Nemáme sice ve zvyku psát o každé internetové hře, co nám padne do oka, ovšem v tomto případě snad můžeme udělat výjimku, už jen proto, že právě propíraný kousek sebral autorovi článku několik hodin života, byť na první pohled působí mnohem nevinněji. Nenechte se však mýlit – pokud patříte k fanouškům rychlých kol, především pak královny motoristického sportu, samotné Formule 1, dost možná skončíte podobně. Každopádně tolik času rozhodně není podmínkou, u F1 Ligy můžete klidně strávit jen několik málo minut, přičemž vaše šance nebudou o mnoho nižší než ty ostřílených fandů, jelikož, co si budeme povídat, zde nezáleží jen na perfektních znalostech formulového prostředí, ale, jak si povíme níže, i na pořádné dávce štěstí.
Ale vezměme to pěkně popořadě. F1 Liga je již několik let fungující internetový manažer vlastní formulové stáje. Pracuje však úplně jinak, než komerčně vydané kousky tohoto žánru (kde je jim dnes konec?). Prvně je třeba zmínit jeho naprostou bezplatnost, která se ruku v ruce s minimálními systémovými požadavky, stará o rovnoměrnou přístupnost všem sortám hráčů. Bohatě vám postačí jakékoliv připojení k internetu, dokonce jen občasné, takže se můžete připojit třeba ze školy nebo kavárny a nějaký ten webový prohlížeč (Internet Explorer, Mozilla atd.).
Prvně je třeba zmínit jeho naprostou bezplatnost, která se ruku v ruce s minimálními systémovými požadavky, stará o rovnoměrnou přístupnost všem sortám hráčů.
Troufám si však tvrdit, že nejdůležitější podmínkou je alespoň nějaký vztah k formulím, což má samozřejmě ohromná spousta lidí, jen je v současné době tak trochu otupen vytrvalou dominancí rudých démonů se vzpínajícím se ořem ve znaku a velice šikovným Němcem za volantem. I já na tom byl před pár lety podobně a zájem o kdysi neuvěřitelně napínavé závody mě pomalu, ale jistě opouštěl. Pak ovšem přišla F1 Liga a vztah nejenže zůstal zachován, dokonce se mu dostalo i nového impulsu.Registrace nového týmu snad ani nemůže být jednodušší – stačí vyťukat několik základních údajů typu login, heslo či jméno stáje a jste ve hře. Nepochopte mě ale špatně, nějakou grafiku byste zde hledali zcela marně, vše se odehrává v rámci klasického webového rozhraní, kde je třeba si především navolit složení týmu z reálných jezdců i komponent. Do kokpitu si tak můžete posadit kohokoliv z aktuální party pilotů. První sloupec nabízí tzv. týmové „jedničky“, v druhém jsou pak logicky „dvojky“(toto rozlišení funguje jednoduše podle toho, kterému ze svých dvou borců šéfové stájí věří více, i když například u McLerenu takové rozdělení neexistuje). Pro nás je však mnohem důležitější, že si nesmíme zvolit dva jezdce ze stejného týmu, oba piloti tak musí být z odlišných stájí. Následuje výběr motoru a podvozku, které opět nemohou pocházet ze stejného celku. Stavbu týmu pak uzavřete zvolením jednoho ze dvou typů pneumatik.
Takhle napsané to možná nevypadá kdovíjak, avšak vtip je v omezeném rozpočtu. Na počátku sezóny disponujete kulatou sumičkou – sty miliony dolarů. Přestože jde na první pohled o pěknou částku, velké ródeo s ní neuděláte. Vždyť takový Schumacher vás přijde na 44 milionů, motor Ferrari pak na stejnou sumu. I kdybyste k tomu vzali nejlevnějšího druhého jezdce a podvozek, nemáte šanci se do rozpočtu vejít. Proto je třeba hodně přemýšlet nad aktuálním složením týmu před tím kterým závodem. Samozřejmě, jak už jsme zmínili, pokud nechcete ztratit moc času, naklikáte vše poměrně rychle a je hotovo, ovšem domnívám se, že praví fandové si s nastavením řádně vyhrají.
Ptáte se, na základě čeho se určuje pořadí? Inu, právě v tom tkví největší přednost F1 Ligy, jelikož tato je propojena s reálnými závody. Jde tedy v podstatě o jakousi tipovačku. Svůj tým máte složený z pěti různých součástí a jejich umístění ve skutečných závodech se promítne do bodového hodnocení, podle něhož se pak logicky řídí celkové pořadí. Je tak jasné, že pokud máte třeba Montoyu a ten vyhraje, získáte pořádnou porci bodů, stejně tak když se podaří zvítězit Williamsu, dostanete spoustu bodů za podvozek či motor. Ovšem zdaleka se nehraje jen o přední umístění, pravidla a systém bodování jsou mnohem komplexnější, tudíž se je vyplatí podrobně prostudovat. Častokrát je totiž velice výhodné angažovat slabšího jezdce, který startuje na chvostu závodního pole, ale spolehlivou jízdou se přes odpadlíky dokáže prodrat dopředu. Za každé získané místo oproti startovní pozici tak získáte pár bodíků a když se hodně zadaří, může být tento obnos celkem tučný. Na druhou stranu je třeba, při hodně špatném výkonu vašich svěřenců, počítat i s jistým odečtem bodů. V potaz se bere i umístěný v kvalifikaci, takže jde o skutečně komplexní zhodnocení výsledků, které žádná podobná tipovací hra s formulovou tematikou nemůže nabídnout.
Jak to tedy shrnout? F1 Liga je ve své podstatě strašně jednoduchou hrou, která však dokáže formulím sledovaným v televizi dodat tu správnou šťávu.
Po vyhodnocení výsledků dostane deset procent nejúspěšnějších manažerů dva miliony k dobru, kdo se vejde aspoň do dvaceti procent, získá milion jeden. S větším množstvím penízků si pak samozřejmě můžete pořídit lepší piloty a součástky, i když v této hře je slovo lepší hodně relevantní, protože v závodě se může stát cokoliv. Ale je samozřejmě jasné, že Button má větší šanci na lepší umístění než nováček Monteiro, který bude rád za to, že se dokáže kvalifikovat. Se systémem ohodnocování se tak pojí menší nepříjemnost – v pokročilejších fázích sezóny mohou mít vybraní jedinci už opravdu tučná konta, jimž se při nejlepší vůli nedá konkurovat, ale těžko navrhovat nějaké smysluplné řešení. V minulé sezóně nás pak trochu zklamal laxnější přístup k vyhlašvání výsledků, na něž jsme si nejednou museli počkat déle než jeden týden.
|