EVE - vesmír jako na dlani

12:00aktualizováno  24. ledna 6:44
Pokud jste si někdy chtěli splnit sen a stát se kosmickým tulákem po vzoru Hana Sola z Hvězdných válek, dostanete brzy šanci. Už letos na jaře by měla vyjít online multiplayerová RPG hra EVE - The Second Genesis, která vesmírným dobrodruhům otevře celý vesmír. Obchodujte, dolujte minerály nebo přepadejte lodě - vše je tady dovoleno.

EVE - The Second Genesis Onlinové hry u nás nemají na růžích ustláno. Být připojen k internetu dlouhé hodiny denně zatím pro řadu hráčů zůstává nesplnitelným snem. Dial-up spojení, které pořád mezi hráči dominuje, navíc nepatří k nejspolehlivějším a časté vytáčení linky poté, co jste byli v nejkritičtějším momentu odpojeni, může vést až k vyhazování počítačů zavřeným oknem na ulici :-). Je to každopádně škoda, protože se na trhu začínají objevovat tituly, které stojí za to. Abych to nepřehnal - rozhodně vypadají, že stojí za to. Jedním z titulů, kvůli kterému bych zanedlouho mohl blahořečit pevné lince v práci, je kosmický simulátor EVE - The Second Genesis.

Jednou v budoucnosti budou lidé létat ke hvězdám a kolonizovat cizí planety. Na jedné z takových výprav se červí dírou dostanou do vzdálené části vesmíru, kde založí tisíce kolonií. Jak už se tak ve vesmíru stává, zhroutí se jediné pojítko se starým světem v ohromné katastrofě a miliony lidí zůstanou ponechány svému osudu. Tolik výchozí situace. EVE nabídne hráčům hlavně jednu věc - rozsáhlý vesmír, který láká k objevným, obchodním nebo dobyvačným cestám. Celý svět hry má obsahovat přes 5000 různých planetárních systémů, které rozhodně neprozkoumáte za pár hodin. Ve všech těch soustavách jsou planety a na těch mohou žít lidé. Ve vesmíru EVE nenajdete žádné příšerky z šesté nebo sedmé dimenze, jen samé humanoidy. Obyvatelstvo se časem rozdělilo do pěti říší, které spolu žijí v míru - zatím. Do jedné z nich (na výběr budete mít z nějakého důvodu jen čtyři) se zařadíte také vy. Ve hře začnete jako mladý a nezkušený pilot slabě vyzbrojené kosmické lodi a bude jen na vás, jak se svým kosmickým životem naložíte.

EVE - The Second Genesis Než se ovšem vydáte na cesty ke hvězdám, čeká vás generování postavy. Na tom si tvůrci hry dali záležet. Body budete přidělovat do celkem sedmi základních vlastností, na výběr pak budete mít z řady speciálních schopností a vaše vlastnosti ovlivní také biologické implantáty. Každá postava bude mít také svůj bezpečnostní status. Svět EVE totiž bude rozdělen do zón s určitým stupněm bezpečnosti. V zóně s nulovou bezpečností se můžete beztrestně dopuštět jakýchkoli zločinů od krádeže po matkovraždu, ale pokud se proviníte v zóně s definovanou bezpečností, bude to mít vliv na váš bezpečnostní status. Postavy s nízkým statusem nebudou mít přístup k některým předmětům, vesmírná policie na ně bude střílet a na jejich hlavu může být vypsána odměna. Pokud bude váš bezpečnostní status vysoký, můžete získávat některá tajná data anebo se dočkáte různých privilegií. Na tomto principu má fungovat také ochrana nových hráčů před zkušenými vesmírnými piráty - pokud zůstanou v zóně s vysokým zabezpečením, nemělo by se jim nic stát.

Kromě základních vlastností hráči mohou získat celou řadu speciálních schopností. Nebudete totiž postupovat po jednotlivých levelech, jak je tomu v řadě RPG, ale budete růst vylepšováním svých schopností. Jednoduše si koupíte balíček s určitou dovedností, kterou pak implantujte přímo do těla. Poté nějakou dobu (počítanou v realném čase a i v době, kdy je hráč offline) počkáte, než se nová schopnost aktivuje. To může trvat třeba hodinu, anebo také několik dní. Dovednosti určují ve hře téměř všechno - od typu zbraní a kosmických lodí, které hráč může používat, až po speciální vlastnosti, jako například umění řídit kosmickou stanici. Vlastnosti a schopnosti své postavy můžete EVE - The Second Genesis měnit také prostřednictvím kybernetických implantátů nebo drahou manipulací se svou DNA. Zajímavým způsobem autoři vyřešili případnou smrt postavy. Pokud nepřítel zničí vaši loď, můžete ještě uniknout smrti v záchranném modulu. Pokud přesto zemřete, můžete oživnout v jednom ze svých klonů, které si může každý hráč předem zakoupit. Samozřejmě - čím dražší klon, tím více zkušeností zemřelé postavy si "zapamatuje". Pokud klon mít nebudete, dostanete v případě smrti automaticky klon velmi nízké kvality a většina vašich zkušeností bude ztracena.

EVE se bude odehrávat v permanentním světa, což znamená, že herní čas dále běží i po vašem odhlášení ze hry. Zamordování v době, kdy budete offline, se ale bát nemusíte. Odlogování totiž bude možné v kosmických stanicích, kde byste měli být v relativním bezpečí. Stanice mohou stavět jen skupiny hráčů organizované do velkých firem, ale jednotliví hráči si na nich mohou pronajmout hangáry. Základem osobního vlastnictví ve hře budou kosmické lodě. Vesmírem jich bude plout celkem pět typů - od těch menších až po velké Titany. Každou loď si hráči mohou upravit podle libosti, přidat zbraně, vylepšit obranu nebo si svou raketu pojmenovat :-). Při hvězdných soubojích pak budeme využívat moderní zbraně s dalekým dosahem, takže místo soubojů na krátké vzdálenosti jako ve Star Treku čekejte spíše taktický poziční boj. Zcela zásadní roli v boji mají také sehrát špióni a hackeři.

EVE - The Second Genesis má prostě být opravdu dokonalou simulací vesmíru. Pokud se vývojářům podaří splnit alespoň polovinu z toho, co slibují, máme se opravdu na co těšit. Obrázky ze hry už teď vypadají velmi hezky (však také bude vyžadovat procesor 500 MHz, GeForce kartu a minimálně 56,6 připojění k internetu) a neméně pěkný je i trailer. Nezbývá než doufat, že i u nás nastanou doby, kdy hraní online her nebude jen výsadou několika šťastlivců.