Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

F.E.A.R. 2: Project Origin - exkluzivní recenze české verze

  0:04aktualizováno  0:04
Patřil mezi nejočekávanější akce tohoto roku. Teď je tady. Nadchne atmosférou, zamrzí krátkostí.
80

F.E.A.R. 2: Project Origin

Platforma: PC
Výrobce: Monolith

  • dobrá atmosféra
  • pěkná grafika
  • chytlavá hratelnost
  • velmi, ale opravdu velmi krátké
  • nic nového pod sluncem

Vynikající akční hra, která hráče dokonale vtáhne do dění, ale velmi brzy skončí. I přes to, že nepřináší nic moc nového, tak bez diskuzí stojí za to.

Herní karta

F.E.A.R. 2: Project Origin (PC)První F.E.A.R. byl ve své době velmi ceněnou akční hrou. Měl své nesporné kvality, kterým vévodila skvělá grafika a hutná atmosféra. Naproti tomu se postavila nezbytná hardwarová náročnost a jednotvárné prostředí.

V globálním měřítku měl první díl úspěch, a tak nebylo divu, že se na něj pokusily navázat datadisky. Ty již tolik ovací nesklidily. Tvorby druhého dílu se opět chopili vývojáři z Monolithu, čili ti, kteří mají na svědomí původní titul. Na následujících řádcích si řekneme, jak se pokračování povedlo.

Jako první na řadu přijde příběh, který tvoří velmi podstatnou část celé hry. Veškeré dění se začíná odvíjet několik minut před koncem prvního dílu. Definitivní začátek toho druhého nám jako gong ohlásí mohutný výbuch, který zdevastuje celé město.

F.E.A.R. 2: Project Origin (PC)Co je ovšem horší, že se Alma (to černovlasé děvče) dostala na svobodu a bude moci plně projevit své paranormální schopnosti na nás, coby hlavním hrdinovi (členovi speciálního komanda). Dočkáme se tak četných halucinací a snových pasáží, které mají typické parametry noční můry – vidíte rozmazaně a ani pořádně nevíte, kam jdete.

Příběh je sice poměrně povedený, ale také nepříliš dobře rozložený. Zatímco v první půlce se nedozvíte nic moc nového, co by vedlo k závěru, v té druhé naberou věci až moc rychlý spád. Během chvíle víte, jaký je problém a jak ho řešit.

Celá zápletka hřeší na krátkou herní dobu. Druhá půlka (a ona to vlastně ani není půlka, to bych musel tvrdit, že první půle byla delší, než ta druhá, což je hloupost) se zase ale díky tomu stává nebývale intenzivní.

F.E.A.R. 2: Project Origin (PC)Neznamená to sice, že by první část nějak nudila, naopak – hratelnost i obtížnost zůstaly v celé hře dobře odstupňovány a zatímco z počátku není průchod misemi problém, tak k závěru již jde opravdu do tuhého.

Polovinou úspěchu FEAR 2 se stává skvělá atmosféra. Ta sice trošku ztrácí v některých pasážích, zejména těch střílecích, ale bohatě to vynahrazuje v těch hororových. Na druhou stranu ale musím přiznat, že jsou i hry, u kterých jsem se bál daleko více.

I tak ale lze ohodnotit atmosféru jednoznačně kladně. Je příjemné, když vás hra vtáhne a nepustí, dokud se nedoberete ke zdárnému konci. To se mi u druhého FEARu stalo, jenže to všechno skončilo až ostudně rychle.

F.E.A.R. 2: Project Origin (PC)Obecných řečí už ale bylo dost na to, abychom mohli přiblížit zpracování základních aspektů žánru. FEAR 2 by se dal označit za „klasickou akci“, protože skutečně nepřináší žádné inovativní prvky, ale skvěle se vypořádává s těmi již mnohokrát viděnými.

Hře to nelze moc vytýkat, obzvlášť v případě, pokud je vše zpracováno jako zde, ale stejně to níže udělám. Nečekejte žádnou svobodu, před sebou máte koridor a z něj nemůžete prakticky nijak uhnout. Valí se vás další a další nepřátelé, skvěle se bavíte a čas od času se dostanete do hororové pasáže, kde se začnou dít podivné věci.

Hratelnost je navíc obohacena o efektní zpomalení času, které již známe z minulého dílu. Po jeho zapnutí si můžeme plně vychutnat let kulek, sršení krve všemi směry a jistou bezmocnost našich nepřátel – daleko lépe se nám míří, jsme oproti nim rychlejší (obrazně řečeno), a dokud zpomalení nevyčerpáme, není se čeho bát.

F.E.A.R. 2: Project Origin (PC)A i pokud ho vyčerpáme, stejně se za čas doplní a my budeme moci rozjet krvavý kolotoč nanovo. Přestřelky sami o sobě jsou zábavné, ale zpomalení času je opět o třídu povyšuje.

Celou hratelnost pak oživují i pasáže, které strávíme v bojovém mechovi, nebo třeba za dělem týmového APC, ve kterém se objevíme již v úplném začátku – jde o čistě pasivní část, v níž jde o seznámení s týmem vyrážejícím na další akci.

To by mohlo napovídat nějaké kooperaci v týmu, ne? Ne, na tu raději zapomeňte, po naprostou většinu času budete jednat na vlastní pěst. Hře to nijak neškodí, protože si troufám říci, že spolupráce v týmu by zničila dosti notnou část vynikající atmosféry.

F.E.A.R. 2: Project Origin (PC)Halucinace a snové pasáže jsem zmínil a právě ony tvoří podstatnou část tajemna celé hry. Vyloženě hororových částí je totiž daleko méně, než těch akčních, ale vše je prokládáno vložkami.

V nich dostane slovo samozřejmě i Alma, která se nás snaží ovládnout. Stane se tak jedním z nepřátel a postaví se po bok ostatních – od speciálního komanda, až po duchy, kteří vás také nenechají na pokoji.

Celkový počet nepřátel není zbytečně vysoký, ale je škoda, že většinu času strávíte bojem proti vojákům Replika, zatímco zajímavější muta-hnusáci (připomínající snorky ze Stalkera) zůstanou stranou.

Protivníci se za svou inteligenci nemusí nijak stydět. Nedají svoji kůži lacino, kryjí se a umí překvapit. Také se dobře naučili převracet různé předměty, které jim poskytnou ochranu před vašimi kulkami. To samé může udělat ale i hráč a ukrýt se tak třeba za stolem, který předtím převrhl.

Zkuste si demo

Hratelná ukázka obsahuje destilát toho opravdu zajímavého v průřezu příběhovou linkou. Pokud si tedy chcete vyzkoušet, jak je na tom titul s hratelnosti a atmosférou, tak nemáte lepší možnost.

Demo stahujte zde (1,8 GB).

Zmínka o dobře odstupňované hratelnosti již padla, byť druhá část má opravdu daleko větší spád. Korunu všemu nasazuje samotný závěr hry, který opravdu stojí za to a byl bych hlupák, kdybych se zde pokoušel popsat jeho podobu. Někoho jistě nadchne, jiné možná méně, ale mne doslova pohltil.

F.E.A.R. 2: Project Origin (PC)Zbraní také není nepřeberné množství, ale pokrývají základní nabídku od brokovnice, přes samopal, až po energetickou pušku. Celý arsenál u sebe nemůžete nést najednou a mnohdy tak stojíte před poměrně těžkou volbou, jakého mazla se vzdát. Pokud se ale očekává, že v další pasáži využijete některou ze zbraní, hra vám ji ještě předtím naservíruje.

Všemožného harampádí se po zemi válí až až. To, které vám přijde k užitku, je zvýrazněno pomocí speciálních brýlí, přes které nahlížíte na herní dění a brnění nebo lékárničku tedy zpravidla nepřehlédnete. Stejně tak můžete nalézt různé datové disky, které někdy nesou informace zajímavé – doplňující příběh, jindy úplně zbytečné.

Vzpomínáme na F.E.A.R. (2005)

"F.E.A.R. je rozhodně jedním z akčních vrcholů roku, u jehož hraní jsem se skvěle bavil. Na akci nabízí celkem slušnou délku přesahující deset hodin a po tuto dobu si královsky zahrajete. Příběh a atmosféra čerpající z japonských hororů si vás zaručeně získají a intenzivní hratelnost nedovolí opustit počítač dokud nedosáhnete závěru."

- číst dobovou recenzi

Hlavní zápory jsem víceméně již popsal – délka hry, málo inovací. Druhý zmíněný sice hratelnosti v důsledku nijak neškodí, ale nelze přehlédnout fakt, že jsme něco podobného již viděli. Málokdy tomu sice bylo v takto poutavé podobě, ale přece.

Délka se stává největším záporem hry, který ji dost možná i spasil. Na jednu stranu sice vše skončí až trestuhodně rychle (cca 6 hodin), F.E.A.R. 2: Project Origin (PC)ale na tu druhou vás mine stereotyp, který by u hry tohoto typu dříve, či později nastal.

Naproti tomu ale zase (už po několikáté) musím zdůraznit dobrou atmosféru a hratelnost celkově, kde se jede podle klasického schématu – od toho obyčejného, až k opravdu zajímavému.

Oproti prvnímu dílu se značného zlepšení dostalo hernímu prostředí. Tento fakt si nechávám téměř nakonec, protože mne sterilnost prostředí u prvního dílu velmi vadila. Všechna herní zákoutí jsou poměrně zajímavá, byť v některých zůstaneme déle, než by bylo záhodno, ale i tak se víceméně mění s potřebnou kadencí.

Korunu všemu nasazuje skvěle zpracované město po výbuchu, které se zkamenělými lidmi v ulicích připomíná Pompeje moderní doby.

F.E.A.R. 2: Project Origin (PC)Pokud se podíváme na grafickou stránku, musíme uznat, že se vskutku povedla. Vizuálně se jedná o výrazný nadprůměr a hra světla a stínů, která se dostává sem tam ke slovu, má svůj smysl. Horší je to s hudbou, která po celou dobu hraní působila velmi nevýrazně, a téměř jsem o ní nevěděl.

Velmi mě potěšil pěkný český překlad, který rozhodně zapadá do zbytku hry a nijak neškodí. Tam, kde je záhodno, jsou použity vulgárnější výrazy, ale zase se nestalo, že by se s nimi zbytečně roztrhl pytel.

Celkově ale musíme říci, že se druhý FEAR opravdu povedl. Sice nepřinesl nic moc nového, ale zato perfektně zpracoval klasické koncepty, aby následně skončil dříve, než bychom si přáli. Nabuzeným hráčům tak nezbývá než se pustit do bitev v multiplayeru. Tak či onak se pro fanoušky stříleček jedná o „must-have“ titul.

Výsledky soutěže - originálku vyhrávají:
Michal Volf - lucius.ev@...
Zdeněk Moc - nenek@...
Filip Müller - fmuller@...
Petr Tůma - tumapetr@...
Kateřina Vlková - kackavv@...

Výhercům gratulujeme, zájem byl velký. A vy ostatní můžete zkusit své štěstí hned v další soutěži.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

85 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1169 čtenářů



Nejčtenější

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Další z rubriky

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.