FrontierVille

FrontierVille

Facebook je jako kasino. Nejnáruživější hráči už utratili půl milionu korun

  • 25
Za hraní na sociálních sítích utrácí pouze 10 procent lidí. Ostatní platí jen zobrazovanou reklamou.

Fenomén sociálního hraní nijak neutichá. Herní vydavatelé tak mohou zamířit na lov velryb. Tak se přezdívá hráčům, kteří svou radost z jednoduchých hříček zvyšují utrácením reálných peněz za drobná zvýhodnění oproti ostatním.

Průměrná ryba, tedy zákazník, utratí měsíčně 520 korun za sociální hraní. Velryby jsou ale mnohem divnější tvorové. Rekordman ze Saúdské Arábie za své sociální hrátky utratil podle dat společnosti Social Gold, která zprostředkovává platby za hraní na webu, celých 25 540 dolarů, což je více než půl milionu korun.

Průměrné kumulované platby za sledované období dosáhly výše 60 dolarů na osobu. Zajímavé přitom je, že ke druhé platbě se odhodlá polovina hráčů. 25 procent lidí, kteří za webovou hru zaplatili, provedou tři a více transakcí.

Zatím nejpodrobnější přehled toho, jak a kolik peněz lidé za hry v sociálních sítích utrácejí, přinesla studie "Utrácení a vzorce užívání mezi hráči sociálních her" (Spending and Usage Patterns of the Social Gaming Audience). Na veřejnost se zatím dostaly pouze nejobecnější zjištění. Přístup ke kompletní studii přijde na necelý tisíc dolarů. I tak jde o zajímavé údaje, které vycházejí z rozhovorů se dvěma tisíci hráčů sociálních her na Facebooku.

Facebook jako kasino

Podle výsledků studie je to s hraním na Facebooku podobné jako s hraním v kasinech. Nejvíce peněz provozovatelům her přináší malá skupina hráčů, kteří jsou velice aktivní. Na Facebooku za hry utrácejí 25 a více dolarů měsíčně. Z dvoutisícového vzorku jich pouze 84 utratilo více než 25 dolarů za jednu hru, 15 lidí utratí více než 25 dolarů měsíčně ve dvou hrách a 6 věnuje spoustu peněz hraní tří různých webových titulů.

Většina hráčů, i těch méně platících, preferuje intenzivní hraní jedné hry. A pokud se rozhodnou utrácet, utrácejí většinou podstatné částky. Podle údajů Social Gold utratí jeden loajální zákazník za několik měsíců stejné množství peněz jako dvacet lidí, kteří zaplatí jednou.

Systém, jak je možné z hráčů na Facebooku získávat peníze, je propracovaný a chytře pracuje s psychologií. Základem úspěchu je systém virtuálních měn, tedy kreditů s různým směnným kurzem k reálným měnám. Virtuální kredity nemají pro hráče stejnou hodnotu jako "dolary". Kvůli tomu se s nimi snáze loučí.

Dál už je vše na tom, jak tvrdě chce provozovatel hry vydělávat. Nejsnazší cestou je nabízet za kredity předměty, které výrazně usnadní nebo zpestří hru: například možnost dokoupit si mince, za které se kupují bonusové kameny v Bejeweled Blitz. Nebo slavný traktor ve Farmville.

Na určitou skupinu hráčů fungují i speciální akce a výprodeje, které jsou denním chlebem třeba v Mafia Wars. Kromě brutálního přístupu "zaplať a budeš to mít snazší", funguje i další odraz reality: touha po vyjádření sociálního statutu. To znamená, že určitá část lidí ráda utratí i velké množství peněz ve webové hře, aby ostatní hráči viděli, že na to slovy Jiřího Paroubka "má."


Témata: Kasino, virtuální