EON: Face of Deception

RPG založené na papírové předloze, kterou nejspíš neznáte, ale možná byste to měli změnit. EON nabídne svým hráčům příběh plný politických intrik, svět fungující bez vašich zásahů, společníky s vysokým stupněm samostatnosti (možná až příliš) a ještě pár dalších zajímavostí.
EON: Face of Deception

Chystané RPG od švédského týmu Computerhouse AB je sice založené na papírové předloze, avšak na takové, kterou zná asi jen málokdo. Zatímco Advanced Dungeons & Dragons, Vampire: The Masquerade nebo Werewolf: The Apocalypse mají v naší zemi přeci jen jakous takous tradici (přesněji řečeno první svět velkou a ty druhé dva aspoň nějakou), EON je pro většinu z nás neznámým pojmem. Ne tak pro švédské hráče RPG, kteří mají EON v oblibě dokonce tak moc, že tomuto hernímu systému zajistili ve své rodné zemi vůbec nejvyšší prodejnost mezi všemi papírovými RPG hrami. Rizika volby autorů (vydat hru inspirovanou poměrně neznámým světem) jsou očividná - existuje a vždycky existovat bude velká skupina lidí, kteří raději sáhnou po krabici, na které uvidí známou zkratku "AD&D", než po jiné, kterou zdobí "jen" nějaký nic neříkající nápis EON. K tomu, aby k takovým diskriminacím docházelo v co nejmenší míře, se snaží přispět i tenhle článek.

Příběh EONu je dost komplikovaný a obsáhlý. Středem všeho dění je království Soldairn. Tomu už po sedm let vládne král Sachsar Lion, za jehož panování se zem rozdělila do mnoha malých správních celků ovládaných jednotlivými vévody. Ačkoliv je o Sachsarovi známo, že svým založením se ze všeho nejvíc blíží typu člověka zvanému "nadutec", přesto je mezi svými poddanými vcelku oblíbený. První známky nepokojů v království se začínají objevovat v severních oblastech, kterému vládne vévoda Amirro Silverspar. Ten dosud nestrávil skutečnost, že mu bylo upřeno jeho dědické právo na trůn celého Soldairnu, a po několika dalších neshodách s králem se rozhodl sehnat armádu a vytáhnout do boje za Sachsarovo sesazení.

EON: Face of Deception

Hlavním hrdinou je mladý farmář Marcus. Ten se původně proti své vůli vydává na cestu, na jejímž konci stojí ... to by se nemělo prozrazovat :-). Během putování s ním potkáte kolem dvanácti NPC, které budou ochotné se k vám přidat. Některé je na chvíli, jiné se vás nepustí až do konce hry, ale všechny mají vlastní individualitu. Díky ní mohou třeba odlišně komentovat situace, reagovat na určité akce nebo navrhovat vlastní řešení. Nemůžete jim ani přikazovat, co mají dělat, pokud je to v rozporu s jejich přirozeností - budou si stěžovat a stejně to nakonec neudělají. Měli byste s nimi prostě cítit tak, jako byste cestovali ve společnosti skutečných lidí (což nemusí nutně představovat nějakou výhodu :-). Vaši společníci dokáží dokonce přijímat vlastní questy, při nichž se vy se stáváte jen jejich doprovodem.

Zvláštností EONu bude to, že celý jeho svět funguje i bez vás. Ať už se do konfliktů zapojujete či nikoliv, ať prospíte dva dny pod dubem v lese nebo se angažujete ve sporech mezi trpaslíky, svět kolem vás půjde pořád dopředu, i když si ho nebudete všímat. Lidé, které potkáváte, se nikam neztrácejí - stále se k nim vracíte, sledujete jejich každodenní činnost a klábosíte s nimi o různých prkotinách. Co se týče dialogů, tvrdí autoři, že jejich systém je tak komplexní a propracovaný, že jste podobný nemohli vidět v žádné jiné RPG hře. Témata k rozhovoru například lze odklikávat v různém pořadí, ale pak budou mít rozhovory i různé výsledky. Pokud třeba někoho na uvítanou urazíte, nemůžete se pak divit, že už z něj nic kloudného nedostanete. Informace o systému bojů a magie dosud autoři drží pod pokličkou, ale možná už brzy něco uvolní.

Ještě jsem sice nevyjmenovala všechny věci, které se na EONu zdají být zajímavé (například že nemá žádné zkušenostní body a používá jiný, prý realističtější systém vývoje postav), ale aby se novinka nezvrhla v preview, je třeba končit a s podrobnějším popisem počkat na nějaké to demo. Možná ale bude na světě dřív plná hra, protože jako o posledním datu vydání se hovořilo o letošní zimě.