RECENZE: Experiment, který vyšel. Pravěký Far Cry Primal má tah na bránu

• Zábava na hodně dlouho
  • Jazyk pralidí a jeho záměrně gramaticky špatný překlad
  • Mamutí mise ze speciální edice
  • Bez technických neduhů se to opět neobešlo
  • Slabý příběh
  • Mamutí mise nejsou součástí základní edice

Největší posun v sérii a jednoznačně jeden z nejosobitějších dílů Far Cry, který rozehrává originální pravěké divadlo v neskutečných reáliích rozlehlého světa Oros. Je to nádherná hra, dlouhotrvající zábava a můžete mít šavlozubého tygra za kámoše.

Adrenalinové přestřelky s nejmodernějšími zbraněmi a řada ovladatelných vozidel udělaly ze série Far Cry zábavu plnou možností. A teď obojí vezměte a odstraňte jako kožešinu z uloveného mamuta. Ještě před ohlášením pravěké odbočky Far Cry Primal to byla věc nepředstavitelná. Dát vale jedněm z nejpopulárnějších prvků zaběhnuté ságy je rozhodně riskantní, ale Ubisoft svému rozhodnutí věří. A světe div se, ono nejenom že to jde, ale hra je i bez nich nesmírně zábavná. Bude to i tím, že ostatní herní základy zůstaly pevně vytesané do kamene a hra navíc přináší nejvíc originálních prvků od vydání třetího dílu.

Far Cry Primal

Far Cry Primal

Far Cry Primal

Far Cry Primal

Jmenujete se Takkar. Jste prostoduchý, ale dobrosrdečný a odvážný člen málem vyhubeného kmente Wanja. Nejde vám o nic jiného než o nalezení posledních přeživších vašeho rodu, osídlení prastarého světa Oros ve střední Evropě a vyhnání krvelačného kmene kanibalů jménem Udam. Jenže ten není jediný, který Oros obývá. Na jihu si na Takkara a jeho lid brousí zuby členové kmene Izila, jenž má s Wanjou bohatou historii násilných střetů. Na své cestě Takkar zachrání na pra-poměry atraktivní Saylu, magii (čtěte drogy) ovládajícího šamana Tensaye, odvážného jednookého válečníka nebo šíleného jednorukého vynálezce Wogaha.

Já velký válečník a mluvit jako Tatar

Můžeme si hned nalít čisté vody z pra-studánky, Far Cry Primal má příběh primitivní tak, jak byste u hry z pravěku čekali. Ale i když na tom byly předchozí díly lépe, Far Cry jako série nikdy nebyl kdovíjaký příběhový klenot. Jde o sérii, která ohromuje svým rozlehlým světem a spoustou aktivit, které zabaví na zatraceně dlouho. A i když má hra zábavné a zajímavé postavy, válí především díky Orosu.

Tři bonusové mise

Ve třech bonusových misích se vtělíte do mamuta. V jeho srsti budete bojovat s prehistorickými nosorožci, budete chránit své stádo i se vydáte po stopách lovců, kterým budete chtít zatnout jejich pazourkový tipec. Jen počkejte, jak je budete nabodávat na kly a zahazovat chobotem. Jo a k tomu můžete svolávat stádo troubením. Je to super. O poznání méně nadšení jsme z toho, že tyto mise mají 1,1 MB ke stažení, takže jde o obsah, který je dávno na disku. Dnešní videoherní byznys, znáte to.

Podíváte se do hlubokých hvozdů, šplhat budete po vysokých horách, lovit budete na planinách, brodit se budete i v močálech a rampouchy si od nosu budete utrhávat v zasněžených oblastech. Oros je velmi rozmanitý svět a je radost ho prozkoumávat, objevovat nové lokace nebo se jen tak potulovat sem a tam.

Graficky je hra na vysoké úrovni, vylepšený engine Dunia stále odvádí dobrou práci, byť už dnes nejde o maximální top. To při rozlehlosti Orosu ani snad nejde. Oros je lákavě nebezpečné místo. Stačí, abyste se vydali do zasněžených oblastí, kde bez kožešiny a ohně dlouho nepřežijete. Nebo stačí počkat do setmění, kdy vycházejí nejkrutější predátoři.

Far Cry Primal

Far Cry Primal

Stejně tak ozvučení. Zvuky listí ve vzduchu, řev zvěře i věrohodný jazyk pralidí, vývojáři si dali záležet. Jazyk kmenů je navíc překládán gramaticky špatně stylem „Já mít hlad, ty jít ulovit jídlo“. Řeč pralidí tak působí věrohodně a stylově. Navíc skutečně jako pralidi vypadají. Ne tedy, že bychom s nimi chodili v pátek na pivo, ale vypadá to, že v Ubisoftu se skoro chopili špachtle, lžíce a zuřivě začali zkoumat archeologická naleziště.

Klasické neduhy série Far Cry (a ostatně skoro všech her v otevřeném světě) jsou zde zkroceny. Skoro. Myslím samozřejmě technické neduhy, na které jsem sice narazil, ale nejde o takový problém jako v předchozích dílech. Občas se někde zaseknete o texturu nebo zvíře přestane poslouchat. Není to nic dramatického a k restartu se nemusíte uchylovat.

Za kmen!

Vašim úkolem je zachránit členy Wanja a shromažďovat je ve stále silnější a rostoucí kmen. Čím více lidí budete mít ve vesnici, tím více surovin každý den získáte. A významní členové Wanja vám zpřístupní nejenom nové mise, ale dostanete nové předměty jako lano s hákem, díky kterému můžete šplhat po horách jako ve Far Cry 4. Navíc odemknou i nové předměty k vytvoření a schopnosti k získání. A to už se vyplatí jim zachránit kejhák. Za hlavní mise získáte početnější skupinku pralidí. Další získáte například za ochranu doprovodu či během náhodných událostí, kdy osvobozujete rukojmí.

Far Cry Primal

Far Cry Primal

Far Cry Primal

Far Cry Primal

Z herního hlediska je to pořád Far Cry, ale značně pozměněný. Byť byl retro sci-fi Far Cry 3: Blood Dragon sebešílenější, pořád jste v něm zabíjeli střelnými zbraněmi a jezdili ve vozidlech. Zde sice jako každý normální pračlověk disponujete schopností teleportu pro rychlé cestování, ale za volant ničeho neusednete. Budete běhat, stopovat, plížit se, ale hezky po svých.

Byť bylo ve Far Cry 3 a 4 lovení zvěře a stahování ho z kůže velká zábava, teprve ve Far Cry Primal dostává ten správný smysl a rozměr. Bez jídla zemřete, neuzdravíte se, bez rostlin nemůžete vařit lektvary. A k tomu všemu musíte navíc sbírat dřevo a kameny, abyste vůbec něco postavili. Systém lovení a tvoření není nový, ale zde je vypilovaný více než kdykoliv předtím.

Musím se přiznat, že jestli mě ve třetím a čtvrtém díle něco štvalo, tak to, když mi sebrali kvér a poslali mě lovit s lukem a šípem. Nejotravnější mise vůbec. Jenže byť není Far Cry Primal simulátorem pračlověka, snaží se alespoň z části držet při zemi. Nejsou tu dinosauři, kteří by atraktivnost titulu zvýšili. Je zde skutečná mezolitní fauna a flóra, která se na Zemi vyskytovala deset tisíc let před naším letopočtem. Takže luk a šíp je vrchol blaha.

Far Cry anti-hate

Haters gonna hate aneb série Far Cry za poslední dobu schytala na internetu spoustu hanlivých označení za plagiát sebe samotného a vyčpělost, která potopila další ubisofťáckou sérii Assassin's Creed. Ano, i Far Cry Primal se veze na hratelnosti, kterou v jeskyni vytesal třetí díl, ale dál ji rozvíjí osobitým stylem a přináší celou řadu dobrých nápadů. Přijde mi mimo hanit Far Cry za to, že je to Far Cry, i když jsem sám čtvrtému dílu vyčítal přílišnou podobnost s trojkou. Tahle hra se nejmenuje Caveman Simulator 10 000 B.C., ale Far Cry Primal. Ale kolik her, kde se ujmete role pračlověka, ochočujete si pra-havěť a lovíte mamuty jsme hráli, hm? Moc jich není.

Ale ani souboje na blízko s oštěpem, který lze i hodit na cíl nebo sekyrou nepostrádají šmrnc. Zbraně navíc lze stále vylepšovat. A je jich dostatek. Ve hře funguje všechno tak hladce, že se nad bezproblémovým průchodem občas i zastavíte. Do té doby, než se nepropadnete texturami. Bez toho se nový Far Cry neobešel. Znovu.

Far Cry Primal

Far Cry Primal

Po boku šavlozubého tygra

Pokud si pamatujete béčkové fantasy z 80. let Pán šelem, tak moc dobře víte, jak je cenné mít po boku zvířecí doprovod. Postupem času se naučíte vyhynulé chlupáče krotit a ochočovat. Nejdřív to budou vlci, později jaguáři a nakonec i medvěd nebo šavlozubý tygr. A to je už pořádná potvora, která skolí i mamuta. Můžete namítnout, že systémy zvířecího doprovodu jsou okopírované mise Šangri-La z Far Cry 4. Jenže v nich jste pouze rozkazovali tygrovi, na koho má skočit a kam má uhnout. Zde nejenom že zvíře úkolujete, ale nejdřív ho musíte nalákat na návnadu, ochočit si ho a posléze se může stát vaším nerozlučným kamarádem, se kterým se můžete i mazlit. Drbat ho za ušima a tak.

Další názory

GameSpot – 8/10
IGN – 7,9/10
VideoGamer – 7/10

Vaším zrakem se stane sova, další neocenitelný parťák ze zvířecí říše. Pomocí píšťalky si moudrého opeřence přivoláte na pomoc, aby zmapoval okolí. Umí označit protivníky, ale zvládne i menší nálet. Záleží, jak moc si sovu vylepšíte. Pokud nebudete šetřit, dokáže sova na nepřátelský kmen pouštět i bomby. A všichni žáci ZŠ vědí, že soví bomby byly nejobávanější pravěkou zbraní. Pokud budete mít ve zvířecí partě i nějakou tu šelmu, může ji sova zaúkolovat. Jasně, nevypadá to moc pravěce, ale nejsou tu aspoň laserové zaměřovače a jiné nesmysly. Far Cry Primal toho nabízí hodně, moc, spoustu.

Far Cry Primal není úplně originální a zcela nový titul, ale zároveň je to nápaditá gamesa, jak za poslední dlouhé měsíce máloco. Pokud oželíte, že si nezastřílíte z kalašnikova, zažijete nefalšované orgie. Dlouho jsem přemýšlel nad známkou, kterou hře dát, a byť tuším, že od konkurence vyfasuje větší „tytyty“ a slabší hodnocení, za 90 % si stojím. Tohle je hra, která vydrží na dlouho, má spoustu možností a obsahu a je zatraceně nápaditá.

Hra vychází 23. února na Xbox One a PlayStation 4. PC verze se v obchodech objeví 1. března.

90 %

48 %