Fairytales of yesterday ...
Čas si to kolem nás šine s nekompromisní setrvačností a bez pardonů si bere sebou s jeden náš pátek za druhým. Jediné, co mu my bezmocní přihlížející s těly věku otevřeným dokořán můžeme na oplátku provést, je mu to jeho k uzoufání vytrvalé šinutí začít měřit. Na vteřiny, hodiny, dny, minuty, roky, měsíce či na FIFY(časová jednotka rovnající se přibližně jednomu roku). Obzvláště pak poslední zmíněná časová jednotka je velmi rafinovaně vymyšlenou veličinou, protože se škodolibostí nám vlastní času posměvačně ukazuje, že ať si pádí dopředu, jak chce, ani za několik FIF dohromady prostě některé věci změnit či posunout vpřed ani on nedokáže. A ne a ne a ne. Jak je v historických prací kupříkladu tady nebo třeba tady názorně zdokumentováno, FIFA je času i pokroku vzdorná. Jistě, tu a tam se objeví nějaký ten nový uplift jejích předností a stejně tak pokaždé se jí každým rokem vpustí do krve jeden nový nápad dobrý a jeden nový nápad špatný, ale to jsou jen zastírací manévry před skutečností, že některé věci se prostě nemění. A jádro FIFY se času ani přes všechny ty uplifty a transfúze změnit nepodařilo. A to je dobře i špatně zároveň.
FIFA 06 nabízí opět konečně tak trochu nově koncipovaný ovládací systém.
will grow, ...Dobře proto, že každá další FIFA je svým způsobem pro její oddané kupující fanoušky jistota. Když sáhnou opětovně do peněženky proto, aby mohli posléze sáhnout do regálu pro FIFU 06 tak i bez recenzí vědí, že dostanou za svoje peníze fotbal licencovaný od hlavy přes zadnici až k nehtu na palci u nohy, s mimořádně širokou databází skutečných hráčů i skutečných celosvětových lig, s výjimkou naší kapříkářské. Vědí, že dostanou po všech stránkách solidně odvedenou práci, jejíž výsledek se bude naoko podobat skutečnému fotbalu, aniž by ale přetrhal a zapřel svoje arkádové kořeny.
Dobře je to i proto, že neměnnost jádra hry dovoluje jejím autorům za relativně dosti krátkou dobu na něm dál stavět a dál rozvíjet tvář hry každoročním vydáváním dalších a dalších dílů. Uplift tady, transfúze novinky sem, drobnost tuhle a semhle a pravidelný přísun nového materiálu fanouškům je zajištěn. A fanoušci mají svoje jistoty rádi. V kruhu zamotaná evoluce pomalého a postupného vývoje dokáže nejen díky zajištění každoročních jistot být přínosnou pro všechny zúčastněné. Ale pouze v případě, že není něco shnilého v jádře, na kterém staví. Jinak to, co dobře jest, ve své příčině špatným je zároveň.
but never die.
FIFA 06 je toho dokonalým příkladem, protože tohle je po dlouhé době zosobněná dřeň série v ničím nezkreslené podobě. EA se konečně po dvou letech víceméně špatných experimentů rozhodli od nich sebekriticky zcela upustit, nesnažit se dál naučit nefunkčnost fungovat a vrátili se k osvědčenému. Ke kořenům. A k inspiraci Pro Evo Soccerem. V prvé řadě to znamená, že FIFA 06 je tak zcela a ve všech ohledech důkladně očištěna od nešťastného a neefektivního konceptu „Off the ball“. Byť autorům trvalo dva
roky, než na jeho omezenost přišli, je na místě menší „hurá“. Hurá. Jediným, kdo z balíčku „revolučních“ nápadů EA za poslední
roky přežil, je loni představený dílčí prvek hry „first touch“, který vám umožňuje nadále s trochou cviku stejně efektivně přebírat přihrávky a obhazovat obránce. Staré nefunkční nápady jsou tak pryč, nové po letech naštěstí tentokrát žádné. Ve výsledku se tak FIFA 06 hraje skoro stejně jako na počátku milénia, kdy série objevila realistickou fyziku pohybu míče. Skoro.
Kupa licencovaných světových lig je fajn, atmosféra je fajn, skutečná jména a skutečné stadiony jsou rovněž fajn.
Tady přichází ke slovu v řadě druhé konečně nepokrytá inspirace PESem. FIFA 06 nabízí opět konečně tak trochu nově koncipovaný ovládací systém, který je tentokrát co do rozložení tlačítek už prakticky zcela identický s tím, který roky nabízí PES. Pro ortodoxní fifaře je tu samozřejmě možnost používat ten starý, rozšířený o pár v PESu osvědčených fintiček (narážečka vzduchem, lob, prudký centr po zemi apod.). Bohužel sice ovládání není nadále plně konfigurovatelné, ale oba ovládací systémy jsou v rámci fotbalových her natolik zažité, že byste neměli mít s výběrem vhodného problémy. Konečně FIFA 06 nabízí rovněž možnost zapínat a vypínat čtyři ofenzivní a defenzivní strategie přímo během hry a stejně tak měnit celkové útočné naladění týmu. Konečně přestal „Off the ball“ prznit rozehrávání standardních situací, které je nyní možné rozehrávat aspoň z poloviny tak volně, jako v PESu. Konečně je možné si nastavit i rychlost automatického přeblikávání hráčů. Konečně FIFA převzala to, co už roky skutečně funguje a mohlo by tedy fungovat i zde.Inspirace PESem je to s ohledem na kvality nejlepšího jistě chvályhodná, nicméně problémem je, že ostřílení hráči fotbalových videoher se z „novinek“ FIFY 06, které PES nabízí už roky, prostě na zadek neposadí. A protože žádné vlastní nové nápady k vyzkoušení a experimentování FIFA 06 nenabízí, budou v ní ti zkušenější okamžitě jako doma. Jenže bez novinek strhávajících pozornost na sebe a vyžadující trochu toho učení je okamžitě vidět, co je vlastně u FIFY doma špatně. Jádro. FIFA 06 bez skutečných novinek je hrou na jádro ořezanou. Hrou, kde nejde házet vinu na nefunkční novinky, protože žádné nefunkční novinky tu tentokrát nejsou. Z PESu převzaté věci fungují, ale právě tím, že fungují, jasně ukazují, že roubování sebelepších nápadů nepomůže, když nezměníte to základní. Klíčový a dlouholetý problém FIFY, který je s každým dalším novým PESem víc a víc viditelnější. Dynamiku hry.
Jádro FIFY se času ani přes všechny ty uplifty a transfúze změnit nepodařilo.
Pokud si FIFU 06, která se hraje – co se ovládání a možností ovládání týče – prakticky stejně jako PES, pustíte po zkušenostech s prakticky libovolným PESem, uhodí vás ten zásadní rozdíl mezi nimi do očí okamžitě. Fyzika pohybu, byť má stále hodně co dohánět, je v pohodě, ovládání i jeho možnosti jsou taky v pohodě. Ale to tempo, to tempo. Přihrávky jsou k uzoufání pomalé, přihrávky do běhu většinou díky tomu nefunkční, střely i centry těžkopádné, což se promítá i do ovládání. To je sice koncepčně v pořádku, ale citlivě mu chybí ladná rychlost a intuitivnost ovládání PESu a je těžkopádnější, než by bylo zdrávo. Ano, je takové, jaké bylo vždycky, jen je to tentokrát mnohem jasněji vidět. Dynamičnost nepostrádá jen ovládání, ale i hra samotná. Jednotlivé řady se opětovně prakticky nedoplňují a hrají pozičně děsně staticky, což jen umocňuje pomalé tempo hry. Nutno nicméně proti předchozím dílům přiznat autorům alespoň dílčí zlepšení. Tu a tam je vidět snaha aspoň záložníků, byť poněkud zmateně, vyrazit v protiútoku do přečíslení a obrana se rovněž snaží vysouvat se při ofenzivní náladě aspoň k půlce hřiště, díky čemuž jsou konečně aspoň občas možné brejky. Proti předchozím dílům pokrok. Proti PESu, kde tohle funguje a to mnohem lépe už od prvního dílu, nic nad čím by se dalo jásat.Statičnost a nedynamičnost FIFY 06 je nadále nejen důsledkem těžkopádnějšího ovládání, ale i opětovnou absencí propracovanějších taktických možností a absencí skutečně kvalitní AI, bez níž jsou ostatně propracované taktické možnosti k ničemu. Jsme-li u nich, tak krom zmíněné možnosti zapínat pár strategií přímo ve hře nadále veškeré žádné nejsou a možnost určovat obráncům hraní osobky to rozhodně nezachrání. AI vašich spoluhráčů je sice o poznání lepší než minulý rok, ale jistá neschopnost řad se vzájemně doplňovat, mnohdy zmatené křižování útočníků či poněkud nevyváženě reagující gólmani (střely z malého vápna lapají bez problémů, se střelami z boku k vzdálenější tyči a hlavičkami z větší vzdálenosti mají jejich reflexy poněkud větší problémy) jsou až příliš okatými problémy na to, aby dojem ze zlepšení mohl být nějak výrazněji pozitivní. Bez toho, aniž by FIFA změnila AI, taktické možnosti a ovládání k lepšímu, si nemůže dělat nároky na skutečnou změnu dynamiky hry. A bez toho si nemůže dělat sebemenší nároky na to, aby mohla sehrát vyrovnanější partii s PESem a být tak skutečně prvoligovým fotbalem. Jen vykrádání nápadů a osvědčených modelů nestačí a stačit nebude, dokud se nezmění právě dynamika hry samotné.
|
|
FIFA 06 | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|