Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Že ve střílečkách nelze nic vymyslet? Evolve vás vyvede z omylu

aktualizováno 
Opět to dokázali. Studio Turtle Rock zatím vytvořilo pouze dva tituly, oba však dramaticky inovují žánr akčních her. První hrou bylo Left4Dead, které vzniklo pod dohledem Valve, a herní principy v něm byly odladěné takřka k dokonalosti.
82

Evolve

Platforma: PC
Výrobce: Turtle Rock Studios (PC)

  • nezvykle komplexní principy
  • asymetrická hra za monstrum a lovce
  • výtečná grafika
  • unikátní zážitek plný inovací
  • občas technické chyby
  • hra za lovce má hluchá místa
  • nedomyšlené uživatelské rozhraní

Herní karta

Tvůrci však s experimentováním nepolevili ani při vývoji Evolve, a výsledkem je proto podobně zásadní počin. Hra je totiž nabitá originálními nápady, které byste jinde hledali jen těžko. Tentokrát však výsledek nepůsobí tak opracovaně, k dokonalosti mu leccos chybí. Pokud však máte pocit, že v žánru stříleček nic nového už vymyslet nelze, Evolve vás vyvede z omylu.

Že hra nabídne nezvyklý koncept, naznačily informace již před vydáním. Čtveřice lidí hraje za lovce, jejichž úkolem je porazit jediné hráčem ovládané monstrum. To je však od začátku zápasu mocné a v jeho průběhu může ještě zásadním způsobem posílit.

Evolve

Titul mi silně připomněl éru síťových modifikací pro Half-Life. Hra je totiž postavená na synergii komplexních principů a ze začátku vůbec netušíte, jak funguje. Vývojáři se sice křivku učení pokoušejí zmírnit sadou instruktážních videí, ale i po nich zůstává řada otázek a některé principy mi nejsou jasné ani v době psaní recenze.

Základním motivem je lov monstra, které se na mapě objeví o chvíli dříve. Při pohybu však za sebou zanechává stopy, které protivníci mohou sledovat. Monstrum se pohybuje rychleji než lovci a využívat může rozličných dovedností, které mu umožňují hbitý útěk. K dispozici má navíc plíživý mód. V tom sice zpomalí, výměnou za to však přestane zanechávat stopy.

Zatímco lovci mají od začátku zápasu k dispozici veškerou výbavu, monstrum musí růst. To umožňuje divočina plná roztodivných tvorů, kteří útočí na monstrum i lovce. Pokud je však kdokoliv zabije, příšera mrtvoly může konzumovat, a získat tak až dvě dodatečné úrovně.

Fotogalerie

Každá představuje další stádium evoluce, při kterém můžete rozdělit tři zkušenostní body mezi čtveřici dovedností. A je čistě jen na hráči, zda odemkne všechny dovednosti, či raději využije jen některé v silnější formě.

Tady však vyvážení hry pokulhává. U některých monster totiž maximální posílení jedné dovednosti hned na začátku zpřístupní nemístně silný útok. Zkušenější hráči se tak za jeden typ příšery ani nenamáhají získávat úrovně. Na lovce prostě zaútočí v úvodu hry a jejich mrtvoly během dvou minut nechají ležet v potocích krve.

Hra je mírně jednostranná

Dynamika zápasů je výtečně odladěná pro monstrum, hra za lovce však pokulhává. Zatímco monstrum má o zábavu postaráno neustále, jako lovec se často nudíte. Monstrum totiž ze začátku před lovci prchá a hledá kreativní způsoby, jak se jim ztratit z mapy. Cílem je jeho evoluce, díky které výrazně posílí.

Když neutíkáte, požíráte divočinu, případně bojujete s lidskými protihráči. Jako lovec však často minuty běháte po mapě a snažíte se marně objevit stopy, které by vás dovedly k monstru. Dlouhé chvíle si lze zkracovat jen zabíjením neutrálních živočichů, za které čas od času získáte dočasné polepšení. Někdy je to skok do větší výšky, jindy například imunita vůči jedovatým výparům.

Dynamika hry je tedy postavená na hledání monstra, které jeden typ lovce může dočasně uvěznit do laserové kopule. To je chvíle, během které příšeru můžete zabít, a tyto momenty bývají nesmírně akční. Během prvního uvěznění monstra ho však zpravidla nezabijete. Příšera proto uteče, aby zregenerovala a posílila. Potom následuje několik minut hledání a celá akce se opakuje.

Evolve

Pokud se hráčům nepodaří monstrum popravit před jeho evolucí na třetí úroveň, hra většinou končí. Příšera se totiž stává tak silnou, že už ji lze porazit jen těžko. Vždy však závisí na schopnostech konkrétního týmu. Titul totiž nabízí promyšlené synergie a s výjimečnými spoluhráči se dá přežít leccos.

Synergie plynou ze čtyř povolání, která jsou v každém zápase zastoupena po jedné postavě. Na výběr je tradiční „frontman“, který vydrží nejvíce zásahů a dokáže monstru také nejvíce ublížit. Zásadní je i lékař, jehož schopnosti závisí na zvolené postavě.

Někteří disponují léčivým paprskem a monstrum dokážou zpomalovat sedativem, jiní mohou oživovat mrtvé spoluhráče. Nezbytný je i pokladač pastí, který monstrum může lépe sledovat a zpravidla ho i zpomalí.

Sestavu pak doplňuje podpůrné povolání. Jeho výtečným zástupcem je například postava s paprskem, který zacíleného spoluhráče dočasně činí nesmrtelným. Monstrum však během toho může útočit na podpůrnou postavu, a ta se tak často stává jeho hlavním cílem.

Evolve

Očekávání titul nenaplnil, přesto baví

Evolve je zábavná a inovacemi nabitá hra, ale perfektní rozhodně není a po nákupu si musíte připravit trpělivost a ocelové nervy. Kvůli komplexním principům totiž prvních několik hodin nemáte příliš tušení, co se na obrazovce děje. Často jen zmateně pobíháte po mapě, případně umíráte frustrujícím tempem.

Pokud úvodní hodiny protrpíte, odměnou vám je titul se vskutku nezvyklou dynamikou. Smutnou zprávou však je, že se z Evolve nevyklube tak velkolepý celek, jak se ze začátku může zdát. Hra je výtečná a ve spolupráci se skupinou přátel může ohromně nabrat na zábavnosti. Ale jinak hra za lovce vyžaduje úroveň spolupráce, která ve veřejných hrách často chybí.

Titul je také v některých ohledech nedomyšlený. V uživatelském rozhraní například není vidět úroveň monstra, a během výběru postav není jasné, proti jakému monstru budete hrát. Chybí tak určitá taktická rovina a pozlobí i chyby technického rázu.

Evolve

Stává se to jen občas, kvůli vzácnějším chybám však musíte ukončit i rozehraný zápas. Nepochopitelné je také rozhodnutí zahrnout některé herní módy pouze do síťové kampaně.

Evolve je přesto na poměry velkorozpočtového vývoje až nezvykle inovativní počin a s dodatečným vývojovým časem mohl být perfektní. Při hraní je totiž možné spatřit záblesky skvělosti, které se však tvůrcům nepodařilo vytěžit naplno. Někdy tak titul nesmírně baví, jindy ohromně frustruje. Nezbývá tedy než doufat, že si hra vyslouží pokračování a to napraví chyby prvního dílu.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

82 %

Čtenáři

54 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 172 čtenářů

Témata: Valve




Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.