Není tomu tak dávno, co se na pultech obchodů s počítačovými hrami objevilo cosi, co mělo název Europa Universalis. Pokud se vám tohle cosi dostalo do rukou a strávili jste s tím nějakou tu hodinku, jistě vám nemusím vysvětlovat, o co šlo. Pokud ne, stačí říct, že to je velmi dobrá a promyšlená strategie vycházející z historických reálií, která navzdory svému názvu zavedla hráče nejen na území Evropy, ale i na spoustu jiných míst. Vzhledem k všeobecně kladnému ohlasu strategické části hráčské obce se není co divit, že autoři - firma Paradox Entertainment - učinili velmi rychlé rozhodnutí o tom, zda se pustit do dílu druhého, či hodit Europu přes palubu a začít pracovat na něčem zbrusu novém. Výsledek jejich rozhodnutí se naštěstí bude jmenovat Europa Universalis 2, a tak se nemusíme bát, že bychom o pokračování strategické hostiny byli připraveni.
Jisté obavy ohledně kvality druhého dílu může vzbuzovat extrémně krátká doba, jíž autoři k vytvoření EU2 potřebovali - neuplynul totiž ještě ani rok od okamžiku, kdy se začala prodávat první EU a už tu máme její pokračování. Na druhou stranu je pravda, že při tvorbě druhého dílu stačilo využít celou základní kostru dílu prvního a navěsit na ni jen nějaká ta vylepšení a větší či menší změny, takže ušetřený čas se mohl věnovat právě do zvyšování kvalit hry.
První viditelnou změnou je rozšíření časového záběru, přes který je hra roztažena. Zatímco první díl začínal někde kolem Kolumba, druhý se posouvá ještě o dobrých sto let dozadu, tedy zhruba na konec středověku, tedy přesně do roku 1419. Rovněž i konec hry je posunut o něco dál, konkrétně někam kolem roku 1820, takže celkový rozsah se citelně zvětší.
Kromě rozsahu však expandují i některé další části EU2 jako třeba mapa. Území, která byla v prvním dílu bílá a nepovšimnuta, se teď konečně dočkají zabarvení a své vlastní úlohy v dějinách. Některé plochy však stále budou mít provokativně bílé zabarvení, značící, že ne všude bude možné předvádět svůj strategický um. Stejně tak se viditelně rozroste i počet národů, obývajících jednotlivá území. Těch nových by mělo být něco kolem stovky a hrát budete moci za libovolný z nich. Osobně jsem zvědavá, jak asi bude vypadat hraní za Irokéze, Apače či Tibeťany. Pochopitelně nepřijdete ani o nové kampaně, k těm novým patří například napoleonské tažení Evropou nebo vojenské aktivity Johanky z Arku.
Naproti tomu grafické zpracování se žádných velkých proměn nedočká. Ono taky co byste chtěli nějak masivně vylepšovat na vzhledu obyčejné mapy světa? O něco hezčí by měly být animace, takže tentokrát už by si recenzenti mohli odpustit kousavé poznámky o nízkém rozlišení a podobných nedostatečnostech.
Herní systém sice neprojde žádným komplexním překopáním, ale jistých pozitivních změn se nadějeme i tady - měl by být komplexnější a měl by vám dávat mnohem větší svobodu volby, ovšem na podrobnosti si budeme muset ještě chvilku počkat, než dostaneme k recenzi finální verzi.
Pokud zprávy o vývoji EU2 sledujete aspoň jedním okem, nemohla vaší pozornosti uniknout informace o tom, že se tenhle titul koncem minulého týdne dostal do fáze GOLD a je tedy dílem dní, maximálně týdnů, než se vydá na svou pouť za slávou.