Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řecký ekonom experimentuje s nejmocnější virtuální ekonomikou světa

aktualizováno 
Ekonom Yanis Varoufakis z pozice outsidera navrhoval progresivní řešení evropské krize. Ačkoliv vládnoucí síly Evropské unie jeho názory ignorují, na základě blogerských příspěvků ho zaměstnala herní společnost Valve. A umožňuje mu experimentovat s její virtuální ekonomikou.
Digitální distribuce a herní knihovna Steam vytvořila rozsáhlou ekonomiku. Ilustrační foto

Digitální distribuce a herní knihovna Steam vytvořila rozsáhlou ekonomiku. Ilustrační foto

Digitální světy jsou ostatně pro akademiky bezpečným a výjimečným pískovištěm. V rámci státních i mezinárodních ekonomik totiž ekonomové nemohou testovat své teorie tradiční metodou pokus-omyl. Dopady by totiž mohly být až příliš vážné.

Ekonomiky počítačových her však představují unikátní prostředí, ve kterém lze v praxi zkoumat nové teorie. A na rozdíl od tradiční ekonomiky počítačové hry nabízejí přesná a úplná data, která lze navíc monitorovat v reálném čase.

Ačkoliv existuje celá řada silných virtuálních ekonomik, za tu nejmocnější lze pravděpodobně označit právě tu od firmy Valve. Jako vlastník digitální herní distribuce Steam totiž sjednotila celou řadu titulů. A umožňuje i výměnu předmětů napříč hrami.

Uživatelská základna Steamu se letos přehoupla přes padesát milionů a souběžně bývá on-line i více než pět milionů hráčů. Ekonomický ráj z toho navíc činí oddělená ekonomika jednotlivých regionů, jakými jsou například Severní Amerika a Evropa.

To Varoufakisovi umožňuje experimentovat například s cenami předmětů, a stejnou položku tak v odlišných regionech ocenit jinak. Možností je však celá řada.

Mists of Pandaria je v pořadí čtvrté rozšíření populární západní on-line hry na...

On-line hry typu World of Warcraft musí hledat způsoby, jak zabránit inflaci. A to Valve očekává od řeckého ekonoma Yanise Varoufakise.

"Nejenže máme kompletní sadu informací (což činí vzorkování nadbytečným), ale můžeme především měnit ekonomické hodnoty, pravidla i veličiny a pak sledovat reakce komunity. Jak se mění ceny, proměňují se i vzorce chování," píše Varoufakis na blogu společnosti Valve.

Ekonomovým úkolem je chránit virtuální ekonomiku před kolapsem. Ani počítačový svět se totiž nevyhne inflaci. On-line hry na hrdiny situaci mnohdy řeší speciálními předměty, které nemají žádný vliv na hru samotnou a nabízejí jen unikátní vzhled. Z ekonomiky tak stahují alespoň část měny a brání vládě těch nejbohatších.

Čím menší skupina lidí soustředí většinu prostředků ve svých rukou, tím těžší je pro ostatní hráče vstup na trh. Cena kvalitních předmětů se totiž vyšplhá tak vysoko, že si je nováček jednoduše nemůže dovolit. A to pro autory hry představuje nebezpečí v podobě zužující se hráčské základny.

Ani velice detailní statistiky virtuálních ekonomik však nepomáhají vysvětlit některé typy chování, a vytváření jakýchkoliv teorií je tak velice ošemetné. Je to tedy podobné jako v ekonomii založené na statistikách pocházejících ze skutečného světa.

Grafika Team Fortress 2 je výjimečná i přehledná.

Virtuální směnu pro Valve nastartoval zejména titul Team Fortress 2, ve kterém je možné najít řadu předmětů.

Ekonomové o těchto faktorech mluví jako o externalitách. V případě virtuální ekonomiky je představuje například štědrost. Hráči totiž mnohdy obchodují s předměty, které přátelům nabídnou za symbolickou cenu. A to je vliv, který žádná statistika nedokáže zaznamenat.

Varoufakis proto upozorňuje, jak jsou ekonomické teorie mnohdy ošemetné. Ačkoliv je řada z nich protichůdná, může je jedna statistika potvrdit všechny. Mnohdy je proto možné usuzovat jen na základě předtuch. Jinak by podle Varoufakise bylo možné dojít k závěrům typu: "Vánoce můžeme vysvětlit zvýšeným zájmem o hračky."

Varoufakis nicméně získal moc nad rozlehlý pískovištěm a řada experimentů může napomoci k tvorbě nových a informacemi lépe podložených teorií. Firma Valve ostatně v prosinci spustila betaverzi virtuálního tržiště, kde je s předměty možné obchodovat za skutečné peníze, a celé ekonomice to přidalo na váze.

Ekonom navíc své objevy s týdenní pravidelností zveřejňuje právě na blogu Valve. A časem o ně možná rozšíří i svou sbírku děl, která v současné době čítá pět knih. V budoucnu tak mohl potvrdit či vyvrátit své vlastní návrhy na řešení Evropské krize. Virtuální ekonomiky by tedy mohly posloužit jako testovací prostor pro řešení ekonomických krizí skutečného světa.

Autor:




Nejčtenější

Outlast (PlayStation 4)
Co budete hrát o víkendu?

Prozraďte, na které hry se chystáte o víkendu. Pustíte se do něčeho nového, nebo rozehrajete nějakou klasiku?  celý článek

Mirror’s Edge
Fallout 3 lze dohrát za 18 minut, Prey za 8. Fenomén speedrunningu

Speedrunning je zvláštní herní disciplína, jejímž cílem je dokončit danou hru co nejrychleji. Kromě základních pravidel, jakými jsou především zákaz používání...  celý článek

Blasphemous
Brutální plošinovka Blasphemous uspěla na Kickstarteru hned první den

Syrová a notně krvavá plošinovka Blasphemous dosáhla požadované částky na Kickstarteru během prvního dne. Je libo Dark Souls ve 2D?  celý článek

New 2DS XL
Nová konzole New 2DS XL láká na kompaktnost a výrazně nižší cenu

Připravovaný nový model handheldu 3DS postrádá nepříliš využívané stereoskopické 3D, je však lehčí, kompaktnější a cena šla také výrazně dolů. Vyzkoušeli jsme...  celý článek

Castlevana
Stylový trailer k seriálu podle Castlevanie vypadá skvěle

Chystaný seriál na motivy upírské ságy Castlevania vychází již 7. července. Podívejte se na první zveřejněný trailer.  celý článek

BMW Řada 5 52d 2013 ·...
BMW Řada 5 52d 2013 ·...

r.v. 2013, naj. 78 656 km, diesel
680 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.