|
Podobně jako fyzikální pole i historická RTS si vyžaduje popis jak kvantitativní, tak i kvalitativní. Bráno z prvního hlediska, mnoho překvapení se nechystá. Národy ve hře přítomné jsou rozděleny do čtyř velkých skupin (Západní, Mesoamerické, Východní a Středovýchodní), přičemž každá z nich už je charakterizována určitými jednotkami a silami. Hlavní strany se pak dále štěpí do jednotlivých národností se svými specifickými vymoženostmi. Celkem bude různých etnik ve hře čtrnáct. Jejich specializace pak zřejmě nebude až tak velká a rozdíly se dotknou spíše kosmeticky jednotlivých strategií, podobně jako třeba v již jednou zmíněných Rise of Nations. K tomuto soudu navádí i fakt, že zdaleka ne každý národ dostane prostor vyjádřit se v kampani - singleplayerové sledy misí budou pouze tři. První z nich je úlitbou obřímu korejskému trhu a popisuje starověké boje na jejím poloostrově, ve druhé se hráči podívají do středověkého Německa (respektive oblasti jemu odpovídající, neboť žádné sjednocené Německo tehdy pochopitelně ještě zdaleka neexistovalo) a konečně moderní Ameriky (domácí trh vývojářů nemůže zůstat opomenut).
|
Popisovat samotnou hru by bylo z velké části nošením dříví do lesa. Hratelnost bude odpovídat víceméně RTS standardům, ovšem i tak se chystá velké množství osvěžujících prvků. Autoři hned zpočátku zdůrazňují dynamický systém počasí. Každá mise se odehrává v určité klimatické zóně s rozložením terénu, kteréžto výchozí faktory ovlivňují, kdy, zda a jak dojde ke změnám počasí. A ty samy o sobě nejsou zdaleka jen kosmetickou úpravou vzhledu okolního prostředí, ale mohou ovlivnit bojovou taktiku a průběh šarvátek. Bouře snižuje viditelnost a užitečnost zbraní s dlouhým dostřelem, ale nenaváděnými projektily, též výrazně klesá morálka vojáků, a to ani nemusí jít o ničivé tornádo či jinou vyloženou přírodní katastrofu. Postavit příslušnou budovu a předpovídat tak se slušnou pravděpodobností nastávající klimatické podmínky bude tedy důležitou součástí hry a zkušenější stratégové se bez ní jen těžko obejdou.
O poznání příjemněji a praktičtěji než dosud bude zpracováno rozdělování práce a starosti s těžbou surovin. Těch bude opět více a hlavně se budou v průběhu dějin objevovat nové (což vcelku odpovídá realitě). Hra proto nabídne možnost spravovat těžařské síly pomocí manažeru obyvatel, v němž se přehledně zobrazí mapa s dostupnými zdroji jednotlivých surovin a zároveň všemi obyčejnými občany, takže nebude problém je efektivně přerozdělovat ve chvílích potřeby a různě s nimi šachovat. Význam tohoto rozhraní bude ale mnohem širší - cvičná mapa zároveň může sloužit jako plánovač vojenských operací.
Každá mise se odehrává v určité klimatické zóně s rozložením terénu, kteréžto výchozí faktory ovlivňují, kdy, zda a jak dojde ke změnám počasí.
Hráči si na ní mohou rozkreslit své útočné plány a poslat je kupříkladu spolubojovníkům v multiplayeru, aby mohli snáze koordinovat společné bojové akce. Další mód mapy ukazuje jinou veledůležitou věc: rozdělení celku, na němž se daná bitva odehrává, na určité správní oblasti. Hráč, jenž v takovém regionu získá převahu, může stavět levněji a získává bonusy pro jeho obranu před nevítanými agresory.
Zajímavý je dále koncept úkolů a hodnocení v podobě takzvaných korun. Po splnění určitých podmínek může některý z hráčů získat bonusy v jedné ze tří oblastí v podobě koruny vojenské, ekonomické a imperialistické (ta se uděluje za výstavbu a zabírání území). Pokud se v dané epoše povede splnit požadavky pro danou korunu, může si úspěšný panovník vybrat z několika možností různých bonusů - například vojenská koruna dá na výběr mezi vylepšením tanků či pěchoty, ekonomická zase třeba bonus k těžbě vybrané suroviny. Tyto výhody nicméně nejsou doživotní - platí pouze do té doby, dokud leží daná koruna na hlavě vládce národa, jenž jich požívá.
Vojenská koruna dá na výběr mezi vylepšením tanků či pěchoty, ekonomická zase třeba bonus k těžbě vybrané suroviny.
Dějinný rozsah Empire Earth 2 bude podobně megalomanský jako u prvního dílu - a výrazně širší než u většiny konkurenčních titulů. Celkem se chystá rovných patnáct epoch, od nejzazšího starověku až po blízkou i vzdálenější budoucnost (o obřích bitevních robotech už řeč byla). Prakticky samozřejmostí je tak už velká variabilita jednotek a jejich postupné nahrazování, stejně jako u těžených surovin, budov a jiných propriet. Multiplayerové hry tak opět umožní různorodá nastavení a spoustu pravidlových změn. Krom tradičních módů (jejichž sílu podpoří online žebříčkový systém) chystají autoři ještě novinky v podobě Hotspots (vítězným hráčem se stává ten, kdo kontroluje většinu klíčových lokací na mapě) a Capital (název mluví za vše, cílem je zajmout domovské město protivníka - v týmové hře však jeho ztráta automaticky neznamená konec, neboť spojenci město mohou dobýt zase zpět a spojence osvodobit).
Dějinný rozsah Empire Earth 2 bude podobně megalomanský jako u prvního dílu - a výrazně širší než u většiny konkurenčních titulů.
Zatím ještě není hra zdaleka v posuzovatelné verzi. Datum vydání stanovil distributor Vivendi Universal Games až na první čtvrtletí příštího roku - a to se ještě dá očekávat, že hra bude nejméně jednou odložena. Přesto už nyní pohled na rané obrázky ukazuje, že ani po grafické stránce se není čeho obávat. Zbrusu nový 3D engine snad doplní i důstojná zvuková stránka a Empire Earth 2 se tak stane s největší pravděpodobností opravdu kvalitní historickou RTS. Zůstává ovšem otázkou, zda to v dnešní době bude stačit k ocenění hráči a k masovému úspěchu. Trh začíná být pomalu ale jistě podobnými hrami přesycen a už nejen recenzenti leckdy úpí nad dalšími pokusy o zpracování stejných historických námětů. Zatímco v mnohém originální a Civilizací vhodně inspirované Rise of Nations uspěly, designově špičková a "jen" trochu suchá konkurence Empires: Dawn of the Modern World v podstatě bez většího zájmu proplula médii i obchody. Doufejme, že se EE2 vydá spíše ve stopách první jmenované...
Index očekávání: 8,5/10