Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Etherlords - bezva strategie plná magie

  12:00aktualizováno  15. února 2003 10:20
Legendární hra Heroes of Might and Magic víceméně udává standard tahových strategií s fantasy tématikou. Ač se na trhu už objevilo mnoho kvalitních titulů tohoto žánru, málokterý přišel s něčím převratným. Ale jak se říká, co není, může být. Hra Etherlords, ve které se vše točí kolem magie, je toho důkazem.

Etherlords Fantasy tahovky jsou artiklem poměrně žádaným a tím pádem i úspěšným. Většina příznivců tohoto žánru se již určitě těší na Heroes of Might and Magic IV, v poměrně dohledné době by navíc měla vyjít hra Disciples II. Dnes si představíme hru Etherlords od ruské firmy Nival Interactive, kterou sice lze zařadit mezi tahové strategie s fantasy tématikou, ale najdeme v ní i prvky pro tento žánr neobvyklé.

Ve světě zvaném World of Lord se schyluje k osudovému okamžiku. Přichází Čas změny, ve kterém se rozhodne o budoucnosti světa na další tisíciletí. Klíčovým místem je Chrám času, sídlo legendárního Bílého Lorda, vládce světa. Do boje vstupují čtyři rasy – přírodu uznávající Vitalové, filozoficky založení Kinetové, krvelační Chaotové a hybridní Synthetové. Tyto národy vytvořily dvě aliance a boj o nadvládu nad světem může začít…

Jak jste již jistě pochopili, vy coby hráči se můžete chopit jedné z aliancí (Vitalové + Kinetové nebo Chaotové + Synthetové) a vést své svěřence na cestě ke Chrámu času. Počet kampaní je tedy jasný a je roven číslu dvě. Kromě tažení si můžete vybrat i samostatnou misi nebo duel, což je jen bojová část hry. Až se dále v recenzi dozvíte, jak boje probíhají, pochopíte, že souboje si tuto samostatnou volbu zaslouží. Kromě toho je možno zahrát si i Etherlords proti kamarádům ve volbě multiplayer (mód pro více hráčů obsahuje i diplomacii, ve které si lze vybrat ze čtyř typů aliancí). Při hře si můžete vybrat jednu z pěti obtížností, přičemž trochu kontroverzní je volba obtížnosti před každým scénářem v rámci kampaně. Po výběru herního módu a přečtení úvodního textu s popisem následujícího scénáře se již můžete vrhnout do hry.

Už v prvních chvílích strávených u hry vás nejspíš napadne – tohle jsou Heroes ve 3D. Na první pohled to tak rozhodně vypadá, ale už na ten druhý odhalíte spoustu odlišností a originálních nápadů. Ale vezměme to pěkně po pořádku. Na začátku scénáře budete mít k dispozici několik málo hrdinů postávajících poblíž vašeho hradu. Hrdinové se nepohybují koňmo či po svých, ale osedlávají různé podivné, i když pro tento herní svět vcelku typické tvory. Jak jsem již naznačil, hra je rozdělena na tahy a v každém tahu můžete všem svým hrdinům naplánovat cestu. Pohyby se provedou až po ukončení tahu, což je na jednu stranu sice přehledné, na druhou to však přináší nevýhodu v tom, že i kvůli několika málo krokům obětujete s daným hrdinou celý tah. Až se trochu rozkoukáte po okolí, zjistíte, že stejně jako v HOMAM se krajina hemží různými stavbami a také spoustou příšerek, občas narazíte i na hromadu nějaké suroviny. Budovy lze pomocí hrdinů obsazovat (podobně jako třeba doly nebo pily v HOMAM), navíc je tu i obdoba učitelů, kteří návštěvníky Etherlords naučí novou dovednost či přidají zkušenosti. Budovy lze rozdělit zhruba na dvě kategorie – zdroje a obchody. Zdrojové budovy vám po získání pravidelně přidávají do zásob určité množství dané suroviny. Nenajdeme zde ale příliš typické komodity, místo kamene, dřeva a zlata tu máme mandragoru, zmrzlý plamen, krvavý rubín a podobně. Kromě nalezení či vytěžení suroviny můžete nějakou tu komoditu získat i po vítězném boji. Kromě sedmi takovýchto těžitelných surovin se musíte starat také o získávání speciálních bazénků zajištujících přísun éteru, což je vlastně obdoba many známé z jiných her. Éter se vyskytuje ve čtyřech barevně odlišených druzích, přičemž pro každou rasu je typický jiný druh éteru. Můžete samozřejmě obsazovat i nepřátelské zdroje éteru (už proto, abyste soupeře odřízli od tohoto veledůležitého zdroje), ale zisk z nich je nižší než z vaší barvy. Kromě zdrojových budov máme ve hře také obchody. Nejsou to sice obchody v té podobě, jak je známe my, ale spíše různé laboratoře, portály a věže, nicméně nakupovat v nich můžete. Co můžete, musíte, pokud chcete ve hře uspět. Za vaše těžce získané suroviny totiž nabízejí nová kouzla i runy na jejich vyvolání a jak vám za chvilku prozradím, bez nich to opravdu nejde.

Většinu budov můžete za nemalý poplatek vylepšit, což platí i o vašem hradu. Na rozdíl od HOMAM a podobných her zde nezískáváte větší množství hradů a neplánujete jejich rozkvět, ale máte hrad jen jeden. A stejně je na tom i soupeř, takže obvykle platí, že kdo Etherlords ztratí hrad, prohrává. Hrad vám zajišťuje jistý přísun éteru a má určitý počet hitpointů. Hrad se v Etherlords nedobývá ve speciálním boji, ale hrdina prostě zaútočí ve svém kole na nepřátelský hrad a ubere mu určitý počet hitpointů. Je jen na hrdinech soupeře, aby mu v tomto počínání zabránili. Pomocí hradu lze sesílat několik globálních kouzel, z nichž asi nejdůležitějším je vyvolání nového hrdiny. Jedním z globálních kouzel také lze stavět obranné věže, které po obsazení hrdinou hlídají poměrně široký prostor a jakýkoli vetřelec na tomto území je nucen bojovat s obráncem. Pomocí těchto věží lze tedy celkem efektivně hlídat například přístupové cesty k hradu.

Jak už jsem řekl, po krajině jsou roztroušeny i neutrální monstra, která vám blokují cestu a je nutno se s nimi vypořádat. Nevyhnete se samozřejmě ani boji s nepřátelskými hrdiny, tak už to zkrátka v podobných strategiích bývá. Když už tedy dojde k nějakému nepříjemnému setkání, přepne se hra do bojového módu. Poprvé budete asi překvapeni, jelikož v pěkném 3D prostředí proti sobě nestojí dvě armády, ale jen dva osamocení hrdinové (či hrdina a nějaký potvorák). Pokud jste ale pozorně četli dosavadní text (respektive pokud jste četli preview či hráli demo), tak jste možná pochopili, že na klasická vojska se tu jaksi nehraje. Hlavní a v podstatě jedinou zbraní hrdinů jsou kouzla, sesílaná pomocí many, neboli éteru, průběh samotného boje pak není nepodobný partii nějaké karetní hry typu Magic the Gathering. Etherlords Klíčem k úspěchu tedy není mohutná armáda, ale magická připravenost vašeho hrdiny a dobrý repertoár kouzel. Ta se dělí na několik „výkonostních“ skupin, přičemž ta nejjednodušší má hrdina už od začátku a za jejich sesílání neplatí runami, zatímco mocnější formule jsou leckdy obtížně k sehnání a jsou k nim potřeba různě drahé runy, obé lze samozřejmě pořídit při návštěvě v již zmíněných obchodech. Zaklínadla lze rozdělit také co do typu efektu. K dispozici jsou kouzla vyvolávací (summoning), jednorázová (sorcery) a s déle trvajícím účinkem (enchantment). Pomocí vyvolávacích kouzel si přičarujete bojovníky, kteří mohou přímo zranit vašeho soupeře. Mezi jednorázová kouzla patří například útočný blesk, ohnivá vlna, oživení padlé jednotky a podobně, mezi kouzly s delším účinkem najdeme různá zaklínadla na posílení vlastních bojovníků nebo naopak k oslabení jednotek soupeře. V jednu chvíli máte k dispozici maximálně šest kouzel, která se vám do ruky náhodně doplňují podobným stylem, jako když si v karetní hře MtG dobíráte karty z náhodně zamíchaného balíčku. Boj je rozdělen na tahy, přičemž ve svém kole můžete seslat tolik kouzel, na kolik vám stačí éter, a pak můžete poslat na zteč své bojovníky. Jejich úkolem je útočit na nepřátelského hrdinu, ten však může na svou obranu postavit své jednotky. Ať už v přímém boji zvítězí jednotka útočná či obranná, pro dané kolo se útočník k nepřátelskému hrdinovi nedostane. Stejně tak poté vy můžete bránit svého hrdinu, i když to leckdy znamená obětovat nějakého obránce. Každý bojovník má dva atributy – sílu útoku Etherlords (udává, za kolik zraní soupeře) a životy (udává, jaké poškození vydrží). V přímém střetu se výsledek lehce spočítá a náhoda zde nehraje žádnou roli. Někteří vyvolaní tvorové mají i speciální dovednosti, jako například první úder nebo krádež soupeřovy esence. Zpočátku váš hrdina nebude mít moc éteru a bude sesílat jen jedno či dvě slabší kouzla za kolo, ale v pozdější fázi souboje se éter rychle doplňuje a ke slovu přijdou masivní potvory a silné útoky. Aby se boje netáhly příliš dlouho (může totiž dojít k patové situaci), začnou po určitém počtu odehraných kol z nebe sršet blesky do obou hrdinů, takže pak je to o tom, kdo vydrží déle naživu. Tato magická bouře je vcelku lehce vysvětlitelná obrovským nahromaděním éterické energie v místě souboje. Jak už jsem řekl, systém boje velmi připomíná karetní hry typu Magic the Gathering. Ne že by se na poli počítačových her jednalo o naprostý unikát (Magic the Gathering byly zpracovány jako samostatná hra a například v RPGčku Might & Magic VIII se jako doplněk také objevila variace herních karet), ale pojmout takto zpracování bojů v rámci strategie je rozhodně originální a zábavné.

Po úspěšném boji je váš hrdina po zásluze odměněn zkušenostmi. Jak už to tak bývá, po nějakém čase postoupí na vyšší level a s tím jsou spojeny příjemné povinnosti s jeho vylepšováním. Základní vlastnosti (hitpointy a rozhled) se doplní automaticky, vy sami pak Etherlords můžete vybrat jednu ze speciálních dovedností – ať už zbrusu novou či jako vylepšení nějaké stávající. Postupem času vaši hrdinové také najdou nějaké ty artefakty. Nejedná se však o meče, brnění a podobné vybavení jako třeba v HOMAM, ale spíše o předměty k jednorázovému seslání kouzla. Nejdůležitější částí vybavení každého hrdiny jsou samozřejmě kouzla (ve hře je jich kolem tří stovek) a runy získané v obchodech. Skvělé je, že hrdinové jednotlivých ras se od sebe výrazně liší nejen vizáží, ale hlavně repertoárem kouzel a tvorů, které mohou vyvolávat. Díky tomu se od sebe herní postup dost liší v obou kampaních. Jedinou podstatnější výtkou týkající se hrdinů je asi fakt, že hrdinové (ani třeba jeden hlavní) se nepřenášejí do dalších scénářů v rámci kampaně a pokud už tedy máte v nějaké misi jasnou převahu, nemá ani cenu piplat a trénovat si své svěřence na maximum.

Grafické zpracování je skvělé. Krajina i všechny objekty jsou 3D, takže si můžete otáčet a pohybovat s kamerou dle chuti. Krajina je moc pěkná a působí až pohádkovým dojmem, stejně jsou na tom i budovy. Skvělé přitom je, že v podstatě u každé stavby narazíme na nějakou animaci, ať už to jsou vývěsní štíty hýbající se ve větru nebo horník s vozíkem vyjíždějící z dolů. Za budovami nezaostávají ani hrdinové a další bytosti vyskytující se na hlavní mapě. Strategická část hry je tedy graficky výborná, ale bojový mód je snad ještě o ždibec líbivější. Několik různých 3D prostředí je pečlivě vykresleno a samostatnou kapitolu Etherlords tvoří bojovníci. Všechny jednotky jsou propracované jak do vzhledu, tak do animací. Navíc nemají jen klasické bojové pohyby, ale i různé lahůdky – například hrdina se raduje po vítězné bitvě, neaktivní gibberlingové si dřepnou na zadek a začnou (nebojím se toho slova) chlastat a tak dále. Efekty doprovázející sesílání kouzel jsou také zpracovány na výbornou. Ani zvuková stránka hry autorům žádnou ostudu neudělá. Atmosférická hudba, zvuky boje a zaklínání, co více si můžeme přát. Ovládání je poměrně jednoduché a navíc obvykle s nápovědou, interface je jednoduchý, ale přitom dostačující, potěší i Quicksave a Quickload. Zkrátka technickému zpracování jako celku není v podstatě co vytknout.

Hra Etherlords sice není zrovna nejlehčí, ale většině příznivců fantasy tahovek by se měla líbit. Díky zajímavému systému soubojů by jí navíc mohli přijít na chuť i hráči, kteří příliš neholdují přesunům armád, vymýšlení formací a podobným vojenským kejklům. Pěkná grafika a již zmiňované souboje ve stylu karetní hry Magic the Gathering z této hry dělají titul v jistém smyslu výjimečný a od her s podobnou tématikou odlišný, takže vám Etherlords mohu s klidným svědomím doporučit.

PS: Pokud si nejste jisti, zda si Etherlords pořídit nebo ne, můžete si třeba stáhnout toto demo.

Etherlords
Výrobce: Nival Interactive
Vydavatel: Fishtank Interactive
Distribuce v ČR: Dynamic Systems, plná lokalizace
Hratelná demoverze: BonusWeb.cz
Oficiální homepage: www.etherlords.com
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM, 8 MB 3D karta
Doporučená konfigurace: procesor 600 MHz, 128 MB RAM, 32 MB 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Zjednodušeně řečeno: výborné spojení HOMAM a Magic the Gathering.
Hodnocení 85%

Autor:


Témata: Might & Magic, Zisk


Nejčtenější

The Sims 4 Psi a kočky
Do Sims 4 míří spousta koček a psů, expanze vyjde v listopadu

Simulátor života a vztahů The Sims 4 rozšíří v listopadu expanze s názvem Psi a kočky.   celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Další z rubriky

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.