Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Exkluzivitou proti pochybovačům a pokroku

aktualizováno 
Služba OnLive vyvolává otázky, Sony chce exkluzivitu, oblečky pro herní postavy jdou na dračku a hry pomáhají očím.

Alison Carroll - Lara Croft

Oznámení služby OnLive (streamování her) vyvolalo drobné mediální tornádo. Vypadá to totiž sexy. Zároveň se kolem OnLive vynořila spousta otázek. Tou hlavní je životaschopnost celé platformy, která vypadá na první pohled zajímavě, ale vzhledem k technickým omezením internetu může narazit.

Majitelé PC i herních konzolí nové generace si už zvykli na ostrý obraz ve vysokých rozlišeních od 1280x1024 obrazových bodů nahoru. V takovém rozlišení je sice možné streamovat, ale nároky na internetové připojení jsou zatím na hraně možného, kapacita internetových linek navíc není nafukovací a tak nejde moc počítat s dalším výrazným zrychlováním (od vás k místnímu poskytovateli můžete mít třeba 20 mbit už teď, ale moc vám to nepomůže, když bude přetížený propojovací uzel do zahraničí).

OnLiveDalší otázkou, mnohem zajímavější, je způsob, jakým nová služba může ovlivnit celý herní trh. Na tuhle otázku se odpověď hledá jen těžko, jisté ale je, že jako nový konkurenční prvek může OnLive hernímu trhu trochu pomoci.

Hodně už o tom říká sestava vydavatelů, kteří OnLive vyjádřili podporu. Důvod je jasný, streamovanou hru člověk neukradne, pro hraní bude muset prokázat svou totožnost podobně jako hráči MMORPG. Pro vydavatele navíc odpadne platba za distribuci v maloobchodu, což je jistě zajímavé. Už teď to ale vypadá, že po oslabení důrazu na exkluzivní tituly přišel opět čas, kdy se majitelé různých herních platforem budou bít o výhradní práva na zajímavé hry.

Příkladem tohoto trendu je firma Sony, která v posledních dvou letech utrpěla velké ztráty. Exkluzivní tituly, které byly v podstatě synonymem PlayStation, přetáhl Microsoft a i díky tomu získal větší podíl na trhu. Sony se nyní probudilo a oznámilo novou iniciativu, která má pro PlayStation 3 zajistit nové exkluzivní tituly, z dílny nezávislých vývojářů. Pokud se vývojáři rozhodnou vydat svou hru pouze pro PlayStation, Sony jim vyplatí stejnou částku, jakou vývojáři do hry sami vloží. Veškerá autorská práva i přes tuto finanční injekci zůstanou v rukou vývojového týmu.

Logo PlayStationPrvní hrou, která vznikla v rámci nového systému, je Burn Zombie Burn od studia Doublesix, která je dostupná prostřednictvím PlayStation Network.

I tenhle přístup vyvolává otázku: dokážou hry nezávislých vývojářů nahradit sílu velkých titulů velkých vydavatelů se silným marketingem? Spíše ne, bez marketingu to dneska už nejde a hříčky na PSN nebo Xbox Live určitě nejsou hlavní argument pro výběr nové konzole. A ne, tentokrát nebudeme připomínat tlak na snížení ceny PS3, jen si počkáme, až to přijde.

Oblečky na dračku
Boje o zákazníky zuří v nejrůznějších oblastech. Jednou z nich je ale souboj o herní fyziku. Proti sobě stojí PhysX vlastněný nVidií a Havok, který patří Intelu a který paradoxně prosazuje i AMD, respektive jím vlastněná značka grafických čipů Ati. Důraz na herní fyziku a její podporu připomíná nástup 3D grafických akcelerátorů, výsledkem kvalitního fyzikálního modelu totiž je lepší a důvěryhodnější grafické ztvárnění hry.

Age of Conan - třetí část recenzeI proto se nyní Havok chlubí jedním z úspěchů (kromě toho, že neustále připomíná mnohem širší podporu vývojářů a výrazně větší počet her, které Havok využívají). Nový produkt Havok Cloth je prý nejprodávanější produkt Havoku v historii. Není divu, udělat ve hře kvalitní oblečky pro postavy je náročné.

Krásně je to vidět u MMORPG, kde povedený model zpracování látek a jejich pohybu využívá snad pouze EverQuest 2, zatímco WoW nebo mnohem modernější a graficky náročnější Age of Conan nabízejí v podstatě prkenný vzhled plášťů a sukně postav se podivně roztahují, namísto, aby splývaly a kopírovaly postavu herní figurky.

Havok Cloth má vývojářům práci oděvních designerů usnadnit a urychlit, navíc pomůže například s animací vlasů lidí nebo srsti a ocasů zvířat. Havok Cloth se má podle tvrzení firmy navíc snadno nasadit do stávající infrastruktury. Další PR úder Havoku proti PhysX od nVidie je oznámení, že si celý balík fyzikálních nástrojů Havok Complete licencoval CD Projekt pro své nadcházející tituly, je dost možné, že kvalitnější ztvárnění herní fyziky, třeba i včetně oblečení, nabídne už Xboxová verze Zaklínače.

Atari se zbavilo distribuce
I když jsme už mnohokrát odsoudili Atari k pomalé smrti, vypadá to nakonec jinak. Infogrames se daří získávat důvěru investorů orientací na online obsah a výprodejem licencí, které patřily pod značku Atari. Novou vlnu nadšení pak vyvolalo oznámení, že Infogrames prodá svých 66 procent v marketingové a distribuční firmě Distribution Partners japonskému Namco Bandai, kterému patří zbývající třetina. Hodnota firmy se pohybuje kolem 60 milionů eur.

Příjmy z prodeje Distribution Partners chce Infogrames použít k urychlení proměny firmy a financování vývoje nových online titulů a posílení vydavatelských aktivit. Další výhodou pro akcionáře má být snížení nákladů na distribuci, součástí smlouvy o prodeji je možnost využívat distribuční síť Distribution Partners dalších pět let. Akcie Infogrames po oznámení tohoto obchodu vzrostly o neuvěřitelných 86 procent za pouhé dva dny.

Square Enix koupí Eidos
Lara Croft - Tak jde časJaponští Square Enix získali svolení koupit britský vydavatelský dům Eidos, do jehož rodinného stříbra patří i Lara Croft. Prodej totiž drtivou většinou odsouhlasili akcionáři. K prodeji tak může dojít už v průběhu dubna.

Japonci nabídli v únoru za jednu akcii Eidosu 32 pencí, podle podmínek akvizice získá Square Enix kontrolu nad Eidosem a jeho dceřinými společnostmi. Kromě Tomb Raidera získají Square Enix také práva k Hitmanovi nebo sérii Championship Manager. Celková cena za Eidos dosáhne 84 milionů liber. Prodej za relativně nízkou cenu (akcie Eidosu poslední dva roky neustále padaly a hry se moc neprodávaly) je pro Eidos více méně záchranou, počátkem roku firma varovala, že jí mohou brzy dojít provozní prostředky.

Hry zlepšují zrak
Máme tu další studii věnovanou vlivu videoher na lidský organismus. Tentokrát je to pozitivní, hraní akčních her zlepšuje zrak. Tvrdí to studie vědců z University of Rochester v New Yorku. Lidé, kteří hráli videohry, zaznamenali zlepšení schopnosti rozlišovat odstíny šedé, což jim může pomoci například při řízení automobilu v noci.

Call of Duty: World at War - mapa Nightfire"Zlepšení schopnosti vnímat kontrast znamená většinou nutnost používat brýle nebo podstoupit oční operaci. My jsme ale zjistili, že akční videohry trénují mozek, který pak efektivněji zpracovává vizuální informace a zlepšení je patrné měsíce poté, co člověk přestal s hraním," pochlubila se Daphne Vavelier, která svou studii vydala v časopisu Nature Neuroscience.

V rámci studie výzkumníci rozdělili 22 studentů do dvou skupin. Lidé v první skupině hráli Call of Duty 2 a Untreal Tournament 2004. Druhá část studentů se věnovala hraní Sims 2. Herní seance v průběhu devíti týdnů zabraly celkem 50 hodin. Na konci "tréninku" se ukázalo, že lidé z akční skupiny dokáží rozlišovat odstíny šedé o 43 procent lépe, hráči Sims 2 nezaznamenali žádné zlepšení.

Autor:




Nejčtenější

Gwent Thronebreaker
Kartičková minihra ze Zaklínače dostane vlastní příběhovou kampaň

Populární karetní hra Gwent už jednu svoji hru má. V chystaném titulu Gwent Thronebreaker však tradiční partie obohatí i příběhová omáčka.  celý článek

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Jaenette Voerman - Vampire the Masquerade: Bloodlines
Vymodlená pokračování. Třicet her, které snad neřekly poslední slovo

Některá pokračování s nadějí vyhlížíme rok co rok, v jiné už ani nedoufáme. Níže nabízím svůj seznam čítající rovných třicet kousků. Při jeho sestavování...  celý článek

Biomutant
Nově oznámený Biomutant vypadá jako Kung Fu Panda pro dospělé

Konečně zase nově oznámená hra, která nemá v názvu číslovku. Biomutant láká na otevřený svět a možnost přizpůsobit si vlastního hrdinu k obrazu svému.  celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Další z rubriky

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

GTA 5
Prestižní škola využívá Grand Theft Auto 5 jako učební pomůcku

Kanadská prestižní střední škola Royal St. George’s College využívá Grand Theft Auto 5 jako učební prostředek, na kterém studentům ukazuje zakořeněné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.