Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hra pobouřila rasisty. Barvu pleti vám přidělí náhodně

aktualizováno 
V moderních videohrách si zpravidla volíte vzhled, případně všichni vypadají stejně. Hra Rust však konvence odmítá respektovat. Po nové aktualizaci vám tak při prvním přihlášení přiřadí vzhled a barvu pleti, které nelze změnit.

To u hráčů vyvolalo smíšené reakce. Někteří to vítají s nadšením, jiní proti tomu burácejí na diskusních fórech. Šéf vývoje Garry Newman k tomu na oficiálním webu napsal: „Každý teď má rádoby unikátní obličej a odstín pleti. Stejně jako ve skutečném světě jste tím, kým jste. Nemůžete změnit barvu své pleti, ani obličej. Je to spojené s vaším účtem na Steamu.“

Rust se tak vydává cestou odvážného sociálního experimentu, který v kombinaci s velkou volností v hratelnosti může vést k zajímavým situacím.

„V současné době vašeho avatara vytvářejí tři náhodné prvky: barva pleti, struktura obličeje a materiál na hlavě (například vousy). Máme dva typy obličeje a dva obličejové materiály, existují tak jen čtyři možné kombinace. Ale v budoucnu jich přidáme více a váš obličej se pak pravděpodobně změní,“ píše Newman.

Fotogalerie

Dlouhodobým cílem je vytvořit ohromné množství kombinací a každý hráč by pak měl vypadat unikátně. Vývojáři si prý uvědomují, že na světě lze objevit řadu odstínů pleti a neradi by některé lidi diskriminovali.

Po zavedení změn vývojáři zvažovali, že budou blokovat rasistické výrazy typu negr. Nakonec se však rozhodli, že nejprve budou sledovat reakce hráčů.

To je dovedlo k závěru, že žádné opatření není třeba. Jakmile se totiž někdo ve hře projeví jako rasista, řada hráčů se spojí a začne ho systematicky lovit.

Newman v souvislosti s tím přehodnotil, jak citlivá témata z reálného světa vnímá v herním kontextu. Nově je do hry chce přenášet, aby je hráči Rustu mohli sami prozkoumávat.

Funkce také slouží jako zajímavý sociální experiment. Někteří běloši například budou mít možnost okusit, jaké je to být šikanovaným černochem. Rozdělení lidí do nezměnitelných ras také může vést k tomu, že se lidé v rámci herní rasy spojí a budou vybíjet třeba všechny bělochy.

Na internetu lze objevit řadu reakcí. Ty nejostřejší však zpravidla obratem zmizí, administrátoři je totiž mažou jako politicky nekorektní. Vybíráme proto jen některé z méně výrazných názorů.

Například hráč vystupující pod přezdívkou Necriptos na Steamu napsal: „Titul teď každému hráči přiřazuje individuální obličej a odstín pleti. Můžu to změnit, nebo půjde to alespoň v budoucnu? Já prostě s tou přiřazenou postavou hrát nemůžu a nebudu, dokud to nějak nezměním.“

Rust

Uživatel DerDuderich na serveru Reddit pro změnu napsal: „Vážně se mi líbí ta idea, že ‚jste, kdo jste‘ bez možnosti změnit vzhled. Moje postava je plešoun z tropické Afriky (nevím, jak to napsat politicky korektně, ale víte jak to myslím). Tohle bych si určitě nevybral. Ale buďme upřímní, pokud by to šlo změnit, všichni bychom hráli za bílé, vysoké a svalnaté muže (nejspíše s ohromující bradkou).“

Hráč s přezdívkou Tred je nadšen: „Excelentní. Doufám, že lidé pochopí, jak odvážný herní princip to je. Vím, že kvůli tomu bude řada lidí vyšilovat, ale mně to přijde jednoduše geniální.“

V současné době jsou všechny postavy ve hře mužského pohlaví. Vývojáři proto zvažují, jestli ženy zavést a zda tuto možnost dát hráčům jako volitelnou. Argumentem pro volitelnost je v tomto případě fakt, že v Rustu je významná komunikace přes mikrofon a například mužský hlas v kombinaci s ženskou postavou může narušovat autentičnost.

Hra Rust je momentálně dostupná v předběžném přístupu na Steamu, kde je v prodeji od 11. prosince 2013. Jde o síťovou hru s otevřeným světem ve stylu DayZ. Hráči mají naprostou volnost v činnostech a ve hře neexistují žádné úkoly. Veškerý obsah je tak čistě na hráčích. Lidé si vytvářejí vlastní budovy, spojují se s jinými hráči či ostatní loví jako škodnou.

Autor:


Témata: Rasismus


Nejčtenější

Hidden & Dangerous
Klasická česká série Hidden & Dangerous je poprvé dostupná i digitálně

Taktická série Hidden & Dangerous patří do zlatého fondu českých her. Oba díly však vyšly na přelomu milénia a doposud je nebylo možné koupit digitálně. To...  celý článek

Záběr z reklamy na Nier: Automata
VIDEO: Podívejte se na herní reklamu, kterou v Japonsku nemohou vysílat

Propagační video k titulu Nier: Automata autoři kvůli japonské televizi museli cenzurovat. Zmizely z něj záběry likvidovaných panenek a probodnuté dívky....  celý článek

Yakuza 0
RECENZE: V Yakuze 0 mlátíte mafiány, vedete klub s hosteskami a rybaříte

Herní plocha je na dnešní poměry až směšně malá, ale tolik různorodé zábavy jako tady zažijete jen málokde. V této hře se úplně vše splnit snad ani nedá.  celý článek

Pillars of Eternity II: Deadfire
Spanilá jízda Pillars of Eternity 2 pokračuje. Hra vybrala 110 milionů

Ačkoliv Pillars of Eternity patřilo mezi nejúspěšnější hry na Kickstarteru, druhý díl v komunitním financování vybral ještě více. Číslovka na serveru Fig se...  celý článek

Sniper Elite 4
Trefit na dva kilometry je v Sniper Elite 4 jednodušší než si uvařit kafe

Téměř tři roky jsme museli čekat na to, než studio Rebellion opráší zanesenou hlaveň a vyčistí špinavý okulár odstřelovací pušky tak, abychom si z ní zase...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.