Legendární tvůrce her Peter Molyneux se podílel na mnoha velkých hitovkách. Některé si už mnoho z vás asi nevybaví, ale my herní důchodci si při usrkávání tekuté stravy rádi vzpomeneme na kousky jako Magic Carpet, Populous nebo úžasný Dungeon Keeper. Všechny tyto tituly vyšly ještě pod hlavičkou vývojářského studia Bullfrog Productions. Na dalších peckách už Peter pracoval v tvůrčí dílně Lionhead Studios (v roce 2006 ji odkoupil Microsoft). A ani tady Molyneux nezahálel. Black & White, Fable, The Movies, určitě si tyto hry vybavíte, aniž byste museli zvýšit dávky lecitinu.
Molyneux má jednu úžasnou devizu. Daří se mu vytvořit hry, které jsou tak trošku jiné. Obvykle se neberou tak úplně vážně, ale současně jim nechybí hloubka a promyšlenost. Něco podobného se dá prohlásit i o pohádkovém RPG Fable, které vyšlo pro Xbox v roce 2004. O rok později se na pulty prodejen dostala rozšířená verze nazvaná Fable: The Lost Chapters, která si také vedla velmi slušně jak na Xboxu, tak nově i na PC.
Na rok 2008 je ovšem přichystáno právoplatné pokračování, takže jestli vám ukápne z koutku slina pokaždé, když slyšíte spojení „akční RPG“, tak si sežeňte bryndáček. Ale připravte se na to, že Fable 2 nebude už tak veselé a hravé. Zdá se, že se přitvrdí. Rozhodně se dočkáme temnější atmosféry a přitlačí se i na brutalitu. Asi z toho nebude fantasy Postal, ale než se dostanete na konec, pár litrů krve proteče.
Molyneux věnuje velkou pozornost boji. A je to jen a jen dobře. Vaše maminky by asi potěšila hra, kde byste orka požádali, aby vám ustoupil z cesty a on by rád poslechl, ale my hráči víme, že rázná rána mečem do kebule je mnohem zábavnější než uctivá prosba. Souboje v původní Fable nebyly špatné, ale nebyly zase tak propracované, abychom udiveně vzdychali nad jejich unikátností. To by měl napravit díl druhý. Molyneux hlásá, že chce skrze bitky poskytnout hráči unikátní zážitek. A jestli má někdo předpoklady pro to, aby své sliby dodržel, tak je to rozhodně Molyneux. Bitky by měly být kombinací přístupného ovládání a promakaného bojového systému, který jen tak někde jinde neuvidíte.
Vystačíte si sice jen s tlačítkem X a můžete se na konec hry prosekat tak, že do něj budete beze smyslu bušit, ale tím o mnoho přijdete. To, jak dlouhé prodlevy mezi jednotlivými stisknutími X budou, ovlivní prováděný útok. Velkou roli tu hraje rytmus. A hra vám zvukově naznačí, kdy mačkat a kdy ne. Dlouhým stisknutím X pak budete cizí výpady blokovat. Takže v boji si skutečně vystačíte s jedním tlačítkem, ale bude hodně záležet na tom, jak ho budete tisknout. Váš styl boje také určuje stárnutí vaší postavy – mladé „ucho“ bude válčit jinak než protřelý zjizvený veterán.
Střety nebudou probíhat jen z očí do očí, ale dojde i na luky a šípy nebo oblíbenou magii. Každá z těchto činností má vlastní tlačítko a jejich používání je vystavěno na stejném principu jako souboje nablízko. Můžete vrhat slabá kouzla rychle za sebou nebo trošku otálet, ale nakonec na protivníky vyslat kouzlo, které je rozcupuje na kusy. Příběh je zasazen do Albionu, ale o 500 let později než původní Fable. Svět je tedy o něco vyvinutější, narazíte na obrovské hrady a zámky a rozlehlá města. Zbraně jsou ovšem stále poměrně jednoduché, takže raketomet tu nehledejte (fireball jste stejně elegantnější).
Albion je svět, který se mění a vy do jeho chodu můžete zasahovat. A ovlivnit můžete mnohé. Hlavní hrdina si tu prožije celý život a za tu dobu se toho dá stihnout dost. Pro příklad, když pomůžete malé osadě v rozvoji, za čas se z ní stane prosperující město. Pokud ji zničíte, krajina bude místem bez života. Je tu také možnost nakupovat budovy. Čím více jich budete mít, tím mocnějším se stanete. Nakonec se z vás může bez problémů stát například král.
Jestliže máte trošku skromnější ambice, jako jsou malý domek, milá rodina a pes, nebude vám to upřeno. Stačí, abyste využili svého šarmu, svedli nějakou z mnoha NPC postav a užili si s ní a může se stát, že se za devět měsíců objeví váš potomek. To, jak bude vypadat a jaké bude mít schopnosti, to záleží na dispozicích rodičů. Mimochodem, pokud je váš charakter muž, pak stačí „obskočit“ nějakou poddajnou ženštinu, pokud ovládáte hrdinku, bude to trošku složitější, pár virtuálních měsíců se budete muset tahat s rostoucím pupkem.
Jestliže netoužíte po potomcích, ale psa byste přece jen chtěli, tak ani s tím nebude větší problém. Hráč si může jako společníka nějakého hafana přibrat. I on se bude vyvíjet. Bude to ovlivněno například tím, jak se k němu budete chovat, ale i jiným faktory. A pes s vámi bude cestovat nejen proto, abyste se necítili sami, ale bude velmi důležitým pomocníkem při vašich dobrodružstvích. Nejen že bude suplovat funkci minimapky, ale také vás upozorní na blížící se nebezpečí nebo vám naznačí, kde je slabina nepřítele. Čoklíka si ale budete muset trénovat. Když nebude vycvičený, bude vám utíkat, nebude vás poslouchat a nadělá více starostí než radostí. Pokud ho ale „vycepujete“, pak se pro vás stane nepostradatelným pomocníkem, který vám velmi ulehčí hraní.
Netradičně bude řešena i „smrt“ hlavní postavy. Obvykle jsme zvyklí, že když je hrdina poražen objeví se na posledním checkpointu a vesele se znovu hrne do boje. Ve Fable 2 to ale tak snadné nebude. Pokud dojde k tomu, že váš ukazatel zdraví klesne v důsledku pár dobře mířených ran nepřátel na nulu, pak se vámi ovládaný charakter sice zhroutí k zemi, ale nezemře. Protivníci ale nejsou žádní pacifisté a budou do vás bušit, kopat a bodat i když budete v bezvědomí. A to vás natrvalo poznamená. Na těle vám zůstanou jizvy. A jelikož na vzhledu záleží, tak to ovlivní chování NPC postav k vám.
Vypadá to tedy na pořádně propracované RPG, které nebude postrádat pár originálních nápadů. Konkurence v žánru je veliká, ale Fable 2 se jistě neztratí. Pokud tedy bude herní doba delší než u prvního dílu, pak to tedy bude něco. A to tedy rozhodně v dobrém slova smyslu. Zatím se mohou těšit majitelé Xboxu 360, kteří by si měli Fable 2 užít někdy v průběhu příštího roku.
Index očekávání: 95%