Firma Digital Image Design (DID) toho na poli leteckých simulátorů dokázala už celkem hodně – připomeňme na svou dobu revoluční TFX (mimochodem první originálka, kterou jsem si - po pochvalné ICEově recenzi - koupil), jeho nástupce Eurofighter 2000 (ten mimo jiné ohromil obrovskými nároky na hardware – na počítačích 486 dost trhal) a konečně F-22 ADF a TAW. Simulátory od DID jsou také v Čechách jednoznačně nejrozšířenější – díky covermountingu si našlo své majitele nějakých 30 000 Eurofighterů a 20 000 „ádéefek“. Nyní si pánové z DID přizvali ke spolupráci Rage Software a snaží se vytvořit další špičkový simulátor – Eurofighter Typhoon.
Zápletka Typhoona je dost podobná jedné kampani ze starého Eurofightera 2000. Pamatujete ještě, jak jste sváděli souboje nad malebnými fjordy? Potom se budete ve hře cítit téměř jako doma – hlavní konflikt se tentokrát odbývá nad Islandem, který úpí pod tlakem ruských invazních vojsk. Rusko se oklepalo z ekonomické krize, modernizovalo svou armádu, letectvo i námořnictvo a vrhlo se na další expanzi. Vulkanický ostrůvek uprostřed severního Atlantiku skýtal vítaný strategický cíl, a tak není divu, že se celá válečná mašinérie dala do pohybu s jediným cílem – dobýt Island i s obrovskou základnou NATO v Keflaviku.
První změny oproti předchozím titulům nastanou již v samotném pojetí hry – hráč si totiž nevybírá pouze jednoho pilota, ale hned celou šestici hrdinů s ocelovými ptáky. Každý z nich má své specifické vlastnosti a o každého se budete muset starat jak ve vzduchu, tak na zemi (podobný systém byl například v Comanche Hokum – takové to uplácení láhvemi vodky či propustkami). Aby oněch „RPG prvků“ nebylo málo, může každého pilota potkat několik neštěstí – od zranění či suspendování, až po nouzovou katapultáž nad územím nepřítele či smrt v ohnivé kouli vybuchující S-400 (to zas trochu připomíná Strike Commandera). Po smrti či zatčení všech šesti pilotů je konec – Game Over.
O tom, že boj nebude procházkou rajskou zahradou, svědčí i protivníci, které proti vám ruské letectvo vyšle. Výhody skvělých manévrovacích schopností Eurofighteru se budou hodit zejména při soubojích s modernizovanými typy MiG-29, Su-27 či 33, ale ve vzduchu potkáte i takové rarity jako S-37 s obrácenou geometrií křídel. Simulované bude i letecké „zázemí“ – stroje AWACS i transportní letouny včetně obří Mrijy (ruská šílenost se dvěma ocasy a šesti motory, původně určená pro tahání raketoplánu Buran na hřbetu a nákladu uvnitř trupu – zlí jazykové tvrdí, že se vevnitř v pohodě otočí žigulík).
Stejně jako u Total Air War, i zde se setkáme s dynamickou kampaní. Autoři se holedbají, že bude mnohem propracovanější než u svého předchůdce – na takhle malém bojišti se velmi rychle projeví každý případný úspěch či neúspěch. Ztráta dvou, tří pilotů může spustit lavinovou reakci, kdy prostě „neustíháte“ zpomalovat postup nepřítele, ten zabere další letiště (a přirozeně zajme piloty, kteří na něm slouží) a roztočí smrtící spirálu proher končící buďto naprostým vojenským debaklem nebo termonukleární apokalypsou. Do jisté míry budete moci plánování bojových úkolů sami ovlivňovat, ale pořád budete spíš velitel letky a ne generál.
Nejsilnější stránkou hry bude rozhodně technické zpracování. Kromě slibně vypadající grafiky (jde o vylepšený engine 3Dream z akčního Wargasmu, do kterého byla dosazená družicová data o nadmořské výšce krajiny), která by měla plynule šlapat i na méně něž průměrných strojích (PII, 128 MB RAM), jde zejména o letový model (doufejme že i u letadel protivníka) a dokonalý pocit z řízení skutečného Eurofightera – autoři při vývoji fyzikálního modelu stroje spolupracují Eurofighter GmbH a BAe Systems, aby se v maximální možné míře přiblížili „velkým“ simulátorům. Ucházející bude i modelování poškození letadla – očití svědkové měli možnost v betaverzi vidět Eurofighter s dírami v křídlech a ulomeným kusem ocasu, kterak se (nakonec úspěšně) snaží o nouzové přistání.
Uvidíme, jak bude nakonec Eurofighter Typhoon vypadat – pokud se sliby vývojářů naplní jen z poloviny, můžeme se těšit na skutečně kvalitní a zábavné ztvárnění jednoho z nejpopulárnějších letadel blízké budoucnosti, něco na způsob Total Air War s evropským strojem, bohatým multiplayerem (včetně několika oddychových módů) a lepší grafikou. Díkybohu přišel po záplavě ruských strojů (Flanker 2.5, Lock ON, Sturmovik) také čas na starou dobrou západní technologii, která se pouští do křížku se špičkovými produkty ruských zbrojovek. Pokud půjde vše podle plánu, budeme si moci první Mriju sestřelit již čtvrtého května...