Fahrenheit - seriál jako hra

  12:00
Fahrenheit je jednou z nejoriginálnějších her, které se na nás chystají. Chce skloubit velkolepé možnosti počítačových her s televizním fenoménem seriálů. Má k tomu ideální zázemí.

Fahrenheit
Výrobce: Quantic Dreams
Vydavatel: Vivendi Universal
Datum vydání: podzim 2004
homepage
Fahrenheit Hned na počátku musím prohlásit, že Fahrenheit není žádným konvenčním projektem, ale dal by se zařadit do stále méně protěžované škatulky maximálně originálních konceptů. Jistý podíl na tom má francouzské studio Quantic Dream, které před léty debutovalo s vynikajícím Omikronem: Nomad Soul, který zaujal celou řádku recenzentů, ale díky své zvláštnosti si žádnou přehnanou oblibu nezískal. Bylo by však ostudou, kdybychom na něj zapomněli. Francouzi jsou prostě zvláštní a více než který jiný národ chápou počítačové hry jako umění a ne jen pokleslou a především masovou zábavou. Na to v posledních letech své existence doplácelo nejdříve pozitivně, později spíše nechvalně proslulé studio Cryo, jehož vizionářské, i když ke konci sprostě kopírované adventury mu přinesly tak akorát prázdnou kasu. Nomad Soul si na sebe alespoň vydělal a navíc za ním stojí mocný milionář David Cage, jenž je rovněž designerem a programátorem v jedné osobě. Právě tento člověk po dokončení Omikronu přišel s revoluční myšlenkou spojit televizní zábavu s potenciálem počítačových her. A jak řekl, tak udělal. Na hře se již pracuje pátým rokem, ale zmíněná originalita vyžaduje více než co jiného čas, jelikožFahrenheit uspěchání a špatné promyšlení by hře mohlo jen uškodit a potopit tak další hry, které by se třeba vydaly cestou Fahrenheita. Mnoho televizních stanic sází na vysílání seriálů a nutno říci, že jim tato taktika vychází. Ale jistě víte, že požitek ze sledování obrazovky je striktně časově omezený a přestože seriály často nabízí mnoho dílů, tak jen málokdy se opravdu ponoříte do příběhu. Hry, pokud odhlédneme od současného trendu zkracování, na nějž Quantic Dreams nehodlají přistoupit, však nabízí zábavu na dlouhé hodiny, někdy i jejich desítky. Navíc díky své interaktivitě dovolují hráčům, aby se skutečně vcítili do předkládaného příběhu a do značné míry si ho tvořili sami.

Fahrenheit bude akční adventurou, která by měla oba prvky mísit zhruba stejným poměrem jako Nomad Soul, jehož hraní bylo velkým zážitkem. Jak už bylo řečeno, hra kloubí přednosti napínavých seriálů s takřka neomezenými možnostmi počítačových her. Dosud jsme však neřekli, jak tvůrci něčeho podobného chtějí docílit. Vězte tedy, že jako první vyjde pilotní díl, který nakopne příběh a nabídneFahrenheit ze všech dílů asi nejdelší herní dobu. Samozřejmě bude nutné za něj zaplatit, ovšem cena by se měla rovnat budgetovým titulům, což však bude daň zato, že v případě, že si nezakoupíte další díly, tak prostě nebudete vědět, jak děj pokračuje a nedočkáte se ani zajímavého konce. Pokud se vám však první epizoda zalíbí, jste zřejmě na dlouhou dobu chyceni, jelikož Fahrenheit nabídne celých dvanáct dílů, v nichž bude velký prostor pro rozvinutí interesantní zápletky do monstrózních rozměrů. Na druhou stranu se tvůrci snaží, abychom se v tom všem neztratili, takže hlavní linie bude vždy dobře viditelná a hlavně hráči budou vědět co dělat, i když bude třeba přijít na to, jak to udělat. Zážitek by na akční adventuru měl být nečekaně intenzivní, jelikož snad nebude obsahovat žádná hluchá místa, jen skutečně zajímavé lokace a možnosti. Fahrenheit nám na herní poměry také nabídne slušné množství postav, s jejichž pomocí se příběh dostane ještě mnohem dál. Budou se okolo nich točit konspirace a mystéria, které můžeme odhalit v některém z dalších dílů, ale třeba až na konci. Vedle hlavní zápletky, která se silně potáhne přes celých dvanáct dílů, zde budou ještě takové nekompromisně uzavřenéFahrenheit epizodičky pro hráče, kteří se z nějakého důvodu rozhodnou přestat kupovat další pokračování.

Omikron: Nomad Soul dokázal, že Quantic Dreams umí vytvořit svým vlastním životem dýchající město. New York budoucnosti v jejich podání vypadal skvěle. Všude byli lidé a značný provoz, hráč si tak na první pohled připadal jen jako jehla v kupce sena. Tento pocit byl navíc podpořen neúprosným a temným nádechem, který jsme pozorovali na každém rohu. Samozřejmě se nevěnujeme popisu jedné z minulých her jen proto, abychom tato skvělá dogmata konceptem Fahrenheitu vyvrátili. Opět se podíváme do města z nejproslulejších – New Yorku, který by měl být vytvořen s ještě větší precizností a takřka puntičkářskou detailností. Zase půjde o nebývale zalidněné město. Tentokrát se na něj ale podíváme z perspektivy současnosti, což mu na přitažlivosti jedině přidává. Navíc opět nepůjde o rozjásaný lunapark, ale o noir thriller v pravém slova smyslu. Takový Max Payne 2Fahrenheit je nejen díky své nátuře jen slabým odvárkem toho, co uvidíme ve Fahrenheitu, k čemuž nemalým dílem dopomáhá i lákavá zápletka, o níž tvůrci nechtějí mnoho prozradit, ale dozvěděli jsme se alespoň, jak to všechno začíná. V New Yorku se tradičně děje něco nekalého, ale tentokrát to nezačíná nijak přízemně, ale vskutku ve velkém stylu. Na město dopadne na právě probíhající roční období překvapivý chlad a mrakodrapy se zahalí do hustých mračen. Navíc se začne objevovat zvláštní choroba, která lidi dovádí k zabití jiných osob, a to skrze podlé halucinace. Nikdo neví, co s tím. Jisté je jen to, že Lucas Kane tuto nemoc má a právě se probudil z jednoho z těchto stavů a vedle něj ležící mrtvola svědčí o lecčems. Jeho život bankovního úředníka se obrátí naruby a jelikož nechce být vraždícím monstrem, vydává se přijít záhadě na kloub. Zároveň však musí unikat před policí, která ho a jemu podobné nekompromisně pronásleduje. Ke strážcům zákona patří i druhá hlavní postava- inspektorka Carla Valenti, kterou rozličné stopy zavedou až do světa, o jehož existenci se jí vůbec nesnilo. Tyto dva hlavní charaktery budou hlavními zprostředkovateli zážitku hráči, ale narazíme i na další, a to nejen NPC. Fahrenheit Některé z nich budeme rovněž ovládat, ale vyzrazením bližších podrobností by tvůrci přišli o jeden ze svých největších trumfů a my o překvapivá odhalení.

Fahrenheit se bude hrát jako adventura ve 3D, takže klasicky budeme vyšetřovat, co se to vlastně děje a zároveň řešit různé puzzly. Aby toho nebylo málo, dočkáme se i nějakých těch akčních vložek, na nich však hra rozhodně stát nebude. Hru za rozličné typy jsme mohli vidět již v Omikronu. Tam, pokud vás chytila policie, jste mohli vlastní duši přemístit do některé z jiných schránek a pokračovat dál. Hráč bude skrze mnoho postav vědět mnohem více, než samotné a jednotlivě postupující charaktery, které na dané stopy či klíče k úspěchu budou narážet třeba v obráceném pořadí. Hráč samozřejmě bude moci aktuálně postupovat jen s jednou postavou, ale ostatní si budou žít vlastním životem, takže na ně nenarazíte přesně tam, kde jste je minule zanechali. Navíc byl pro účely hry vypracován mocný kamerový systém, který má všechny postavy v hledáčku a během několikaFahrenheit sekund je díky němu můžete sledovat i vy. Na některých místech bude přepínání do jiných osob přesně dané a skvěle to zapadne do celkové situace, jindy bude možno si vybrat. O potřebnou technickou stránku, která v tomto případě nebude ani omylem zanedbaná, se postará interně vyvíjený engine ICE 3D, jenž zvládá ty nejvypečenější kousky jako je práce světla a stínů, synchronizace obličejových animací s mluveným slovem a také pokročilý motion capture. Zní to možná neuvěřitelně, ale David Cage z vlastních prostředků zakoupil výbavu a studia, která jsou svou vyspělostí srovnatelná s technologií, kterou používá Hollywood. Triky si nezadají s těmi, které jsou použity třeba v Matrixu, jen musí být samozřejmě upraveny pro možnosti osobních počítačů, jejichž výpočetní výkon je pořád ještě trochu omezený. Zajímavostí také je, že na hře pracovali i skuteční herci společně s kaskadéry, což již o něčem svědčí. U Fahrenheita nechtějí tvůrci nechat nic náhodě, proto takovéto velkolepé eskapády. Možná se to na první pohled nezdá, ale vývoj této hry patří k finančně i profesionálně nejnáročnějším, a to přestože na marketing zatím nešly žádné výraznější prostředky. Jakýmsi bonusem proFahrenheit hráče by měly být známé osobnosti přítomné v každé epizodě, které si zahrají nějakou tu vedlejší, možná i důležitější roli. Zcela otevřeně se mluví o Davidu Bowiem, který spolupracoval na Omikronu a s Cagem má přátelské vztahy. Bowie by stejně jako u výše zmíněného projektu měl mít na svědomí značnou část atmosférického hudebního doprovodu.

Hodně revolučním se zdá být i použitý interface, který netradičně nevyužívá žádných ikonek a už vůbec ne ukazatelů na obrazovce. Vše má vypadat co možná nejpřirozeněji a interakce s prostředím probíhá jen skrze dvě myší tlačítka. Pokud očekáváte volně poházené zbraně a lékárničky, jste na omylu. Viděli jste snad něco podbného ve skutečnosti? Asi ne a stejně jako v realitě bude Fahrenheit nabízet nelineární postup s dosud nevídaným počtem různých řešení. Jak se v daných situacích zachováte, bude jen na vás, Jisté je, že všechny akce budou mít důsledky a budou obsahovat stopy pro další postavy. Kolik jich bude, záleží jen na vás. Fahrenheit

Fahrenheit je ve vývoji již dlouho a jistou dobu se zdálo, že je snad i zrušen, ale to se naštěstí nepotvrdilo. Autoři jen makali na co možná nejlepším zážitku. O hře se vůbec zase tak moc nemluví, což je překvapivé, zvláště když na vydavatelské stolici sedí kolos Vivendi Universal. Jistě by stálo za to titul trochu zviditelnit, jelikož to je v dnešní době hodně důležité. Fahrenheit má stejně jako Nomad Soul na víc a byla by škoda, kdyby zase tak nějak zapadl. Originální koncept se skvělým, napínavým příběhem a hlubokými postavami se nevidí zase tak často a podobný způsob distribuce už vůbec ne. Musím říci, že je značně riskantní, jelikož v případě, že první epizoda zapadne, tak další se nebudou prodávat již vůbec a hra skončí fiaskem. Ještě dodám, že díly budou vycházet v měsíčních intervalech a jejich cena sse bude točit kolem deseti dolarů, což není zase tak moc, ale když to vynásobíme dvanácti, zjistíme, že to bude o dost víc, než kolik stojí klasická plná hra. Na druhou stranu ale půjde o hodně delší herní dobu. Pokud se ale Fahrenheit setká s úspěchem, tak již nyní jsou slyšet hlasy hovořící o jeho pokračování, případně další hře s podobným konceptem. Stojí za to vědět, že hra je vyvíjena jak pro PC, tak i konzole X-BOX a Playstation 2.


Index očekávání: 8/10
Autor:
Témata: Mrakodrap
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Snad každý je někdy hrál. Připomeňte si staré legendy mobilních her

Hry jsou s mobily spjaté už od jejich samotných počátků. Pojďme si připomenout největší herní ikony...

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sedm her Fallout se prodává v akci za zhruba 650 korun

Uvedení postapokalyptického televizního seriálu Fallout, který vzniká na motivy stejnojmenné herní...

90 %

RECENZE: Skvělé Balatro je žolík v letošním balíčku indie her

Pokerové Balatro nás překvapilo svou chytlavostí. Relativně nenápadná indie hra vzala základ z...

80 %

RECENZE: Loutkové sci-fi Harold Halibut působí jako balzám na duši

Více než deset let trvala tvorba výroba adventury Harold Halibut, na výsledku je to ovšem vidět....

Někteří hráči strávili s demem na Stellar Blade už přes 50 hodin

Očekávaná playstationová exkluzivita Stellar Blade zaujala hráče natolik, že ji procházejí znovu a...

Po dohrání hry by mělo být možné dát spropitné, navrhuje exšéf Blizzardu

Bývalý šéf slavného studia Blizzard sdílel na sociální síti X myšlenku, že by příběhové hry měly po...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...