F-14 Tomcat

12:00aktualizováno  25. srpna 5:56
Stařičký ""Turn and Burn: No Fly Zone"" ze 16-ti bitového SNESu se nyní dočkal konverze na handheldy a musím říci, že se jedná o po čertech dobrý projekt, který by mohl oslovit všechna letecká esa také díky skutečnosti, že zde nechybí masivní podpora multiplayeru. Tak co, půjdete znovu do toho?

F-14 Tomcat

Stáváte se součástí fiktivního válečného konfliktu na Dálném východě, který je rozčleněn na jednadvacet misí, v nichž musíte světu ukázat, že vy a vaše "efčtrnáctka" patříte mezi elitu amerických vzdušných sil. Pohříchu tu budete na všechno sami, takže pokud máte rádi opravdové výzvy, v tomto případě jedna taková zrovna přichází. Hra F-14 Tomcat je letecká arkáda evokující více než zdárně sérii Ace Combat - snad jen s tím podstatným rozdílem, že díky hardwaru GBA se odehrává v o poznání skromnějších exteriérech.

Každopádně F-14 Tomcat (dále už jen Tomcat) nabízí plně 3D prostředí a jediný možný pohled na dění vůkol je z kokpitu vašeho letounu, v němž skrzevá přítomnost přístrojové desky máte spoustu důležitých informací takříkajíc z první ruky. Sem patří údaje o momentální výšce, palivu, stavu munice či v neposlední řadě o postavení nepřátel vůči vaší maličkosti. V téhle hře je pak naprosto klíčové tlačítko B, jež tu slouží jako jakýsi SHIFT a pomocí kterého se přepínáte mezi informačními obrazovkami na přístrojové desce, měníte si výzbroj apod. Zbraně, jakož i palivo mají však nelítostný limit svého použití, pročež přijde jistě vhod alternativa navrácení se na rodnou letadlovou loď, kde vám v cuku letu doplní šťávu či opraví případné poškození letounu - na druhou stranu, zdejší personál stejně nemá do čeho píchnout, anžto jste jejich jediným kunčaftem!

F-14 Tomcat

Celé tohle dobrodružství pak obnáší četné dogfighty, ale i likvidaci pozemních cílů a v neposlední řadě umné kličkování mezi bdělými ponorkami, střežícími výsostné území a nezřídka hněvivě reagující na váš průlet vysláním naváděné rakety země-vzduch!
Musím říci, že navzdory pochopitelnému arkádovému zaměření se mi časté souboje s nepřátelskými Migy velice líbily. Pominu-li mnohé otazníky, které zde vyvstávají v souvislosti s definicí rychlosti letadel, často tak připomínající spíše dvouplošníky z první světové války, máte z lovu početné ekipy vzdušných soků povětšinou jen ty kladné dojmy. Na rozdíl od konkurence vám soupeř nezmizí až tak lehce z před čumáku a nemusíte být ani nějak zvlášť šikovní, abyste jej po chvíli za pomoci kulometu sundali z oblohy. Jediným skutečným problémem během akce je stále masivnější podpora pozemních a námořních sil vašeho nepřítele, takže vám každou chvíli v kokpitu bzučí výstraha, že si to na vás šine naváděná raketa. Těchto se lze zbavit dvojím způsobem. Buďto šlápnete na plyn - tady máte zajímavou volbu 200% zrychlení, které vám velice často pomůže z nesnází, ale zase to má strašnou spotřebu - nebo se pokusíte obratnými manévry kličkovat tak dlouho, až unavená raketa spadne do moře. U druhé varianty si navíc výrazně pomůžete dobře načasovaným vystřelením elektronické vějičky, na níž se raketa může chytnout. K nesporným pozitivům těchto událostí patří kvalitní práce radaru - takto např. vidíte, kterak se k vám ve formě červené tečky blíží vaše zkáza, a také možnost pilotova ohlédnutí na stranu! I občasné režisérské střihy, kdy se na displeji F-14 Tomcat radaru objeví ponorka vystřelující raketu nebo vámi právě zasažený Mig, přispívají k velmi dobrému pocitu z akce! Tento je však rámcově pokažen dvěma elementárními pochybeními. Tím prvním je skutečnost, že na řadu míst musíte útočit střemhlavými nálety a za pomoci kulometu rychle zlikvidovat velmi nečitelnou ochranu daného subjektu, přičemž výše uvedené nezřídka resultuje v poškození letounu. Trochu mi to připomíná piloty za druhé světové při útoku na nějaký klíčový statický objekt, o jehož ochranu se staral nekompromisní flak. Čili spoléháte se především na osud a vaši šťastnou hvězdu. Tím druhým nedobrým herním aspektem je fakt, že se z náplně misí velice brzy stává obehraná písnička - vše se opakuje stále dokola, snad jen s jiným rozmístěním úkolů na mapě a nové nápady tvůrci implementují jen hodně neochotně. Na druhou stranu se autoři opravdu snaží, v rámci možností hardwaru obměňují krajinu, denní dobu akce a dle prvotně vybrané obtížnosti se budete hodně či jenom o trochu méně potit při přistávání na domovské letadlové lodi či kličkování před trojicí pronásledujících Migů!

Také password systém na tomto místě vcelku reflektuji pro svobodnou volbu zopakování si kterékoliv již absolvované mise! A to nemluvím o multiplayeru, zde až pro čtyři hráče, a pestrou paletou nastavovacích parametrů (omezení munice apod.), což celé představení kvalitativně posouvá o něco výše a dále.

Abych řekl pravdu, Tomcat je velice přehlednou a taktéž velice stylovou hrou. Díky komplexnímu radarovému systému jste neustále "in", díky briefingu to zachovává jakýs takýs rámec, a díky zacilování i vzdálených a prvotně neviděných nepřátelských subjektů víte, nač se máte připravit a hlavně odkud. Adrenalinové dogfighty pak už jenom umocňují celkově velmi dobrý dojem - třebaže před sebou máte vždy toliko shluk pixelů představující nepřátelský Mig, ten pocit při jeho sledování a následném sestřelení je opravdu jedinečný. Největší výhrada tak patří problematickému ostřelování pozemních cílů, kde často přijdete k úhoně ani nevíte jak!

Máte-li tedy chuť na pořádnou leteckou akci pro GBA a nevadí vám určitá jednotvárnost, F-14 Tomcat je titul určený právě pro vás.

F-14 Tomcat
Výrobce/Distributor Virtucraft Ltd. / Majesco Inc.