Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fallout: New Vegas nabízí život ve světě po nukleární válce. Nová hra to ale není

aktualizováno 
Kousavá ironie univerza Fallout se nezapře v nejnovějším přídavku od samého začátku. Vždyť udělat z Nevady, místa, kde proběhlo nejvíce testů atomových zbraní v lidské historii, naději pro lepší zítřky, to už si žádá velkou fantazii.
85

Fallout: New Vegas

Platforma: PC
Výrobce: Obsidian Entertainme

  • unikátní prostředí
  • propracované úkoly
  • vývoj postavy
  • příběhová linka postrádá náboj
  • technicky zastaralé a stejné jako Fallout 3

Fallout: New Vegas měl od počátku limitované možnosti. Nakonec se z nich podařilo vytřískat to nejlepší, tedy výborný obsah a řadu příjemných novinek a vylepšení. Podoba a mechanismy Falloutu 3 však zůstávají.

Herní karta

Fallout: New Vegas

Když Čína v roce 2027 zaútočila na Spojené státy americké nukleárními zbraněmi, spadlo na Nevadu pouze několik kousků. Ostatně, v pouštním státě není mnoho strategických cílů.

Nevada je svým způsobem okouzlujícím, pro Fallout coby satiru amerických padesátých let, ideálním místem. Jakoby se myšlenka vracela ke svým kořenům.

Kdo se do světa New Vegas vypraví, může se těšit na svým způsobem šílený mikrokosmos. Čekají ho zamořené testovací pláně, po kterých se prohánějí obří škorpióni, tajemné bunkry se zbytky nepovedených experimentů, gigantická odpalovací rampa pro rakety, obří parabolické antény, fabriky poháněné roboty, stále ještě neony zářící New Vegas nebo Hooverova přehrada.

Fallout New Vegas

Všechny tyhle výjevy, které dohromady tvoří unikátní, byť možná trochu příliš rozsáhlý svět, začnete objevovat v roce 2281 coby postřelený kurýr, kterého z hrobu vytáhne jakýsi robot a kterého pak místní lékař dá opět do pořádku.

Paměť máte samozřejmě v pejru, nicméně v rámci úvodní hodinky zjistíte, že jste měli úkol: přenést žeton z městečka Primm do metropole New Vegas. Dobrodružství se začne odvíjet na základě otázek, pro koho byl čip vlastně určen, k čemu je dobrý apod.

Na rozdíl od Falloutu 3 tak nezačínáte jako nepopsaný list papíru vyvanutý ze zatuchlého bunkru, ale jako charakter s potenciálně zajímavou minulostí. Ale jen potenciálně. Autoři ztrátu paměti pochopitelně opět využívají k tomu, aby vás do postapokalyptického světa mohli vyslat hezky od nuly a abyste si v úvodní fázi užili ten pocit, jaké to je, když vás vyklepnou zmutovaná zvířátka.

Fallout New Vegas

A samozřejmě je tu také propracovaný vývoj postavy, do kterého by byla škoda vstupovat s historickým zatížením. Postavu si opět pipláte podle svého. Na druhou stranu je škoda, že vás ve hře nikdo nepozná, nikde nenajdete pozůstatky své minulé činnosti, zkrátka jako by postava nezanechala žádnou stopu.

Ve Fallout: New Vegas tak tradičně nečekejte napínavý příběh, natožpak zvraty. Od začátku do konce vás bude držet koncept plnění jednoho úkolu za druhým. Příběhová nit, která se úkoly na hlavní dějové lince snaží vnitřně propojovat, se na některých místech nehezky rozpadá, což podporují i časté odbočky na vedlejší koleje.

Fallout New Vegas

Ve Fallout: New Vegas vás ale přeci jen nebude tak často popadat pocit banálnosti některých částí, jako tomu bylo ve Fallout 3, který byl mnohdy nehezky natahován. Ačkoliv New Vegas nabízí přinejmenším stejně tak rozmanité a rozsáhlé vyžití jako Fallout 3, je subjektivně mnohem zhuštěnější a méně využívá recyklační berličky.

Čas od času se nějaká mezera objeví, zdaleka to ale není tak často jako ve Falloutu 3. Více jak sto míst na mapě má konečně svůj význam a dobrodruzi budou mít svůj úkolníček neustále nabitý. A co je ještě důležitější: úkoly jsou o úroveň, ne-li dvě výše než ve Falloutu 3.

Fallout New Vegas

Úkoly jsou smysluplněji vsazené do postapokalyptického světa, takže máte pocit, že do něj pasují. Navíc vzhledem k menší důležitosti a viditelnosti hlavní příběhové linky nabírají vedlejší úkoly na významu. Často vám v paměti utkvějí více než ty příběhové, a to i proto, že se autoři pokusili důsledky hráčových rozhodnutí přenést do celého světa.

Po několika hodinách hraní můžete klidně narazit na konsekvence své volby ve vedlejším úkolu, která se jevila bezvýznamně. Pravda, tyto důsledky nejsou vždy zcela logické a pochopitelné, celkově však hru činí atraktivnější. Navíc ve hře najdete celkem 12 frakcí, s nimiž lze dělat dlouhodobě dělat kšefty nebo s nimi zápolit.

Na první pohled je Fallout: New Vegas od Fallout 3 prakticky k nerozeznání. Kromě propracovanějších úkolů však narazíte také na novinky v jeho mechanismech. Tvůrci v tomto případě zcela zjevně čerpali z nápadů modderů (fanoušků), kteří si ve Falloutu 3 upravili vše, co se jim nějakým způsobem nelíbilo nebo nezdálo.

Fallout New Vegas

Nejoblíbenější mody přidávaly do hry nové zbraně a typy munice, rozšířily konstruování vlastních předmětů, vylepšily pomocníky, zvýšily obtížnost a celkově zrealističtěly herní zážitek.

Vše vyjmenované se ve Fallout: New Vegas objevuje už v základu. Ovšem ne vše je smysluplně integrované. Potěší nové zbraně, stejně tak různé typy munice prohlubující taktický potenciál bojů. Podařilo se rovněž vylepšení parťáků, kteří mají zajímavé charaktery a neváhají se pouštět do kousavých rozhovorů. Zároveň každý z nich přináší vlastní řadu úkolů. Pomocí kontextového menu se lépe ovládají, byť se na můj vkus vrhají do boje poněkud přehnaně.

Fallout New Vegas

Horší je to s konstrukcí vlastních předmětů, která se ukazuje být naprosto zahlcenou. Je sice hezké, že každý šrot je teď k něčemu dobrý a že existuje spousta receptů a plánů. Ovšem jakmile zjistíte, že stavíte neustále nepoužitelné blbosti, rychle vás radost přejde.

Ani hardcore mód, který má učinit hru realističtější, není to pravé ořechové. Tedy za předpokladu, že se neobejdete bez mačkání tlačítka na pití nebo parťáků, kteří se zase jednou nechali svou hloupostí zabít. Chybí tu jiná zkušenost ze hry a zůstává pouze frustrace.

Fallout New Vegas

Fallout: New Vegas je obecně o něco těžší než Fallout 3, kterému mnozí vyčítali přílišnou jednoduchost. Na nové úrovně se dostáváte pomaleji a tou nejvyšší je 30., nikoliv 20. Časem si ale řeknete, že šlo jít ještě dále. Kdo totiž rád objevuje a zkoumá, dosáhne maximální úrovně dlouho před splněním většiny úkolů. Samozřejmě platí, vývoj postavy sám o sobě je stále vynikající a motivující.

Grafické zpracování se oproti Falloutu 3 vůbec nezměnilo, a to znamená jediné: na dnešní dobu vypadá Fallout: New Vegas zastarale. Stylem sice zaujmout dokáže, každou chvíli však budete narážet na technologické limity, které se neprojevují jen zastaralými vizuály, ale i nutností často načítat nebo neviditelnými bariérami. V neposlední řadě je potřeba upozornit na zvýšený, nikoliv však dramatický výskyt bugů.

Fallout New Vegas

Fallout: New Vegas vylepšil Fallout 3 v rámci technologických a ideových možností a pro fandy série představuje jednoznačnou volbu, se kterou stráví spoustu času. Kdo by však do rozjetého vlaku série Fallout chtěl nasednout právě na zastávce New Vegas a ví, že mu předchůdci příliš nevoněli, neměl by to dělat.

Stále totiž platí, že svět Falloutu vám musí sednout a právě ona chemie vytvoří velkou část zážitku. Ani Fallout: New Vegas se nepodbízí napínavým příběhem, dramatickými sekvencemi a hutnou dávkou emocí. Do jeho rozlehlého světa se musíte prokousat a ponořit se do něj. Teprve pak pochopíte, že to je skutečně skvělá hra.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

88 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1296 čtenářů

Témata: Fallout, Raketa, Robot, Vlak


Nejčtenější

Zaklínač 3:  O Víně a krvi
Autor knih o Zaklínači žárlí na úspěch hry

Spisovatel Andrzej Sapkowski tvrdí, že popularita jeho knížek pomohla hernímu zaklínači stát se hitem, nikoli naopak.  celý článek

Call of Duty: WW2
Je to oficiální. Letošní Call of Duty se vrátí do 2. světové války

Předchozí úniky informací se potvrdily. Válečná střelnice Call of Duty se s letošním dílem vrátí ke kořenům, tedy do období druhé světové války.   celý článek

Syberia 3
Co budete hrát o víkendu?

Prozraďte, na které hry se chystáte o víkendu. Pustíte se do něčeho nového, nebo rozehrajete nějakou klasiku?  celý článek

Marvel’s Guardians of the Galaxy - The Telltale Series
RECENZE: Adaptace Strážců Galaxie je až příliš velkou sázkou na jistotu

První epizoda nového interaktivního seriálu od Telltale je za námi a naše dojmy jsou rozpačité. Byť je obsah bezesporu kvalitní, už se pomalu začíná zajídat.  celý článek

Blackwood Crossing
RECENZE: Blackwood Crossing vypadá jako špičkový animák od Pixaru

Dětství sourozenců Finna a Scarlett bylo poznamenané tak dramatickými událostmi, že navždy změnily chod jejich životů. Celý Blackwood Crossing je jejich...  celý článek

Další z rubriky

Thimbleweed Park (PC)
RECENZE: Thimbleweed Park je jako stroj času, který vás přenese 25 let zpět

Autoři zodpovědní za ty největší adventurní klasiky od Lucas Arts dávají vzpomenout na doby dávno minulé.  celý článek

Hearthstone: Journey to Un’Goro
RECENZE: Hearthstone: Journey to Un’Goro je plný nových nápadů i nudy

Karetní expanze Hearthstone: Journey to Un’Goro přidává zajímavé herní mechanismy, ale i prvky z minula, které bychom oželeli.   celý článek

Hearthlands
RECENZE: Budování města ve strategii Hearthlands kazí neustálé válčení

Budovatelská strategie z fantasy prostředí zní jako skvělá zábava. Jenže stačí málo a dobrý nápad se snadno utopí v šedi.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.