Enter the Matrix

  12:00
Filmová trilogie, krátké příběhy Animatrixu a teď i první hra. Celé to má působit jako celek jedné cyberpunkové éry. Otázka ovšem zní, jestli tento celek nepokazí právě první herní počin, v němž vás čeká opravdový náraz tvrdé reality.

Enter the Matrix

Popisovat Matrix v době, kdy se v kině již mihnul druhý díl a i v naší malé zemičce to vypadá na naprostý kasovní trhák je naprosto zbytečné. A také jistě nemá cenu rozebírat filmovou linku ve hře, protože stejně tak jako u klasického filmu si ji každý vyloží po svém. Jediné, čím se tady budeme zabývat, je samotná (ne)kvalita herního eposu.

Jak asi plno z vás jistě ví, na vývoji hry spolupracovali samotní bratři Wachovští a na svědomí ji má velice známá firma Shiny. I když se jedná o filmovou licenci, tenhle titul nabízí originální story a své vlastní ústřední hrdiny, obé se pak zajímavě prolíná s druhým dílem filmové trilogie. Aby autentičnost byla co nejvyšší, byl speciálně pro hru natočen úplně nový filmový materiál. Některé záběry se vám mohou zdáti i povědomé, rozdíl pak spočívá třeba v jiném úhlu pohledu. Kvalita těchto scén je určitě vysoká, byť bych osobně dal přednost klasickým FMV animacím. Nicméně teď již ke kvalitě samotné hry.

Je těžké se tvářit na takovýto pokus objektivně a ještě k tomu, když se to týká samotného Matrixu; ale přeci jen si myslím, že v dnešní době už je slavná možnost "bullet-time" trochu mimo mísu. Nicméně hra je na tomto efektu přímo založená. Nejde ani o to v jaké míře, ale spíše v jaké kvalitě. Stačí si připomenout tituly jako Max Payne, Blood Rayne a v Enter the Matrix neposlední řadě Death to Rights, který z nějakého důvodu u nás stále ještě nevyšel, a všem je jasné, kam tím mířím. Všechny zmiňované hry si jsou koncepčně velice podobné a jak již to tak bývá, jejich celkový úspěch do značné míry ovlivní jméno a reklamní kampaň. Ano, nebudeme si nic nalhávat, rovnou totiž můžeme říci, že kvalita titulu nerozhoduje tolik, co dříve. A Matrix je bohužel klasický příklad. Pokud si odmyslíte filmovou značku a efekty se zpomalením akce, máte před sebou zcela obyčejnou a průměrnou střílečku, kterou nezachrání ani příběh.

Začněme technickou stránkou hry, která je u Shiny pověstná. Myslím tím Shiny, co má na svém kontě tituly jako MDK, Messiah, či Sacrifice. A tady tentokrát vidím opravdu velký problém. Na hře se sice pracovalo dva roky, nicméně grafická stránka se řadí k jasnému průměru. Pokud se zkraje rozhlédnete po prvních pár místnostech, budete konfrontováni s jejich jednoduchou a velice nezáživnou strukturou, uvidíte prolínání postav ve stěnách a hlavně nehorázně zanedbaný antialiasing. Ano, co se týká zpracování obličejů a jejích mimických vlastností, zde skutečně smekám, ale zbytek je značně rozporuplný. Vedlejší postavy navrch působí velice nepřirozeným dojmem a jejich animace by se dala zařadit k prvním pokusům o rozpohybování ve 3D na PSX. Dokonce i první díl Tomb Raidera dopadl po této stránce lépe. Jinak co se týče pohybu hlavních aktérů, tak ti se samotné Laře i vyrovnají. Jenže zde je bohužel vidět menší nedostatek a to v promrhaném potenciálu, resp. absolutním nevyužití jinak bohatých pohybových dispozic. Kupříkladu je Enter the Matrix fajn, že postava umí ručkovat, ovšem tato aktivita je velice omezená; také tolik oblíbené stealth prvky, jež charakter zvládá, jsou v podstatě úplně k ničemu a tomuto zhodnocení nepomůže ani zajímavá schopnost, kdy můžete nepříteli v tichosti zlomit vaz. Citovaný úkon se totiž pro vás stane naprosto zbytečným zdržením. Matrix je totiž neustálá syrová akce. Relativní zpestření sice představují příležitostné honičky, odstřelování anebo chránění vašich kolegů na place, leč to na jednostranném zaměření vůbec nic nemění. Pochopitelně není akce jako akce a tady přichází hlavní tahák Matrixu. Zpomalení - zde nazvané Focus, je tím, co vás na první pohled uchvátí. Díky tomuto speciálnímu režimu se dočkáte dokonalejšího bojového systému, tedy dočkali byste se, pokud by nápad tvůrci dotáhli do konce. A v tomto ohledu skutečně nemám slitování. Jestliže se někdo pokouší vytvářet efektní zpomalené záběry - ať už ve filmu nebo ve hře, tak nechť jde o pořádně odvedenou práci. Protože když vaši nepřátelé během střetu padají sami k zemi ještě předtím, než se jich vůbec dotknete, vyvstává nad uvedeným otázka, jestli tahle fáze není spíše ještě betatestem. Kolikrát se kupř. budete snažit nepříteli vytrhnout zbraň z ruky anebo mu udělat efektní chytačku a namísto aspoň trochu podařeného zpracování budete svědky neuvěřitelně uměle vyvolaných chvatů, kopů atd. Animace je opravdu hodně nedotažená a spíše vídáte mezery tam, kde by mělo býti jasné spojení. Ale Matrix je i o střílení a zde to znamená totální jatka, v některých případech - pokud budete míti proti sobě bosse - pak tuplovaná jatka, vedle kterých je Commando legrační procházkou Enter the Matrix zábavním parkem. Naštěstí máte k dispozici automatické zaměřování a tak se naplno můžete věnovat svým akrobatickým dovednostem. Mezi nejoblíbenější si zajisté zařadíte střelbu z hvězdice a při běhu po zdech. Leč i zde mám pár připomínek. Pokud jste ve filmu obdivovali, jak ve zpomalené scéně Neo sbírá ze země samopal, tak bohužel - zde se podobných kousků nedočkáte. Zbraně se sbírají klasickým přeběhnutím a poté automatickým equipnutím, což je samozřejmě rychlejší a jednodušší, ale přeci jen, je to Matrix a uvedený filmový nápad by dodal akci mnohem stylovější nádech. Jestliže si snad myslíte, že toto jsou drobnosti, na kterých ve finále nezáleží, je tu ještě kamera, jež vás už spolehlivě vyvede z míry. Je sice pěkné, že kamerový pohled je dán pevně za záda, ale na můj vkus je bohužel až příliš blízko k obrazovce, čímž pádem v některých případech nastává velký zmatek a vy namísto toho, abyste si vychutnali některé krásné akrobatické triky, čumíte buďto do zdi anebo vidíte jenom půlku z toho, co máte vidět. Kolikrát se vám i stane, že budete zběsile šmátrat po pravé analogové páčce, abyste se pokusili vyrovnat kameru, ale tím bohužel narazíte a přepnete se omylem do prvního pohledu - pak teprve nastává ten správný chaos. Také mi není jasné, proč musí být ukazatel Focus opět limitován. Nevidím důvod, jelikož nevěřím v pošetilce, který by jej měl aktivovaný po celou hru.

Enter the Matrix

Největší problém ze všech ovšem je v celkové délce hry a tady též v délce jednotlivých úrovní. Dohrání za jednu postavu zabere okolo pěti hodin, přičemž postavy jsou tu dvě. Nicméně háček je v tom, že variabilita hraní za ten který charakter se vztahuje pouze na pár herních úseků, kde se na danou situaci podíváte rozdílnýma očima obou hlavních protagonistů. Jinak je dění de facto naprosto shodné.

Jediná věc, která je rozhodně bez připomínek je hudební a zvuková stránka. Hudba z filmu, k níž není třeba dalších slov, a dokonalá zvuková kulisa při střelbě i kopech, k čemuž také není víc třeba dodávat. Také je potřeba pochválit pokus o originálně pojaté získávání bonusů a to prostřednictvím hackování do počítače. Pokud jste šikovní, můžete to zkoušet sami a tím si zdejší dobrodružství prodloužit o několik dalších hodin.

Co říci závěrem? Že jméno a šikovný marketing dokázaly své. Obrovský humbuk okolo této hry je ovšem neoprávněný, i když zastánci Matrixu budou tvrdit opak. A tak jediné, co mohu dodat je, že záleží zase jen na vás, ale Enter the Matrix je skutečně toliko průměrná akce s hrubě nedotaženými nápady.

Enter the Matrix
Výrobce/Vydavatel Shiny Entertainment/Atari
Platforma PlayStation 2, GameCube, Xbox
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 186kB
Verdikt: Pokud jste si vzali červenou pilulku, tak jste se již rozhodli. Ale pokud stále váháte, modrá také není špatná a alespoň budete chovat naději v lepší herní budoucnost v připravovaném pokračování.
Hodnocení: 55% (info)

Autor:
Témata: Xbox
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...