WoW Lich King art

WoW Lich King art

Evropa ve výrobě her dohání Ameriku

  • 13
World of Warcraft proti Warhammer Online, krádeže intelektuálních hodnot a špinavé tajemství výrobců PC

Jak si pravidelní čtenáři Bonuswebu jistě všimli, v Německu proběhl sedmý ročník herního veletrhu Games Convention.  Kromě připravovaných i starších her se na veletrhu objevily i informace a přednášky, které se věnovaly aktuálnímu stavu i budoucnosti celého oboru.  Mezi takové přednášky patřilo vystoupení analytika společnosti Lazard Capital Markets Colina Sebastiana, který Evropanům dodal trochu potřebné hrdosti tvrzením, že význam evropských vývojářů a vydavatelů roste a pomalu se vyrovnává americké rozpínavosti.

Tedy pomalu, evropský herní průmysl se podle hospodářských výsledků v uplynulém roce Americe vyrovnal s obratem ve výši 10 miliard dolarů (15 při započítání hardware). Od Evropy se očekává růst i v budoucnosti, největší podíl na tom mají mít vydavatelé THQ a Activision Blizzard.

Podle Sebastiana se „přátelské“ soupeření mezi Evropou a Amerikou projevilo i přímo v Lipsku, kde se o titul největší a nejhlasitější stánek prali Electronic Arts s Warhammerem a Rock Band proti Activisionu s prezentacemi Guitar Hero a World of Warcraft. Stále významnější roli v globálním světě herního průmyslu ale hraje Asie, do které míří zakázky vydavatelů z Evropy i USA díky nižším nákladům, nemluvě o obrovském asijském trhu online her.

Lipsko 2008Ve světlém věšteckém momentu se na základě zážitků z Games Convention Sebastian odhodlal také k prohlášení, že s novou herní konzolou nemůžeme počítat dříve než v roce 2011 nebo 2012. Analytik si povšiml i skutečnosti, že se o světlou budoucnost uchází také elektronická distribuce obsahu. Jako bychom o tom nepsali už nějakých pět let.  Mezi hrami, které budou dostupné zároveň v obchodech i online, bychom našli třeba Spore, Sims 3 nebo nový díl SOCOMu. Bez ohledu na oblibu Steamu a snahy ostatních vydavatelů mu konkurovat ale odborníci nikterak překvapivě tvrdí, že i v budoucích letech za hry utratíme více peněz v kamenných obchodech.

A když už jsme u těch předpovědí, se svou trochou do mlýna přišla i společnost IBISWorld, jejíž Sibyly předpovídají, že do roku 2013 vzroste obrat herního průmyslu z 39 miliard odhadovaných pro rok 2008 na 63,2 miliardy dolarů. Při své předpovědi přitom analytici vycházejí z přesvědčení, že herní průmysl neohrozí současná ekonomická krize v USA, a že celý obor poroste pravidelně o nějakých 10 % ročně.

Špinavé tajemství výrobců PC
Doom 3Motorem digitální distribuce je mimo jiné počítačové pirátství („odborníky“ upozorňujeme, že softwarové pirátství je terminus technicus, který označuje porušování autorských práv – pozn. red.). Snadnost, s jakou je možné získat nejnovější hry „z internetu“, nutí vydavatele nabídnout obdobně snadný způsob, jak za nové hry a další obsah platit. Velký zlom v této oblasti přinesl distribuční systém Steam (poslední víkendová akce Audiosurf za 5 dolarů stála za to), obecné povědomí o možnosti stahovat i legálně pak zvýšily iTunes a Xbox Live.

Jenže, i když firmy nabízejí možnost stáhnout si software rychle a bezpečně, nutnost platit je pro značnou část potenciálních zákazníků příliš velkou překážkou. A podle výkonného ředitele vývojové firmy id Software (Doom, Quake...) Todda Hollensheada dostupnost „warezu“ vítají výrobci osobních počítačů a jejich komponent. Že současný stav některým firmám vyhovuje, je „malé špinavé tajemství“ – přispívá totiž k prodeji nového hardware. Stačí se podívat do internetových diskusí, a je zřejmé, že na tomhle tvrzení něco je. V diskusních fórech se totiž velice často setkáte s názorem, že „na hry nemám peníze, musel jsem si koupit novou grafickou kartu“.

Hollenshead má v téhle souvislosti dokonce pocit, že si výrobci hardwaru z pirátství udělali obchodní model: „Myslím, že možnost stahovat jinak placený obsah je něco jako skrytá výhoda, kterou získáte, když si koupíte počítač. Jako byste si s PC koupili i právo stahovat zadarmo muziku a stahovat pirátské verze filmů a her.“  Ve spojení s autorskými poplatky z pevných disků a dalších paměťových médií pak někteří majitelé PC skutečně mají pocit, že na sdílení cizích autorských děl mají právo.

EA proti žalobám na stahovače
Zatímco šéf idSoftu přesvědčuje okolí, že by se výrobci hardwaru měli pustit do boje proti pirátství, Peter Moore, šéf Electronic Arts, je zejména směrem k těm malým pirátům o něco shovívavější. V rozhovoru pro server GamesIndustry.biz se totiž vyjádřil proti soudním žalobám na uživatele výměnných sítí. Reagoval tak na oznámení série 25 000 žalob, za kterými stojí pět herních firem ve Velké Británii.

Atari, Codemasters, Reality Pump, Techland a Topware Interactive přitom od lidí, kteří nabízeli ke stažení jejich produkty, požadují mimosoudní vyrovnání 300 liber. Pokud se nedohodnou, půjde u soudů o tisíce. Právní oddělení zmíněných firem jistě povzbudilo i nedávné odsouzení paní Isabelly Barwinske, kterou soud za nabízení hry Dream Pinball 3D přinutil zaplatit poškozené straně 16 000 liber.

„Nejsem příznivce trestání zákazníků. I když tito lidé očividně porušili autorská práva, jsem přesvědčen, že existují vývojáři a vydavatelé mají k dispozici i rozumnější způsoby, jak takové věci řešit,“ říká Moore. „Pokud jsme se něco naučili od hudebních vydavatelů, pak to, že si žalobami potenciálních zákazníků nezískali žádné sympatie. Osobně si myslím, že naše branže by neměla udělat stejnou chybu.“ Za EA potom podávání žalob na uživatele výměnných sítí odmítl.

Call of Duty 4Moore nicméně pirátství jednoznačně odsuzuje:„Určitě musíme s pirátstvím něco udělat. Spousta lidí při tvorbě obsahu cedí krev a měla by za to dostat zaplaceno.“ Moore doporučuje hlavně vývoj her, které majitelům nelegální verze nenabídnou nic zajímavého. Za vzor si vývojáři mohou vzít třeba Call of Duty, které sice nechá majitele pirátských verzí rychle dohrát příběhovou kampaň, jejich možnosti online hraní, které tvoří jádro hry, jsou ale značně omezené. O MMORPG už raději ani nemluvíme.