Sezona Formule 1 je v plném proudu a v kancelářích britské společnosti Codemasters dodělávají poslední detaily jejího virtuálního obrazu. Královna motosportu se poprvé od roku 2002 podívá na počítače i všechny dostupné konzole.
F1 2010 nabídne všech 19 tratí, na kterých se letošní šampionát jede, i 24 jezdců rozdělených do dvanácti týmů, včetně těch nových: Lotus, Virgin a HRT.
Ale ještě než sešlápnete plyn, musíte si odbýt komunikaci s novináři. Právě tou začíná lákavá kariéra virtuálního pilota F1.
Jako nový jezdec odpovídáte na otázky žurnalistů a podle odpovědí hra vytvoří váš profil. Tímto způsobem se vyhnete nudným menu a přitom ovlivníte obtížnost, počet sezon či tým, ve kterém budete působit. Samozřejmě lze všechna nastavení později změnit.
Tiskové konference vás provázejí i v dalším průběhu kariéry. Vždy dostanete několik možností, jak na všetečné otázky novinářů odpovědět. "Chceme hráči zprostředkovat celý ten cirkus kolem Formule 1, nejenom závody," říkají Codemasters o své hře.
Zkraje kariéry nepřichází mnoho nabídek, a když, jsou od méně ambiciózních týmů. Vybereme si například stáj Force India. Pokud s ní budete zajíždět dobré výsledky, všimne si vás časem třeba Renault a později Ferrari nebo McLaren.
U Force Indie jsou naše cíle pro aktuální sezonu skromné. Máme skončit alespoň na 21. místě v celkovém pořadí jezdců. To nám vysvětlí manažerka v takzvaném "motorhome". Stejně jako v závodech Dirt 2 (číst recenzi) je jezdecký stan ve skutečnosti interaktivní menu.
Opustíme náš obytný karavan a vidíme jezdeckého kolegu Adriana Sutila v rozhovoru s mechaniky. "Máme licenci na všechny jezdce a buďte si jisti, že je poznáte," říká producent F1 2010.
Nohy a ruce už ale svrbí a trať čeká. Závodní víkend začíná volným tréninkem. Stejně jako ve skutečnosti nám pomocí monitoru v boxech ukazuje hra veškeré informace o dění na dráze.
Kolem nás švitoří členové týmu a snaží se o co nejlepší vyladění auta. Jaké bude, to si můžete sami určit. Pro skutečné fandy nabízí hra spoustu možností, jak přizpůsobit formuli vlastnímu jízdnímu stylu. Od tlaku v pneumatikách, přes diferenciál až po úhel vychýlení. Nebo se můžete rozhodnout pro jedno ze čtyř předdefinovaných nastavení.
Pak už stačí dát šéf mechanikovi jen znamení, že chceme na trať. Monitor je odebrán, motor začíná burácet a formule se rozjíždí. Pomalu projíždíme boxovou uličkou a z rádia zní, abychom si dali pozor na rychlostní limit.
Jedním z optických i herních vrcholů F1 2010 jsou závody za deště. Při Velké ceně Belgie na okruhu Spa-Francorchamps se ve třetím kole roztrhly mraky a za chvíli byly na trati obří kaluže. Ty se sice hezky lesknou, ale pro piloty jsou peklem. Jízda těsně za soupeřem je nemožná, protože cákající voda znemožňuje výhled.
Dokroužíme tedy kolo a zajíždíme do boxů. Zde panuje nebývalý ruch. Stejně se rozhodli i všichni ostatní jezdci, takže mechanici mají napilno.
Po několika kolech přestává pršet a ideální linie začíná schnout, trať ale ještě stále není zcela suchá. Programátoři vytvořili komplexní model, kdy některé části tratě mohou začít osychat, zatímco jiné zůstávají mokré. Například při předjížděcích manévrech je tuto skutečnost brát na zřetel.
V takové situaci se jezdci rozhodují odlišně. Někteří zajíždí do boxů pro přechodné, jiní rovnou pro suché pneumatiky. Další ještě nějaké to kolo zůstávají na mokrých. Je to velká loterie, kterou znají i diváci přímých přenosů F1.
F1 2010 představuje naprostou technologickou špičku. Grafika hry je jednoduše nádherná. Nejefektnější záběry poskytuje takzvaná "on-board" kamera, která je používána i pro televizní přenosy a je posazena kousek nad hlavu jezdce. Díky ní vidíte, jak pracují pilotovy ruce i jak působí přetížení na jeho hlavu v přilbě.
Kdo to rád ještě realističtější, zvolí pohled přímo z kokpitu. Autoři provedli pečlivou rešerši, takže je všechno na správných místech. Chybí akorát zpětná zrcátka, což je škoda, technicky je to však stále obtížně proveditelné. Kdo disponuje výkonným počítačem, může si zapnout pohled dozadu na horní straně obrazovky. Ostatní se spolehnou na šipku, která jim ukáže pozici o předjetí se pokoušejícího soupeře. Efektní "zavření dveří" tak možné bude.
Z hlediska přístupnosti vyjde F1 2010 vstříc všem. V arkádovém módu vám fyzikální model leccos odpustí. Když se vysekáte, použijete funkci přetočení času nazpět. V módu simulace na podobné berličky zapomeňte.
F1 2010 působí velice dobrým a vyzrálým dojmem. Každého fanouška Formule 1 jistě láká možnost zapojit se do závodního kolotoče a užít si ho se vším všudy. Tedy i s atmosférou mezi závody, kterou vytváří podepisování smluv, tiskové konference apod. Na start se postavíme 24. září.