Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Empire Earth 2 CZ - exluzivní první dojmy

  12:00aktualizováno  23. února 10:38
Zahráli jsme si jednu z nejočekávanějších a nejkomplexnějších chystaných strategií, jež simuluje celé lidské dějiny a nabízí obrovské možnosti vyžití. Bude to sktutečně taková pecka, jak na první pohled vypadá? Dozvíte se v našich prvních dojmech!

Empire Earth 2 Není tomu tak dávno, co se strhla lavina s takzvanými evolučními strategiemi, které mapují vývoj lidstva od prvopočátků až do blízké budoucnosti. Po dokonalé Civilizaci si na podobné téma nikdo netroufal, až s příchodem nového milénia byla ohlášena na první pohled úchvatná realtime strategie Empire Earth, která také v roce 2001 vyšla. Co si však budeme povídat, ovace měly být mnohem, ale mnohem větší, byť se na hře dalo najít několik chyb. Empire Earth tak trochu dojela na nezájem trhu o komplexní tituly, což potvrdil i vydaný datadisk, po němž neštěkl ani onen pověstný pes. Rick Goodman tak svým prvním dílem neuspěl, ale to ho neodradilo, jelikož se do podobné, ne-li stejné řeky vrhl ještě jednou. Paradoxně nikoliv s druhým dílem Empire Earth, nýbrž s konkurenčním projektem Empires. Přestože byl značně zjednodušen, dá se říci, že opět nezaznamenal nějaký výraznější úspěch. Zřejmě nejoblíbenějším kouskem tohoto specifického žánru se tak stal Rise of Nations. Sierra se nyní prostřednictvím studia Mad Doc Software snaží získat korunuEmpire Earth 2 krále žánru pro sebe a tentokrát už bez Ricka Goodmana. Měli jsme příležitost Empire Earth 2 otestovat přímo v kancelářích českého distributora CD Projekt a rádi bychom se s vámi podělili o naše žhavé dojmy.

Hlavní nabídku tvoří tři rozsáhlé kampaně za Koreu, Německo a USA, přičemž každá z nich se věnuje trochu jinému časovému úseku lidských dějin.

Asi není třeba připomínat, že je Empire Earth 2 realtimovou strategií jako řemen a na první pohled řádně rozsáhlou a hutnou, jak jen to je v rámci žánru možné. Hlavní nabídku tvoří tři rozsáhlé kampaně za Koreu, Německo a USA, přičemž každá z nich se věnuje trochu jinému časovému úseku lidských dějin. Stejně jako v předchůdci, i zde narazíme na úchvatný historický záběr sahající do doby, kdy byli Adam a Eva ještě v plenkách, pokračující přes tisíce let střídavě drtivých válek až po bližší budoucnost, při jejímž koncipování si autoři rozhodně nepustili fantazii na špacír, nýbrž zůstali trochu při zemi, ovšem to jen těžko můžeme považovat za výtku, jako spíše snahu udržet celou hru co možná v nejrealističtější formě. Co se týče národů, Empire Earth 2 naleznete jich ve hře mnohem více než tři již zmíněné, ale vyzkoušíte si s nimi tak maximálně volnou hru, v níž vás však žádný profesor dějepisu nebude obtěžovat maličkostmi ve stylu: „Ale Aztékové se nedostali až k 2. světové válce a už vůbec v ní nebojovali pomocí obrněných kolosů“. Chyba lávky, v této hře můžete libovolný z asi patnácti národů dotáhnout až k ovládnutí planety futuristickými mechy. Příběhová tažení s četnými videosekvencemi jsou však vyhrazena pouze pro strategicky náruživou Koreu, historicky možná až příliš činné Německo a nenahraditelnou Ameriku. Pověstnou třešničku na dortu tvoří ojedinělé mise věnující se nejvěhlasnějším momentům válečných dějin. Jako příklad jistě dobře poslouží velkolepé vylodění spojenců v Normandii.

Ačkoliv jsou tutorialy víceméně nudnými a zdržujícími záležitostmi, které v naprosté většině RTS s úspěchem vynecháváme, právě v případě Empire Earth 2 by se nám jejich ignorování krutě vymstilo. Nepočítáme-li strategické hardcore titulyEmpire Earth 2 pocházející především z tahové škatulky, hledali bychom podobně komplexní kousek, jako EE 2 jen s velkými obtížemi. Čtyři obsáhlé zasvěcovací mise vás uvedou do tajů těžby netradičně velkého množství surovin, naučí co nejúčelněji pracovat s pozemními, vzdušnými, ale i námořními jednotkami, provedou luhy a háji diplomacie, technologického pokroku nebo obchodování. Po jejich projití pak již budete vědět kam sáhnout pro vyvolání patřičné reakce a v ne zrovna nejjednodušších kampaních byste se již neměli cítit tak ztracení.

Zatímco volná hra je dočista dynamickým a plynule se vyvíjejícím systémem, sází kampaně na linearitu spojenou s misemi. V jednotlivých úrovních se sice neocitáte s úplně svázanýma rukama, ale když se hře nechce, prostě vás na další technologický level projít nenechá. Toho se dočkáte třeba až v další misi. Možná to tak nepůsobí, ale jedná se o pomůcku pro hráče, kteří by v případě dynamické kampaně mohli začít Empire Earth 2 docela jednoduše zaostávat a zanedlouho by proti silnějšímu nepříteli neměli pražádnou šanci uspět. Takhle si tvůrci pojistili silové rozpoložení v té které fázi, na jehož základě mohou stavět samotné úkoly, které jsou zpočátku sice jednoduššího charakteru, byť si u nich oproti ekvivalentům v jiných RTS také užijete své, ale jak už to tak bývá, neuplyne ani moc vody a vy se nad každou misí pořádně zapotíte než se vám jí jakýmkoliv způsobem podaří dokončit. Povětšinou se totiž k cíli můžete dobrat aspoň dvěma způsoby. Buď třeba zničíte protivníkovo hlavní město nebo zaberete určitý počet teritorií.

Mise zlehka čerpají z největších dějinných událostí a jistě nemusím připomínat, že na prvním místě stojí válečné konflikty. Úrovně jsou skutečně značně rozsáhlé a dělí se zhruba na dvacet teritorií. Je nad slunce jasné, že právě jejich přelévání mezi soupeřícími stranami bude alfou i omegou a dost možná i největší devizou hry. Jednotlivá území se samozřejmě musíte co nejrychleji pokusit zabrat, abyste zde mohli Empire Earth 2 vystavět sídlo a budovat jednotky. Bez agresivní strategie nemáte sebemenší šanci, jelikož jakmile získá nepřítel výraznou územní převahu, není možné jeho neustále rostoucím silám vzdorovat. Území mají totiž striktní limit na jednotky a pokud své državy nerozšiřujete, musíte vystačit s menší armádou. Defenzivně založení hráči tak v tomto případě mají smůlu, nejenže přijdou o lukrativní území, ale i o tzv. korunky, jež za rychlou expanzi, bojové či hospodářské úspěchy můžete získat. Jejich přínos je zcela evidentní – získáte díky nim zajímavé bonusy jako například zlepšený útok nebo zefektivnění těžby.

Bez agresivní strategie nemáte sebemenší šanci, jelikož jakmile získá nepřítel výraznou územní převahu, není možné jeho neustále rostoucím silám vzdorovat.

Známe to všichni – jeden líně postává a hloupě čumí, druhý dělá přesně to, co nechceme a třetí si sám hraje na hrdinu v potyčce s několikanásobnou přesilou nepřítele – komandování poddaných, především pak řadových pracantů si v každé RTS žádá hodně práce a starostí, jež nás odvádí od té správné zábavy. Tvůrci Empire Earth 2 už ale nechtěli jen dál nečinně přihlížet a jali se vytvořitEmpire Earth 2 takzvaný manažer podřízených, jenž navíc elegantně integrovali do samotného interface. Pokud tak myší přejedete údaje o surovinách, zobrazí se vám u každé z nich, kolik borců se její těžbou zaobírá. Jestliže vám toto číslo přijde malé nebo jednoduše nemáte dostatek dané komodity, stačí kliknout pravým myšítkem, čímž poručíte zahálejícímu poddanému, aby se dal neprodleně do práce. A vězte, že EE 2 je natolik rozsáhlou a kvůli tomu i často méně přehlednou hrou, že byste flákající se borce měli brzy na každém rohu. V případě, že zjistíte, že máte té které suroviny spoustu, kliknete levým tlačítkem myši, což některé z pracantů přesune k dolování nedostatkového materiálu. Musíme se přiznat, že nám tento vychytaný systém přirostl k srdci jako již spousta čas spořících věcí před ním. Jak již bylo řečeno, surovin je hodně, byť se obvykle netěží všechny v jedné úrovni najednou.

Civilizace 4

Empire Earth 2 do značné míry vychází z geniálního konceptu Civilizace, která je dost možná nejlepší strategickou hrou všech dob! Jistě, toto hledisko je více než jiné založeno na subjektivním vnímání, ale v tomto případě byste opravdu jen těžko hledali někoho, komu by při vzpomínkách na hraní tohoto legendárního titulu neukápla nostalgická slza. Nyní se chystá již čtvrté pokračování a vede ho opět duchovní otec celé série Sid Meier se svou společností Firaxis, avšak až donedávna nebyla vyřešena otázka vydavatele. Vlastník licence, společnost Atari totiž před časem práva na Civilizaci prodala neznámému subjektu, který se před několika dny konečně odhalil. Trochu překvapivě jde o Take 2, jež hru vydá pod svým novým labelem 2K Games. Těšit se můžeme na zcela nový 3D engine, který nabídne možnost zoomu z širokého globálního pohledu až na jednotlivé částečky na mapě. Hratelnost by měla být stejně kvalitní jako v minulosti, byť se jí dosáhne několika novinkami. Za zmínku stojí především kompletně překopaný technologický strom, jehož prostřednictvím se tentokrát budeme moci dobrat stejného výsledku několika různými cestami. Jednotky budou získávat zkušenosti, s nimiž jdou ruku v ruce i nejrůznější specifické bonusy, jejichž zapojením do taktiky si výrazně pomůžete. Velké naděje jsou vkládány do multiplayeru, který obsáhne i kooperativní modus. Skvěle zní přítomnost generátoru náhodných map a ještě o něco lépe pak mohutná podpora tvůrců amatérských modifikací. Ti dostanou do ruky v podstatě stejné nástroje, s jakými pracovali i sami tvůrci, přičemž poměr přijatelného interface a slušné komplexnosti by měl být velmi výhodný. Bude možné vytvořit skutečně cokoliv – od vlastních map, světů, událostí, jednotek až například po vlastní AI, což zní minimálně skvěle.

Bez výzkumu v Empire Earth 2 ani ránu. Dá se vylepšovat globálně v jednotlivých oblastech nebo také třeba jenEmpire Earth 2 jednotky. U nich to již nefunguje způsobem zkvalitnění samotných částí jako je třeba útok či obrana, ale ve dvou úrovních se vylepší všechno. Samozřejmostí je také uzavírání aliancí, kdy vy nebo váš budoucí spojenec nabízíte různé výhody, bonusy apod. Asi se nevyhnete ani obchodování, jež probíhá celkem konvenční formou. V případě, že si spřátelíte nějaký ten národ, nastává příhodný prostor pro plánování bitev. K tomu určená obrazovka je velice přívětivá – několika málo kliky se dá nakreslit solidní plán a poslat ho spojenci, aby znal naše úmysly a mohl se jim přizpůsobit. Příjemné je, že i v tomto okně můžete kontrolovat situaci ve hře a rozdávat omezené rozkazy. Přehled na důležitých místech zprostředkovává malé okénko vpravo dole, v němž můžete přepínat až mezi šesti různými kamerami, jež sledují důležitá místa.

Co se týče jednotek, tak se po této stránce jednotlivé národy příliš neliší, maximálně tak zmiňované tři hlavní, ovšem tato menšíEmpire Earth 2 nevýhoda je nám vynahrazena využíváním naprosto jiných jednotek v rozdílných vývojových obdobích. Na počátku dějin tak budete rádi za borce metající šutry, pak přijde koňská jízda, tanky a nakonec mechové. Je toho samozřejmě mnohokrát více a příjemné je i zapojení všech tří sil – pozemních, vzdušných i námořních. Nedá se přitom říct, že by některá z nich byla výrazněji omezená. Při bojových operacích je třeba dbát na dynamicky se měnící podnební podmínky, přičemž sněhové bouře skutečně znesnadňují jak přehled, tak i pohyb jednotek.

Verze, kterou jsme měli možnost testovat, měla ještě hodně neošetřenou umělou inteligenci. Markantní to bylo především na vlastních jednotkách, jež nedokázali projít bránou či přejít most. Avšak vzhledem k tomu, že šlo o pouhou alfaverzi se podobný, optimalizací odstranitelný nedostatek, dá omluvit. Další chyba, jíž se snad povede odstranit spočívala v nadměrném cukání enginu, jenž na druhou stranu nevypadá nijak úchvatně a od minula žádný výrazný Empire Earth 2 skok neudělal. Jednotky jsou opět složené jen z několika polygonů, o texturách nemluvě. Je jasné, že zobrazovat zároveň spousty jednotek jako se tomu děje v EE 2 není žádný med, přesto bychom o něco lepší technickou stránku uvítali.

Při bojových operacích je třeba dbát na dynamicky se měnící podnební podmínky, přičemž sněhové bouře skutečně znesnadňují jak přehled, tak i pohyb jednotek.

Naopak nás v této fázi příjemně překvapila implementovaná čeština, která přes svou nedokončenost vykazovala známky solidnosti a zkušenosti CD Projektu v oblasti překladu. Celkově se nám tedy Empire Earth 2 líbilo. Je třeba si přiznat, že oproti jedničce nejde o výrazný evoluční či snad dokonce revoluční krok, ovšem pro mnohé stratégy půjde opět o skvělou zábavu na dlouhé týdny. Fanoušci jednoduchých akčních RTS ve stylu Battle for Middle Earth si zde na své nejspíš nepřijdou, ale to už není problém autorů, kteří si v době, kdy velí především trh, zachovali příjemnou míru komplexnosti. Na druhou stranu heslo na krabicích jistě přiláká spoustu hráčů, vždyť, kdo by si nechtěl projít kompletní lidské dějiny a změnit historii?

Index očekávání: 85%

Autor:




Nejčtenější

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2 se odkládá na jaro 2018, obrázky jako útěcha

Studio Rockstar odložilo připravovaný western Red Dead Redemption 2 na jaro 2018. Jako kompenzaci se můžete podívat na sadu nových obrázků.   celý článek

Tom Holland
Film Uncharted zpracuje Nathanovo mládí, hlavní roli získal Tom Holland

Film Uncharted je v přípravné fázi už hodně dlouho a původně se předpokládalo, že se zaměří na dospělého Nathana Drakea. Jenže to už neplatí.  celý článek

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Injustice 2
Takhle se to dělá. Injustice 2 je nejlepší mlátička posledních let

Pokračování komiksové bojovky Injustice: Gods Among Us přináší bohatý obsah, několik lákavých novinek i spoustu zajímavých postav.  celý článek

Destiny: Rise of Iron
Porazili všechny bosse v Destiny bez jediného výstřelu

Přes 60 hodin zabralo skupině hráčů porazit ty nejtěžší záporáky ve hře Destiny, bez jediného výstřelu, pouze za využití útoků na blízko a speciálních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.