Empire Earth - půl milionu let lidstva

12:00
Nejlepší realtimová strategie všech dob! První RTS, v níž povedete svůj národ od pravěku až do dob laserů a robotů; hra s fantastickou atmosférou a neuvěřitelnou hratelností; hra, která na celé čáře poráží všechny ostatní RTS v čele s Age of Empires 2 - to vše je Empire Earth, nejočekávanější realtimová strategie letošního roku.

BonusWeb HIT Empire Earth Před mnoha, mnoha lety vyšla hra Dune 2, čímž se začaly psát dějiny nové odrůdy her – realtimových strategií. Později Westwood vyplodil další RTS, která obohatila tehdy ještě málo početný žánr o nové prvky. Označování pomocí obdélníčku a ukládání skupin jednotek do paměti jsou dílem právě hry Commmand & Conquer. Od té doby začaly vycházet desítky a desítky nejrůznějších RTS, které čerpaly ze zaběhnutého schématu: základna – těžená surovina – tuny jednotek – mrtvý nepřítel. Naštěstí se během několika let objevilo pár originálních a skvělých kousků, které z této pevné linie vybočují. Jmenovitě například Z, Commandos, Mechcommander, Magic & Mayhem, Homeworld a božská hra (a to jak zpracováním, tak i hratelností a příběhem) Sacrifice.

My se ale budeme držet klasického, zaběhnutého schématu realtimových strategií, v němž vyniklo hned několik her. Mohli bychom si vyjmenovávat všechny, ale bude stačit, když se zmíníme jenom o těch nejlepších. Postarší Warcraft 2 už na dnešní RTS moc nestačí, poněkud přeceňovaný Red Alert 2 si drží početnou komunitu hráčů, Starcraft pořád Empire Earth vede v odlišnosti jednotlivých stran, ale každopádně jednoznačnou jedničkou je hra Age of Empires 2, které se prodalo několik miliónu kusů a která ještě doteď vládla svému žánru. Ale panování skončilo.

O hře Empire Earth se dlouho mluvilo jako o RTS, která pokryje půl milionu let lidské historie a nabídne kmenové boje, světové války i laserové přestřelky plné robotů. Prsty v celém tomto dílku má Rick Goodman, člověk, jenž stojí za zrodem původního Age of Empires, i za vznikem společnosti Stainless Steel Studios, jež je výrobcem hry Empire Earth.

Empire Earth není ve svých základech nijak revoluční hra. Máme tady několik surovin (jídlo, dřevo, kamení, rudu a zlato), za něž postavíte základnu, v ní vycvičíte jednotky, pošlete je na nepřítele a možná ho i porazíte. Jenže Empire Earth vás přenese do všech lidských epoch, přidá geniálně promyšlené mise, nabídne neuvěřitelnou variabilitu jednotek a na závěr dodá pár nových nápadů.

Jako tradičně začneme úvodním menu. Přeskočíme samozřejmosti jako options, multiplayer, tutorial, editor map (mimochodem, je zcela klasický a během několika hodin se dá udělat Empire Earth moc pěkná mapa) a přejdeme k věcem zajímavějším. Předně si můžete stvořit svůj vlastní, řekněme národ. Ano, klidně i třeba Slovany, kdo chce tak i Moravany a Čechy. Na začátku dostanete sto bodů, za které si „nakoupíte“ nejrůznější bonusy. Je zbytečné investovat drahocenné bodíky do vylepšování tanků, když hodláte vést svůj národ jenom ve středověkých bitvách. A tak se vyplatí si dát bonusy k lučištníkům, pěchotě a jezdectvu. A o jaké bonusy se jedná? Třeba o to, že lučištníci dostřelí o dvacet procent dále než ti normální, nevylepšení; k tomu můžete ještě přidat různé navýšení života atd. Prostě si můžete vybrat, v jakých oblastech bude vaše vojsko mít navrch oproti normálu. Proto například, zvolíte-li si, aby vaše bombardéry měly větší dolet, vydrží ve vzduchu déle než jejich nepřátelské ekvivalenty, které tento bonus nemají.

Omšelý mód Custom map, v němž určíte velikost i typ mapy, počet soupeřů a hurá do stavění a válčení, díky tomu dostává nový nádech. Vést svůj národ je setsakramentsky skvělá novinka, i když se klidně dá spokojit s již připravenými civilizacemi, mezi nimiž nechybí franská, kartaginská, španělská nebo asyrská. Je zbytečné vybrat si například Babylóňany, Empire Earth kteří mají bonusy ke starověkým jednotkám, když budete hrát jenom v období současnosti a kybernetické budoucnosti. Ano, v módu Custom map si lze zvolit počáteční období i období koncové. A tak, jestli se vyžíváte v letectvu a v tancích, zadejte jakožto začáteční epochu Atomic age – World War I a jako závěrečnou Atomic age – Modern. Nebo co takhle starověk? V tomto případě zvolte Copper age a ukončete to Dark agem. Kdo se cítí na opravdový výlet do lidských dějin, může projít všemi čtrnácti obdobími. Jenom malé upozornění. Skok do další éry probíhá ve stylu Age of Empires (zaplatíte slušnou dávku jídla, zlata a rudy) a než se dostanete z úplně první éry do úplně poslední, zabere vám tento vývoj nějakých dvanáct hodin skutečného času. Tím se dostáváme k prvému obrovskému kladu, který udělal ze hry Empire Earth nejlepší kousek ve svém žánru. Každý si může vybrat svou oblíbenou epochu a není omezen tím, co vymysleli autoři a v jakém období se hra odehrává (třebas Age of Empires ve středověku, Cossacks v 17. a 18. stol. atd.).

Kampaně jsou celkem čtyři. Dohromady čítají takřka třicet misí a pokrývají celou lidskou historii. V první se ujmete Řeků a prodejte s nimi celým starověkem. Tato kampaň je z počátku trochu říznutá mytologií, tudíž se setkáte například s Achilleem či Heraklésem, Empire Earth budete dobývat Tróju, později si zaválčíte i s Alexandrem Velikým. V další kampani se přenesete do středověké Anglie. Mise už pouze a jenom vycházejí z historie, takže se můžete těšit, jak v roli Viléma Normandského po smrti Eduarda Vyznavače porazíte v bitvě u Hastingsu Harolda I. Klidně se ale na jakoukoliv historii můžete vybodnout. Totiž znalost dějin není pro hraní vůbec, vůbec nutná, právě naopak. Zájemci si mohou kromě popisu úkolů a několika rad přečíst i historický výklad k dané misi. Třetí kampaň začíná za první světové války v roli Německa. A poslední kampaň se odehrává v budoucnosti, tentokrát budete sledovat, jak vaši Rusové postupují k vytouženému cíli – vládě nad celým světem. V prvních dvou kampaních budete muset obvykle stavět svou základnu i těžit suroviny, v té třetí a čtvrté se spíše zaměříte jenom na boj – základna se všemi nezbytnými budovami stojí na svém místě a surovin je dostatek. Skladbě kampaní není co vytknout, i když rejpalové mohou namítat, že jim chybí starověká Čína, Egypt nebo Čingischán; autoři se zjevně zaměřili na Evropu – nicméně není si na co stěžovat, kampaně jsou dlouhé a barvité, navíc pokrýt jednou hrou dějiny všech končin naší planety je zhola nemožné.

Ať už si zvolíte jakoukoliv kampaň a dostanete se do jakékoliv mise, překvapí vás jejich promyšlenost, dá se říct i genialita, s jakou byly navrženy. Samozřejmě – dá se najít i pár Empire Earth slabších míst, ale ve valné většině nemají chybu. Třebas jedna mise za Němce v prvé světové válce je opravdu skvělá. Celou mapou prochází bitevní fronta – na severu máte základnu vy, na jihu se rozkládají tři francouzské pevnosti a za nimi několik letišť. Bitevní fronta znamená neustálá jatka – na jedné straně stojí vaše věže, kulometná hnízda a ostnaté dráty, z té druhé se na vás řítí nepřítel a jeho primitivní tanky (tehdy, tj. za první světové války, ještě opravdu primitivní) s pěchotou a nad ní se vznáší nejrůznější dvouplošníky a bombardéry. Vy se musíte probojovat na druhou stranu a dobýt nepřátelské pevnosti. Úkol to je nelehký, ba i nesplnitelný. Totiž udělat zásadní průlom, když nepřítel má převahu a tři pevnosti k tomu, není žádný med. Na závěr je třeba dodat, že splnění mise trvá zhruba čtyři hodiny, přičemž hodinu zabere vymyšlení a naplánování průlomového útoku.

Budeme ale pokračovat dále. Hned první mise za Rusy je nabita úžasnou atmosférou. Společně se svými spojenci budete útočit proti jedinému nepříteli. Vaši váleční partneři sami od sebe podnikají útoky, dokonce vám přijdou na pomoc, ale i, teď prosím velký pozor, útočí společně s vámi. Jestli třeba zrovna likvidujete protiletadlové věže, přidají ruku k dílu a také budou ještě čistit okolí. To však není všechno. Skvělou atmosféru této mise vytvářejí hned Empire Earth dvě věci. Na bitevním poli se pořád něco děje a stále kdesi na mapě probíhají menší potyčky skupinek tanků a helikoptér. Navíc je mapa opravdu tvořena pestrým prostředím a kromě hlavních základen budou vaše jednotky procházet kolem menších osad a vesnic. No, atmosféru hry Empire Earth je opravdu velmi těžké popsat, sami uvidíte, jak vám bude, když se bombardéru podaří shodit atomovou bombu, v jejímž pověstném hřibu zmizí kus nepřátelské armády.

Do třetice všeho zlého a dobrého si musíte říct o jedné misi v roli Angličanů. Na jejím počátku se musíte v noci s jedním šaškem dostat z jednoho hradu do druhého, abyste varovali krále o připravovaném povstání. Lesy jsou ale plné hlídkujících rebelů a dostat se ke králi je dost nebezpečné. Když se to podaří, je čas vzít nohy na ramena, spíše na koně, a vydat se na jih, do oblastí, kde má král ještě podporu. Cestou potkáte několik rytířů, kteří za chvilku obětují život, abyste se mohli dostali dál; párkrát budete i přepadeni, prostě dostat se do přátelských končin není jen tak. Postupně shromáždíte loajální armádu (třeba jeden starosta vám poskytne své vojáky, pouze když porazíte jeho nejlepšího rytíře v boji muže proti muži) a můžete se vydat svést rozhodující bitvu se zrádci. Někde kolem by se měl povalovat Empire Earth obrázek, ze kterého je patrné, kolik jednotek proti sobě stojí a že takovou melu jste ještě v žádné RTS neviděli. Tomu se říká atmosféra.

O kampani by se dalo ještě dlouze povídat. Mohli bychom si ještě vyprávět, že jednotlivé strany mají z části odlišnou armádu (ale v módu Custom map, ať už budete hrát za kteroukoliv civilizaci, máte na výběr všechny jednotky). Taky by se dalo tlachat o různorodosti úkolů a jednotlivých misí. Nebo o tom, že dialogů mezi postavami je docela hodně, ale ne zase tolik, aby otravovaly, spíše dodávají ději šťávu. Také bychom mohli probírat to, jak se během každé mise při osudových chvilkách obraz rozšíří do širokoúhlého formátu a kamera z různých úhlů a různých vzdáleností sleduje vypjaté chvilky i rozhovory mezi postavami. Jedná se jakousi náhražku filmových a animovaných sekvencí, které ve hře zaplaťpánbůh nejsou.

Protože Empire Earth pokrývá celou lidskou historii, zabral by popis všech jednotek a budov celou recenzi. Proto jednotlivé epochy shrnu do několika období. V pravěku je hlavním úkolem nasbírat dostatek jídla a přesunout se dále. Jednotky jsou ještě slabé, Empire Earth zemědělství váš lid zatím nezná, proto hlavně musíte lovit (žirafy, slony atd.). Starověk je ale mnohem barvitější. Ke slovu přicházejí váleční sloni, jízda i vozy tažené koňmi. Zajímavou jednotkou je prorok. Rekrutuje se v chrámu (později v kostelu) a svými magickými schopnostmi umí vyvolat zemětřesení, zrodit z nitra země sopku nebo na pohanského nepřítele seslat mor. Ve středověku budete hojně používat těžkou techniku – beranidla, obléhací věže a katapulty se stanou nedílnou součástí každé výpravy. Budovy a hradby jsou totiž oproti ostatním RTS dost silné na to, aby je pěchota a lučištníci bez pomoci katapultů nemohli zničit. V atraktivním období napoleonských válek už nebudete moci cvičit lukostřelce, protože střelné zbraně, dragouni, děla a artilerie dřevěné šípy hravě předčí. Lodě konečně za něco stojí a dají se s nimi v klidu vybombardovat pobřežní věže. Nejzajímavější epocha přichází až teď. První a druhá světová válka i současnost dává jednoznačně vyniknout letectvu, zákeřným ponorkám, mocným letadlovým lodím a tankům. Hlavně letadla se stávají nejsilnější zbraní. Bombardéry nadělají slušnou paseku, ty s atomovkou na palubě obzvlášť. Ale pozor, bombardéry jsou slabé a setkání „bé dvojky“ s „ef patnátkou“ znamená rychlý konec vašich plánů na zbombardování nepřátelských pozic. Letoun A-10 se zase velmi rychle vypořádá s jakýmkoliv tankem, i třeba se známým Leopardem. Na druhou stranu letadla mají omezené palivo a jakmile dojde, automaticky se vydají na nejbližší letiště. Empire Earth Poslední období, věk nanotechnologií a kybernetiky, se nese ve znamení bojů robotů. Sice tanky a pěchotu pořád můžete stavět, ale mohutným obrům se nic nevyrovná. Někteří umí jenom střílet, jiní se zase dokáží teleportovat, opravovat ostatní roboty nebo kolem nich vytvořit ochranný štít.

Novinkou jsou hrdinové, kteří se dělí na dva druhy. První je zdatný bojovník a přidává okolním jednotkám morálku (např. Hanibal, Julius Caesar a Napoleon) – ty jsou pak silnější. Druhý zase v boji příliš neobstojí, ale umí léčit raněné a bojovým pokřikem demoralizuje nepřátele (např. Alexandr Veliký, Vilém Dobyvatel, Otto von Bismarck) – ti jdou pak rychleji zlikvidovat. Hrdinové se rekrutují v hlavní budově a stojí nějaké ty suroviny. Jejich pomoc je opravdu vítaná, nehledě toho, že dodávají hře správnou šťávu.

Paleta budov je celkem klasická. Menší novinkou je nemocnice, jež léčí jednotky, a také vcelku zbytečná pevnost, do které se mohou pěšáci schovat. Letiště opravdu vypadá jako letiště, a tak je jeho součástí kromě hangáru pořádně dlouhá přistávací dráha. Během staletí můžete stavět nejrůznější divy, které vám přidají nějakou tu výhodu navíc. Každopádně, Empire Earth v těchto ohledech, nic nového.

Síla hry Empire Earth tkví ale v něčem jiném. Zapomeňte na taktiku z jiných RTS, v nichž stačí postavit obrovskou armádu a tu poslat na nepřítele. Klidně ji v Empire Earth postavte a uvidíte, že tudy cesta nevede. Jednotek je sice dohromady dvě stě, jenže jsou natolik odlišné, že chtě nechtě budete muset svou armádu poskládat ze všech typů. Neexistuje ani jedna jednotka, která by byla super silná a která by smetla všechny ostatní. Proti každému druhu jednotky existuje nějaký jiný, který si s ním hravě poradí (něco jako kámen/nůžky/papír, avšak daleko propletenější a složitější). Abyste si udělali představu o barvitosti typů jednotek (čímž se dávají netušené možnosti k použití nejrůznějších taktik) budou teď hovořit čísla. V období současnosti můžete v těchto budovách stavět tolik různých jednotek: letiště - devět, kasárna - osm, továrna na tanky - tři, továrna na dělostřelectvo - tři a přístav - osm. Popis jednotlivých typů by zabral opravdu dlouhou dobu, a to bychom si pověděli jenom o jedné ze čtrnácti epoch. I v těch dalších je rozmanitost a pestrost jednotek obrovská. A i v těch ostatních musíte svou armádu kombinovat z několika typů válečné techniky, abyste uspěli. Tato slova padla už mnohokrát, ale pouze Empire EarthEmpire Earth skutečně vyvážené jednotky, přičemž je jejich paleta opravdu obrovská.

Zkušeného stratéga na hře Empire Earth zarazí hned několik neobvyklých věcí. Jednotky jsou docela drahé – pěchota stojí jako v každé jiné RTS, ale za letadla a tanky musíte zaplatit velkou pálku. Druhou novinkou, řekněme trochu rozporuplnou, je dostatek surovin. Na nalezišti zlata, rudy a kamení se nachází tolik materiálu, že jej vaši vesničané nevykutají ani kdyby se sebevíce namáhali. Surovin je prostě přehršle, stačí je jenom vytěžit.

A jak se říkává – to nejlepší na konec. Nebudeme spekulovat, jestli je následující nápad geniální nebo úžasný, je prostě dokonalý a svým způsobem revoluční. V každé jiné RTS se jednotky vylepšují klasickým systémem – kliknete kupříkladu na kovárnu, zaplatíte příslušnou sumu a svým lučištníkům zdokonalíte šípy. Ale ne v Empire Earth. Dejme tomu, že chcete svému halapartníkovi zlepšit útok. Kliknete proto přímo na halapartníka a na ikonku útoku. Zaplatíte suroviny a za chvilku mají všichni vaši halapartníci silnější zbraně. Vylepšovat jde všechno – rychlost, životy a třebas množství paliva u letadel. Leč dělat vražednější mašiny nejde dělat do nekonečna. Celkem jednotku můžete vylepšit Empire Earth desetkrát. Sami proto musíte rozhodnout, jestli chcete mít silnější tanky s velkou výdrží, nebo jestli byste raději tanky rychlejší s velkým dostřelem. Jednak tento způsob vylepšování obohacuje hru a také ji zrychluje – není nutné stavět a hledat nějakou budovu pro vylepšování. Kliknete na jednotku a je to.

Ovládání je na RTS naprosto a totálně standardní a klasické. Takže jej přeskočíme a přejdeme k umělé inteligenci. Zatímco jsem se někde na začátku téhle recenze rozplýval nad tím, jak spojenci v jedné misi pomáhají s útokem, ostatní část inteligence není nikterak úchvatná. V globálu sice Empire Earth nad ostatními RTS v těchto ohledech vede, ale trpí neduhy, kterých se realtimové strategie snad nikdy nezbaví. Nepřítel třeba posílá jednotky po skupinkách (ale pozor! jejich složení se mění, což je potřeba ocenit), které snadno zlikvidujete, a spíše než díky své inteligenci vás soupeř přinejmenším potrápí (ne-li rozdrtí) vzhledem k tomu, že stíhá dělat deset věcí najednou. Nicméně občas nemile překvapí a předem připravenou hradbu plnou věží si jednoduše obejde z druhé strany. Tak či onak, síla Empire Earth tkví v kampani, kde se musíte vypořádat s mnohem horší výchozí pozicí, a jak jinak - v multiplayeru.

Empire Earth Technické zpracování je na RTS víc než dobré. Grafika je trojrozměrná a zároveň velmi přehledná, což je u 3D realtimových strategií spíše výjimka (pokud vám obrázky přiložené k recenzi nestačí, podívejte se na tuto galerii dvaceti screenshotů vytípaných přímo ze hry). S pohledem nemůžete a ani nemusíte vůbec rotovat. Pokud se vám zachce, jde obraz přiblížit až úplně na bojiště, tudíž vše vidíte z bezprostřední blízkosti. Přesto ale v devětadevadesáti procentech budete využívat normální „izometrický“ pohled z té největší vzdálenosti. Přehlednost celé grafiky dokumentuje také to, že se budovy, jakmile za nimi projde nějaká jednotka, automaticky stanou průhledné. Ve hře se sice střídá den a noc, občas i zaprší; grafika by sice mohla být lepší, avšak je třeba brát v potaz obrovský počet jednotek, který grafici ztvárnili (na druhou stranu některé uniformy vojáků neodpovídají realitě). A hlavně grafika vůbec není špatná. Ke zvukům a hudbě jenom krátce. Namluvení dialogů je na standardní úrovni, zvuky též a hudba se mění podle situace na bojišti, což už ale ostatně má skoro každá strategie. Jinak je hudba celkem dobrá, i když po týdnu hraní v kuse trochu leze na nervy.

Každá hra má své chybky. I Empire Earth, byť opravdu malé. Přeskočíme to, že některá technika nemá v některých obdobích co dělat a že vlastnosti několika typů letadel Empire Earth neodpovídají skutečnosti, protože podobné neduhy má i Age of Empires 2 a nikomu nevadily. Pouze jedna věc je zarážející. Když vám proběhne zraněný paňác kolem nemocnice, automaticky se vyléčí. To ano. Ale jakmile kolem špitálu projede tank a taky se „vyléčí“, buď se budete smát, nebo budete nadávat, co to je za hloupost. Nemluvě o zdravotnických jednotkách schopných vyléčit injekcemi a obvazy těžkou techniku.

I přesto lze Empire Earth označit za nejlepší klasickou, z Duny 2 čerpající RTS všech dob. Už na samotný fakt, že se můžete přenést do libovolného období, žádná jiná RTS, postavená na systému základna – suroviny – jednotky – mrtvý nepřítel, nemá. Příští rok vyjde hra Age of Mythology, která by hře Empire Earth jakž takž mohla konkurovat. Nechejme ale budoucnost stranou, raději se sami na vlastní lidskou kůži přesvědčete, že se u Empire Earth budete skvěle bavit a že je to ta nejlepší klasická RTS, která kdy vyšla. Zdůrazňuji RTS, nemá cenu hulákat o tom, že Empire Earth je nejlepší strategická hra roku, nebo něco podobného. Srovnávejme srovnatelné – Age of Empires 2 a třeba i Starcraft se prostě musí poklonit novému králi.

Empire Earth
Výrobce: Stainless Steel Studios
Vydavatel: Sierra Studios