Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Být řidičem autobusu je pěkná nuda. Recenze European Bus Simulator 2012

aktualizováno 
European Bus Driver 2012 nabízí jízdu v poměrně otevřeném městském prostředí a řízení autobusu pomocí komplikovaného ovládání tak, jak je v to simulátorech obvyklé. Přesto není hodný doporučení. Recenzujeme českou verzi hry.
40

European Bus Simulator 2012

Platforma: PC
Výrobce: .dat/Akella (PC)

  • hloubka detailů v ovládání autobusu je skoro ohromující
  • víceméně fungující model městské dopravy
  • ohavná grafika všeho jiného, než autobusu
  • neergonomické ovládání
  • fyzika chování autobusu
  • město je živé a přesto postrádá jakoukoliv hloubku
  • šílené nároky na PC

Herní karta

European Bus Simulator 2012

Autoři hry projevují na jednu stranu úžasný smysl pro detail, na stranu druhou úžasný nedostatek technických dovedností, nápadů a péče. EBD 2012 tak zůstává v poli poražených i v kontextu jiných simulátorů poslední doby.

Začínáme

European Bus  Simulator 2012

European Bus Simulator 2012

Po proklikání stylovým úvodním menu (je natolik stylové, až se ke hře tohoto typu nehodí) jsme vrženi do hry, kde si nejprve navolíme postavu řidiče.

Kromě úpravy jména si lze vybrat pohlaví a také na posuvníku zadat datum narození. Lze vybírat z rozmezí let 1910 až 2010, což napovídá tomu, že německá firma TML celou hrou cílila na hráčskou věkovou skupinu od 2 do 102 let.

Pak se automaticky vygeneruje řidičské číslo a ověřovací kód, který si hráč musí někam zapsat, protože nikde jinde jej už neuvidí. Nakonec je třeba vybrat si ze dvou herních módů: amatér či profesionál. V tom druhém stačí přejet mouchu nebo se ošklivě podívat do zpětného zrcátka a už ztrácíme body.

Skutečnost, že se lze po městě pohybovat pěšky, dává hře jiný rozměr, než kdyby hráč ovládal pouze autobus. Vše působí svobodněji. Funkce pěší chůze je jinak vlastně úplně zbytečná, protože nenabízí žádný herní obsah a slouží jen k tomu, aby hráč doběhl k nejbližšímu stanovišti MHD.

European Bus  Simulator 2012
European Bus  Simulator 2012

European Bus Simulator 2012

Když už se nacházíme za volantem, hra nás napoprvé pomocí jednoduchých příkazů provede celou procedurou, kterou jako řidiči z povolání musíme znát. Kromě základů řízení a řazení manuální převodovkou nám umožní zadat své ID do palubního počítače, naplánovat si trasu a nakonec provádět třeba i takové skopičiny, jako je upravování polohy sedadla pro lepší pohodlí při sezení. Novinkou v této verzi je ovládání klimatizace, světel a různých podpůrných systémů.

Přichází vystřízlivění

Poté, co jsme se po namáhavém začátku vydali konečně na cestu, přichází lehké vystřízlivění. Přestože se tvůrci chlubí, že jejich hra využívá technologii Havoc pro reálnou simulaci fyzikálních zákonů, ve hře to není patrné ani omylem.

Při řízení autobusu je sice cítit, že vozidlo je dost těžké a jen tak na místě se neotočí, ale nemohu se zbavit dojmu, že takto hmotný dopravní prostředek se v reálu prostě nemůže tímto způsobem chovat. Neustále jsem měl totiž pocit, že několikatunový autobus při jízdě podivně klouže po vozovce a při sebemenší kolizi (třebaže pouze s malinkým keříkem) se sice okamžitě zastaví, ale stále jakoby bruslí pomalu kupředu.

Město je rozděleno do zón a atmosférou by mělo částečně odpovídat německému Berlínu. Tedy, v hlavním městě našich západních sousedů jsem nikdy nebyl, ale pokud jsou jejich města skutečně tak šíleně nezajímavá, pak chápu, proč mají Němci tendence k podrobování si jiných, zajímavějších území.

Město je celkem živé, obsahuje spoustu aut a chodců (pokud nějakého přejedete, tak během vteřiny zmizí) a celkově tu dobře funguje zpodobnění městské, věčně ucpané dopravy.

European Bus  Simulator 2012
European Bus  Simulator 2012

European Bus Simulator 2012

Problém je však jinde. Celá mapa je velice "plochá", jednoúrovňová a postrádá jakoukoliv hloubku. Hráč má pocit, že se vše odehrává na desce stolní hry a když už narazí na nějaký pahorek či nedejbože kopec, je to důvod k pořádné veselici.

Nedostatek hloubky však není míněn jen z hlediska prostoru, ale také po stránce atmosféry. Třebaže EBS 2012 počítá se změnou dne a noci, k lepšímu pocitu z prostředí to nijak nepomáhá. Vše je nezajímavé a ačkoliv jsou ulice plné pohybu, mám dojem, jako bych koukal do šedé zdi a svět se zastavil v jakémsi chmurném bezčasí.

Ošklivé, neoptimalizované

Co se týče grafického zpracování, nejlépe jej ilustrují zdejší obrázky. Stromy jsou ošklivé, lidé jsou oškliví i auta jsou ošklivá, ale to vlastně ani moc nevadí, protože na takové detaily se hráč málokdy podívá.

Horší je, že hra není moc optimalizovaná. Obsahuje sice takové grafické finesy, jako je přesvícení či rozmazání při pohybu, ale je to vykoupeno krutými nároky na hardware. Největší problémy má s dynamickými stíny, při jejichž zapnutí hra vyžaduje silnější PC než třeba válečný Battlefield 3. Proto je za žádnou cenu nezapínejte. Hra bez nich běží několikanásobně svižněji a je překvapivě i koukatelnější.

Většinu výhledu bude po celou dobu hraní zakrývat "kokpit" autobusu. Lze sice řídit i z pohledu zezadu, kdy máme lepší výhled, ale zase nelze ovládat nic na ovládacím pultu. To tedy v případě, pokud si nepamatujeme klávesové zkratky.

European Bus  Simulator 2012
European Bus  Simulator 2012

European Bus Simulator 2012

Zde se projevuje další chyba. Nikdo si tady moc nelámal hlavu s ergonomií ovládání. V nabídce nastavení je sice asi sto položek, ale ty ani omylem nepokrývají všechny zkratky, které jsou ke hraní nutné, a nejsou tedy pořádně nikde napsány. K nastartování motoru sice stačí zmáčknout tlačítko "E", ale proč k tomu, abych odblokoval brzdu, musím držet "Backspace" a k tomu stisknout "Insert", to mi zůstává naprostou záhadou.

Funkce, které jsou naprosto zbytečné a málo používané, mají přiřazeno jedno tlačítko, zatímco jiné, zcela zásadní, se ovládají šílenou kombinací kláves. Pomocí mezerníku se tak můžeme podívat do čelního zpětného zrcátka, které je zde naprosto zbytečné, protože kromě interiéru autobusu vůbec nic nevidíme.

Fotogalerie

Může se zdát, že European Bus Driver 2012 prohrává na celé čáře. A to vlastně proti nikomu ani nebojuje (kromě hráče). Řízení autobusu je zábava pro minoritu lidí a já musím zklamaně uznat, že tato hra není vhodná na to, aby těch pár smutně koukajících nadšenců uspokojila. Nabízí málo obsahu a vůbec v ní není přítomná nějaká celistvá kampaň, či alespoň propojené příběhové úkoly.

Hráč si prostě jen vybere trať, tu si zapamatuje a pak jezdí pořád dokola, dokud nezešediví. Nedodělky technického rázu by šly odpustit, do očí bijící chyby v konceptu už nikoliv. Kdyby byla hra lépe vyvážená, kdyby nabízela nějaký ucelený zážitek, kdyby nemrhala síly na něco, co je naprosto nepodstatné, a kdyby nepostrádala hravou duši, mohla by to být celkem slušná simulace "života" v MHD. Bohužel, jen kdyby.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

40 %

Čtenáři

49 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 574 čtenářů





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.