Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: F1 2015 jsou nečekaně osekané

aktualizováno 
Zatímco loňský ročník virtuálních formulí v podstatě jen aktualizoval soupisky, letošní díl měl větší ambice. Nový ročník přináší technologické změny, ale chybí mu kariéra.
60

F1 2015

Platforma: PC
Výrobce: Codemasters

  • zábavné a autentické závodění
  • řada prvků, které podporují atmosféru kolem závodů
  • ze hry vypadla kariéra
  • podobné předchozím ročníkům

Nový ročník oficiální podoby virtuálních formulí je vzhledem k chybějícímu módu kariéry spíše zklamáním. Také technických změn jsme čekali více.

Herní karta

Uplynulo sotva devět měsíců od vydání F1 2014 a Codemasters už opět vybízejí milovníky královské disciplíny motorsportu k nákupu aktuálního titulu, který koresponduje s právě probíhající sezonou. Letos se hru podařilo vydat dříve, což je z marketingového hlediska velké pozitivum, protože sezona je zrovna v polovině. Hráči tak mají mnohem větší zájem prohnat své oblíbence i na virtuální trati.

Pokud se ovšem na F1 2015 podíváme zblízka, zjistíme, že kvapnému vývoji padla za oběť propracovanost titulu. Na první pohled přitom zaujme novým grafickým enginem a přepracovaným fyzikálním modelem. Také z hlediska autenticity je drtivá většina věcí tak, jak má být. To znamená, že v rámci oficiální licence opět dostanete všechny týmy, tratě a pravidla. Přidán byl také haprující tým Manor a do kalendáře se vrátila Velká Cena Mexika. Zůstaly naopak nepříliš oblíbené šestiválcové motory - zde je však stížnost třeba směřovat na zástupce kolotoče jménem Formule 1.

F1 2015

F1 2015

Obsahově může vše na první pohled vypadat v naprostém pořádku. Vždyť tvůrci ve hře ponechali i možnost zajet si minulou sezonu, kdy ještě Sebastian Vettel hájil barvy týmu Red Bull. Kromě toho narazíte také na takzvanou „profesionální sezonu“. To znamená, že si závody zajedete v jejich plné délce z povinné perspektivy „z kokpitu“ a bez jakýchkoliv ukazatelů na obrazovce, natož jízdních asistentů. Dobrý nápad, ale nic, co by za pár minut nešlo připravit v nastavení.

Novinky rozhodně nedokážou nahradit ztrátu kariéry. Ta totiž v F1 2015 zcela chybí a tvůrci ji neplánují přidat ani dodatečně formou stahovatelného přídavku. Kariéra přitom v předchozích ročnících představovala velkou motivaci k hraní řady sezon po sobě a konstantnímu zlepšování se. Přestože poskytovala ještě značný prostor ke zlepšení, šlo jednoznačně o nejzábavnější mód. Namísto toho, aby se autoři věnovali jejímu rozvoji, vyhodili ji ze hry raději úplně. Pro mě neospravedlnitelné rozhodnutí.

F1 2015

F1 2015

Nejrozsáhlejším módem hry tak zůstává mistrovství, tedy jedna kompletní sezona. Můžete si nastavit krátké, střední a dlouhé závodní víkendy. To je ale nedostatečně flexibilní volba. Kdo si totiž chce odjet kompletní kvalifikaci, musí zákonitě zvolit poslední možnost, ve které je však obsažena také plná délka závodu.

Velmi obsáhle si naopak lze nastavit nejrůznější asistenty, díky kterým si hru vždy přizpůsobíte aktuálnímu umu i potřebám autenticity. Zpět je také možnost přetočit čas, a to dokonce neomezeně. Závodní puristé si klepou na čelo, ale běžní hráči ocení, že jim jedna chyba nezkazí celý závod.

Zážitek ze samotné jízdy je v F1 2015 standardně podařený. Byť hra prošla technologickými změnami, nejde o žádnou revoluci jako spíše o viditelný posun, na který se rychle a dobře zvyká. Stále nelze očekávat hardcore simulaci, přesto se auta chovají tak, jak by poučený laik očekával. Řídit se přitom vcelku slušně dá i na gamepadu. Naopak majitelé volantů pravděpodobně neocení příliš lehkou zpětnou vazbu. Zejména při jízdě po obrubnících by hře slušel silnější efekt.

Kdo očekával, že nový engine s sebou přinese také změnu v modelu poškození, bude pravděpodobně zklamán. Destrukce vozu je provedena opět polovičatě. Náraz do zdi v dvousetkilometrové rychlosti vás často připraví pouze o přední přítlačné křídlo. Jistě, totální zničení vozu je možné, ale chce to sebevražednou snahu.

F1 2015

Soupeři jezdí tradičně dobře, byť často až příliš agresivně. Nebojí se jít ani do předjížděcích manévrů, které nemohou skončit dobře. Místy je frustrující, když do vás zezadu narazí, přestože si držíte ideální stopu, ale na druhou stranu i to se v reálné F1 děje. Program už bohužel neumí tak dobře vyhodnotit tresty jako traťoví komisaři. Stalo se mi, že jsem dostal penalizaci poté, co do mě narazil soupeř. Naopak zkrácení zatáčky zůstalo přehlédnuto.

Aktuální ročník potěší intenzivnější komunikací, která k vám přichází od týmu a je jednoznačně pozitivní, že řadu informací upotřebíte. Opotřebení pneumatik už se totiž nedá deaktivovat a nechybí ani možnost využívat výkonu motoru ve třech stupních. Můžete tak jet naplno, ale za cenu vyšší spotřeby paliva, se kterým je třeba hospodařit po celý závod. Nebo při určitém náskoku naopak zvolníte a palivo ušetříte.

Fotogalerie

Po grafické stránce je F1 2015 povedený kousek, přestože grafický skok oproti loňskému ročníku není, přinejmenším na počítači, tak dramatický. Rozhodně potěší prvky podporující atmosféru, jako jsou stupně vítězů po závodě. O to více pak zamrzí, že atmosféra nemůže být takto budována v rámci kariéry.

F1 2015 je sama o sobě velmi dobrou závodní hrou. V rámci série každoročně vydávaných titulů mohla dokonce plnit roli přelomovějšího kusu v řadě. Ale nakonec jsme se zase tolika zásadních změn nedočkali a navíc došlo k osekání o jednu z nejdůležitějších částí, tedy kariéry. Kdo nemusí mít nutně aktuální složení jezdeckého pole, může tento ročník s klidem vynechat.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

60 %

Čtenáři

33 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 142 čtenářů

Témata: virtuální




Nejčtenější

Ilustrační obrázek ke hře BioShock
Sedm herních situací, které nám naprosto vyrazily dech

Šokující momenty jsou ve filmech o poznání častější než ve světě videoher. Připočíst to dost možná lze větší vyzrálosti filmového průmyslu. Přesto se najdou...  celý článek

Battlefield 1
Nejsledovanější herní trailer má 50 milionů přehrání. A ty další?

Z letošních ukázek hráče zaujala první světová válka, fotbal, ale i hackování. Seznam nejpopulárnějších YouTube trailerů k titulům vydaným nejpozději v roce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.