Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

F1 2010 úspěšně útočí na korunu závodního žánru

aktualizováno 
Po mnohaletém čekání se na PC vrací oficiální Formule 1. Nutno dodat, že s plnou parádou.
87

F1 2010

Platforma: PC
Výrobce: Codemasters

  • povedený jízdní model
  • kompletní licence na aktuální sezonu
  • vynikající technické zpracování
  • absentující model poškození
  • nedotažený multiplayer

Návrat Formule 1 na počítače se náramně vydařil. F1 2010 velice dobře balancuje mezi arkádou a simulací. Skalní příznivce obou táborů tak možná odradí, ale široký střední proud potěší.

Herní karta

Tento okamžik si všichni herní fanoušci Formule 1, kteří nevlastní konzoli Playstation, doslova vysnili. Královna motoristických disciplín se vrací na počítače, a v plné parádě.

F1 2010 rozhodně není simulátorem, ve kterém byste hodinu museli trénovat jen to, jak se rozjet. Ale už vůbec to není ryzí arkáda, kde byste se mohli odrážet od mantinelů a ještě z toho těžit.

Deaktivujte jízdní pomocníky, aktivujte manuální převodovku a přepněte se do pohledu z kokpitu formule. Už na startu za mohutného burácení motorů se dostaví příjemné chvění po celém těle.

Pak už jen čekáte na okamžik, kdy zmizí červená světla a 24 těch nejnadupanějších mašin se vyřítí do první zatáčky. I když v Bahrajnu, první z celkem 19 Velkých cen, svítí sluníčko, není její projetí samozřejmostí. Kolo na kolo bojujete se soupeři a navíc musíte brzdit ve správný okamžik.

F1 2010 (PC)

Formule se na první osahání ovládají překvapivě dobře a kupříkladu nejdou jen tak do smyku: za předpokladu, že nebudete přidávat plyn obzvlášť nešikovně. Zejména máte-li k počítači připojený volant nebo alespoň gamepad.

Ale přeci jen: projet celé jedno kolo, natožpak závod bez chyby, dá docela zabrat. Když už zvládnete formuli s 800 koňskými silami, nejednou vám zavaří zrádnost tratě. Nebo vám prostě selžou nervy, když za sebou uslyšíte dotírajícího soupeře.

Pozitivně hodnotím implementaci důležitých závodních jevů, jako je například využití aerodynamického vaku, který se projevuje stejně jako teplota motoru, brzd nebo stav pneumatik.

F1 2010 (PC)

Pro hráče, kteří dosud holdovali jen arkádám typu Need for Speed, bude F1 2010 zprvu představovat oříšek. Za to se ale odmění autentickým, byť ne bezmezně realistickým dojmem z jízdy. Proletět v rychlosti atakující 300 kilometrů v hodině slavnou Eau Rouge, lehce se dotknout červenobílých obrubníků a zmizet v dáli cílové rovinky: to je jeden ze zážitků, které si v F1 2010 budete chtít neustále připomínat.

Na vynikajícím pocitu ze hry se projevují dobře a zejména agresivně jedoucí počítačoví soupeři. Proti lidským oponentům je to samozřejmě jiná liga, ale i tak si proti umělé inteligenci užijete spoustu krásných předjížděcích manévrů a soubojů.

F1 2010 (PC)

Jedno mi ale na počítačových soupeřích vadilo. Dělají málo chyb. Těch, ve kterých nebudete mít prsty, uvidíte za celý šampionát jen pár. Přitom není nic krásnějšího, než když soupeř, na kterého několik kol mohutně dotíráte, udělá pod tlakem chybu, případně se dva protivníci vzájemně vyřadí. Obzvlášť, když sami těch chyb budete dělat zpočátku dost.

Vlastní chyby zamrzí především v závodech kariéry v některém z posledních kol. V takových případech se přímo nabízí obětovat klávesnici (volantu by přeci jen byla škoda) nemalé frustraci. Autoři sice implementovali do hry možnost přetočit čas několikrát za závod a chybě se tak zpětně vyhnout. Ne vždy to však pomůže a pro skutečné závodníky je to možná horší alternativa, než obětovat tu klávesnici.

F1 2010 (PC)

Závody šampionátu nejsou krátké. Minimálně je třeba odjet 20 %, což znamená zhruba deset až patnáct kol. To znamená necelou půlhodinku nepřetržitého závodění. Neudělat chybu a udržet koncentraci věru není snadné. Když si k tomu připočítáte ještě tréninky a kvalifikaci, strávíte s každým závodním víkendem hodně přes hodinu. Když se rozhodnete jet delší závod, pak ještě mnohem víc.

Čas ale v F1 2010 letí velmi rychle. Jednak jsou závody nervydrásající a adrenalinové, jednak se hra těší atmosférické prezentaci. Dění v boxech je plně animované, a to včetně mechaniků zatlačující auto zpět do garáže, kde se na autentické obrazovce můžete se všemi informacemi, seštelovat auto podle svých představ a znovu vyrazit na trať.

F1 2010 (PC)

Chybí snad jen oslavy na pódiu v případě dobrého umístění a také safety car. Hra sice používá žlutých vlajek, ale i větší nehoda v podstatě hned zmizí z tratě. Aktuální pravidla však hra dodržuje. Můžete se tak těšit na nový bodovací systém umístění, nutnost jednou za závod vyměnit typ pneumatiky (a zároveň zákaz tankování) a samozřejmě na tresty kolizí či zkracování tratě.

Velkým zklamáním je nicméně model poškození, který prakticky absentuje. Při obzvlášť tvrdém nárazu z auta sice občas odletí zadní nebo přední přítlačné křídlo. To je ale asi tak všechno, co se stane. Auto ale jede dál jako netknuté.

Atmosféru kariéry F1 2010 vydatně podporují takříkajíc věci kolem závodění. Pravidelně tak například odpovídáte na dotazy novinářů. Pravdou je, že by mohly víc reagovat na aktuální závod a víc se promítat do vztahu s týmy, ale aspoň něco.

F1 2010 (PC)

Ještě lepší je uzavírání smluv prostřednictvím vlastní agentky, které má opodstatnění u kariér na tři nebo pět let. Zprvu tak budete závodit přinejlepším u průměrného týmu, kdy budete rádi za jakékoliv body, ale v dalších letech už se přesunete za lepším. Zároveň však vzrostou nároky.

V F1 2010 samozřejmě nesmí chybět hra více hráčů. Neskýtá ale jen důvody k nadšení z on-line zápolení. Ačkoliv závodní pole čítá 24 vozů, hráčů smí soupeřit pouze 12. To je škoda.

Technická prezentace hry je nicméně vynikající. Všech 19 okruhů, na kterých se jede také skutečný šampionát, vypadá skvěle a naprosto věrně. Atmosféře hodně přidává také skutečnost, že závodíte proti slavným jménům F1, a to jménem svým. Soupeřit s Schumacherem nebo Alonsem, to je hned něco jiného než závodění proti neznámým jezdcům.

F1 2010 (PC)

Ačkoliv se F1 2010 nevyhnulo určitým chybám, které mají pro někoho větší, pro jiného menší váhu, je to až překvapivě dobrá hra, která trochu zkušenějším a zapáleným závodníkům (nikoliv nutně profíkům) poskytne desítky hodin skvělých zážitků.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

87 %

Čtenáři

85 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 863 čtenářů



Nejčtenější

Valve Steam
Názvy her jsou stále kratší, ukázal průzkum na Steamu

Jaký je nejdelší název hry na Steamu? Která barva převládá v propagačních obrázcích? Na tyto a mnohé další zásadní otázky našel odpověď nezávislý vývojář Tim...  celý článek

Fallout 4 (Xbox One)
Dohrát všechny Fallouty za necelé dvě hodiny? Není problém!

Přesně jednu hodinu, 37 minut a 54 sekund zabralo jednomu člověku dohrát všech pět dosavadních dílů série Fallout za sebou. Dokonale přitom využil chyb, které...  celý článek

Dying Light
Zombie akci Dying Light stále hraje půl milionu lidí, bude nový obsah

Díky početné a aktivní komunitě se parádní zombie akce Dying Light dočká dalšího roku bezplatných aktualizací.   celý článek

Film Tomb Raider
Zapomeňte na Angelinu Jolie, nová filmová Lara Croft bude daleko křehčí

Stejně jako se před pár lety restartovala herní série Tomb Raider, chystá se to samé i s její filmovou adaptací. Alicia Vikanderová nahradí Angelinu Jolie a...  celý článek

Další z rubriky

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Kona
RECENZE: Na tajuplnou detektivku Kona jen tak nezapomenete

Soukromý detektiv Carl Faubert přijíždí do bezútěšného severního Quebecku, aby řešil případ, na který do smrti nezapomene. A vy, pokud máte rádi netradiční...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.