ESPN NFL Football

12:00aktualizováno  25. února 11:58
Možná nás už i podezíráte z nějaké úchylnosti, ale my si prostě nemůžeme pomoci. Máme tento sport prostě rádi. Možná proto, že naše tělesné konstituce nám nedávají možnost jej provozovat, ale možná i proto, že je to prostě zábava.

ESPN NFL Football Minulý týden jsme se radostně rozplývali nad kvalitním hokejem ESPN NHL Hockey a dnes máme tu opravdovou čest mrknout se na další sportovní odvětví zpracované podle představ firmy Sega. Že jde o americký fotbal, na to jste asi už přišli sami, takže přistupme bez prodlení k jádru věci a opětovnému lehčímu srovnání s konkurenčním titulem pro poslední sezónu od Electronic Arts, konkrétně tedy s titulem Madden 2004.

Podobně jako u segáckého hokeje jste vrženi do televizního studia stanice ESPN, odkud máte přístup ke všem herním položkám. Z nabízených možností asi nic nijak extrémně nepřekvapí, ale rozhodně se vyplatí věnovat pár chvil tréninkovému režimu. Ten vás sice pravidla amerického fotbalu nenaučí, takže alespoň elementární znalosti problematiky budou určitě potřeba, ale zato vás dokonale seznámí s nabízenými možnostmi ovládání hráčů, případně zvládání jednodušších kolektivnějších akcí. Hodně rychle se tak naučíte poměrně širokou paletu útočných i obranných manévrů, které pak využijete okamžitě v prvním zápase. Zároveň zjistíte, že ovládání sice není vyloženě intuitivní, ale je navrženo naprosto jednoduše a účelně, čímž dává vzpomenout geniální dvoutlačítkovou ovládací metodu Virtua Tennisu.

ESPN NFL Football Máte tedy k dispozici akčně řešený zrychlený běh, nějaké ty vyhýbací manévry, průraz, odstrkování obránce rukama nebo klasický dive, v obraně pak potěší víceméně jednotná metoda bránění soupeřových přihrávek, která ale úspěšný zákrok podmiňuje vedením vlastního hráče podél trajektorie soupeřova recievera. Následně pak hra prakticky sama rozhodne, zdali se vám „podaří“ míč jen sklepnout na zem nebo ho udržet ve své moci a dosáhnout ceněného interception. A přestože to v napsané formě vypadá hodně zjednodušeně, ve výsledku to hře otevírá nové možnosti, jak docílit komplexnějšího zážitku ze hry, což je umožněno několika málo na první pohled možná i divnými změnami oproti sérii od EA. Mnoho z těchto pohybů můžete ještě zesílit či zvýraznit nabíjením power ukazatele, což by mohlo svádět k domněnce, že se jedná o víceméně arkádovou záležitost. Přesný opak je ovšem pravdou a toto nabíjení slouží spíše tak, že se hráč na následný střet se soupeřem jakoby připraví a může se do toho více opřít.

Oproti Maddenovi tady totiž hráče mnohem více „vodíte“. U konkurenčního titulu se hra omezovala v podstatě jen na výběr požadovaného rozestavení při rozehrávce a správné načasování příhozu. Pomineme-li to, že v ESPN jsou soupeřovi hráči v obraně mnohem agresivnější, takže váš ESPN NFL Football quarterback má znatelně méně prostoru a času k volnému dýchání, musíme nutně poznamenat, že přihrávky zde až nepříjemně často nenajdou svého adresáta. Jednak je to právě pro celkové hektično při zahrávání akcí, které je i na nejnižší obtížnosti výrazně vyšší než u konkurence a jednak tím, že jste určitě vynechali onen výše zmíněný tréninkový režim. Pak byste určitě věděli, že včasnou přihrávkou to zdaleka nekončí. Velice zřídka se totiž podaří vystihnout správný okamžik přesně tak, abyste se míčem trefili přímo recieverovi do náruče. Je zde tedy prakticky životně nutné po přihrávce okamžitě převzít pod kontrolu běžce a analogovou páčkou korigovat jeho trasu, aby výsledek byl takový, jaký potřebujete.

Vyšší nároky se týkají i volby strategie a rozehrávacích formací. Zaprvé tedy je nutno zkonstatovat, že nabídka možných herních variant je o něco chudší než v případě produktu od EA a zároveň se patrně nepodařilo získat licence na autentické situace z playbooků předních trenérů, což tedy v tom nejkonečnějším důsledku ale nakonec znamená jen to, že budete potřebovat o něco delší čas na rozkoukání, protože řada situací se jmenuje jinak než v Maddenovi. Samozřejmě, že ale obecné názvy jako třeba rozestavení Goal Line jsou stále stejné. Rovněž potěší, že nebyl přejmenován ani oblíbený QB Sneak :-). A zadruhé je „problém“ ale i v tom, že výběr herní situace musíte poněkud lépe ESPN NFL Football promýšlet. Soupeř totiž není jen tak nějaký hej počkej, takže ho rohlíkem prostě neopijete. Musíte mít alespoň jakýs takýs přehled, za jakého stavu downů a v jaké oblasti hřiště vybrat jaké rozestavení, protože z obecně známého důvodu časového limitu na rozehrávku se nemůžete hrabat v možnostech rozehry, případně obranných strategiích až do večera. Takže než vám to projde do krve, budete místy rádi za každý úspěšný pokus, jenž vás posune za desetiyardovou hranici. Může se to zdát jako značně frustrující element, ale je potřeba dát hře trochu času, aby ukázala, co v ní je. Prostě je to hra pro již pokročilejší hráče, kteří nemají americký fotbal jen za atraktivní podívanou s vycpanými svalovci, ale mají o tento sport už alespoň na naše místní poměry vyšší zájem.

Vše je navíc podtrženo opravdu vynikající grafikou, která nese znatelný rukopis sportovní divize Segy. Není sice až tak nablýskaná jako hry od EA Sports, ale je na ní zřejmý specifický důraz kladený na detaily. Hlavně je ale neuvěřitelně vyhlazená a celkově atraktivní a to i přesto, nebo možná klasicky i právě proto, že je vyvedena v pastelovějších odstínech barev a není tak zářivá jako u konkurence. Několik kolegů z řad našich externistů dokonce při prvním spatření ESPN NFL málem ani ESPN NFL Football nechtělo věřit, že to celé běží na PlayStation 2. Běží a dá se navíc říci, že i pěkně svižně. Stejně jako ESPN NHL sice možná trošku zklame jistá topornost pohybů, ale opět to vyváží velmi solidní varieta všech možných pohybů, těmi v meziherních animacích počínaje, různými speciálními pohyby pokračuje a solidní škálou pádů konče. Snad jen diváci mohli tribuny zaplnit o poznání lépe. Ke zvukům toho klasicky nelze moc říci, ale zklamání rozhodně nečekejte.

Celkově tedy musíme uznat, že se jedná o další vynikající americký fotbal, který ale zpočátku není tak přístupný jako Madden. O to více elegantnějších možností se vám ale po menším zkoumání otevře. Otázkou ale zůstává, zdali si u nás komplexně řešené zpracování „cizokrajného“ sportu najde nějaké příznivce. Děkuji za pozornost.

ESPN NFL Football
Výrobce/Vydavatel Sega/Sega
Platforma PlayStation 2, Xbox