RECENZE: Akční hra na hrdiny Ever Oasis přidává management oázy

Nintendo sice masivně propaguje nového koně ve stáji, konzoli Switch, ale i na handheld 3DS pořád vycházejí perfektní hry. Ever Oasis je pohodová hra na hrdiny se zajímavou nadstavbou: managementem vlastní oázy.
85

Ever Oasis

Platforma: 3DS
Výrobce: Grezzo

• Kombinace akčního RPG a budovatelské strategie
  • Péče o obchody a jejich majitele
  • Povedený bojový systém
  • Hodně možností, dlouhá životnost
  • Nikam se dlouho nevracíte
  • Pomalý začátek
  • Management skupiny
  • Tuctový soundtrack

Poutavá hra a handheldový titul, který by si všichni fanoušci Zeldy měli alespoň zkusit. Kombinace akčního RPG a budovatelské strategie se povedla.

Mystickou zemi Vistrada pokrývají písčité duny. Jedinými místy, kde spolu mohou přežívat bájná stvoření v míru a harmonii, jsou oázy. Poslední z nich však zdevastují stvůry chaosu. Hráč se hned v počátku příběhu vžívá do role Tethu nebo Tethi, či jak si postavu pojmenujete. Může jít o muže i ženu. Jde o zástupce rasy Seedmenů stvořené ze semen rostlin.

Ever Oasis

Ever Oasis

Ever Oasis

Ever Oasis

Malý Seedling Tethu/i ve spárech chaosu přichází o bratra, který mu z posledních sil předává schopnost ovládat vítr. S jeho pomocí budete schopni odvát písek či aktivovat různé prvky v herním světě. Získáte tak neocenitelnou sílu. Po ztrátě bratra se vydáte na neuvěřitelné dobrodružství, při němž narazíte na ducha vody Esnu, s jejíž pomocí vybudujete vlastní oázu. Poslední ze všech. Osud Vistrady záleží jenom na vás a vašich spojencích.

To jsme už někde viděli, ale nevadí

Ever Oasis je na první pohled klasickým japonským RPG. I na druhý pohled tomu není jinak. Ve skutečnosti toho ale nabízí mnohem víc, i když jste herní prvky už jistě viděli jinde. Hra má soubojový systém okoukaný z The Legend of Zelda, vizuální podobu a stylizaci vypůjčené z Final Fantasy: Chrystal Chronicles a lehký nádech budovatelské strategie přivál z jakékoliv nekomplikované hříčky z Facebooku.

Druhá strana mince

Ondřej Zach

Ever Oasis je ten typ hry, který vás na první dobou neosloví, ale když se do ní pustíte, máte neustálé nutkání se vracet. Souhlasím téměř se vším, co napsal Eman, kromě dvou bodů. Na managementu skupiny nic špatného nevidím: zkrátka si ji sestavím podle toho, které schopnosti aktuálně potřebuji. Vzhledem k tomu, že v té době už se lze teleportovat z jakéhokoliv místa do oázy, partu obměnit a pak se teleportovat zpět, nevidím v tom problém. Cestování je ve hře usnadněno na maximální možnou míru.

Ani pozvolný úvod není na škodu. Jednak na vás hra nevysype všechno naráz a jednak přísun novinek odpovídá tomu, jak se oáza postupně zvětšuje. Tvůrci přitom myslí na to, aby se z managementu oázy nestal úmorný opruz. Příklad? Mám už hodně stánků a říkám si, že zásobování po jednom bude brzy otravné. A za chvíli si zpřístupním možnost doplnit zboží naráz u všech obchodů přes jedno tlačítko. Budu se muset vracet do low level zón, abych doplnil zboží v obchodech, které v dalších částech světa nenajdu? Bum, jako na zavolanou přichází možnost vytvářet týmy a vysílat je na výpravy. Průzkumníci pak přinesou kořist a ještě k tomu získají pár zkušeností.

Co se záporů týče, souhlasím s Emanem, že hudba je příšerně otravná, často jsem stahoval hlasitost na minimum. Zvykat jsem si také musel na postavy, kdy ty stejné rasy jsou snadno zaměnitelné. A i grafika mohla být i na poměry 3DS o fous lepší. Na druhou stranu vše vyvažuje perfektní zábava. Kombinace akčních soubojů s managementem vlastní oázy působí přirozeně, a když už si říkáte, že nějaká činnost se může omrzet, přicházejí tvůrci s řešením. Hra také motivuje navštěvovat již známá místa s jinou skladbou skupiny. Ever Oasis bych přístupností přirovnal k posledním Pokémonům. Je to pohodová, až relaxační hra.

Hodnocení: 90 %

Pejsek a kočička tentokrát v barvách Nintenda však uvařili chutný koktejl, ale připravte se, že než se prokousáte ke všem nuancím hry a pochopíte co, jak a kde funguje, potrvá to dlouhou dobu. Prvních pět hodin hry je v podstatě tutoriálem. Sice je zakomponovaný do samotného dění, ale přesto je rozjezd skutečně pomalý. Na druhou stranu si pak nemůžete stěžovat, že vám nikdo nevysvětlil, co máte dělat a mačkat.

Dění začíná stvořením samotné oázy, o kterou se budete muset od samého počátku až do závěru hry starat. Musíte totiž vybudovat místo, kde budou chtít složit hlavu fantasy postavy z celé pouště, ať už to budou Seedmenové či jiné kmeny. V průběhu hry totiž narazíte na další tři, které se liší vzezřením i schopnostmi.

Ever Oasis

Ever Oasis

Ever Oasis

Ever Oasis

V oáze je zapotřebí zasadit rostliny a postavit květnaté stánky, v nichž budou vaši drazí spoluobčané prodávat všemožné věci – od zeleniny přes džusy až po dečky. Výtěžek i efektivnost obchodů lze znásobit vysazením magických stromů v jejich blízkosti. Byznys domácích budete muset dotovat vlastními surovinami. Na druhou stranu, pokud se podnikání daří, můžete chodit pravidelně pro výpalné, pardon, pro podíl ze zisku. Měnu Dawadem lze přitom použít i k zalévání rostlin a dalšího porostu, který chcete v oáze pěstovat.

Tři bratři

K tomu, abyste vybudovali opravdu stabilní oázu, musíte získat obyvatele. Buďto je najdete při svých toulkách v poušti, nebo se o jejich pobytu zmíní někdo v rozhovoru. Abyste z postavy udělali pravého obyvatele oázy, musíte mu pomoci hned dvakrát. Poprvé, aby k vám vůbec zavítal, podruhé, aby se zabydlel nastálo. Budete tak plnit úkoly pro dobro ostatních a pochopíte důležitost spolupráce.

Kde se vzala inspirace?

Japonští vývojáři z Grezzo nejsou žádní nováčci. Odkud vzali inspiraci k Ever Oasis, je více než zřejmé. Byli to totiž právě oni, kdo konvertoval The Legend of Zelda: Ocarina of Time a The Legend of Zelda: Majora's Mask pro Nintendo 3DS ve verzích se stereoskopickým třetím rozměrem. Over Oasis je ale novou a neokoukanou značkou, která má své značné plusy. Pokud se vám navíc starší Zeldy líbí, je velká šance, že z této novinky budete nadšení.

Každá osoba má totiž jednak jiné schopnosti pro exploraci i boj a zároveň může postavit v oáze jiný stánek. Tethu/i ovládá vítr a meč. Zástupce kmene Drauk Muira se ohání kopím a dokáže kopat krumpáčem. Seedling Evia zase umí kopat v zemi. Sestavit si můžete tým až tří bojovníků a libovolně se mezi nimi přepínat a využívat jejich osobité výhody. Bohužel management skupiny není vůbec ideální.

Právě kvůli speciálním schopnostem potkáte často na cestách nového společníka, kterého musíte přidat do party. Jenže on pak vezme do zaječích a vy jste zase o jednoho bojovníka chudší, jelikož více jak tři najednou v partě být nemohou. Vracet se pak musíte až do oázy. To je opruz. Alespoň že ho částečně eliminuje vodní portál, kterým se do svého domova můžete vrátit hned.

Ever Oasis

Ever Oasis

Ever Oasis

Ever Oasis

Ever Oasis navíc disponuje šikovným systémem teleportů, díky kterému se nebudete muset dlouho vracet nikam. V toulkách pouští totiž zavítáte do jeskyní i dungeonů, které obývají monstra, která vám půjdou po krku. Budou to přerostlí pískomilové, žraločí kobry i pásovci na steroidech. Největší mordy přijdou v podobě bossů, u kterých se tradičně zapotíte, než najdete způsob, jak z nich udělat minulost.

Zaměřit a útok!

Ever Oasis má sice neoriginální, ale stoprocentně fungující a povedený soubojový systém. Jedno tlačítko slouží k uzamčení nepřítele v hledáčku, dalším dvěma patří dva rozdílné útoky, jedno je věnováno speciálnímu útoku a ještě jedním se provádí úskoky. Vše funguje, jak má, a vy jste schopni všem potvorám nakopat zadnici.

Ever Oasis

Ever Oasis

Na svých cestách získáte cenné předměty, recepty, jak doma v magickém bazénku stvořit nové předměty jako zbraně či oblečení a samozřejmě i nějaké ty zkušenosti, abyste levelovali. Ever Oasis jako hra funguje, je zde vše, co má být. Navíc vydrží na opravdu dlouho, tohle není záležitost na 10 hodin. Čím déle hru hrajete, tím více do ní pronikáte a odměňuje se vám.

Vizuálně vypadá hra pěkně, jde o takový lepší standard konzole Nintendo 3DS. Viděli jsme už hezčí hry, ale i mnohem horší. Pestrobarevnost všeho hřeje oči. Rozhodně doporučujeme ponechat stereoskopické 3D zapnuté. Hudba je však dosti otravná. Motivy Ever Oasis totiž vykradly snad všechna klišé z RPG her. Final Fantasy počínaje, Dragon Questem konče. Muzika nás opravdu neoslovila.

Něco mezi tučňákem a sovou

V Ever Oasis narazíte na roztomilou a originální rasu. Jde o Nooty, kteří pocházejí z pouště, ale nikdo vlastně neví pořádně odkud. Jde o přerostlou kombinaci tučňáka a sovy. Do vaší oázy zavítají za nákupy. Jsou zbrklí a kupují kdeco. Vy si s nimi nepopovídáte, ale mezi sebou komunikují. Pokud budete mít před květnatými obchody davy Nootů, pochopíte, že s oázou nakládáte dobře.

Celkově jde ale o hru, která svou kombinací akčního RPG a lehkých prvků budovatelské strategie, ve které leveluje i samotná oáza, zaujala. Vyznavači japonských her na hrdiny a handheldových RPG celkově by si tuto hru měli alespoň vyzkoušet. Ze začátku to tak sice nevypadá, ale postupně se z titulu vyklube hodně silný zážitek plný dobrodružství, napětí a fantastických tvorů.

Hodnocení: 80 %

85 %

100 %