Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Fallout 4 nenaplnil očekávání. Marketing mu spíše ublížil

aktualizováno 
Čekání je konečně za námi a nový Fallout se už více než týden vyhřívá na pevných discích osobních počítačů a herních konzolí. Stálo čekání na další díl z post-apokalyptické série za to? Odpověď není jednoznačná.
75

Fallout 4

Platforma: PC
Výrobce: Bethesda Softworks (PC)

  • Obrovský svět k prozkoumání
  • Grafika a dobrá optimalizace
  • Systém vylepšování zbraní a brnění, možnost stavění osad
  • Napínavé a adrenalinem nabité přestřelky
  • Velké množství vedlejších úkolů
  • Velké množství bugů
  • Zprasený systém konverzací
  • Absence systému dovedností, perky je nenahradí

Fallout 4 nabízí obrovský svět k prozkoumání, pokud tedy překousnete bugy a přehnané zjednodušení v řadě aspektů.

Herní karta

Excelentní marketingová kampaň totiž pomohla vyhnat hráčská očekávání do nebeských výšin, což ruku v ruce s citelným zjednodušováním titulu neprospělo.

Jsem Silver Shroud, hrdina který ožil a slezl z televizních obrazovek a rozhlasových vln, aby mohl nahánět padouchy, střílet je postříbřeným samopalem a označovat mrtvoly svojí vizitkou. Jsem Silver Shroud a pomáhá mi rozhlasový moderátor, který má už dost toho, že všude vládne bezpráví a zákon džungle. A jsem taky ten, kdo musí toho naivního moderátora zachraňovat, když vůdci zločinecké bandy Sinjinovi dojde trpělivost a unese ho.

Fallout 4 - obrázky z recenzování PC verze
Fallout 4 - obrázky z recenzování PC verze

Fallout 4 (PC)

Jak je evidentní z popisu jednoho povedeného úkolu ze světa Falloutu 4, nabízí post-apokalyptická pustina, tentokrát v okolí Bostonu, stále spoustu zábavných, i když trochu potrhlých zápletek. Jindy budete objevovat záhadu odlehlého psychiatrického sanatoria nebo zjišťovat, co se děje v Muzeu čarodějnictví.

Kde je můj chlapeček?

Hlavní příběhová linie bohužel tuto poutavost výrazně postrádá a nabízí místo toho nejotřepanější klišé: rodiče, který v bostonské pustině hledá svého uneseného synka Shauna a také vraha svého partnera.

Je jasné, že se to celé zamotá a zkomplikuje, to ovšem nemění nic na faktu, že jde o milionkrát viděnou zápletku. Na druhou stranu je pochopitelné, že autoři vyměnili neosobní zápletky prvních dvou Falloutů za rodinné drama, když hlavní hrdina poprvé v sérii není jen tichým pozorovatelem, ale vše komentuje.

Fallout 4 - obrázky z recenzování PC verze

Fallout 4 (PC)

Jde o jednu z novinek, které se dlouholetí fanoušci série děsili a poukazovali na to, že když bude postava mluvit, pokazí jim to zážitek z hraní a ponoření do post-apokalyptického světa. Osobně říkám, že mi mluvící protagonist(k)a nevadí, Fallout 4 má totiž mnohem závažnější problémy, všechny spojené se snahou inovovat zaběhlé systémy série.

A když už jsem začal s mluvícím hlavním hrdinou, tak zůstaňme u konverzací. Bethesda se totiž z nějakého důvodu rozhodla nesmyslně (a hodně prasácky) osekat interakci s dalšími obyvateli herního světa. Zatímco doteď jste konverzovali jako každý jiný člověk, tedy souvislými, rozvitými větami, nyní musíte vybírat z několikaslovných hesel.

Fallout 4 - obrázky z recenzování PC verze
Fallout 4 - obrázky z recenzování PC verze

Fallout 4 (PC)

Je jasné, že autoři hry tento systém okopírovali z Mass Effectu nebo Dragon Age, ale zatímco v těchto dvou hrách mi toto zjednodušení nevadilo, ve Falloutu mi je řádně proti srsti. Asi proto, že série vždy excelovala v dobře napsaných dialozích, z nichž odkapával humor, pohrdání nebo sarkasmus.

Co tím chtěl básník říct?

Když chcete být sarkastičtí ve Falloutu 4, prostě zvolíte jednoslovnou položku sarcastic. A to stále není ten největší problém rozhovorů. Ten totiž tkví v naprosté amputaci prvků z her na hrdiny. Zatímco to odjakživa ve Fallotu fungovalo tak, že jste v interakci s ostatními mohli uplatnit svou sílu, inteligenci, znalost výbušnin nebo vědecké znalosti, teď je vám to všechno platné asi jako plavky ve sněhové vánici.

Fallout 4 - obrázky z recenzování PC verze

Fallout 4 (PC)

Z košatého systému konverzací totiž zbylo jen přesvědčování ostatních a to ještě hodně blbě zpracované. Nyní už totiž šanci na úspěch vyjadřuje jen barva příslušné průpovídky. V praxi tak jen stačí použít funkci rychlého uložení, zkusit štěstí a když to neklapne, stačí jen načíst uloženou pozici a celé kolečko opakovat tak dlouho, dokud toho druhého neukecáte. Fuj.

Problematický je i systém perků, který úplně nahradil systém dovedností. Autoři evidentně neznají přísloví, že je zbytečné spravovat něco, co není rozbité. Šéf projektu Todd Howard před vydáním sliboval, že nám skilly nebudou chybět, protože budeme mít stovky perků, díky kterým můžeme své postavy přizpůsobit tak, jak ještě nikdy.

Fallout 4 - obrázky z recenzování PC verze
Fallout 4 - obrázky z recenzování PC verze

Fallout 4 (PC)

Pravda je ovšem o dost prozaičtější. Perků je sice opravdu spousta, ale rozhodně ne stovky. Jen se většina z nich dá vylepšovat. A ta tam je také možnost mít na páté úrovni nindžu nebo nejlepšího kasaře široko daleko. Například odemykání zámků se zpřístupňuje pomalu a pokud chcete pokořit i ty nejtěžší, musíte s hrou strávit desítky hodin a dosáhnout příslušného levelu postavy.

Chyba sem, chyba tam, všude, kam se podívám

Evergreenem jsou také bugy, kterých je čtvrtý Fallout plný. A to i navzdory dušování autorů, že chyby vychytávají už od letních prázdnin. Spousta z nich je úsměvných jako mrtvoly visící za zápěstí zaseknuté v textuře nebo vaši společníci, kteří místo po schodech sprintují ve vzduchu. Jsou tu ovšem i chyby vážnější, jako je mizení zbraně bez varování, které znemožní i používání věrného Pip-boye, nebo problémy s pohybem, kdy čas od času vaše postava chodí tak pomalu, jako by se brodila tuhnoucím betonem.

Jak hra vypadá na Xboxu One?

Celou galerii si prohlédněte zde. Obrázky v plné kvalitě si můžete stáhnout z Bonuswebu zde (*.zip | 44 MB).

Fallout 4 (Xbox One)
Fallout 4 (Xbox One)
Fallout 4 (Xbox One)

Fallout 4 (Xbox One)

Zatím nejhorším bugem je pro mě osobně úplné zmizení jednoho ze společníků, kterého jsem poslal do základního tábora v Sanctuary Hills. Prostě tam nedorazil. Hledal jsem ho bez nadsázky několik hodin a vyzkoušel jsem všechny možné triky, které jsem objevil na internetu. Bez úspěchu. Paladin Danse se objevil až po zadání specifického příkazu do příkazového řádku přímo ve hře.

Ne všechny novinky jsou naštěstí špatné. Vítanou novotou je třeba opravdu rozsáhlý systém vylepšování zbraní a brnění. Pokud jste hračičkové, budete u výrobních ponků v sedmém nebi. Zajímavé jsou i změny implementované při používání takzvaných power armorů, tedy celotělových bojových brnění. I ta se dají různě vylepšovat, navíc už je ovšem nemůžete nosit nepřetržitě.

Fallout 4 - obrázky z recenzování PC verze

Fallout 4 (PC)

Obrovská ochrana, kterou tato brnění nabízejí, je totiž vykoupena tím, že do nich musíte strkat palivové články, jinak jsou jen děsivě vyhlížejícími těžítky. Velký strach jsem měl také ze změn systému asistovaného míření – V.A.T.S. systému.

Střílej, na co čekáš?

Ten totiž už nezastavuje čas úplně, ale jen ho zpomalí, takže musíte cíle vybírat rychle, nebo vás nepřátelé umlátí/ustřílejí k smrti. Toho se dá ovšem paradoxně využít i k tomu, abyste nepřátele nechali přiběhnout blíže a pak jim třeba ustřelili nohy. Ne, brutalita nikam nezmizela.

Fallout 4 - obrázky z recenzování PC verze
Fallout 4 - obrázky z recenzování PC verze

Fallout 4 (PC)

Novinkou je i překopání systému kritických zásahů. Ty už totiž nejsou náhodné, ale nabíjejí se postupně a sami si můžete vybrat, kdy je použijete a na koho. A věřte tomu, že taková kulka do hlavy vypálená v pravý čas dokáže dělat zázraky.

Přestřelky jsou mnohem dynamičtější a adrenalinovější. Nepřátelé se kryjí mnohem lépe než v minulých dílech, s děsivou přesností střílejí a rádi vás oběhnou z boku nebo vám vpadnou do zad, když jim k tomu dáte příležitost. Boj nablízko je ovšem bohužel stále primitivní a nemůžete si vybrat, kam chcete padouchy praštit.

Další novinkou je stavění a vylepšování osad. Tady se můžete opravdu vyřádit a postavit si malá městečka do takových detailů, jako jsou nábytek nebo ozdoby na stěnách. Radost z budování kazí jen permanentní nutnost shánět suroviny a neohrabané ovládání, které je i na PC tak strašně okatě určené pro gamepady, že to bije do očí. Alespoň že v klasickém inventáři konečně funguje myš a k úkolům a mapě není třeba se složitě proklikávat.

Fallout 4 - obrázky z recenzování PC verze
Fallout 4 - obrázky z recenzování PC verze

Fallout 4 (PC)

Naštěstí se autorům nepovedlo zkazit vynikající atmosféru, radost z prozkoumávání a nutkání prolézt každý kout i té sebemenší chajdy. Neukrývají se tam totiž jen všelijaké krámy rozložitelné na stavební materiál pro osady, zbraně a brnění, ale také časopisy a gumoví panáčci alias bobbleheadi. Obojí přidává vaší postavě permanentní bonusy.

Radost pohledět

Zklamáním rozhodně není ani grafická stránka hry. Fallout 4 je dobře optimalizovaný, šlape jako hodinky a dokáže vykouzlit opravdu ohromující scenérie. Náramně vypadá třeba mlha nebo radiační bouře, kdy celý svět ztmavne, zezelená a protkají ho blesky.

Fotogalerie

Špičkový je i soundtrack a dabing. Množství obsahu také bere dech. Po 70 odehraných hodinách jsem neviděl ani polovinu lokací a úkolů mám plný virtuální deník, včetně těch, které se dají opakovat pořád dokola, a jsou tak v podstatě bezedným zdrojem zkušeností.

I navzdory výše vyjmenovaným chybám a nedostatkům si tak nový Fallout stále zaslouží doporučení. Už jen za to, jak obrovskou porci obsahu nabízí. Pokud navíc pár týdnů vydržíte, dá se předpokládat, že většina bugů bude odstraněna a společníci snad také budou dostupní i bez vývojářských příkazových řádků.

Co říkáte na Fallout 4?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 30. listopadu 2015. Anketa je uzavřena.

Jsem spokojen(a) 1413
Jsem zklamán(a) 864
Autor:


Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

89 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1596 čtenářů

Témata: Fallout




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.