Etherlords - bezva strategie plná magie

  • 182
Legendární hra Heroes of Might and Magic víceméně udává standard tahových strategií s fantasy tématikou. Ač se na trhu už objevilo mnoho kvalitních titulů tohoto žánru, málokterý přišel s něčím převratným. Ale jak se říká, co není, může být. Hra Etherlords, ve které se vše točí kolem magie, je toho důkazem.

Etherlords Fantasy tahovky jsou artiklem poměrně žádaným a tím pádem i úspěšným. Většina příznivců tohoto žánru se již určitě těší na Heroes of Might and Magic IV, v poměrně dohledné době by navíc měla vyjít hra Disciples II. Dnes si představíme hru Etherlords od ruské firmy Nival Interactive, kterou sice lze zařadit mezi tahové strategie s fantasy tématikou, ale najdeme v ní i prvky pro tento žánr neobvyklé.

Ve světě zvaném World of Lord se schyluje k osudovému okamžiku. Přichází Čas změny, ve kterém se rozhodne o budoucnosti světa na další tisíciletí. Klíčovým místem je Chrám času, sídlo legendárního Bílého Lorda, vládce světa. Do boje vstupují čtyři rasy – přírodu uznávající Vitalové, filozoficky založení Kinetové, krvelační Chaotové a hybridní Synthetové. Tyto národy vytvořily dvě aliance a boj o nadvládu nad světem může začít…

Jak jste již jistě pochopili, vy coby hráči se můžete chopit jedné z aliancí (Vitalové + Kinetové nebo Chaotové + Synthetové) a vést své svěřence na cestě ke Chrámu času. Počet kampaní je tedy jasný a je roven číslu dvě. Kromě tažení si můžete vybrat i samostatnou misi nebo duel, což je jen bojová část hry. Až se dále v recenzi dozvíte, jak boje probíhají, pochopíte, že souboje si tuto samostatnou volbu zaslouží. Kromě toho je možno zahrát si i Etherlords proti kamarádům ve volbě multiplayer (mód pro více hráčů obsahuje i diplomacii, ve které si lze vybrat ze čtyř typů aliancí). Při hře si můžete vybrat jednu z pěti obtížností, přičemž trochu kontroverzní je volba obtížnosti před každým scénářem v rámci kampaně. Po výběru herního módu a přečtení úvodního textu s popisem následujícího scénáře se již můžete vrhnout do hry.

Už v prvních chvílích strávených u hry vás nejspíš napadne – tohle jsou Heroes ve 3D. Na první pohled to tak rozhodně vypadá, ale už na ten druhý odhalíte spoustu odlišností a originálních nápadů. Ale vezměme to pěkně po pořádku. Na začátku scénáře budete mít k dispozici několik málo hrdinů postávajících poblíž vašeho hradu. Hrdinové se nepohybují koňmo či po svých, ale osedlávají různé podivné, i když pro tento herní svět vcelku typické tvory. Jak jsem již naznačil, hra je rozdělena na tahy a v každém tahu můžete všem svým hrdinům naplánovat cestu. Pohyby se provedou až po ukončení tahu, což je na jednu stranu sice přehledné, na druhou to však přináší nevýhodu v tom, že i kvůli několika málo krokům obětujete s daným hrdinou celý tah. Až se trochu rozkoukáte po okolí, zjistíte, že stejně jako v HOMAM se krajina hemží různými stavbami a také spoustou příšerek, občas narazíte i na hromadu nějaké suroviny. Budovy lze pomocí hrdinů obsazovat (podobně jako třeba doly nebo pily v HOMAM), navíc je tu i obdoba učitelů, kteří návštěvníky Etherlords naučí novou dovednost či přidají zkušenosti. Budovy lze rozdělit zhruba na dvě kategorie – zdroje a obchody. Zdrojové budovy vám po získání pravidelně přidávají do zásob určité množství dané suroviny. Nenajdeme zde ale příliš typické komodity, místo kamene, dřeva a zlata tu máme mandragoru, zmrzlý plamen, krvavý rubín a podobně. Kromě nalezení či vytěžení suroviny můžete nějakou tu komoditu získat i po vítězném boji. Kromě sedmi takovýchto těžitelných surovin se musíte starat také o získávání speciálních bazénků zajištujících přísun éteru, což je vlastně obdoba many známé z jiných her. Éter se vyskytuje ve čtyřech barevně odlišených druzích, přičemž pro každou rasu je typický jiný druh éteru. Můžete samozřejmě obsazovat i nepřátelské zdroje éteru (už proto, abyste soupeře odřízli od tohoto veledůležitého zdroje), ale zisk z nich je nižší než z vaší barvy. Kromě zdrojových budov máme ve hře také obchody. Nejsou to sice obchody v té podobě, jak je známe my, ale spíše různé laboratoře, portály a věže, nicméně nakupovat v nich můžete. Co můžete, musíte, pokud chcete ve hře uspět. Za vaše těžce získané suroviny totiž nabízejí nová kouzla i runy na jejich vyvolání a jak vám za chvilku prozradím, bez nich to opravdu nejde.

Většinu budov můžete za nemalý poplatek vylepšit, což platí i o vašem hradu. Na rozdíl od HOMAM a podobných her zde nezískáváte větší množství hradů a neplánujete jejich rozkvět, ale máte hrad jen jeden. A stejně je na tom i soupeř, takže obvykle platí, že kdo Etherlords ztratí hrad, prohrává. Hrad vám zajišťuje jistý přísun éteru a má určitý počet hitpointů. Hrad se v Etherlords nedobývá ve speciálním boji, ale hrdina prostě zaútočí ve svém kole na nepřátelský hrad a ubere mu určitý počet hitpointů. Je jen na hrdinech soupeře, aby mu v tomto počínání zabránili. Pomocí hradu lze sesílat několik globálních kouzel, z nichž asi nejdůležitějším je vyvolání nového hrdiny. Jedním z globálních kouzel také lze stavět obranné věže, které po obsazení hrdinou hlídají poměrně široký prostor a jakýkoli vetřelec na tomto území je nucen bojovat s obráncem. Pomocí těchto věží lze tedy celkem efektivně hlídat například přístupové cesty k hradu.

Jak už jsem řekl, po krajině jsou roztroušeny i neutrální monstra, která vám blokují cestu a je nutno se s nimi vypořádat. Nevyhnete se samozřejmě ani boji s nepřátelskými hrdiny, tak už to zkrátka v podobných strategiích bývá. Když už tedy dojde k nějakému nepříjemnému setkání, přepne se hra do bojového módu. Poprvé budete asi překvapeni, jelikož v pěkném 3D prostředí proti sobě nestojí dvě armády, ale jen dva osamocení hrdinové (či hrdina a nějaký potvorák). Pokud jste ale pozorně četli dosavadní text (respektive pokud jste četli preview či hráli demo), tak jste možná pochopili, že na klasická vojska se tu jaksi nehraje. Hlavní a v podstatě jedinou zbraní hrdinů jsou kouzla, sesílaná pomocí many, neboli éteru, průběh samotného boje pak není nepodobný partii nějaké karetní hry typu Magic the Gathering. Etherlords Klíčem k úspěchu tedy není mohutná armáda, ale magická připravenost vašeho hrdiny a dobrý repertoár kouzel. Ta se dělí na několik „výkonostních“ skupin, přičemž ta nejjednodušší má hrdina už od začátku a za jejich sesílání neplatí runami, zatímco mocnější formule jsou leckdy obtížně k sehnání a jsou k nim potřeba různě drahé runy, obé lze samozřejmě pořídit při návštěvě v již zmíněných obchodech. Zaklínadla lze rozdělit také co do typu efektu. K dispozici jsou kouzla vyvolávací (summoning), jednorázová (sorcery) a s déle trvajícím účinkem (enchantment). Pomocí vyvolávacích kouzel si přičarujete bojovníky, kteří mohou přímo zranit vašeho soupeře. Mezi jednorázová kouzla patří například útočný blesk, ohnivá vlna, oživení padlé jednotky a podobně, mezi kouzly s delším účinkem najdeme různá zaklínadla na posílení vlastních bojovníků nebo naopak k oslabení jednotek soupeře. V jednu chvíli máte k dispozici maximálně šest kouzel, která se vám do ruky náhodně doplňují podobným stylem, jako když si v karetní hře MtG dobíráte karty z náhodně zamíchaného balíčku. Boj je rozdělen na tahy, přičemž ve svém kole můžete seslat tolik kouzel, na kolik vám stačí éter, a pak můžete poslat na zteč své bojovníky. Jejich úkolem je útočit na nepřátelského hrdinu, ten však může na svou obranu postavit své jednotky. Ať už v přímém boji zvítězí jednotka útočná či obranná, pro dané kolo se útočník k nepřátelskému hrdinovi nedostane. Stejně tak poté vy můžete bránit svého hrdinu, i když to leckdy znamená obětovat nějakého obránce. Každý bojovník má dva atributy – sílu útoku Etherlords (udává, za kolik zraní soupeře) a životy (udává, jaké poškození vydrží). V přímém střetu se výsledek lehce spočítá a náhoda zde nehraje žádnou roli. Někteří vyvolaní tvorové mají i speciální dovednosti, jako například první úder nebo krádež soupeřovy esence. Zpočátku váš hrdina nebude mít moc éteru a bude sesílat jen jedno či dvě slabší kouzla za kolo, ale v pozdější fázi souboje se éter rychle doplňuje a ke slovu přijdou masivní potvory a silné útoky. Aby se boje netáhly příliš dlouho (může totiž dojít k patové situaci), začnou po určitém počtu odehraných kol z nebe sršet blesky do obou hrdinů, takže pak je to o tom, kdo vydrží déle naživu. Tato magická bouře je vcelku lehce vysvětlitelná obrovským nahromaděním éterické energie v místě souboje. Jak už jsem řekl, systém boje velmi připomíná karetní hry typu Magic the Gathering. Ne že by se na poli počítačových her jednalo o naprostý unikát (Magic the Gathering byly zpracovány jako samostatná hra a například v RPGčku Might & Magic VIII se jako doplněk také objevila variace herních karet), ale pojmout takto zpracování bojů v rámci strategie je rozhodně originální a zábavné.

Po úspěšném boji je váš hrdina po zásluze odměněn zkušenostmi. Jak už to tak bývá, po nějakém čase postoupí na vyšší level a s tím jsou spojeny příjemné povinnosti s jeho vylepšováním. Základní vlastnosti (hitpointy a rozhled) se doplní automaticky, vy sami pak Etherlords můžete vybrat jednu ze speciálních dovedností – ať už zbrusu novou či jako vylepšení nějaké stávající. Postupem času vaši hrdinové také najdou nějaké ty artefakty. Nejedná se však o meče, brnění a podobné vybavení jako třeba v HOMAM, ale spíše o předměty k jednorázovému seslání kouzla. Nejdůležitější částí vybavení každého hrdiny jsou samozřejmě kouzla (ve hře je jich kolem tří stovek) a runy získané v obchodech. Skvělé je, že hrdinové jednotlivých ras se od sebe výrazně liší nejen vizáží, ale hlavně repertoárem kouzel a tvorů, které mohou vyvolávat. Díky tomu se od sebe herní postup dost liší v obou kampaních. Jedinou podstatnější výtkou týkající se hrdinů je asi fakt, že hrdinové (ani třeba jeden hlavní) se nepřenášejí do dalších scénářů v rámci kampaně a pokud už tedy máte v nějaké misi jasnou převahu, nemá ani cenu piplat a trénovat si své svěřence na maximum.

Grafické zpracování je skvělé. Krajina i všechny objekty jsou 3D, takže si můžete otáčet a pohybovat s kamerou dle chuti. Krajina je moc pěkná a působí až pohádkovým dojmem, stejně jsou na tom i budovy. Skvělé přitom je, že v podstatě u každé stavby narazíme na nějakou animaci, ať už to jsou vývěsní štíty hýbající se ve větru nebo horník s vozíkem vyjíždějící z dolů. Za budovami nezaostávají ani hrdinové a další bytosti vyskytující se na hlavní mapě. Strategická část hry je tedy graficky výborná, ale bojový mód je snad ještě o ždibec líbivější. Několik různých 3D prostředí je pečlivě vykresleno a samostatnou kapitolu Etherlords tvoří bojovníci. Všechny jednotky jsou propracované jak do vzhledu, tak do animací. Navíc nemají jen klasické bojové pohyby, ale i různé lahůdky – například hrdina se raduje po vítězné bitvě, neaktivní gibberlingové si dřepnou na zadek a začnou (nebojím se toho slova) chlastat a tak dále. Efekty doprovázející sesílání kouzel jsou také zpracovány na výbornou. Ani zvuková stránka hry autorům žádnou ostudu neudělá. Atmosférická hudba, zvuky boje a zaklínání, co více si můžeme přát. Ovládání je poměrně jednoduché a navíc obvykle s nápovědou, interface je jednoduchý, ale přitom dostačující, potěší i Quicksave a Quickload. Zkrátka technickému zpracování jako celku není v podstatě co vytknout.

Hra Etherlords sice není zrovna nejlehčí, ale většině příznivců fantasy tahovek by se měla líbit. Díky zajímavému systému soubojů by jí navíc mohli přijít na chuť i hráči, kteří příliš neholdují přesunům armád, vymýšlení formací a podobným vojenským kejklům. Pěkná grafika a již zmiňované souboje ve stylu karetní hry Magic the Gathering z této hry dělají titul v jistém smyslu výjimečný a od her s podobnou tématikou odlišný, takže vám Etherlords mohu s klidným svědomím doporučit.

PS: Pokud si nejste jisti, zda si Etherlords pořídit nebo ne, můžete si třeba stáhnout toto demo.

Etherlords
Výrobce: Nival Interactive
Vydavatel: Fishtank Interactive
Distribuce v ČR: Dynamic Systems, plná lokalizace
Hratelná demoverze: BonusWeb.cz
Oficiální homepage: www.etherlords.com
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM, 8 MB 3D karta
Doporučená konfigurace: procesor 600 MHz, 128 MB RAM, 32 MB 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Zjednodušeně řečeno: výborné spojení HOMAM a Magic the Gathering.
Hodnocení 85%


Témata: Might & Magic, Zisk