Extremely Goofy Skateboarding

12:00aktualizováno  13. května 5:00
Disney se rozhodl urvat malou částečku skateboardingového trhu na PC a zaměřil se na konzumenty dětského věku. Mohou se robátka těšit na svého Tonyho Hawka? Hra má velmi dobré předpoklady – aktuální téma a disneyovskou grafiku. Jak s tímto potenciálem autoři naložili a zdali se jim ho podařilo využít, se dozvíte dále...

Extremely Goofy SkateboardingSkateboarding je mezi mládeží velmi populární. Právě v těchto dnech vyrážejí majitelé prkének do ulic trénovat triky a vychytávky na všem, co je k dispozici. Popularitu "skejtu" dokazuje i to, že téměř všichni mí kamarádi v dobách svého (dávného) dětství nějaký vlastnili. Já samozřejmě také – byl světlezelený a s těmi, které dnes vidíte na ulici, měl pramálo společného. Z této popularity skateboardingu začali později těžit i firmy zabývající se výrobou počítačových her. Nejúspěšnější z nich je série, které propůjčil jméno legendární Tony Hawk a v aktuálně třetím pokračování nese tedy název Tony Hawk’s Pro Skater 3. Jenže THPS je zaměřený spíše na starší část mládeže a tu mladší mírně (díky bohu) opomíjí. Toho se rozhodli využít vývojáři pana Disneyho a stvořili dílko zvané Extremely Goofy Skateboarding. Jde tedy jednoznačně o hru pro děti. Proto mne zarazil fakt, že ELSPA (Evropská asociace vydavatelů zábavního software) ohodnotila tuto hru ratingem 11, což znamená, že může obsahovat nějaké závadné prvky pro mladší. Dle mého názoru tomu tak není, jediným, co by tomuto mohlo odpovídat, je nutnost porážet popelnice, což je úkol, který musí být splněn, aby mohl být ukončen level. Nutno dodat, že dle americké obdoby ELSPA je to hra absolutně nezávadná. Extremely Goofy SkateboardingŽádná z těchto norem v ČR neplatí, nicméně pro ty, kteří kupují hry svým ratolestem, může být směrodatná. Pokud budu popisovat Goofy Skateboarding (GS), na mnoha místech se nevyhnu srovnání se sérií THPS. Hlavně proto, že neznám teorii ježdění na prkně, a také proto, že je THPS, řekněme, referenční hrou pro skateboarding na PC.

Po spuštění hry jsem byl zvědavý na intro a čekal jsem, že bude pěkně disneyovsky vyvedené. První zklamání – žádné intro se nekonalo, alespoň pokud za intro nepovažujeme kratičkou animaci loga Disney Interactive. Po této několikavteřinové sekvenci hra skočila rovnou do úvodního menu. To je samo o sobě řešené vcelku pochopitelnými piktogramy, ke kterým je připojen audio komentář po najetí myší. Hra je namluvena pouze anglicky a v případě distribuce na českém trhu a vzhledem k tomu, že jí budou hrát hlavně děti, by pravděpodobně bylo třeba, aby byla dabována do češtiny. Mluveného slova není mnoho, prakticky pouze menu a tréninkové módy hry, kde se učíte dělat triky.

Extremely Goofy SkateboardingRozsáhlost hry je průměrná. Celkem zde najdete dvanáct levelů, rozdělených do čtyřech graficky tematických světů. Na začátku je přístupná pouze jedna úroveň z každého světa, zpřístupnění dalších si musíte vydobýt ježděním a plněním úkolů. Tyto podmínky pro postup ve hře také nejsou nijak náročné a nápadité. Prakticky jde vždy o sbírání mincí, obálek nebo porážení kaktusů a popelnic. Dalším úkolem bývá provedení určité kombinace skoků. Úkoly se liší v každém levelu a světě, jde však spíše u úpravy grafické. Takováto nedostatečná nápaditost hry vede k tomu, že vás po dohrání několika prvních levelů přestane úplně bavit. K dispozici je i tréninkový mód, kde si můžete všechny triky nacvičit spolu s počítačovým instruktorem, který vám dokonce říká, které klávesy a v jaké kombinaci používat. Pokud jste tedy čekali třeba velké skejťácké výlety po známých disneyovských lokacích, asi se nedočkáte – levelů není mnoho a neztvárňují specifická místa, která byste mohli znát z kreslených seriálů nebo Disneyho filmů. Zde autoři zaváhali - prohánět se po Kačerově na skejtu by určitě hru osvěžilo :o).

Co se týče triků a akrobatických výkonů, které je Goofy s to předvést, opět to není valné. Pokud budu srovnávat se sérií THPS, je zde mnoho zjednodušení a samotných triků je také o dost méně. Extremely Goofy SkateboardingCelkem jsem jich ve hře napočítal něco kolem dvaceti. Ovšem na určitou dobu hraní to vystačí. Zarazilo mne však to, že zde absolutně chybí systém rovnováhy u grindování a nutnost přesného doskoku. Vede to pak k takovým věcem, jako je nekonečné grindování, omezené pouze délkou zábradlí (nebo jakékoliv jiné hrany). Zpočátku hraní to tolik nevadí, avšak poté, co technicky zvládnete Goofyho možnosti, hratelnost velmi klesne. Tento systém vás totiž připraví o jakoukoliv motivaci k pokoušení rekordů co nejlepšího provedení skoku nebo triku a tím vlastně o možnost dalšího zdokonalení se ve hře. Celá dovednost pak spočívá ve zvládnutí správné kombinace kláves k určitému úkonu potřebných. Víceméně ten samý problém je u dopadu. Zatímco v jiných hrách tohoto typu znamená špatný doskok okamžitou havárii skejťáka, zde tomu tak není. Otočky nemusíte dotáčet, pokud se vám třeba nepovede 360°, ale 270°, nic se neděje, Goofy jede neohroženě dál. Avšak nutno dodat, že i zde autoři realizovali několik nápadů, které by třeba THPS velmi prospěly. Pokud najedete kolmo na překážku, jezdec se rozplácne jak široký, tak dlouhý a s typicky disneyovskou animací sjede na zem. Stejně tak seskoky do dvacetimetrových hloubek vedou zákonitě ke karambolům. Také u grindování jsem našel jednu pozitivní věc – nelze se po hranách vozit do zatáček větších než cca. 45°. Pokud zábradlí uhýbá Extremely Goofy Skateboardingtřeba v pravém úhlu, prostě z něj sjedete. Ovšem nutno dodat, že ani toto řešení není ideální, sám bych se osobně přiklonil k nějakému kompromisu – grind do zatáčky ano, ale ne automaticky, jako tomu je u Tonyho Hawka. Ovládání GS je také velmi podobné svým konkurentům. Jsou zde čtyři tlačítka, kterými svůj virtuální protějšek na skejtu rozpohybujete, a s jejich pomocí zvládnete všechny vychytávky, co jsou k dispozici. Ale vzhledem k již zmíněnému nižšímu počtu triků je i klávesových kombinací o trochu méně.

Grafika ve hře je (jak vidíte z obrázků okolo) celkem průměrná. Postavičky jsou prostě z dílen Disneyho, to snad nepotřebuje komentář. Prostředí je poměrně zajímavé, ale tak nějak graficky chudé. Pro animaci stromů používá engine technologie spritů, které však nejsou moc dobře udělané a působí hodně nevěrohodně. Dalším rušivým elementem jsou slunečníky na pláži hned v prvním levelu. Jejich barvy byly velmi nepřirozeně syté a pro mé oko nepříjemné. Hlavně absolutně nezapadaly do celkového stylu GS. Zvuky jsou na tom o trochu lépe. Jsou vcelku věrohodné a nevšiml jsem si, že by nějaký "tahal za uši". S muzikou je to stejné – neurazí, ale na druhou stranu ani nepřekvapí. Zvukové vybavení bych hodnotil celkově jako průměrné a (opět) nepříliš nápadité. Jediné, co se mi líbilo, byl hlas, který daboval Extremely Goofy SkateboardingGoofyho a přeříkával menu. Nepodařilo se mi zjistit, jestli to byl stejný herec jako ten, co propůjčil postavičce svůj hlas v televizních seriálech, ale velmi ho připomínal.

Nyní mi přísluší celou hru zhodnotit. Pokud jste přečetli předchozí odstavce, musí vám být jasné, že to není úplně nejlepší. Hře chybí prostě taková "šťáva" – není nijak extra originální, ale na druhou stranu v ní ani nejsou nějaké hrubé chyby nebo něco, co by jí vyloženě degradovalo. Spíše mě mrzí, že autoři nedokázali využít potenciálu, který v sobě značka Disney skrývá. A to ať už myslíme na grafiku, zvuky nebo zpracování levelů. Toto dílko je prostě tak nějak odfláknuté a tím "neslané a nemastné". Je to škoda, poněvadž titulů pro děti není mnoho a skateboarding jako téma her podle mě ještě zdaleka není vyčerpaný. Možná by si autoři měli uvědomit, že ani děti nejsou úplně blbé a hratelnost a originalita je i pro ně velmi důležitá, i když si to třeba přímo neuvědomují. Jako příklad můžu uvést svého mladšího, dvanáctiletého bratra, kterého hra bavila jeden den a dohrál jí za pět, nebo šest hodin až na poslední level. To je i v dnešní době trochu moc málo zábavy...

Extremely Goofy Skateboarding
Výrobce: Disney Interactive
Vydavatel: Disney Interactive