Etherlords - první dojmy, dobré dojmy

  • 182
Hrajete s oblibou hry typu Heroes of Might and Magic? Baví vás vše, co se týká magie a fantasy žánru vůbec? Pak by vás měla zajímat připravovaná tahová strategie Etherlords, která je kouzly a magií přímo nabitá. Kromě toho je velmi kvalitně zpracovaná a navíc přináší do svého žánru i některé originální prvky.

Etherlords Když se nad tím tak zamyslíme, v poslední době se na scéně tahových fantasy strategií příliš mnoho zajímavých kousků neurodilo. Tuto smutnou skutečnost by snad mohla změnit chystaná hra Etherlords, jejíž novinářské demo se mi před několika dny dostalo do ruky a následně do počítače. Za tímto dílkem stojí ruská firma Nival Interactive, která by některým hráčům mohla být známá v souvislosti se hrou Evil Islands.

Děj Etherlords se odehrává ve světě zvaném „World of Lords“, ve kterém je magie (respektive energie zvaná Ether – odtud název hry) tak běžnou záležitostí jako pro nás třeba voda. Obyvatelé tohoto světa umí magii zvládat už od útlého věku a používají ji jako nástroj i zbraň. V konfliktu, který je hrou Etherlords popisován, se proti sobě postaví čtyři magické rasy, které se od sebe liší nejen vzhledem, ale i architekturou, kouzly a stylem boje.

Co se týče samotného herního pojetí, hned po několika sekundách je jasné, že autorům byla částečnou inspirací legendární hra Heroes of Might and Magic a jí podobné tahové strategie. V plné verzi by měly být k dispozici dvě kampaně složené z jednotlivých scénářů. V rámci scénáře pak máte k dispozici mapu území, která je zahalena pomocí „fog of war“ a vy ji pomocí svých hrdinů postupně odkrýváte. Na hlavní mapě můžete kromě prozkoumávání území také Etherlords obsazovat důležité budovy, nacházet artefakty a samozřejmě bojovat s nepřáteli. V Etherlords najdeme opravdu mnoho věcí, které jsou hrám ze série HOMAM velmi podobné – například doly na těžbu surovin, učitele přidávající hrdinům zkušenosti, neutrální potvory strážící přístup na důležitá místa a podobně. Veledůležitými objekty jsou hrady. V těch se sice nedočkáte budovatelského vyžití jako například v již několikrát zmiňované hře HOMAM, ale pokud hrad ztratíte, prohráváte, a naopak získání nepřátelského hradu bude obvykle cílem vašeho snažení. V každém tahu můžete pohybovat s každým ze svých hrdinů, přičemž hra funguje tak, že si nejprve všechny pohyby naplánujete a po ukončení kola se všichni hrdinové naráz pohnou. Dost často se samozřejmě stane, že váš hrdina narazí na nepřítele – ať už na neutrální potvoru nebo na hrdinu znepřátelené rasy. Potom se hra přepne z hlavní mapy (neboli z fáze „Adventure Mode“) do bojového (neboli Tactical) módu. Vaším cílem je samozřejmě zničit soupeře. Na rozdíl od většiny podobných her však s sebou hrdina nevodí vojsko, ale k dispozici má jen své magické schopnosti. Boj vlastně probíhá v duchu karetní hry Magic the Gathering a jejích kopií – hrdinové proti sobě bojují pomocí svých kouzel. Základem je vyvolat si na pomoc různé bytosti (mělo by jich být přes 120 druhů), k čemuž slouží kouzla typu Summoning. Dalšími kouzly pak můžete své svěřence různě posilovat, nebo naopak použít magické formule škodící nepřátelskému hrdinovi či jeho miláčkům. Etherlords V rámci tahových strategií se jedná o poměrně originální způsob boje, který jistě uvítají zejména hráči mající v oblibě čaroděje, kouzla a magii vůbec. Bitvy jsou navíc koncipovány tak, aby umožňovaly snadnou hru v multiplayer módu, a to jak v lokální síti, tak za pomoci internetu. Kromě bojového řešení všech sporů bude ve hře i diplomacie, ale těžko odhadnout její kvalitu, jelikož do novinářské verze ještě nebyla vůbec implementována.

Z již uvedených informací jasně vyplývá, že hlavní cestou k úspěchu je kvalita vašich hrdinů (mimochodem, ve hře by se jich mělo objevit přes šedesát). Ti se samozřejmě s přibývajícími zkušenostmi posunují na vyšší úrovně, přičemž se jim jednak zlepšují základní vlastnosti (zrak a zdraví), jednak jim přibývají speciální dovednosti (například rychlejší regenerace, levnější pořizování kouzel a surovin, lepší používání artefaktů a podobně). Postupem času se také obvykle rozroste inventář magických předmětů a hlavně se vylepšuje repertoár hrdinových kouzel. Jelikož magie hraje ve hře v podstatě hlavní úlohu, je kouzlení a vše, co s ním souvisí, dost propracované. Jednotlivých magických formulí je obrovské množství (konkrétně kolem tří set) a jsou rozděleny nejen dle oborů, ale také podle vzácnosti. Kromě kouzel určených pro použití v boji se setkáme i s globálními kouzly, které jsou ovšem v novinářském demu zastoupeny v podstatě jen kouzlem „Hire New Hero“. Uvidíme tedy, co na nás autoři v tomto směru ještě připraví. Každý hrdina samozřejmě postupem času získává další kouzla, Etherlords ale pro použití v boji jich může mít vždy jen patnáct. Velkou úlohu ve strategii tedy hraje volba portfolia kouzel (podobně jako třeba ve hře Magic & Mayhem: Art of Magic), které si hrdina připraví do nadcházejících bitev. Hrdinové si musí kouzla kupovat ve speciálních budovách, stejně je to i s runami nutnými pro seslání kouzla. Tyto budovy musíte samozřejmě nejdříve nalézt a obsadit. Ke kouzlení jsou potřebné i suroviny, přičemž se nejedná o obligátní komodity typu dřevo-kámen-zlato, ale o daleko tajuplnější záležitosti, jako například černý leknín, krvavý rubín či zmrzlý plamen. Tyto důležité suroviny získáváte z „těžebních“ budov obsazených vašimi hrdiny, občas také narazíte na volně se povalující hromadu některé komodity. Velmi důležitou a samozřejmě i dost „provařenou“ záležitostí je mana, která je mimo jiné potřeba i k udržování vašich hrdinů.

Hra je zpracována (pro tahové strategie trochu netradičně) ve 3D, přičemž mapu si lze samozřejmě posouvat, otáčet i zoomovat. Krajina je detailně prokreslená a jednotlivé objekty působí až pohádkovým dojmem. Zejména budovy jsou zpracovány velmi pečlivě a při troše pozornosti si můžete všimnout i některých animovaných detailů – vývěsní štít se pohupuje ve větru, z dolů vyjíždí vozík a občas se kolem domku pohybuje i nějaký personál. Velmi slušně vypadají i hrdinové a různé potvůrky, zvlášť při maximálním přiblížení si všimnete různých propracovaných drobností. Pozadu nezůstávají ani všelijaké grafické Etherlords efekty, vesměs doprovázející sesílání a působení kouzel. Hudba i zvuky jsou hře šité na míru, i když zvukových efektů či mluveného slova není v demu nijak moc, ale snad se dočkáme větší pestrosti ve finální verzi. Ovládání je vyřešeno vcelku klasicky a přehledně, přičemž ovládacím interfacem není hra nepodobná již několikrát zmiňovaným hrám HOMAM. Pohyb mapy pomocí kláves či myši a několik ovládacích ikon v pravé dolní části nepřekvapí, potěší i fakt, že pravým myšítkem si lze zjistit základní informace o většině ovládacích prvků i herních objektů.

Nechci z krátkého dema vyvozovat ukvapené závěry, ale můj první dojem z této hry je velmi dobrý. A to nejen díky tomu, že už se delší dobu neobjevila žádná kvalitní tahová strategie z fantasy prostředí, ale zejména díky zajímavému soubojovému stylu v duchu herních karet. Technické zpracování zatím vypadá také dobře, takže největší neznámou asi zůstává hratelnost multiplayeru a kvalita příběhu, jakož i originalita a různorodost jednotlivých scénářů. Pokud ovšem firma Nival Interactive nic nezkazí a dokončí hru Etherlords v takové kvalitě, v jaké na ní doposud pracovala, může se tato tahová strategie stát velmi zajímavým a zábavným titulem. Vše by se mělo ukázat již letos v listopadu, takže se nechme překvapit.