Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Fallout: Brotherhood of Steel

  12:00
Fallout 3 byl zrušen a navíc přichází na trh něco, co má s původním konceptem společného jen relativně málo. Má ale tento nový titul s kultovními hrami společnou opravdu jen první část názvu? Odpověď se skrývá v dnešním článku.

Fallout: Brotherhood of Steel Každý kdo alespoň na chvíli usedl k báječnému RPG Fallout od týmu Black Isle byl ihned nakažen dokonalou postapokalyptickou atmosférou, skvělým RPG systémem, svérázným humorem, výborným tahovým soubojovým systémem a tunou dalších skvěle provedených prvků. Zkrátka a dobře, Fallout byl, je a bude skvělé RPG, které si získalo radiací zamořená srdce obrovského množství hráčů. Bohužel se tým Black Isle dostal do potíží a po mnoha letech musel na konci roku 2003 ukončit svoji činnost. Za své tak vzaly plány na vytvoření regulérního RPG Fallout 3, což komunita fanoušků nesla dosti těžce. Svůj vztek si bohužel nevylévali pouze na tom, kdo celou lapálii s BIS způsobil – na managementu společnosti Interplay, ale také na konzolovém akčním RPG Fallout: Brotherhood of Steel. Na adresu této hry bylo už od jejího oznámení kydáno ze strany Fallout komunity tolik hnoje, až se z toho nezaujatému pozorovateli dělalo zle. V jistém smyslu by se to dalo nazvat herní diskriminací. Po několikerém dohrání mohou říci, že to byla diskriminace neoprávněná a hlavně neopodstatněná. Ještě než se tedy začnu věnovat hře samotné, chtěl bych všechny fanoušky původního Fallouta, kterým konzole a akční hry nejdou pod nos, poprosit, aby laskavě odvrátili svůj zrak jinam, nebo si konečně pročistili mozek od atomového spadu a podívali se realitě do očí - Fallout: BoS je kvalitní hra a nic to nemůže změnit.

Fallout: Brotherhood of Steel Fallout: Brotherhood of Steel je akční hra s lehkými RPG prvky postavená na osvědčeném enginu od týmu Snowblind Studios, který byl poprvé použit v jiném akčním RPG Baldur’s Gate: Dark Alliance. A upřímně řečeno koncepční podobnost BGDA a Falloutu je zřejmá již na první pohled. Stejný pohled kamery, stejná struktura kampaně, pouze rozdílné postavy a samozřejmě prostředí. Jádrem celé hry je lineární kampaň, v níž se hráč ujme role jedné ze tří základních postav – Nadia, Cyrus a ghoul Cain. Přirozeně to není vše, co v tomto ohledu hra nabízí. Další hratelné postavy přibudou postupem hry po splnění specifických úkolů, ale je to v podstatě jedno. Ať si vyberete jakoukoli postavu,bude se FBOS hrát prakticky stejně. Jistě, na začátku jsou mezi postavami rozdíly ve schopnostech a fyzických dispozicích, ale ty lze po v průběhu hry lehce odstranit investicí do těch správných schopností. Výběr postavy je tedy vázán spíše na vkus každého hráče a nemá žádný závažnější vliv na vývoj příběhu, či vůbec hry samotné. Mimo jiné to však znamená, že znovuhratelnost je pro běžné hráče na minimální úrovni, což při relativně krátké herní době (cca 12 hodin) nelze označit za pozitivum. Škoda, že si tvůrci s tímto prvkem nevyhráli jako v případě Baldur’s Gate: Dark Alliance 2, kde je hra za každou z postav znatelně odlišná. Jak po stránce herní, tak i příběhové.

Fallout: Brotherhood of Steel Prvním úkolem ve striktně lineární kampani je vyčistit město od krys a mutantů a vydat se pak po stopě Bratrstva Oceli, jehož členem se hráč a jeho postava touží stát. Plnění výše uvedených prvních questů hráči poskytne dokonalou představu o tom, co je hlavní náplní hry. Jsou to souboje, souboje, zase souboje, trocha arkádového skákání, konverzace s výborně nadabovanými NPC postavami a zase souboje. FBOS si prostě na nic nehraje. Naštěstí je zpracování boje samotného velmi dobré a zábavné a tak se i přes mírnou jednotvárnost pocit nudy jen tak nedostaví. Možná i díky malé délce celé hry.

Postava může být v jeden moment vybavena až třemi naprosto rozdílnými zbraněmi, které lze v kterýkoli okamžik měnit dle libosti a nepřátel, kterým je třeba se postavit. Souboje tak neztrácejí dynamiku, která by jistě utrpěla neustálým odbíháním do inventáře a změnou zbraně. Velmi užitečná je rovněž možnost auto-zaměřování, která přijde vhod při použití střelných zbraní. Šetří se tím střelivo do různých zbraní, kterého není nikdy dost a které je mnohem užitečnější než zbraně na blízko.Výrazné problémy nenastanou ani v kritických situacích, kde dochází zdraví, jelikož staré dobré stimapaky jsou kdykoli přístupné skrze jedno tlačítko. Velmi příjemná je i orientace v menu, které je rychlé a bezproblémové. Po stránce ovládání a uživatelského rozhraní tedy není FBOS příliš co vytknout.

Fallout: Brotherhood of Steel Připomínky si však zaslouží umělá inteligence nepřátel a jejich malá variabilita. Nepřátelé v podstatě žádnou AI nemají. Ti, co mají k dispozici střelné zbraně, prostě začnou pálit jakmile se hráč se svojí postavou objeví v jejich zorném poli a ti, co bojují na blízko, začnou hráče ihned pronásledovat. Pokud je hráč nestačí zlikvidovat postupně, dokáží se kolem něj shromáždit a čekat dokud na ně nepřijde řada. Občas to vypadá docela komicky, což v jinak temně laděné hře působí zajímavě. O tom, jestli je to zajímavé v dobrém, či špatném slova smyslu, si musí udělat jasno každý hráč individuálně podle svých preferencí. Variabilita nepřátel rovněž není nijak dech beroucí, spíše naopak. Ale je fakt, že si tvůrci příliš velké výlevy své fantazie dovolit nemohli. Fallout je prostě Fallout a roubovat do něj nové prvky, by bylo spíše kontraproduktivní.

FBOS je zřetelně určen široké herní veřejnosti. Svědčí o tom, čtyři různá nastavení obtížnosti, která se však projeví až v poslední třetině hry. Ty první dvě je možné označit za poměrně lehké na jakoukoli obtížnost. Jistě se jedná o chybu, která však nemá v celkovém důsledku na solidní hratelnost vážný dopad. Mnohem otravnější je absence stimpacků a nábojů do zbraní v některých Fallout: Brotherhood of Steel specifických částech hry. Evidentně se však nejedná o záměr tvůrců, ale o chybu, či opomenutí. Jinak po stránce hratelnosti nečekejte nic obzvláště překvapivého, či nového. Pokud jste někdy hráli akční RPG, máte o FBOS dokonalou představu. Jistým zpestřením jsou RPG prvky, které jsou zastoupeny zhruba ve stejné míře jako v BGDA a stejně funguje i jejich vylepšování. Jinak je RPG systém do značné míry automatický. Není zde například manuální možnost vylepšovat základní statistiky postavy, protože se to děje automaticky s každou novou úrovní. Jediné co může hráč ovlivnit, je do kterého z perků zainvestuje získané zkušenostní body. Nemohu to však označit za chybu, protože FBOS není čistokrevné RPG, ale především akční hra.

Po grafické stránce je na tom FBOS vcelku dobře. Několik let starý engine z BGDA je sice znát na animacích postav a na často se opakujících texturách, ale tyto chybky jsou dostatečně vyváženy konsistentním vzhledem herního prostředí, který vychází z původního Falloutu a zapůsobí na vás zejména dokonalou atmosférou.

Vynikající atmosféra je však z části tvořena i povedeným dabingem, kterého si dosytnosti užijete Fallout: Brotherhood of Steel při konverzaci s mnoha postavami. Hlasy hlavním postavám propůjčili herci, kteří mají s herním dabingem poměrně velké zkušenosti. Příkladem za všechny budiž Tony Jay, který je znám ze ságy Legacy of Kain. Hudební doprovod také není k zahození zejména díky účasti kapel jako je například legenda tvrdšího industriálu Skinlab.

Fallout: Brotherhood of Steel je zkrátka solidní a velmi dobře hratelné akční RPG těžící zejména ze známého herního prostředí a kvalitního enginu. Nečekejte žádný příval čerstvých nápadů ani originálních prvků, poněvadž byste byli zklamáni. Čekejte 10-13 hodin kvalitní zábavy o samotě nebo v kooperaci s kamarádem s výbornou atmosférou a na akční RPG vcelku zajímavým příběhem Toť vše.

Fallout: Brotherhood of Steel
Výrobce/Vydavatel Interplay/Avalon
Platforma PlayStation 2, Xbox
Multiplayer: ano, 2 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 757 kB
Verdikt: Nic výjimečného – „jenom“ kvalitní a dobře hratelné akční RPG
Hodnocení: 75% (info)

Autor:
Témata: dabing, Fallout, Humor, Xbox
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová zbraň do Call of Duty stojí více než samotná hra

V rámci propagace posledního filmu o obřím opičíkovi King Kongovi přibyla do populární hry Call of...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

Take-Two v únoru řekli, že nebudou propouštět. Teď propouští 5 % zaměstnanců

Společnost Take-Two je dalším gigantem videoherního průmyslu, který se odhodlal k masivnímu...

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Kuchaře/Kuchařku pro střední školu

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha
nabízený plat: 20 000 - 29 000 Kč

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...