Fear Effect 2 (dále jen FE2) je působivá akční adventura v mnoha ohledech připomínající kultovní sérii Resident Evil. Líbivou, téměř až filmovou kulisu hry totiž i zde tvoří předrenderované grafické prostředí, v němž se hlavní postava za snímání staticky umístěných kamer relativně volně pohybuje. Nutno podotknout, že prezentace jednotlivých postav opět nabízí originální „anime“ podobu, což v konečném kontextu dotváří opravdu jedinečný zážitek. Přidám-li k této skutečnosti ještě půvabné neherní sekvence (ať již akční či příběhové) musím říci, že se po vizuální stránce jedná o mimořádně podařené dílo. Pozadí je potaženo hrubým zrnitým filtrem (takže nevypadá tak uměle) a postavy, které se zde vyskytují, svou kreslenou přítomností do tohoto prostředí výjimečně dobře zapadají. Vrcholně pozitivní dojem už jenom podtrhuje zvuková část, ať již atmosférické a stylové hudební zpracování jednotlivých lokací či kompletní namluvení všech dialogů (s titulky), jež mají úroveň a vtip a skvěle rámují celý příběh FE2.
V roce 2028 se na zemi objevila první známka výskytu smrtelně nebezpečného viru EINDS. Brzy propuknuvší epidemie se stává strašlivou hrozbou pro lidstvo tím více, že se stále nedaří nalézt aktivní protilátky a není známo, za jakých podmínek dochází k virové kontaminaci. O dvě dekády později vstupují do hry naši hrdinové. Hana, profesionální zabijačka s křehkou tělesnou konstitucí a sličnou tváří, nechávající se najímat za peníze, jež mají posloužit jako šance možného vykoupení z čínské Triády. Její přítelkyně, krásná neznámá Rain Quin, odbornice na technické a počítačové fígle, jejíž minulost je zahalena rouškou tajemství. Royce Glas, bývalý příslušník speciálních jednotek a odborník na high-tech zbraně, nyní na volné noze. A konečně hřmotný Jakob „Deke“ Decourt, žoldák bez srdce a svědomí, kterého zabíjení skutečně baví. Sám je však u konce s dechem, neboť v jeho těle bují EINDS a tak jenom díky svému novému kontraktu v sobě živí naději na možnou záchranu. Všichni uvedení jsou za velice podivných okolností nezávisle na sobě najati, aby pro svého zaměstnavatele nalezli určitou specifickou věc. Jejich cesty se posléze střetnou, aby se zjistilo, že kombinace jednotlivých získaných předmětů skrývá důležité tajemství, týkající se smrtonosného viru.
Hned zkraje musím říci, že se od prvního dílu rapidně vylepšilo načítání hry. Jediné prodlení je při prvotním spuštění FE2 a pak už je to naprosto v pohodě. Uložení pozice na vybraných místech probíhá velice rychle, pokud vás někde dále zlikvidují, objeví se možnost automatického načtení posledního zápisu a pak jste téměř okamžitě znovu na herní obrazovce. Bravo!
Třebaže se s postupujícím příběhem vystřídají ve hře všechny postavy, nejvíce práce tu bude mít Hana. Její počáteční anabáze v Hong Kongu, kde se ve spolupráci s Rain snaží infiltrovat střežený objekte a zcizit důležitou DNA kulturu, nese prvky špionážních filmů a nechybí tu ani něco erotických podtónů, kde můžeme zmínit svlékací výtahovou scénu, jejímž účelem má být zmatení stráží sledující skrze bezpečnostní kamery veškeré dění. Ovládání postav je pro všechny postavy shodné, bez ohledu na jejich značně rozdílnou fyziognomii. Směrovým křížem dopředu či dozadu postupujete vpřed, resp. vzad; uvedenou činnost lze uspíšit během, nebo volit režim opatrnější chůze, kde se na některých místech můžete přiblížit za záda nic netušící oběti, abyste ji pak jednou ranou poslali na onen svět. Směrovým křížem doleva či doprava se otáčíte okolo své osy. Toto pohybové schéma je všem hráčům Resident Evil dobře známo a třebaže je uvedený způsob ovládání všeobecně velice kritizovaný, zvyknout se na něj dá. Obnáší to však příležitostné zasekávání se za neviditelné překážky.
V akčních úsecích vás čekají nepříjemně horké chvilky a díky nemožnosti uzdravování hlavní postavy a klamavému způsobu zaměřování se znovu obrňte trpělivostí, neboť řadu herních okamžiků tak budete muset opakovat několikrát. To je samozřejmě velká škoda, neboť komu může připadat zábavné, když desetkrát po sobě prochází čtyři stále stejné lokace a vždy ho na jejich konci nějaký nesympatický pišišvor s kvérem odešle zpět na startovní čáru. Oproti zmiňovanému RE totiž v FE2 nefunguje systém automatického zaměřování. Pokud jste k nepříteli otočení čelem, pak by zpravidla mělo být vše v pořádku a skutečnost, že jej máte zacíleného, zohlední v horní části obrazovky malý zelený terčík. Pro časté střety jistě vezmete zavděk rychlou otočkou o 180°, přikrčením se či úhybnými kotouly do stran. Řada nepřátel však disponuje střelnými zbraněmi, a jestliže narazíte na jejich větší množství na obrazovce naráz, přes uvedené aktivity si vás v dešti kulek vždy nějaká najde. Vaše stupnice strachu pak nabývá kritických parametrů, kdy stačí toliko jediná zbloudilá střela a je s vámi amen. Při stresových situacích pak můžete vnímat dunivý tepot srdce či zrychlené dýchání své postavy a pokud se vám nepodaří zdárně naložit nejenom s nepřítelem, ale třebas i s nějakou záludnou hádankou, negativně se to projeví na uvedeném ukazateli strachu suplujícím ve své podstatě hodnotu vašeho života. Třebaže tvůrci FE2 uvádějí, že v případě nějakého úspěchu ve hře se „Fear Meter“ navrací na původní hodnotu, nic takového jsem tu neviděl. Pokud jste na tom hodně špatně, musíte se prostě snažit prokousat k nějakému klíčovému místu hry, na němž se vám ukazatel strachu (a tedy života) navrací do normálu – FE2 je v případě, že máte na obrazovce červenou křivku jako nejhorší možnou diagnózu strachu, skutečně mimořádně špatně hratelný titul! Pro vypořádání se s početnou a rozmanitou enklávou nepřátel máte impresivní zbrojní arzenál (výrazně větší než v minulosti), jenž postupně nabíráte po zlikvidovaných oponentech či ho nalézáte příhodně připravený podél vaší cesty do pekel. Standardní je pistole, tady do obou rukou, což při vhodném postavení se vůči vašim sokům může přinést velice efektní a navýsost efektivní střelbu na dva různé cíle (ještě musím upřesnit, že základní zbraně jsou pro každou postavu odlišné). Dále zde máme UZI, brokovnici, granátomet či plamenomet, úsměvným specifikem je i krátká epizoda s mobilním gigantickým robotem ovládaným Glasem. Přes různou palebnou sílu a kadenci jednotlivých zbraní je obrovským mínusem fakt, že přístup do inventáře probíhá v reálném čase (hru nelze zapauzovat), z čehož tu místy budete mít hořkou pachuť v ústech. Ale jinak lze kvitovat, že všechny shora uvedené pohybové aktivity můžete provádět současně se střelbou, takže tady nejste tak strašlivě pasivní jako v RE.
Byla řeč o hádankách. Musím říci, že je jich tady spousta a mnoho z nich důkladně prověří váš intelekt tím spíše, že tu často chybí nějaká podrobnější nápověda k dané situaci. Puzzle mají nejenom logický ráz, ale také nabízejí obvyklé adventurní schéma použití konkrétního získaného předmětu na konkrétním vybraném místě, což však mimo jiné obnáší zkoušení všeho na všechno, neboť díky malému množství informací nebo nedobrému záběru kamery nejste s to určit, co po vás autoři v tu kterou chvilku vlastně žádají. Interakce s prostředím je odvislá od objevení specifické ikony na obrazovce, jež zohledňuje možnost vámi momentálně provedené akce (otevření dveří, použití nějaké věci apod.). To samozřejmě už v základu vylepšuje jinak nepříliš důmyslný klikací festival z RE, v němž naslepo hledáte potřebnou součinnost s objekty.
Přes nesporně zajímavý motiv střídání jednotlivých herních postav (vždy od určitého, předem daného místa v příběhu) musím kriticky nahlížet na úseky, které mi připadají jako laciné nastavování délky dohrání FE2 (cca 10 hodin čistého herního času) - v nichž s danou postavou opakujete již předtím několikrát prošlé cesty lokacemi, ve kterých se z hlediska herních mechanismů vůbec nic nezměnilo. Také vás nepotěší nečekaná a okamžitá úmrtí při nějakém chybném kroku, na kterýžto vás FE2 možná trochu neférově dopředu neupozorní (abych nekřivdil, v několika případech tu decentní výstrahu máme). Nicméně jádro této hry si vaši pozornost určitě zaslouží. Výběr dvou stupňů obtížnosti a pěkné bonusy po dohrání mohou uspokojit fanoušky prvního dílu a určitě nejenom ty. Byť ani zde není všechno zlato, co se zprvu tak pěkně třpytí…
Fear Effect 2: Retro Helix | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|