Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elsa Gladiac GeForce 2 GTS 64 MB

  12:00aktualizováno  3:02
Karty od nejznámějších výrobců máme již úspěšně za sebou a v rámci dnešních testů jsme se podívali na Gladiac od firmy ELSA, který je osazen čipem GeForce 2 GTS a 64 MB paměti typu DDR. Jak si poradil v Open GL, Direct 3D a FSAA? Hodí se pro hraní her? To zjistíte v naší recenzi.

Pohled na kartu Elsa Gladiac GeForce 2 GTS 64 MB a příslušenství

Karty od nejznámějších výrobců máme již úspěšně za sebou. Další v pořadí do testu dorazila karta Gladiac od firmy ELSA. Firma je přece jen méně známá než Asus či Creative Labs, ale je v podvědomí hlavně zaměřením na kvalitu produkce. Sídlo má v Německém Aachenu, ale karty vyrábí na dálném východě. Poté, co byl v dubnu tohoto roku představen nový čip GTS2 od nVidie, byla ELSA prvním výrobcem, který dostal karty na pulty obchodů. Důkazem důvěry v kvalitu produkce budiž i to, že na karty je poskytována šestiletá záruční doba. První karta, kterou ELSA nabídla v dubnu, byla klasická GTS2 referenčního designu a 32 MB paměti. Náš testovaný kousek je novější karta osazená 64 MB paměti.

Karta
Karta je tradičně referenčního designu, tedy doporučeného firmou nVidia. Kromě pár výjimek jsou na trhu skoro všechny karty s GTS2 dodržující toto referenční rozmístění prvků. ELSA tím, že chtěla býti na trhu s kartami první, nemohla strávit čas úpravami designu a proto karta vypadá jako převážná většina ostatních. Karta je chlazená tradičně hliníkovým profilem s namontovaným aktivním větráčkem. Bohužel na testované kartě se větráček odmítal otáčet a tudíž byl čip při testech chlazen pouze pasivně. Vzhledem výrobní technologii 0,18 mikronů je provoz pouze s pasivním chlazením možný, ale raději jsem vynechal pokusy s přetaktováním čipu. Po obou stranách jsou rozmístěny paměti Infineon 6NS. Jde o paměti, které jsou k vidění na všech GTS2 kartách co jsem prozatím měli možnost testovat. Infineon ohlásil i produkci čipů 5,5 NS a výhledově i rychlejších, takže pro čipy evidentně limitované propustností paměti se blýská na lepší časy. Pohled zepředu na kartu Elsa Gladiac GeForce 2 GTS 64 MB Taktování karty je také standard: jádro na 200 Mhz a paměti na 333 Mhz. Takt pamětí chápeme jako zdvojených 166 Mhz, protože jde o paměti typu DDR umožňující přenášet data na náběžné i sestupné hraně hodinového signálu a tak efektivně takt zdvojnásobit. Oproti většině konkurentů se karta liší dvojnásobnou velikostí osazené paměti - tedy 64 MB. Přímo na kartě je konektor pro připojení volitelného video modulu. Dále je zde již pouze výstup na monitor. V balení karty najdeme solidně napsaný manuál a jediné cd obsahující ovladače pro Win9x/NT40/2000 (postarší, ale na stránce výrobce jsou již aktualizované na bázi Detonátorů 6.34), manuál v pdf formátu a konečně software MainActor určený pro editaci videa. To je tak asi všechno.

Přetaktování
Několikrát jsme již narazili na to, že tak rychlý čip, jako je GTS2, je limitován v plném rozjezdu i v případě použitých DDR pamětí. Tradiční přetaktovávací technika obvykle velí nastavovat takt pamětí i jádra až na hodnotu, kdy se začnou objevovat podivné ústřely v obraze, či se vykreslování zasekne úplně. Vzhledem k tomu, že recenzovaná karta měla defektní větráček, zbývala pouze šance na zvýšení taktu pamětí. U GTS2 je lepší postup na přetaktování ten, že nejprve necháme takt čipu na standardní hodnotě a pomalu zvyšujeme takt pamětí na dosažitelné maximum. Toto číslo je zpravidla výrazně vyšší než při současné změně taktování čipu. Poté co dosáhneme maxima na pamětech se ještě můžeme pokusit pomalu zvyšovat takt jádra. Uvedená technika je platná pro všechny čipy, které jsou limitovány rychlostí pamětí - tedy GTS2, Geforce MX, Pohled zezadu na kartu Elsa Gladiac GeForce 2 GTS 64 MB ale i klasická GeForce SDR. Pro tuto konkrétní kartu se paměti podařilo dostat až na velice solidních 400 Mhz. Jakého zrychlení se dosáhlo ověříme v testu. Hodnoty můžeme přímo porovnat např. s výsledky minule testované karty Creative Labs GTS2, kde se podařilo dosáhnout 380 na paměti při zvýšení taktu čipu na 215 Mhz. Výsledky lze přímo porovnat, protože všechny výchozí podmínky zůstávají stejné.

Ovladače
Ovladače od ELSY nejsou jako jiné pouhou kopií referenčních či even;tuálně jejích přikrášlením, ale obsahují některé opravdu užitečné věci. Jednak mě zaujalo, že všechny nabídky v ovladači jsou dle regionálního nastavení automaticky v češtině. Překlad je sice poněkud kostrbatý, ale lepší než nic. Dále najdeme přetaktovávací utilitu, která je v ovladači umístěna standardně a není třeba žádná editace registru jako u referenčních ovladačů. Opravdu povedenou věcí je utilita ELSA SmartRefresh, která slouží k nastavovaní obnovovací frekvence obrazu. Obvyklé ovladače umožňují nastavování této frekvence ve skocích - 60, 65, 70, 75, 85 a 100 Hz. Zde po přesném nastavení vlastností monitoru je možné plynule pohybovat s obnovovací frekvencí obrazu po 1 Hz, takže bez problémů dostanete ze svého monitoru maximum. Další specialitkou je ELSA SmartResolution, což je utilita umožňující jemnější změny rozlišení. Lze se pohybovat po krocích velikosti 32 bodů horizontálně a 1 bod vertikálně Přetaktovávací panel pro kartu Elsa Gladiac GeForce 2 GTS 64 MB a takto si nastavit v podstatě jakékoliv hardwarově přípustné rozlišení. Zbytek voleb v ovladačích je již stejný s referenčními ovladači, jen jsou jinak přeskupené a doplněné o popisky. Ovladače jsou založeny na referenčních Detonátorech 3, konkrétně na verzi 6.34.

Systém
Karta byla testována na této sestavě:

  • procesor Intel Celeron 533@896 FC-PGA
  • základní deska Abit BX6-2 (Intel BX)
  • 256 MB RAM
  • Windows 98SE

    Testy
    Kartu prověříme osvědčeným testovacím tandemem (osvědčenost 3D Marku je třeba brát s nadhledem):

  • 3D Mark 2000 (Direct3D multitexturing)
  • id Software Quake3 Arena v.1.16h - Q3A (demo001, OpenGL, multitexturing).

    OpenGL

    Výsledky Elsa Gladiac GeForce 2 GTS 64 MB v OpenGL
      Fast (standard) Fast (200/400) Rozdíl (Fast) HighQual. (standard) HighQual. (200/400) Rozdíl (HighQual.)
    800x600 117,4 119,8 +2% 109,5 115,3 +5%
    1024x768 113,9 116,7 +2% 80,9 94,3 +17%
    1280x1024 92,6 100,3 +8% 50,9 60,9 +20%
    1600x1200 67,0 76,0 +13% 35,3 42,4 +20%
    Pozn.: test byl proveden v Quake3 Arena: Demo 001, OpenGL, multitexturing, VSync OFF, Sound OFF

    Z výsledků po přetaktování se ukazuje to, co jsem zde zmiňoval již mnohokrát - čip s tak masivní fillrate jako má GTS2 je v plném výkonu limitován i v případě použitých pamětí typu DDR. Připomínám, že jsem přetaktovával pouze paměti a to až na 400 Mhz, čip běžel při testu na standardní frekvenci. Vidíme jasně, jak moc je efektivní jakékoliv zrychlení na straně pamětí. Zejména ve vyšších rozlišeních a HQ módu, kde díky 32 bitovým texturám je přenášeno daleko více dat, je rozdíl po přetaktování oproti původní hodnotě až 20 procent. Proto doporučuji pro přetaktovávání GTS2 postupovat tak, jak jsem zmínil v předchozím článku. Když si pro porovnání vezmeme dřívější výsledek karty Creative Labs GTS2 přetaktované na 380/215, maximální dosažené zrychlení při tomto taktování bylo v rozmezí 13-16 procent, zdaleka tedy ne tolik jako zde při pamětech na 400Mhz. Doufejme tedy, že výrobci brzo přijdou s rychlejšími paměťmi a následující čipy již tímto problémem tolik trpět nebudou.

    Ohledně velikosti osazené paměti (64Mb) platí stále to stejné, jako u karty Asus GTS2 64MB - jde spíše o luxus, který se pozitivně projevuje až v nejvyšších rozlišeních a 32-bitových texturách. Pokud ještě navíc využijeme kompresi textur S3TC tak dalších 32 Mb paměti nebude výrazně znát ani tam. Tohle ovšem platí pro současné nároky. Do budoucna se dá jistě počítat se zvyšováním objemu přenášených dat, ale i tak si stále ale myslím, že i v blízké budoucnosti 32 MB paměti bohatě postačí.

    Direct 3D

    Výsledky Elsa Gladiac GeForce 2 GTS 64 MB v Direct3D
      Helicopter high Helicopter (200/400) Rozdíl Fillrate multi Fillrate m. (200/400) Rozdíl
    800x600 16bit 54,7 56,5 +3% 1053,0 1213,1 +15%
    800x600 32bit 44,4 50,2 +13% 548,4 662,6 +21%
    1024x768 16bit 45,0 50,3 +12% 1112,5 1218,0 +15%
    1024x768 32bit 32,0 37,2 +16% 555,5 674,9 +20%
    1280x1024 16bit 31,6 36,2 +15% 1125,0 1302,4 +16%
    1280x1024 32bit 20,4 24,3 +19% 529,1 649,1 +23%
    1600x1200 16bit 23,6 27,3 +16% 1119,7 1304,4 +16%
    1600x1200 32bit 14,2 17,2 +21% 504,3 621,6 +23%
    Pozn.: test byl proveden v 3D Mark 2000 (Direct3D multitexturing, VSync OFF, Sound OFF ), Detonator 3

    V Direct 3D výsledcích jasně vidíme masivní nárůsty fillrate zejména v 32-bitových módech až o 23%. Efektivita přetaktování pamětí je tedy vidět i pod tímto rozhraním a to dokonce v ještě větším měřítku.

    FSAA
    Dosažené taktování pamětí se také velice pozitivně projeví na rychlosti Full Scene Antialiasingu, tak ukazuje poslední provedený test. Druhy nastavení FSAA jsem popisoval minule v recenzi Creative Geforce 2 GTS.

    Výsledky Elsa Gladiac GeForce 2 GTS 64 MB ve FSAA
      FSAA
    1.5 x 1,5
    FSAA
    1.5 x 1,5 (200/400)
    FSAA
    2 x 2
    LOD BIAS
    FSAA 2 x 2 LOD BIAS (200/400) FSAA
    2 x 2
    FSAA
    2 x 2 (200/400)
    640x480 Fast 116,6 120,7 97,5 104,1 97,4 103,9
    640x480 HQ 79,8 93,7 53,9 63,3 51,8 61,3
    800x600 Fast 100,6 107,6 65,6 73,6 65,3 73,4
    800x600 HQ 53,4 63,5 34,8 41,2 34,1 40,6
    Pozn.: test byl proveden v Quake3 Arena: Demo 001, OpenGL, multitexturing, VSync OFF, Sound OFF

    Po přetaktování se 800x600 v 32 bitech přeci jen dostává na hratelnou úroveň 40,6 snímků za vteřinu při použití nejúčinnějšího módu vyhlazování. Je to sice o něco lepší, ale Voodoo 5 5500 zde stále drží bez problémů prvenství. Zda hrát či nehrát se zapnutým FSAA je věcí osobní preference, ale jak se zdá většina stále spíše preferuje vyšší rychlost a rozlišení před kvalitním vyhlazením FSAA v nižším rozlišení. Na nVidiích je prostě FSAA udělané tak jak jsem již psal dříve a proto nelze čekat nějaké zázraky. Zlepšení by jistě přinesl čip s vyšší fillrate, ale pouze při nasazení rychlejších pamětí. Jinak FSAA zůstane zřejmě doménou firmy 3Dfx, tak jak je to nyní.

    Hodnocení
    ELSA je další z řady karet s GTS2 s výkonem plně srovnatelným se zatím testovanou značkovou konkurencí. Naše konkrétní karta umožnila zatím nejlepší dosažené přetaktování pamětí a to na 400Mhz. Ovladače se odlišují od konkurence několika šikovnými věcmi jako SmartRefresh a SmartResolution. Poměr ceny a výkonu s dalších osazených 32 MB paměti je dost nevýhodný z důvodů diskutovaných výše. Přibalený software nestojí za zmínku a ve srovnání např. s Asusem neobstojí.

    Recenzovanou grafickou kartu Elsa Gladiac GeForce 2 GTS 64 MB nám za účelem testování laskavě zapůjčila firma ProCa, Praha.

  • Autor:




    Nejčtenější

    Biomutant
    Nově oznámený Biomutant vypadá jako Kung Fu Panda pro dospělé

    Konečně zase nově oznámená hra, která nemá v názvu číslovku. Biomutant láká na otevřený svět a možnost přizpůsobit si vlastního hrdinu k obrazu svému.  celý článek

    Project Scorpio
    Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

    Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

    Far Cry 5
    VIDEO: Ve Far Cry 5 budeme kultisty masakrovat i traktorem

    V akci Far Cry 5 se pustíme do křížku s fanatickou sektou v Hope Country v současné americké Montaně. Nové video je rozšířený gameplay trailer z výstavy E3,...  celý článek

    Dark Souls 3
    Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

    Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

    Mass Effect: Andromeda
    Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

    To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

    Další z rubriky

    Infinity Blade II
    Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

    Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.