebastian ze společnosti Lazard Capital Markets. Podle zjištění jeho firmy se vánoční prodeje her udržely na slušné úrovni a potvrdily tak sílu domácí herní zábavy v ekonomicky obtížnějších časech. I podle výzkumů veřejného mínění prý Američané dávají nyní před kinem přednost mnoha hodinám herního času za srovnatelné peníze. Poptávka se ale soustředila zejména na Wii a DS spolu s výhodnými balíčky XBoxu 360 s hrami „zdarma“. Dobře se prodávalo i omezené množství herních titulů. Letošek tak opět potvrdil, že vydávání velkého množství her před Vánoci není nejrozumnější tah.

Call of Duty: World at WarV celoročních výsledcích by prý měl herní průmysl dosáhnout nového rekordu, a to 20 procentního nárůstu ve srovnání s předchozím rokem. Překonání rekordu pak analytici očekávali, ale růst o 20 procent, pokud se potvrdí, překoná i optimistická očekávání ze začátku roku, kdy se o žádné krizi nemluvilo. Za růstem stojí kromě snižování cen herních zařízení hlavně vydání celé řady očekávaných titulů a pokračování silných her, ať už jde o nové GTA nebo o datadisk k World of Warcraft. Očekávání pro následující období jsou poměrně střízlivá. S lámáním rekordů se nepočítá. Analytici naopak vnímají jako hrozbu snižování cen základních cen herních titulů nebo jejich snižování krátce po uvedení na trh. Jako příklad může posloužit desetidolarová „vánoční“ sleva na Call of Duty: World at War.

PlayStation 3 stále se ztrátou
Společnost iSuppli, která s oblibou rozebírá různá zařízení a počítá, na kolik přijde jejich výroba, se opět ponořila do útrob PlayStation 3. Výsledkem prozkoumání vnitřností aktuálních modelů PS3 je zjištění, že bez započtení nákladů na distribuci a marketing prodělává Sony na každé PS3 přibližně 5 dolarů. Systém s prodejní cenou 399 dolarů stojí Sony na materiálu 449 dolarů. Oproti stavu v listopadu 2006 ale Sony snížila výrobní cenu o téměř polovinu. Úsporu skoro 400 dolarů přinesly levnější díly, například procesor Cell nyní stojí 46 dolarů, před dvěma lety to bylo 89.  Zmenšování čipů přispělo i ke snížení spotřeby a tím k použití méně výkonného a levnějšího zdroje, na kterém Sony ušetří téměř deset dolarů. Určitou úsporu přineslo i omezení hardwarové podpory pro hry z původní PS2.

Další úspory se skrývají ve větší míře integrace. Z původních 4 048 dílů je v každé nové PlayStation 3 pouze 2 820 kousků. Podle odhadu iSuppli se Sony podaří dostat náklady na úroveň prodejní ceny už v průběhu roku 2009. Ztrátami zmítaná Sony to nutně potřebuje.

Nintendo Wii do nového roku s videem
Japonské Nintendo stále drtí konkurenci nízkou cenou a neotřelým způsobem ovládání (v ČR bod jedna neplatí, ale to už víte). Slabší odbyt her nezávislých vývojářů tak firmu netrápí, ale Nintendo nenechává nic náhodě a chystá se rozšířit nabídku zábavy o online distribuci videa. V Japonsku se uživatelé dočkají v příštím roce, Západ se dočká o něco později než Země vycházejícího slunce.

K dispozici zatím není příliš detailů. Mluví se zatím o tom, že k dispozici budou reklamou sponzorovaná videa i videa placená. Kromě vlastního Wii video kanálu se ale v Japonsku chystá i nezávislá služba Everyone's Theater for Wii, která umožní sledování videa s cenou od 20 do 80 korun. Tuto službu má od ledna 2009 poskytovat japonská firma Fujisoft. O české lokalizaci si samozřejmě můžeme nechat jenom zdát. Důvodem přitom nejspíš nebude absence snahy lokálního distributora, ale stejně jako v případě Xboxu 360 nesmyslná regionální ochrana, kterou si prosadili majitelé autorských práv k filmům a televizním seriálům podobně, jako to funguje v hudebním průmyslu.