Fatherdale: The Guardians of Asgard

Těžko lze uvěřit tomu, že je možné zkřížit tři herní žánry dohromady a jejich spojením získat kvalitní a zábavnou hru. Společnost Snowball se nás však pokouší přesvědčit o tom, že to možné je. A zatím se zdá, že jim nelze než dát za pravdu. Jejich chystaná hra Fatherdale by měla být titulem, který by si neměl nechat ujít žádný milovník RPG.

FatherdaleV poslední době je u nových her čím dál tím častější prolínání jednotlivých žánrů. Není divu, pokud se nějaká hra drží striktně pravidel daného žánru, je buď označena za klon některé ze starších her, nebo jí je vyčítán nedostatek originality. Nezbývá tedy nic jiného, než hledat nové cesty. To však nemusí být pokaždé úspěšné. Někdy jsou do hry vkládány velké naděje vývojářů i hráčů samotných, ale výsledkem je pouze neživotaschopný hybrid. A čím je odklon od původního herního schématu větší, tím roste i riziko neúspěchu.

To všechno si pracovníci ruské společnosti Snowball jistě uvědomili. Přesto je to neodradilo od prací na svém novém projektu, který pojmenovali Fatherdale: The Guardians of Asgard. V něm by mělo dojít ke zkřížení rovnou tří herních žánrů - RPG, RTS a adventure. Na první pohled se tento pokus může zdát být mírně šílený, ale hned ten druhý odhalí zdravé jádro myšlenky. Dominantní postavení zde bude mít první jmenovaný žánr, tedy RPG, ostatní mu jen dodají to nejlepší, co obsahují. Tedy RTS dynamický způsob soubojů a adventure dialogový systém a orientaci v příběhu.

FatherdaleJistě vás ale zajímá, jak bude Fatherdale vypadat. Ačkoliv se donedávna tvrdilo, že pro RPG není grafické zpracování příliš důležité, protože základ je "tam v hlavě", nové hry tohoto stylu tento zastaralý trend opouští. Stejně tak i pracovníci Snowballu si řekli, že "hra musí vypadat tak, aby byla schopná svést ženu". To je sice poněkud nadnesené tvrzení, ale nelze jim upřít určitá snaha. Sice jim v tom trochu brání zvolený izometrický pohled, ale dlužno uznat, že se jim daří z něj dostat maximum a například s takovým Falloutem si příliš nezadá (screenshoty jsou ze zkušební verze enginu). K tomu si přidejte například takové lahůdky, jako je neomezené dynamické multitexturování, předrenderované objekty a postavy či kompletně trojrozměrné prostředí se vším, co k němu patří (stíny, osvětlení atd.) a máte zhruba představu, jak by mohl Fatherdale ve své konečné podobě vypadat.

Protože ale stále platí, že u RPG je přeci jsou hratelnost a příběh důležitější než grafické zpracování, ani na ně tvůrci nezapomněli. Děj hry zasadili do prostředí roku 1072 a dali si velmi záležet na tom, aby neopominuli žádný, byť sebemenší detail. Práci na celém projektu spustili již v roce 1997 a od té doby strávili mnoho času procházením dobových kronik, encyklopedií a muzeí. Výsledek však stojí za to. Nejen, že jsou dobové všechny předměty a zbraně, ale také prostředí, společenská struktura, způsob boje, zkrátka všechno. Pokud tedy patříte mezi milovníky středověku, přijdete si na své.

FatherdaleV úvodu jsou zmíněny vlivy žánrů RTS a adventure. RTS se projeví v soubojích, které probíhají jako v Diablu v reálném čase, ale liší se tím, že neovládáte pouze jednoho svého hrdinu, ale celou skupinu. To je vyřešeno právě systémem "point-and-click", který je s RTS spojován. Jednotlivé hrdiny také můžete spojovat do různých bojových formací, nebo je používat jednotlivě pro speciální úkoly (útoky ze zálohy, výzvědy a další).

Adventurní prvky se projeví zase převážně při dialozích s NPC, kterých je v šedesáti lokacích více jak sto padesát a žádné dvě nejsou stejné (jak grafikou, tak i osobností). Rozhovory s nimi probíhají v reálném čase a obsahují přesně ty informace, které hráč potřebuje. K dispozici je také deník, který zaznamenává postřehy hlavního hrdiny.

Navzdory těmto vlivům se ale stále jedná o RPG, které sice není čisté, ale je obohaceno o prvky zmíněných žánrů. A obohaceno více než vhodně. Může nás tedy jen potěšit, že distribuce hry nebude jen ruskou záležitostí, ale měla by se dostat do obchodů po celém světě - a tedy i v České republice. Škoda jen, že k tomu nedoje dříve jak v polovině příštího roku.